Mimořádně nadaní studenti na VŠ: otevřený problém

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spolupráce gymnázií a fakult vzdělávajících učitele Jana Coufalová Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov.
Advertisements

TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Koncepce rozvoje a řízení vědy a výzkumu
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Jak by mohl vypadat ideální pracovní list pro nadaného žáka
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
Mechatronika v okresu Plzeň-sever (a nejen tam) Ing. Jiří Prantner, Klastr Mechatronika o.s., prezident Tel: Mail:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
S TIPENDIJNÍ PROGRAMY P D F MU. A SISTENTSKÉ ODBORNÉ ČINNOSTI NA KATEDRÁCH rozvoj odborných kompetencí studenta, které jsou součástí teoretického, ale.
Mentoring pro začínající vědkyně a vědce Kateřina Cidlinská Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
PERUN Péče Rozvoj a Uplatnění Nadání Návrh systémových opatření a verifikace základních prvků národního systému provyhledávání, rozvoj a uplatnění nadaných.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
„Talent 2020 aneb…“ TALENT – UNIVERZITA – PRAXE – ?
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Badatelské mimoškolní aktivity jako příležitost k identifikaci a rozvoji nadání i obohacení výuky Vojtěch Tutr.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Fakulta zdravotnických studií
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Nadané děti. Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými.
Didaktické metody Androdidaktika.
Personální strategie mezinárodní firmy
Centrum Masarykovy univerzity pro nadané děti v JM kraji Šárka Portešová.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Zahájení doktorského studia oborů Řízení a ekonomika podniku Ekonomická informatika
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Pedagogická Psychologie
Kariérové poradenství v českém středním školství
Nadané děti.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
PROFESE UČITELE Radek Šír.
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Didaktické metody Androdidaktika.
Tisková konference
Polytechnické vzdělávání v praxi
Statutární město Ostrava
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Při technické univerzitě v Liberci
Vzorový projekt pro ZŠ.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

Mimořádně nadaní studenti na VŠ: otevřený problém Jiří Mareš Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Hradci Králové

Nadání a talent Existuje mezi nimi rozdíl? 1. Nelze je odlišit (Dočkal, 2005; Hříbková, 2009): oba pojmy se vztahují ke schopnostem lidí vyjadřují nadprůměrnou úroveň rozvoje schopností je obtížné stanovit hranici – jsou to téměř synonyma

Nadání a talent 2. Dají se odlišit (Gagné, 2003): nadání vyjadřuje skryté, latentní možnosti, které se ještě naplno neprojevily nositel nadání nebyl ještě rozpoznán okolím; někdy si sám své nadání neuvědomuje je třeba, aby bylo nadání rozpoznáno a aby se s ním jedinec ztotožnil talent vyjadřuje realizaci nadání, projevení se, uplatnění původně skrytých možností musí však jít o opakované prokazování pozoruhodných výsledků které zaregistruje jak společnost, tak jedinec sám talent je vyšší, rozvinutější úroveň, než nadání

Definice nadání (Grossová, 2009, s.337) původně úzké pojetí založené na intelektových schopnostech

Novější pojetí talentu multidimenzionální, nejen kognitivní schopnosti rozvinuté zájmy motivace vytrvalost smysl pro humor sebepojetí sebehodnocení dovednost komunikovat rozvinutá představivost tvořivost vhled do problémů dovednost objevovat schopnost uvažovat netradičně záleží však i na kultuře a jejích hodnotách individualistické versus kolektivistické kultury teoretické versus praktické

Typologie matematických talentů (Usiskin, 2000)

Typologie matematických talentů (Usiskin, 2000)

Vývoj od nadání k talentu (Gagné, 2003; Konečná, 2010, s. 43)

Kritéria pro určení talentu (Sternberg, 1993) 1. excelentnost – vynikající potenciál 2. vzácnost – vyskytuje se zřídka 3. produktivita – vytváří dílo 4. demonstrovatelnost – prokazuje talent výkony, které se dají měřit, např. testy 5. hodnotnost, užitečnost – výkony jsou smysluplné pro jedince i pro společnost

Jak rozvíjet talent? – akcelerace vývoje předčasný vstup do školy, zahájení školní docházky dříve, než u běžné populace absolvování některého předmětu ve vyšším ročníku, ostatní předměty standardně v kmenové třídě (dílčí akcelerace) přeřazení do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku (přeskočení ročníku) absolvování dvou ročníků najednou při akceleraci musí škola dbát na to, aby existovala návaznost další vzdělávací cesty reálnost přechodu ZŠ – SŠ – VOŠ či VŠ; jinak akcelerace ztrácí opodstatnění

Jak rozvíjet talent? - obohacování rozšíření učiva jednoho předmětu o další témata (oproti běžným žákům) rozšíření učiva tak, aby nutilo propojovat poznatky z více předmětů prohloubení téhož učiva o větší podrobnosti, o zajímavé detaily řešení problémových úloh, které rozvíjejí vyšší úrovně myšlení projektové vyučování založené na zpracování samostatných prací, ucelených projektů nabízení volitelných předmětů

Jak rozvíjet talent? - obohacování poskytnutí informací a témat, které nesouvisí s běžným školským obsahem organizování školních soutěží, olympiád zapojování žáků do zájmových kroužků organizovaných školou, ale vedených externisty

Jak rozvíjet talent? - diferenciace vnitřní diferenciace: výuka v kmenové třídě, ale zvýšená péče učitele výuka mimo kmenovou třídu, ale jen na některé předměty výuka v kmenové třídě + individuální vyučování (učitel, student VŠ, starší žák) zřizování věkově heterogenních skupin žáků s obohacenou výukou určitých předmětů vnější diferenciace: víceletá gymnázia (nepřechází do nich jen elita; odmítají však slabší) zřizování specializovaných tříd pro nadané a talentované žáky zřizování specializovaných škol pro nadané a talentované žáky

Problémy talentovaných jedinců (Hříbková, 2009) nerovnoměrnost vývoje různých stránek osobnosti na ZŠ se nemusejí učit, na SŠ jim chybí studijní návyky sklon k perfekcionismu zvýšená citlivost na kritiku zvenčí snížený sebeobraz (vysoký ideál -podceňování se, absence sebedůvěry) problémem se stává volba střední školy: může se dostat kamkoli, ale je třeba se rozhodnout (multipotencialita)

Problémy talentovaných jedinců (Hříbková, 2009) pocit odlišnosti od vrstevníků – pocit „jinakosti“ vyšší schopnosti a pokročilejší zájmy způsobují, že se jedinec vzdaluje svým vrstevníkům – nemá si s nimi co říci vyšší schopnosti a pokročilejší zájmy způsobují, že se jedinec vzdaluje svým rodičům – nemá si s nimi co říci problémy v sociálních vztazích s vrstevníky (buď vůdce nebo outsider) problém v sociálních vztazích s dospělými – neuznávání autorit nálepka „nadaný žák“ může být neštěstím; ovlivňuje postoje a očekávání okolí

Co dělají vysoké školy?

Práce s talenty během VŠ studia vytváření nabídky ze strany VŠ (iniciativa je na straně studentů): volitelné předměty místa studentských vědeckých sil soutěže SVOČ stáže v zahraničí vytváření nabídky ze strany VŠ (iniciativa je na straně školy): rozvojové programy pro studenty spoluúčast v grantových výzkumných projektech (týmová práce) spoluúčast na projektech AV ČR (týmová práce) privátní iniciativa studentů: vyhledání zajímavé práce v určitém podniku; provozování práce jako zaměstnání vedle svého studia

Práce s talenty během VŠ studia -firmy vyhledávání talentů ze strany velkých firem individuální „lovení talentů“: Johnson & Johnson IBM ČR oficiální spolupráce s vysokými školami a fakultami: Škoda Auto a tematika designu (VŠUP Praha, ČVUT – Fakulta architektury) Česká spořitelna a tematika managementu (VŠE, UHK) atd.

Problémy práce s talenty během studia na VŠ problematika talentovaných studentů není vnímána vysokými školami jako zásadní problém nabídka příležitostí pro talentované se řeší tradičně: postupy, které se osvědčily v minulosti (účast v odborné a vědecké práci) spoléhá se převážně na zájem studentů samotných, na jejich iniciativu nepředpokládá se, že by dosavadní nabídka příležitostí nemusela pokrývat potřeby nadaných studentů vztah k talentovaným středoškolákům berou vysoké školy převážně jako otázku „náboru“, nikoli systematické spolupráce pokud už spolupracují, jde iniciativu jednotlivců z VŠ (olympiády), nikoli o systém (Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2008 ) výjimka: projekt Nové talenty pro vědu a výzkum (TU-VŠB a TUL)

Tři základní možnosti uplatnění se talentovaných vysokoškoláků podniky, firmy, praxe – např. management, aplikovaný výzkum PhD. studium – výzkumné instituce – základní i aplikovaný výzkum vysoká škola – výzkum a pedagogická činnost

Talent management – řízení talentů dvě pojetí (Zíková, 2010): 1. užší: talent je cosi mimořádného; talenty je třeba získávat zvenčí, z vnějšího trhu práce spolupráce se školami, získávání z jiných organizací jejich motivací a dlouhodobější stabilizací ve firmě jejich dalším rozvíjením (kariérní plány, vzdělávání studijní pobyty, nástupnictví) uplatňují se jako manažeři nebo specialisté 2. širší: určitý talent má každý, jen je třeba ho rozpoznat; talent je třeba získávat uvnitř vlastní organizace je třeba ho objevit, rozvíjet umístit na správnou pozici využít

Kudy dál? problematika talentovaných studentů se musí stát součástí koncepce činnosti školy nespoléhat jen na individuální zájem studentů, na jejich iniciativu; zvýšit zájem školy talentovaní studenty je třeba identifikovat a cíleně s nimi pracovat (katedry; pedagogicko-psychologické poradny) – na VŠ nejsou jenom handicapovaní nabídku příležitostí pro talentované jedince je třeba rozšířit (letní školy, spolupráce s podniky, spolupráce s výzkumnými institucemi, cílená výměna studentů se zahraničními pracovišti, mezinárodní soutěže) talentované studenty mohou rozvíjet především talentovaní učitelé systematicky spolupracovat se středními školami v oblastech zájmu dané fakulty

Kudy dál? nutnost vyhledávat talenty a citlivě s nimi pracovat: neuvědomovaný talent úzký talent talent demotivovaný učiteli relativně neúspěšný talent (underachiever), programově pracuje pod své možnosti dvojnásobně výjimečný student (talentovaný + postižený) nejde o vytváření elitních skupin jednou provždy daných talent musí na sobě pracovat, může se zlepšovat; může i stagnovat musí dostat příležitosti, úkoly, aby si vyzkoušel síly a rostl existence sociální opory, vzoru.

Když byla výrobním prostředkem půda, státy o ní bojovaly. Dnes se vede zápas o talentované lidi. Stan Davis