Pedagogické hodnocení v mateřské škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Kariérové poradenství
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Vzájemná hospitační činnost
Diagnostika ve sportovních hrách
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Didaktické prostředky
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Metody pedagogické diagnostiky
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Minimální preventivní program školy
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Západočeská univerzita v Plzni
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Pedagogická diagnostika
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Hra na barevná auta III. Jaroslava Růžičková.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Sociální čtení.
První zkušenosti s evaluací
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Pedagogické hodnocení v mateřské škole Cíl prezentace: přiblížit tematiku představit Metodiku Cíl dílny: přiblížit metody sledování dítěte vyzkoušet si práci s diagnostickou situací M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Metodika na podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy Vznikla na pomoc tomu, aby učitelky mohly: děti lépe poznat, spolehlivěji sledovat jejich vývoj i učení nabízet jim aktivity, které je posouvají volit odpovídající přístupy a metody všímat si každého jednotlivého dítěte, rozpoznat individuální vzdělávací potřeby dítěte a přizpůsobovat jim jeho vzdělávání M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Co je obsahem metodiky Nabídka praktické pomoci v diagnostických činnostech na míru RVP PV Možnosti příležitostného sledování pedagogického hodnocení v různých situacích Způsob soustředěného a systematického sledování a hodnocení rozvoje a učení dítěte Vývojové řady cílových dovedností dítěte Odborné a etické otázky pedagogického hodnocení (zásady, možná úskalí, rizika) Příloha M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Vývojové řady dovedností a osobnostní charakteristiky Diagnostický prostředek, s jehož pomocí lze snadno a spolehlivě sledovat a hodnotit vzdělávací pokroky dítěte Pětistupňové škály cílových dovedností RVP PV Upozorní, čeho si všímat ve vývoji i v osobnostních projevech Rozvíjí dovednost pozorovat Prohloubí znalosti z vývojové psychologie M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Příloha Archy pro diagnostický a pedagogický záznam (podrobné, orientační, komplexní, dílčí, pro předškoláky, pro přípravnou třídu) Náměty pro samostatnou cílenou diagnostickou činnost CD – program, archy M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Než začneme … uvědomíme si, co může ovlivnit výsledek sledování Osobnost dítěte (jeho vlastnosti, momentální naladění, stav,…) Rodinné zázemí (výchovný styl, životní styl rodiny) Prostředí MŠ (celková atmosféra, ale i časový tlak,..) Osobnost pedagoga osobitý způsob nazírání (vlastnosti, temperament, styl komunikace,…) profesionální znalosti, odborné dovednosti určitá očekávání (sourozenci, rodina,…) M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Výsledek hodnocení promítáme do práce s dítětem (příprava individuálních vzdělávacích plánů) Fáze sledování dítěte a hodnocení jeho rozvoje a učení vstupní diagnóza (poznámky) vyhodnocení úrovně základních dovedností (ZA) nabídka činností vhodná podle náročnosti a druhu opakování sledování M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Výsledek hodnocení pomáhá k „obrazu celé třídy“, na základě výsledku hodnocení každého dítěte připravujeme vzdělávací nabídku třídy Postup při využívání výsledků jednotlivých dětí při práci s celou třídou Výsledky ukazují rozdílnou úroveň dětí Rozdílná nabídka činností co do náročnosti – diferenciace podle druhu a náročnosti Zapracování vhodných činností do třídní vzdělávací nabídky (téma) M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

…nejdříve si připomeneme teorii Evaluace systematický, průběžný proces fáze Sběr informací (využití vhodných metod, technik) Analýza zjištěného a určení výsledku Záznam výsledku do záznamového archu Plán dalšího postupu (pedagogická opatření) časový plán (kdy sledování, kdy záznam) M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Metody sledování (techniky, nástroje) Pozorování Slovní výpovědi (metoda verbálních výpovědí) Analýza portfolia dítěte Hospitace Dotazníky pro rodiče (anketa) aj. Pozn. Metody různě kombinujeme a vzájemně doplňujeme. Výsledky diskutujeme s kolegyní, rodiči, i dítětem. M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Pozorování Je sledování činnosti lidí, záznam nebo popis této činnosti a její hodnocení (předmětem je dítě ) Nestrukturované – pružné, odhalují se nové jevy; letmé, nahodilé; avšak nutné prověřit, porovnat s kolegyní Strukturované – záměrné, cílené (ověřujeme nahodilé pozorování) Příklad z praxe M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Pozorování strukturované Je předem připravené - záměrné (cílené), plánované (koho, proč, kdy), jaký záznam, jak vyhodnotit, jaké závěry Sledujeme činnost – zjistíme, reakce, chování, jednání, kdy odhalujeme více kompetencí najednou Sledujeme konkrétní kompetenci (dovednost, schopnost, postoj) Záznam pozorování Zapisujeme do připraveného archu (ano, ne) Popisujeme viděnou situaci Nahráváme činnost na video nebo magnetofon Pozor na vliv pozorovatele Příklad z praxe M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Slovní výpovědi Je metoda, kdy dítě vyjadřuje slovy své myšlenkové pochody při dané činnosti (hlasité uvažování) Zaznamenáváme si výpovědi Využíváme při určité činnosti Klademe otázky Připravujeme modelovou situaci Příklad z praxe M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Analýza portfolia dítěte Analýza portfolia je způsob získávání nepřímých údajů o získaných dovednostech na základě rozboru materiálů. Portfolio dítěte obsahuje materiály různého druhu vybírané a shromažďované tak, aby dokumentovaly stav a rozvoj učení dítěte Portfolio jsou produkty (výsledky činnosti) - kresba, foto (zachycení okamžiku, výsledku), výrobek z materiálu, video,… Jsou zde promítnuty představy, postoje, úroveň dovedností dítěte ,… Příklad z praxe M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Hospitace (pozorování druhým) Hospitace ve třídě – vedena druhou učitelkou, nebo ředitelkou, které sledují dané dítě Výsledků hospitace se využije při konzultaci (poradě) mezi pedagogy Pozor na vliv pozorovatele Příklad z praxe M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Dotazník Je písemná forma předem připravených otázek (písemné kladení otázek a získávání písemných odpovědí) Dotazník pro rodiče - takto získané informace doplňují obraz o dítěti Anketa – krátké šetření M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Situace a činnosti v MŠ Režimové (každodenní) Herní aktivity Řízené vzdělávací činnosti Didaktické hry Zvláštní příležitost Pozor na podmínky!! M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Režimové činnosti Druhy: ranní hry (pozdrav) - nálada, komunikace hygiena, stolování, spánek - sebeobsluha, samostatnost, pobyt venku - pohybové dovednosti, odpolední činnosti (loučení), Sledujeme jak se dítě cítí, jak reaguje, jeho přirozené projevy, využití získaných dovedností. M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Herní aktivity Druhy: Co sledujeme: podle typu činností (napodobující, dramatizující, konstruktivní, fiktivní); skupinové, individuální, atd. Co sledujeme: Přístup ke hře, průběh hry (aktivita, pasivita,..), ukončení (dokončení započatého, nebo odchod k jiné hře bez ukončení), volbu námětu ( aktivní, tematicky zaměřené, stále stejný námět), zacházení s hračkami (manipulační dovednosti, koordinace ruky a oka) M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Řízené činnosti Je taková činnost pedagoga, která vyvolává či zajišťuje činnost (aktivitu) dítěte (dětí). Je koordinovaná, organizovaná a vedená k určitému cíli Činnosti a aktivity v rámci integrovaného bloku (poznávací, praktické, pohybové, sociální,…) Sledujeme: iniciativu, aktivnost, míru zapojení dítěte; přístup k řešení problémů, situací; nápaditost, improvizaci; překonávání překážek; odmítání činnosti; … M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Didaktické hry Aktivity cíleně zaměřené k rozvoji konkrétních dovedností dítěte (poznávacích) Pomáhají k rozvoji myšlení, představivosti (např. určování barev, labyrinty, porovnávání,…) Podporují soustředění a pozornost,… Sledujeme: Reakce na pokyny, pravidla, Způsob a rychlost řešení Vyjadřovací shcopnosti při činnosti Reakce na chyby M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Zvláštní příležitosti Společenské události – návštěva divadla, výstavy,… Banální příhoda – běžné nehody (rozlitý čaj, …) Běžné spory – o hračku, o místo, … Sledujeme: dovednosti chování a jednání dítěte (ukáží a prověří tyto dovednosti),… řešení konfliktů, samostatnost, ochota pomáhat, … M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Třídní vzdělávací nabídka Závěr Pedagogické hodnocení není pro učitelku činnost navíc, ale je to součást její každodenní práce. Kruh se uzavírá Požadavky RVP PV Koncepce ŠVP Hodnocení a evaluace Třídní vzdělávací nabídka M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Praktická část Úkoly dílny: Kterých dovedností (vlastností) dítěte si můžeme všimnout při činnosti …? Jaké metody sledování použijete? - dle vývojových řad určíme úroveň dovednosti s ohledem na individualitu, ale i věk dítěte Např.: Úklid hraček, Stavba z kostek Popis obrázku, situace Návštěva divadla, výstavy Stolní hry Hra na honěnou … M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Praktická část Úkoly dílny: 2. Jaké činnosti byste navrhli pro zdokonalení této dovednosti dítěte …? Např.: Dítě koordinuje své pohyby umí vyprávět příběh respektuje pravidla chápe prostorové pojmy rozlišuje podstatné znaky předmětů … M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová

Praktická část Úkoly dílny: 3 Praktická část Úkoly dílny: 3. Navrhněte vzdělávací nabídku pro skupinu dětí, když vám výsledky ukazují nedostatek v této dovednosti … na téma… Téma: Domácí zvířata a jejich mláďata Hrajeme si na Indiány Hračka v životě dítěte Těšíme se do školy Podzim Např.: Děti: (ne)dokážou postupovat podle pokynů (ne)porovnává, třídí, uspořádá soubory (ne)mluví gramaticky správně (ne)dokáže sladit pohyb s rytmem (ne)má správné držení těla M.Kupcová 9.10.2007, Martina Kupcová