Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Doplněk Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 23.10.2012 Metodický popis – anotace: Seznámí žáky s doplňkem a jeho funkcí ve větě
SKLADBA (SYNTAX) Doplněk - Do
Doplněk/Atribut verbální vyjadřuje: a) vlastnost nebo stav, které má podstatné jméno (zájmeno) za určitého děje Chlapci běhali bosi. – 1.pád b) nebo je mu vlastnost dějem přisuzována Zvolili bratra vedoucím. – 7.pád
Doplněk/Atribut verbální - má mezi větnými členy zvláštní postavení, je totiž: závislý na 2 větných členech zároveň a) na podmětu a přísudku (Vrátila se unavená.) b) na předmětu a přísudku (Oblečení nosíme čisté.)
závislost je vyjádřena jednak shodou s řídícím podstatným jménem, jednak řízeností danou vazbou slovesa - doplněk jako větný člen zavedl do mluvnice na konci 19. století Jan Gebauer
bývá na konci věty - ptáme se: Jaký. Jak. Jako co. Za koho. Kým. Př bývá na konci věty - ptáme se: Jaký ? Jak? Jako co? Za koho ? Kým ? Př. Jana se cítila šťastná. Dům se zdál neobydlený. Zvolili ho předsedou.
Doplněk bývá vyjádřen: - přídavným jménem (Zůstanu u vás ráda.) - podstatným jménem (Pracoval tam jako učitel.) - infinitivem (Slyšel jsem kočku tiše příst.) - zájmenem (Přišla sama.) - číslovkou (Kůň doběhl v dostihu třetí.) - přechodníkem (Spal, maje hlavu opřenou o stůl.)
b) objektový, který závisí na předmětu/objektu a přísudku Druhy doplňku: a) subjektový, který závisí na podmětu/subjektu a přísudku, bývá v 1. pádě Př. Chlapci běhali bosi. b) objektový, který závisí na předmětu/objektu a přísudku Př. Příjemce obdržel zásilku poškozenou.
podle síly vztahu k řídícím členům: c) volný Př podle síly vztahu k řídícím členům: c) volný Př. Seděl u kamen, zasmušilý a unavený. d) těsný Př. Seděl u kamen, zasmušilý a unavený. - podle shody s řídícím jménem: e) shodný Př. Stála shrbená. f) neshodný Př. Zvolil ho předsedou.
– POZOR – Jana se cítila šťastná. (doplněk) Jana byla šťastná – POZOR – Jana se cítila šťastná. (doplněk) Jana byla šťastná. (přísudek jmenný se sponou) Sám, rád – bývá většinou doplněk.
Vyhledejte v následujících větách doplňky: Vrátili jsme se spokojeni. Děti zůstaly doma samy. Dům se zdál opuštěn. Vážil si ho jako dobrého kamaráda. Chodil do divadla rád. Syn se vrátil z turnaje spokojený. Večeře zůstala na stole netknuta. Často na tom pracuji sám. spokojeni samy opuštěn jako kamaráda rád spokojený netknuta sám
Převeďte do množného čísla a určete doplňky: Babička seděla na lavičce spokojena. Babičky seděly na lavičce spokojeny. Hokejista se vrátil ze zápasu unaven. Hokejisté se vrátili ze zápasu unaveni. Ráno vstal svěží, odpočinutý a šťastný. Ráno vstali svěží, odpočinutí a šťastní. Dívka mi připadala známá. Dívky mi připadaly známé. Baletka cvičila na pódiu sama. Baletky cvičily na pódiu samy.
Rozhodněte, kdy se jedná o doplněk a kdy o přísudek jmenný se sponou: Znali jsme ho jako malého chlapce. jako chlapce - Do Lukáš doběhl do cíle třetí. třetí - Do Našeho třídního jmenovali ředitelem. ředitelem - Do Martina se stala modelkou. se stala modelkou - Přjmsp Její nos byl malý a milý. byl malý a milý - Přjmsp Jitka nebyla ani tlustá, ani příliš hubená. - Přjmsp
Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008