Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.9 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Koncovky příčestí minulého Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ČJS Ročník: 5. r. (6leté), 3. r.(4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Romana Cieslarová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: leden 2013
Metodický list Materiál je součástí tematické oblasti Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu a je určen pro žáky semináře z českého jazyka a literatury v předmaturitním ročníku. Slouží k zopakování a procvičení učiva o koncovkách v příčestí minulém (činném). Inovace spočívá ve využití interaktivního prostředí.
Žáci si nejprve formou samostudia příslušné kapitoly v Pravidlech českého pravopisu zopakují základní pravidla týkající se psaní i, y v koncovkách příčestí minulého. DUM obsahuje 10 vět, v nichž mají žáci doplnit správnou koncovku příčestí minulého a její použití zdůvodnit. Za každou větou je pro ověření zařazeno správné doplnění i adekvátní zdůvodnění.
Na základě mluvnické shody doplňte v následujících větách vynechané koncovky. Jejich použití zdůvodněte.
1. V rohu půdy vedle sebe stál_ dva dřevěn_ houpací koně.
1. V rohu půdy vedle sebe stály dva dřevěné houpací koně. Substantivum koně je sice mluvnicky životné (divocí koně běželi), ale musí jít o skutečné živé koně.
2. V zasněžené zahradě se objevil_ tři obrovští sněhuláci.
Je-li podmětem substantivum mužského rodu životného v plurálu, píšeme v koncovce příčestí vždy -i. Mluvnicky životná mohou být i jména označující předměty neživé, např. papíroví draci, sněhuláci. 2. V zasněžené zahradě se objevili tři obrovští sněhuláci.
3. Miliony diváků svým potleskem vyjadřoval_ spokojenost s divadelním představením.
Miliony diváků svým potleskem vyjadřovaly spokojenost s divadelním představením. Mluvnická shoda se nevztahuje ke slovu diváci, ale k výrazu pro množství, tedy ke slovu miliony.
4. Dni prázdninových měsíců plynul_ nezvykle rychle.
Substantivum den má v 1. a 4. pádu plurálu tvar dni i dny, ale v obou případech je koncovka příčestí -y. Odlišná koncovka je jen u archaického tvaru dnové (dnové plynuli). 4. Dni prázdninových měsíců plynuly nezvykle rychle.
5. Ledoborci se vydal_ směrem k neznámému plavidlu.
5. Ledoborci se vydali směrem k neznámému plavidlu 5. Ledoborci se vydali směrem k neznámému plavidlu. ALE: Ledoborce se vydaly směrem k neznámému plavidlu. Některá substantiva mohou být životná i neživotná. Životnost poznáme podle nominativu plurálu: ledoborci (ž.) × ledoborce (n.) činitelé (ž.) × činitele (n.) ukazatelé (ž.) × ukazatele (n.) mikrobi (ž.) × mikroby (n.) beránci (ž.) × beránky (n.) sledi (ž.) × sledě (n.) aj.
6. Štěňata i koťata spolu vesele dováděl_.
6. Štěňata i koťata spolu vesele dováděla. Jsou-li v několikanásobném podmětu pouze jména středního rodu a všechna jsou v plurálu, píšeme v koncovce příčestí -a.
7. Kuřata i opuštěné house poslušně pochodoval_ za kvočnou.
Jsou-li v několikanásobném podmětu pouze neutra a alespoň jedno z nich je v singuláru, píšeme v koncovce příčestí -y. 7. Kuřata i opuštěné house poslušně pochodovaly za kvočnou.
8. Lidičky, to jste ještě neviděl_!
8. Lidičky, to jste ještě neviděli! Substantiva koně, lidičky, rodiče jsou mluvnicky životná, přestože mají neživotnou koncovku. V koncovce tedy píšeme -i.
9. Děti i někteří rodiče si společně zazpíval_ na vánoční besídce.
Je-li mezi podměty v několikanásobném podmětu alespoň jeden rodu mužského životného, píšeme v koncovce příčestí -i. 9. Děti i někteří rodiče si společně zazpívali na vánoční besídce.
10. Na besídce vystupoval_ malé děti i jejich rodiče a starší sourozenci.
Stojí-li přísudek před několikanásobným podmětem, je možná shoda také podle nejbližšího jména několikanásobného podmětu. 10. Na besídce vystupovaly/i malé děti i jejich rodiče a starší sourozenci.
Použitá literatura: HARTMANNOVÁ, Věra a kol. Pravidla českého pravopisu. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2004. ISBN 80-7182-146-2.