Výhody & nevýhody tvorby Projektu podpory zdraví vzhledem k tvorbě Školního vzdělávacího programu Tomáš Blaha SZÚ Praha 2005
Model ŠPZ od roku 1992 Garant v ČR: SZÚ Garant v Evropě: WHO CEU CE Partner v ČR: NSZM
Zdravé místní životní podmínky (Zdraví 21 – cíl č. 13) Dílčí úkol č.13.4: Zajistit, aby nejméně 50% dětí mělo příležitost zařadit se do mateřských škol podporujících zdraví a 95% do základních škol podporujících zdraví. Aktivity ke splnění dílčího úkolu (13.4.3): Implementovat podporu zdraví do škol pomocí státních rámcových vzdělávacích programů – RPPV (MŠ) a RVP (ZŠ), v nichž jsou filozofie a principy programu Škola podporující zdraví a témata podpory zdraví zahrnuty Odpovědnost: MŠMT Spolupráce: SZÚ
Výhody Existující a realizovaný model (Havlínová, M. et al. (1998): Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál.) - komplexní pohled na potřeby člověka - systematické vytváření podmínek - přechod z instituce na komunitu - evaluace Program rozvoje školy - časová dimenze - škola je vyvíjející se organismus Program prevence a priory Dovednost tvorby dokumentů
Klíčové kompetence RVP Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Kompetence pracovní PPZ Rozumí holistickému pojetí zdraví Uvědomuje si, že zdraví je prioritní hodnotou Dovede řešit problémy a řeší je Má vyvinutou odpovědnost za vlastní chování a způsob života Posiluje duševní odolnost Ovládá dovednosti komunikace a spolupráce Spolupodílí se aktivně na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech
Struktura ŠVP Identifikační údaje Charakteristika školy a ŠVP Učební plán Učební osnovy Hodnocení žáků a autoevaluace školy PPZ Představení školy Sebehodnocení školy (autoevaluace) Rámcový dlouhodobý plán Prováděcí plán Hodnocení
Nevýhody tvorba dvou dokumentů odkrývání nepříznivých skutečností
Loga programu ŠPZ
Děkuji za pozornost