Interpunkční znaménka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: EU Název: Typografická pravidla Autor: Mgr.
Advertisements

Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Základní typografická pravidla
Textový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní typografická pravidla
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Aktuální členění výpovědi a slovosled
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Nepravidelnosti větné stavby
Digitální učební materiál
Jazykověda a její disciplíny
Přídavná jména tvrdá, měkká, přivlastňovací
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Postup při určování větných členů
Digitální učební materiál
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Věty podle postoje mluvčího
Zvláštnosti větné stavby
ROZDĚLOVACÍ ZNAMÉNKA Mgr. Michal oblouk.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
TYPOGRAFICKÉ PRAVIDLA
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Interpunkce v souvětí podřadném
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_7_ŘEČ PŘÍMÁ, NEPŘÍMÁ, POLOPŘÍMÁ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Digitální učební materiál
Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Zvláštnosti větné stavby
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Interpunkční znaménka Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r01020 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Interpunkční znaménka a jejich funkce Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 2. 11. 2012 Metodický popis – anotace: Provádí výklad o interpunkčních znaménkách a jejich uplatnění.

Interpunkční znaménka SKLADBA (SYNTAX) Interpunkční znaménka

Středník - stojí svou funkcí mezi čárkou a tečkou odděluje: a) relativně samostatné významové celky uvnitř vět a souvětí Koledy byly původně obřadní písně s magickou mocí; měly přivolat úspěch a štěstí v práci i v osobním životě. b) výčtové položky, uvnitř nichž je ještě třeba psát spojku, interpunkční čárku či jiná interpunkční znaménka Prověřování má funkci: diagnostickou(zjišťujeme stav znalostí); kontrolní (ověřujeme); klasifikační (prověřujeme) c) výčtové položky uvedené na samostatných řádcích Přídavná jména: 1. tvrdá (zakončená v 1. pádě j.č. na –ý, -á, -é); 2. měkká (zakončená na –í v 1. pádě j.č. všech tří rodů); 3. přivlastňovací (zakončená v 1. pádě j.č. m. rodu na –ův/-in)

Dvojtečka uvozuje: a) přímou řeč Pak jsem ukázal na židli: „Posaď se, naše jednání může začít.“ b) příklad, výčet či doložení (vysvětlení) předchozí části textu Některé zvukové shody mezi jazyky jsou zcela náhodné: například „bůh“ se řekne „theos“ řecky a „teotl“ v řeči Aztéků.

Uvozovky označují: a) přímou řeč b) citát c) ironické vyjádření „Pojedeme po dálnicích?“ chtěl vědět. „A kudy jinudy?“ podivil se, „co je to za blbej dotaz?“ b) citát Masarykovo heslo „Nebát se a nekrást“, tolik citované po tzv. sametové revoluci, si brzy někteří jedinci vyložili po svém: totiž jako „Nebát se a nakrást“. c) ironické vyjádření Někteří naši turisté, kteří přijedou do Mexika poprvé, neodolají a u pouličního stánku si koupí lákavě voňavý pokrm. Takové malé „občerstvení“ téměř vždy končí žaludečními potížemi.

Pomlčka - je v tištěném dokumentu o něco delší než spojovník a na rozdíl od něj se od svého okolí odděluje mezerami označuje: a) neukončenou výpověď „Už toho mám dost! Nech toho věčného komandování nebo – “ b) dramatickou pauzu, obsahové vyvrcholení, neočekávaný obrat Kopali, odhazovali zuřivě hlínu a pak – v jámě se cosi zatřpytilo. c) vysvětlení předchozího tvrzení Rozčílení zde nepomůže – v afektu se nejspíše dopustíte další nerozvážnosti.

d) heslo; dílčí vysvětlení či doplnění Můj dům – Můj hrad d) heslo; dílčí vysvětlení či doplnění Můj dům – Můj hrad. Nedali chlapci nic – ani krajíček chleba nebo hrníček vody. e) přímou řeč (místo uvozovek) - Zaplatím vám dvě stě zlatých, řekl Valdštejn. – Jinak s vámi nemám co domlouvat. - Co zaplatíte, to určí soud, řekl velitel. – Legitimujte se.

Tři tečky - se obzvláště vyskytují v psaném textu uměleckého stylu označují: a) přerývanou, vzrušenou mluvu „Já nevím… opravdu nevím, co říct… bylo to tak nečekané…“ b) neukončenou výpověď, doznívání výpovědi, komentář k předchozímu tvrzení Bývá přece údělem géniů, že docházejí ocenění až po smrti … c) vynechání části citovaného textu Podle knihy Starověké Řecko „muži se … doporučovalo, aby se staral o svou tělesnou kondici“. d) neúplnost výčtu, výpovědí apod. Souřadnice jsou [1,1], [1,2] …

Závorky - v nematematickém textu se uplatňují kulaté závorky. Pokud je třeba do vyjádření, jež je jimi už opatřeno, vsunout poznámku vyžadující rovněž závorky, volí se buď lomené závorky, nebo hranaté závorky, popř. se zopakují kulaté. Tak postupujeme pouze v textech vysoce odborných, jinak text přeformulujeme. označují: a) vsuvky větné i nevětné Stalo se (nečekaně rychle). b) volně připojený, samostatný či dodatečně připojený větný člen (podobně jako čárka) Za těchto okolností musím návrh zamítnout (i když velmi nerad). c) doplnění slova potřebného pro pochopení citátu či parafráze Zanedbává-li (sportovec) trénink, pak nikdy nezvítězí. d) autorství výroku Kostky jsou vrženy. (G. J. Caesar)

Lomítko - prosazuje se v publicistickém a odborném stylu; označuje alternativu spojky nebo v jiném než vylučovacím významu Př. Řešení křížovky nám prosím zašlete poštou / mailem. Platbu proveďte převodem z účtu / složenkou.

Doplňte interpunkční znaménka: 1. Přeneseně se říká Kain bratrovrahovi nebo i vrahovi a používá se výrazu mít na čele Kainovo znamení a to ve smyslu nést kletbu být poznamenán jako špatný člověk. 1. Přeneseně se říká Kain bratrovrahovi nebo i vrahovi a používá se výrazu „mít na čele Kainovo znamení“, a to ve smyslu „nést kletbu“, „ být poznamenán jako špatný člověk“.

Doplňte interpunkční znaménka: 2. Nejmladší a nejslavnější z Krokových dcer byla Libuše v Kosmově originále Lubossa: Ta vystavěla též hrad tehdy nejmocnější u lesa jenž se táhne ke vsi Ztibečné a podle svého jména jej nazvala Libušín. Odtud tedy mělo zaznít proroctví o městě velikém… Povídkář Hájek si k jejímu sídlu jako k tolika jiným místům vymyslil historický příběh k němuž dokonce jako obvykle znal i přesné datum rok 712 služebnice kněžny Libuše prý tenkrát lovily lesích a náhodou na jeden vysoký a příkrý vrch vešly kterýž se jim zalíbil i žádaly jsou kněžny Libuše aby dala na něm hrad pevný postaviti. Kněžna tak vskutku učinila.

Doplňte interpunkční znaménka: 2. Nejmladší a nejslavnější z Krokových dcer byla Libuše (v Kosmově originále Lubossa): „Ta vystavěla též hrad tehdy nejmocnější u lesa, jenž se táhne ke vsi Ztibečné, a podle svého jména jej nazvala Libušín.“ Odtud tedy mělo zaznít proroctví o „městě velikém…“ Povídkář Hájek si k jejímu sídlu (jako k tolika jiným místům) vymyslil historický příběh, k němuž dokonce jako obvykle znal i přesné datum - rok 712: služebnice kněžny Libuše prý tenkrát lovily lesích a „náhodou na jeden vysoký a příkrý vrch vešly, kterýž se jim zalíbil, i žádaly jsou kněžny Libuše, aby dala na něm hrad pevný postaviti“. Kněžna tak vskutku učinila.

Doplňte interpunkční znaménka: 3. Tyto složky věty větné členy jejichž přítomnost ve větě je predikátem vyžadována tj vyplývá z jeho valence jakožto jevu formálně gramatického vytvářejí spolu s predikátem základovou větnou strukturu ZVS proto je nazýváme členy základové… Čárky mají vlastně dvojí funkci rozdělovací kdy od sebe oddělují části textu a vydělovací jestliže vyznačují začátek a konec vložené části textu proto jako prostředek vydělovací jsou vždy ve dvojici nebo dvojici tvoří s jiným grafickým signálem začátku nebo konce větného celku.

Doplňte interpunkční znaménka: 3. Tyto složky věty (větné členy), jejichž přítomnost ve větě je predikátem (tj.vyžadována tj vyplývá z jeho valence jakožto jevu formálně gramatického), vytvářejí - spolu s predikátem - základovou větnou strukturu ZVS); proto je nazýváme členy základové… Čárky mají vlastně dvojí funkci: rozdělovací, kdy od sebe oddělují části textu, a vydělovací, jestliže vyznačují začátek a konec vložené části textu; proto jako prostředek vydělovací jsou vždy ve dvojici, nebo dvojici tvoří s jiným grafickým signálem začátku nebo konce větného celku.

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008