Základní pojmy v ekonomice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní ekonomické systémy
Podstata fungování tržní ekonomiky
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
1. Základní ekonomické pojmy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Potřeby lidí 2.hodina.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Potřeby :  Co to jsou potřeby  Základní.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
EKONOMIKA PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR Ing. Hana Kročová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Činitelé uspokojující potřeby:  Statky.
Seminář 1. Předmět ekonomie
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Zánik a zrušení podniku Ročník / obor studia:II. –
Základní ekonomické systémy. K čemu slouží? Aby lidé přežili, musí spojit své síly a efektivně využívat dostupné zdroje Ekonomický systém se stále mění.
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Akcie a jejich náležitosti Ročník / obor studia:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Výkladová prezentace pro podporu výkladu učitele.
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
EKONOMIE 3. Teorie potřeb.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Hospodářská politika státu
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Základní pojmy v ekonomice Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Základní pojmy v ekonomice Ročník / obor studia: 1. ročník / Kuchař - číšník Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Litoměřice

Základní pojmy v ekonomice

Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice Co je ekonomie? Věda zabývající se společenskou realitou zvanou EKONOMIKA. Je to společenská věda, která pojednává o ekonomickém chování, o tržním procesu a o tom jak společnost rozděluje a využívá zdroje. Ekonomie – zabývá se ekonomickou teorií Ekonomika – shrnuje hospodaření určitého subjektu = zabývá se tedy ekonomickou praxí. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Základní obory ekonomické teorie Mikroekonomie Zkoumá chování jednotlivých ekonomických subjektů (domácností, firem a státu) na trhu. Makroekonomie Zabývá se zkoumáním ekonomického systému jako celku. Zdroj: http://hn.ihned.cz/c1-40548710-spickova-ekonomie-na-fakulte-socialnich-ved Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Základní ekonomický systém K životu a dalšímu rozvoji lidí bylo zapotřebí nalézt systém, který umožňuje spojovat jejich sily a efektivně využívat dostupné zdroje. 3 základní otázky ekonomického systému: CO a kolik se bude vyrábět? JAK a s jakým rozdělením zdrojů se bude vyrábět? PRO KOHO se výsledný produkt rozdělí? Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Dosud známé ekonomické systémy Zvykový systém Historicky nejstarší. Založen na kmenových vztazích a dělbě práce uvnitř této malé skupiny. Rozhoduje vůdce kmene co a jak se bude vyrábět. Rozdělování probíhá podle potřeb kmene. Tento systém v dnešní době naleznete např. v centrální Austrálii, Africe nebo u kmenů amazonského pralesa. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Dosud známé ekonomické systémy Příkazový systém Co a jak se bude vyrábět rozhoduje politická špička Rozdělování podle pravidel stanovených touto špičkou. Často je spojen s omezováním vlastnických vztahů (např. za socialismu bylo potlačeno soukromé podnikání). Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Dosud známé ekonomické systémy Tržní systém Co a kolik se bude vyrábět rozhoduje trh a jeho zákony (zákon nabídky a zákon poptávky) nezávisle na chtění jednotlivců a skupin, jak a s jakými zdroji se bude vyrábět také rozhoduje trh a jeho zákony, rozdělování vyrobeného produktu je dáno úspěšností na trhu (úspěšný vydělá, neúspěšný prodělá). Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Dosud známé ekonomické systémy Smíšený systém V praxi se nejlépe osvědčil systém, který kombinuje v určitém poměru principy tržního a příkazového systému. Současný ekonomický systém v ČR označujeme za tržní systém, ovšem s řízenými zásahy státu tam, kde tržní mechanismus selhává Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Potřeba je pociťovaný nedostatek. Potřeby Každý člověk má ve svém životě řadu přání a tužeb. Řadu přání chce člověk uspokojit, čímž se přání a tužby stávají potřebami. Potřeba je pociťovaný nedostatek. Potřeby jsou nekonečné. (uspokojení jedné potřeby vytváří další potřeby) Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Podle toho jakým způsobem potřeby uspokojujeme: Členění potřeb Podle toho jakým způsobem potřeby uspokojujeme: Vyžadují požadavek mít a užívat nějakou věc. Vyžadují požadavek mít a užívat nějaké vědomosti, dovednosti a vlastnosti. Nehmotné Hmotné Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Podle toho jakou roli hrají v našem životě: Členění potřeb Podle toho jakou roli hrají v našem životě: Zbytné Nezbytné ? jíst ? pít dýchat Každý člověk má jiné potřeby, proto je nelze objektivně určit Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Členění potřeb dle A. Maslowa Zdroj: http://halek.info/www/prezentace/management-cviceni3/mngcv3-print.php?projection&l=06 Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Uspokojení potřeb Potřeby uspokojujeme pomocí statků a služeb. Služby Snaha uspokojit své potřeby je základním hnacím motorem každého ekonomického systému. Služby Statek Jsou cizí užitečné činnosti, které slouží k uspokojení lidských potřeb svou existencí nebo průběhem. Je produkt, který slouží k uspokojování lidských potřeb. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Členění statků Podle podstaty: Nehmotné Hmotné Užitečná věc k uspokojení lidských potřeb. Duševní výtvor člověka k uspokojení jeho potřeb. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice Členění statků Podle dostupnosti: Volné Ekonomické Jsou produktem hospodářské činnosti a jejich množství je ve vztahu k potřebám omezené. Jsou produktem přírody a jejich množství je ve vztahu k potřebám neomezené. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Členění statků Podle použití: Kapitálové Spotřební Slouží ke konečné, tzv. finální spotřebě. Slouží k další hospodářské činnosti, říká se jim také tzv. statky výrobní. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice Členění služeb Služby: Věcné Osobní oprava obuvi kadeřník vymalování bytu lékař (nehmotné) (hmotné) Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice

Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice Použité zdroje PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4. vyd. Praha: EDUKO. ISBN 978-808-7204-375. KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN 978-80-7373-059-8. ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled: Teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 1. vyd. Zlín: CEED nakladatelství, 2002, 279 s. ISBN 80-902-5526-4. Ekonomie on-line [online]. Dostupné z: http://www.ceed.cz/ekonomie.htm Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice