Struktura územní samosprávy a jiná územní členění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Advertisements

Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Veřejná moc a veřejná správa
Organizace veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Nástroje územního plánování
ředitel Krajského úřadu Olomouckého kraje
O samosprávě Pohádkový příběh tak, jak jsem je odposlechl z bájných vyprávění starců a vykoukal z prachem zapadaných kronik, doprovázený různými kejklemi.
Organizační struktura veřejné správy
Orgány obce Orgány obce jsou: Zastupitelstvo obce – komunální volby
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Vykonavatelé majetkových práv obcí a krajů
Veřejná správa – úvod.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Přenesená působnost Přenesená působnost svěřená právními předpisy a)obci správní území – území obce b)pověřenému obecnímu úřadu správní území –území obcí.
Územní samospráva - obce
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Mgr. Pavel PETR Katedra společenských věd VŠB - TUO
Rozpočty územních samosprávných celků
Vypracovaly: Gabriela Janečková Radka Janků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Správní právo MOST FBI Správní právo Orgány obcí a krajů
Glovňová Libuša, Kačmárová Nataša, Němeček Jaroslav
Základy správního práva
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Obec II. obecní zřízení Petr Machala.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Petra Palátová Lucie Paulusová Michaela Oravová 15. listopadu 2010
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Vypracovaly: Nevrtalová Michaela Šlechtová Nikola Uhllířová Jana
VY_32_INOVACE_51_19 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Obce II.
Územní samospráva Obce
Struktura územní samosprávy a jiná územní členění
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Organizace VS v ČR Územní samospráva.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Státní správa a samospráva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školy Soukromá střední odborná škola Frýdek-Místek, s.r.o. Název materiálu VY_32_INOVACE_400_VES_20 Autor Mgr.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Územně-správní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Územní samospráva a její organizace
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Občanská výchova – 6. ročník, Obec, kraj
Vybrané problémy územních samosprávných celků
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Název školy: Základní škola Městec Králové
MÍSTNÍ SPRÁVA II. PrF MU v Brně © petr průcha, 2017.
KRAJ Působnost KRAJE OBČANÉ KRAJE ORGÁNY KRAJE Zastupitelstvo
Obecná část rozpočtového práva III
Komunální politika: teorie a praxe. Úřady a úředníci
Samospráva a její organizace, zájmová samospráva; územní samospráva a její organizace MP313K Úvod do studia veřejné správy 6. přednáška Stanislav.
„Orgány obce a jejich pravomoci“
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

Struktura územní samosprávy a jiná územní členění (kraje, pověřené obce, obce, mikroregiony a regiony soudržnosti)

„úrovně“ kraje a obce (a hl. m. Praha ) NE podřízenost „stupeň pokrytí“

hlavní body Postavení a podstata orgány působnost samostatná a přenesená: samostatná (včetně vydávání vyhlášek): v rozsahu stanoveném zákonem a v souladu s potřebami obce. (kraje: státní orgány mohou do samostatné působnosti zasahovat, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem, který stanoví zákon). Pokud zákon nestanoví, že jde o samostatnou či o přenesenou působnost, platí, že o samostatnou. Při výkonu přenesené působnosti se orgány obce a kraje řídí a) při vydávání nařízení kraje zákony a jinými právními předpisy, b) v ostatních případech též usneseními vlády a směrnicemi ústředních správních úřadů (ne povinnosti mimo zákon!)

128/2000 Sb. a 129/2000 Sb. Kraj je územním společenstvím občanů, které má právo na samosprávu. Kraj je veřejnoprávní korporací, která má vlastní majetek a vlastní příjmy vymezené zákonem a hospodaří za podmínek stanovených zákonem podle vlastního rozpočtu. Kraj vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající. Kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. Kraj při výkonu samostatné působnosti a přenesené působnosti chrání veřejný zájem. Obec je základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce.  Obec je veřejnoprávní korporací, má vlastní majetek. Obec vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající. Obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem vyjádřený v zákonech a jiných právních předpisech

Kraje ústavní zákon 347/1997 Sb., volby 2000 a 2004 (alternativní dělení: plusmínus 1-2, 7-8, 22, zemská hranice) (názvy), (znaky) ústavní resty: Senát P ČR necelé 4 roky kraje (5) 7 let NSS (9) 10 let

Podvýbor pro heraldiku a vexilologii Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu PS P ČR: „V prvním poli je historický znak země, k níž náleží většina nově ustanoveného kraje. Ve druhém poli je znak či klíčový derivát znaku sídelního města. Ve třetím poli je vykreslení současné, či tradiční dílčí identity kraje. Ve čtvrtém poli se nachází historický znak země, k níž náleží menší část nově ustanoveného kraje.“ Michal Wein: „Takto formulováno to zadělává na rozkvět volné tvorby čili klasické české bramboračky.“

kraj zastupitelstvo, rada, hejtman (historie a státní správa, co žena?) zastupitelstvo – výbor, rada – komise volební systém minulé volby

to sladké slovo působnost (až příště) „spojený model“ veřejné správy: - Ředitel je zaměstnancem kraje. Za plnění úkolů svěřených krajskému úřadu v samostatné a přenesené působnosti je odpovědný hejtmanovi. - Tajemník obecního úřadu je odpovědný za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi.

vzájemné vztahy zastupitelstva a rady (u obcí podobně) Zastupitelstvo má právo vyhradit si další pravomoci v samostatné působnosti mimo pravomoci vyhrazené radě. Rada připravuje návrhy a podklady pro jednání zastupitelstva a zabezpečuje plnění jím přijatých usnesení. Rada zabezpečuje rozhodování v ostatních záležitostech patřících do samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo.

vzájemné vztahy rady a hejtmana (u obcí podobně) Rada může svěřit hejtmanovi, popřípadě krajskému úřadu rozhodování o nabytí a převodu movitých věcí na kraj včetně peněz a o uzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce. Dále může svěřit hejtmanovi rozhodování v ostatních záležitostech patřících do samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo. Hejtman svolává a zpravidla řídí zasedání zastupitelstva a rady a podepisuje zápisy z jejich jednání. Hejtman pozastaví výkon usnesení rady, má-li za to, že je usnesení nesprávné. Věc pak předloží k rozhodnutí nejbližšímu zasedání zastupitelstva.

vyhrazeno zastupitelstvu I. a) předkládat návrhy zákonů PS P ČR, d) koordinovat rozvoj územního obvodu, schvalovat programy rozvoje, zajišťovat jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění schvalovat územně plánovací dokumentaci pro území kraje f) schvalovat koncepce rozvoje cestovního ruchu, g) volit zástupce kraje do regionálních rad regionů soudržnosti, h) stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti j) schvalovat rozpočet a závěrečný účet kraje, o) volit a odvolávat hejtmana, náměstka (náměstky) hejtmana a další členy rady z řad svých členů a odvolávat je z funkce, p) stanovit počet uvolněných členů rady a jejich funkce q) zřizovat výbory, volit jejich předsedy a členy, r) rozhodovat o odměnách a cestovních náhradách jednak členům zastupitelstva, jednak členům výborů, komisí (...) u) udělovat ceny kraje,

vyhrazeno zastupitelstvu II. - majetek a) nabytí a převod nemovitých věcí, b) poskytování darů v hodnotě nad 100 000 Kč c) poskytování dotací v oblasti mládeže, sportu a tělovýchovy, sociálních služeb, podpory rodin, požární ochrany, kultury, vzdělávání a vědy, zdravotnictví, protidrogových aktivit, prevence kriminality a ochrany zvířat a životního prostředí v hodnotě nad 200 000 Kč d) poskytování dotací obcím e) rozhodování o pohledávkách a zástavách nad 200 000 Kč, (...) m) peněžité a nepeněžité vklady do právnických osob.

vyhrazeno radě a) zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu, b) stanovit počet zaměstnanců kraje a objem prostředků na jejich platy, c) na návrh ředitele jmenovat a vedoucí odborů krajského úřadu d) zřizovat komise rady a jmenovat jejich předsedy a členy, e) ukládat krajskému úřadu úkoly v oblasti samostatné působnosti, f) přezkoumávat opatření přijatá krajským úřadem v samostatné působnosti, g) vyřizovat návrhy, připomínky a podněty obcí a právnických osob, h) stanovit pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností, i) vykonávat zakladatelské a zřizovatelské funkce ve vztahu k právnickým osobám a organizačním složkám,včetně jmenování jejich ředitelů a stanovení jejich platu a odměn; (...) m) projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy zastupitelstva nebo komisemi rady.

hejtman zastupuje kraj navenek. podepisuje právní předpisy kraje, (po předchozím souhlasu ministra vnitra) jmenuje ředitele krajského úřadu, stanoví mu plat a a ukládá mu úkoly, zřizuje zvláštní orgány pro výkon přenesené působnosti, zajišťuje ochranu utajovaných skutečností, odpovídá za informování občanů o činnosti kraje vykonává další úkoly v samostatné nebo přenesené působnosti, pokud jsou mu svěřeny zastupitelstvem, radou nebo tak stanoví zákon.

to byl jen zákon č. 129/2000 Sb., významné pravomoci má kraj: ve středním školství ve zdravotnictví v dopravě v životním prostředí Celkem je v platných zákonech ČR kolem 2000 (!) zmínek typu pravomoc kraje. Podobně u obcí.

obce Obec je spravována zastupitelstvem obce; dalšími orgány obce jsou rada obce, starosta a obecní úřad. zastupitelstvo: do 500 obyvatel 5 až 9 členů nad 500 do 3 000 obyvatel 7 až 15 členů nad 3 000 do 10 000 obyvatel 11 až 25 členů nad 10 000 do 50 000 obyvatel 15 až 35 členů nad 50 000 do 150 000 obyvatel 25 až 45 členů nad 150 000 obyvatel 35 až 55 členů. rada: Počet členů je lichý, 5 - 11, ne více než jedna třetina počtu členů zastupitelů. Rada obce se nevolí v obcích, kde zastupitelstvo obce má méně než 15 členů. (...) Rada obce se schází ke svým schůzím podle potřeby, její schůze jsou neveřejné. volební systém – možnost nezávislých kandidátů a volba jednotlivců plus volební strany

vyhrazeno zastupitelstvu I. schvalovat program rozvoje územního obvodu obce, schvalovat územní plán obce a regulační plán schvalovat rozpočet a závěrečný účet obce, (...) e) zřizovat příspěvkové organizace a organizační složky obce, j) rozhodovat o vyhlášení místního referenda, l) volit starostu, místostarosty a další členy rady obce, zřizovat výbory, volit jejich předsedy a další členy, m) stanovit výši odměn neuvolněným členům zastupitelstva a výši osobních a věcných výdajů na činnost obecního úřadu, o) zřizovat a zrušovat obecní policii, r) rozhodovat o zřízení a názvech částí obce, o názvech ulic a dalších veřejných prostranství, s) udělovat a odnímat čestné občanství obce a ceny obce, t) plnit další úkoly stanovené tímto nebo zvláštním zákonem.

vyhrazeno zastupitelstvu II. - majetek nabytí a převod nemovitých věcí poskytování darů v hodnotě nad 20 000 Kč, dotace (i věcné) na vědu, výchovu, vzdělávání, na humanitární, sociální, zdravotnické a ekologické účely, protidrogové aktivity, prevenci kriminality a na podporu rozvoje kultury, tělesné výchovy a sportu nad 20 000 Kč, (...) uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru nebo půjčky, k) emise komunálních obligací. 

vyhrazeno radě zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu, plnit vůči právnickým osobám zřízeným zastupitelstvem obce úkoly zakladatele vydávat nařízení obce, projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy zastupitelstva obce nebo komisemi rady obce, stanovit rozdělení pravomocí v obecním úřadu, jmenovat vedoucí odborů a rozhodovat o jejich platech zřizovat komise rady obce, jmenovat jejich předsedy a členy, kontrolovat plnění úkolů obecním úřadem a komisemi v oblasti samostatné působnosti obce, a přezkoumávat na základě podnětů přijatá opatření

starosta zastupuje obec navenek za výkon své funkce odpovídá zastupitelstvu obce jmenuje tajemníka obecního úřadu a stanoví jeho plat nestanoví-li zastupitelstvo obce jinak, plní úkoly zaměstnavatele, uzavírá pracovní poměr se zaměstnanci obce a stanoví jim plat může svěřit komisi výkon přenesené působnosti v určitých věcech, odpovídá za informování veřejnosti o činnosti obce, zabezpečuje výkon přenesené působnosti v obcích, kde není tajemník obecního úřadu, plní další úkoly stanovené tímto zákonem a zvláštními zákony svolává a zpravidla řídí zasedání zastupitelstva a rady obce a podepisuje spolu s ověřovateli zápisy z jejich jednání podepisuje právní předpisy obce, usnesení zastupitelstva obce a rady obce, zřizuje pro výkon přenesené působnosti zvláštní orgány obce

města Obec, která má alespoň 3 000 obyvatel, je městem, pokud tak stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády. - v praxi též „historická“, celkem 522 Městy se zvláštním postavením ("statutární město") jsou Kladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Ostrava, Opava, Havířov, Karviná, Kladno, Teplice a Most. Území statutárních měst se může členit na městské obvody nebo městské části s vlastními orgány samosprávy. Územně členěná statutární města uspořádají své vnitřní poměry ve věcech správy města obecně závaznou vyhláškou (statutem). 

Vznik obce po oddělení bude mít alespoň 1 000 občanů. Stejné podmínky musí splňovat i obec po oddělení její části. S oddělením části obce musí vyslovit souhlas v místním referendu občané žijící na území té části obce, která se chce oddělit.

Spolupráce obcí smlouvou svazkem (např. Pomalší, Svitansko, CHOPOS) právnickou osobou dle obchodního zákoníku, NE dle občanského zákoníku „Na spolupráci mezi obcemi nelze použít ustanovení občanského zákoníku o zájmových sdruženích právnických osob X mikroregion Sdružení Růže je „Zájmové sdružení obcí a právnických osob vzniklé podle § 20 f - 20 j občanského zákoníku č.42/1992 Sb. a zákona 367/90 Sb.“

Praha obec i kraj, zvláštní zákon Hlavní město Praha je veřejnoprávní korporací, která má vlastní majetek, má vlastní příjmy vymezené tímto nebo zvláštním zákonem a hospodaří za podmínek stanovených tímto nebo zvláštním zákonem podle vlastního rozpočtu. Hlavní město Praha vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající. Hlavní město Praha je samostatně spravováno zastupitelstvem hlavního města Prahy; dalšími orgány hlavního města Prahy jsou rada hlavního města Prahy, primátor hlavního města Prahy, Magistrát hlavního města Prahy, zvláštní orgány hlavního města Prahy a městská policie hlavního města Prahy.

přímá volba starostů a hejtmanů? 2 hlavní problémy: kompetence kohabitace

NUTS NUTS 1 (I) – ČR NUTS 2 – 8 „regionů soudržnosti“ 248/2000 Sb.: „Pro potřeby spojené s koordinací a realizací hospodářské a sociální soudržnosti, spočívající zejména ve využívání finančních prostředků z předvstupních a strukturálních fondů Evropských společenství, se zřizují regiony... (...) ... volí členy Rady zastupitelstva krajů ze svých členů. Každý kraj je v Radě zastoupen deseti členy. V regionech soudržnosti vymezených územím jednoho kraje plní úkoly Rady zastupitelstvo kraje v přenesené působnosti. (...) Rada se usnáší většinou hlasů všech svých členů. V případě, že region soudržnosti tvoří více krajů, musí být dosaženo většiny hlasů zástupců každého kraje zvlášť. (...) Rada zřizuje Výbor regionálního rozvoje.“ NUTS 3 – 14 krajů NUTS 4 – 81 okresů NUTS 5 – 6249 obcí

jiná územně správní členění policie, soudy, katastrální úřady, báňské úřady, ... Správa ochrany přírody