Někdy stačí jen se potloukat po Římě, dívat se kolem sebe a dějiny, či legendy západní civilizace se vám přímo budou plést pod nohama nebo tahat za.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidice.
Advertisements

To je Tvůj dům 1. Přicházíme dnes Ti chválu vzdát.
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
METODICKÝ LIST Tato prezentace navazuje na výuku vlastivědy, proto
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Slovo života Říjen 2009.
Integrita bezúhonnost
Jedinečný Ježíš Velikost člověka se dá určit podle toho, co za sebou zanechal a zda přivedl druhé k tomu, aby uvažovali nově, a dal impuls, který ho přetrval...
Z Á M K Y L Á S K Y p r o z a m i l o v a n é s y m b o l v z t a h u, p r o p a m á t k á ř e n o č n í m ů r a.
Předtím než vám ukážu svou prezentaci o životu ve Vesmíru si uvědomte si, že nejsou vědecky potvrzené žádné informace ! ! ! ! !
PK 26.
Sv. Václav 907 †28. září 935.
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
Soutěž v ZOO Autor: Vojta Rod. Pár slov na začátek… Jako už poněkolikáté já a parta dalších lidí z naší školy jsme jeli na soutěž do ZOO Ostrava. Po tom.
Svět mýma očima Názor – základ osobnosti. Obsah jak stránek, tak hlavy Co se u mě dočtete? Co uvidíte? Na co se připravit? A na co raději zapomenout?
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
VYTÁPĚNÍ V ŘÍMSKÝCH LÁZNÍCH 2 Hypokaustus ve stěnách
Křesťanství.
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Konference PNEU & BUSINESS 2014 Ezop, rybáři a (naše) budoucnost …. Golf & Spa Resort Kunětická hora
Bazilika svatého Václava
Svatá Cecílie pocházela ze starého římského rodu Cecíliů. Učila se hudbě a zpěvu, aby mohla hudbou chválit Boha. Zavázala se slibem věčného panenství.
Nebezpečí na internetu Nikola Zámečníková
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Boží jméno ve starověké hebrejštině. zájem  -studují Bibli  -poučují druhé o Bibli  -chodí na biblické přednášky  (viz dále)  -nekradou  -nekouří.
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
ZNAK MĚSTA PLZEŇ.
PRAHA Praha 2006  Taková malá fotečka z Václaváku.  Nejsme na ní sice všichni, je tam jen pár lidiček který seděli pod sochou Sv.Václava.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
Dopis od Boha.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Počasí, jak se říká, „že by psa do něj nevyhnal“. Tak jsme vyrazili na výlet. Kam? No přeci do Jindřichova Hradce v tomto vánočním období se.
PAMÁTKY PRAHA.
Ohlédnutí za třetí třídou. Kdopak to ťuká na dveře? No jo, měsíc září je tady. Máme novou třídu, v prvním patře. Tady půjde učení samo.
KŘESŤANSTVÍ.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Moje vlast, moje bydliště Pověst o Bruncvíkovi VY_32_INOVACE_17 Sada 9
ÚPICE Centrum Jestřebích hor Partnerská města a osobnosti Naše město začalo spolupracovat s městy: Naše město začalo spolupracovat s městy: Piechowice.
Nejlepší historka z rybolovu všech dob!. Mnohé rybářské historky jsou tak trochu těžko uvěřitelné, ale tenhle člověk má fotky jako důkaz... Slyšel jsem.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Geografické vymezení antického křesťanství  Konverze ke křesťanství  Narození, křest a smrt  Křesťanská zbožnost.
1. Spasiteli vyvýšený, | pane přesvatý, | v roucho slávy přioděný, | světlem objatý! | Za tebou jen kráčet smíme, | však již zde ti náležíme, | v životě.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Byzantská říše.
Na výletě v Bruselu Alena Rampová Mateřská škola Kličkova vila Příbram.
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
Základní informace Celý název: Erebos- hra, která zabíjí Autor: Ursula Poznanski Nakladatelství: Fragment Počet stran: 320.
9 LET PROŽITÝCH NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE. 1. TŘÍDA Všechno začalo jednou ráno, když nás rodiče poprvé dovedli do školy. Tím dnem začala naše devítiletá docházka.
Tomáš Havlický. Karlova Rodina  Otec: Jan Lucemburský  Matka: Eliška Přemyslovna  Jeho pravé jméno: -Václav IV Eliška Přemislovna Jan Lucemburský.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Karel IV. „Otec vlasti“ Filip Valla
SLOVENSKO 2016.
Ježíš.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Vítejte u demíčka, které by Vás mělo seznámit se systémem zkráceného Double KO Původně měla být tato prezentace ve Flashi, ale to bylo nad moje síly :-(
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Otázky pro průběžnou práci
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Římské císařství - dominát
Co napsat do písku, a co vytesat do kamene.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Římské císařství - dominát
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
Tajemství internetu Minule jsme si společně ukázali karty jednotlivých zařízení a říkali jsme si, že některá z nich se umí připojit na internet. Vzpomenete.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

Někdy stačí jen se potloukat po Římě, dívat se kolem sebe a dějiny, či legendy západní civilizace se vám přímo budou plést pod nohama nebo tahat za oči. Někdy stačí jen se potloukat po Římě, dívat se kolem sebe a dějiny, či legendy západní civilizace se vám přímo budou plést pod nohama nebo tahat za oči. A protože jsme v Římě, stačí občas jen malá procházka nebo popojet pár zastávek autobusu, abychom se dostali A protože jsme v Římě, stačí občas jen malá procházka nebo popojet pár zastávek autobusu, abychom se dostali na místo, kde se to semlelo. na místo, kde se to semlelo. Prý. Prý.

Takhle třeba vystoupíte z autobusu kousek Takhle třeba vystoupíte z autobusu kousek od Lateránu a sjedete pohledem po obelisku. od Lateránu a sjedete pohledem po obelisku. I my barbaři ze severu si přeslabikujeme, že na podstavci se píše něco o tom, že Konstantin ve znamení kříže zvítězil a sv. Silvestr, že jeho křtem slávu kříže rozšířil. Jisté je, že palác a basilika v Lateráně do konstantinovských časů svou historií spadají, basilika je dodnes katedrálou města Říma. Tradice říká, že papež Silvestr Konstantina pokřtil v baptisteriu, které je pár desítek metrů od obelisku. Prý. Ono to celé mělo být takhle. Konstantina čekala bitva se spoluvladařem Maxentiem. V předvečer boje měl císař vidění… I my barbaři ze severu si přeslabikujeme, že na podstavci se píše něco o tom, že Konstantin ve znamení kříže zvítězil a sv. Silvestr, že jeho křtem slávu kříže rozšířil. Jisté je, že palác a basilika v Lateráně do konstantinovských časů svou historií spadají, basilika je dodnes katedrálou města Říma. Tradice říká, že papež Silvestr Konstantina pokřtil v baptisteriu, které je pár desítek metrů od obelisku. Prý. Ono to celé mělo být takhle. Konstantina čekala bitva se spoluvladařem Maxentiem. V předvečer boje měl císař vidění…

Na nebi zaplál kříž a císař slyšel „In hoc signo vinces“ Na nebi zaplál kříž a císař slyšel „In hoc signo vinces“ - v tomto znamení zvítězíš. V nejlepší pohanské tradici Konstantin vidění poslechl - v tomto znamení zvítězíš. V nejlepší pohanské tradici Konstantin vidění poslechl a praporce a štíty vojska opatřil viděným symbolem. a praporce a štíty vojska opatřil viděným symbolem.

Bitva dopadla jak měla, Konstantin zvítězil, Maxentius skončil utopený v řece. A jak bylo u Lateránu tesáno do kamene, tak ve Vatikánu Rafael (či spíš jeho dílna po jeho smrti podle jeho návrhů) na zdi komnat Julia II. vymaloval, že císař nejen dal křesťanům svobodu, ale sám křest z rukou papeže Silvestra přijal. Bitva dopadla jak měla, Konstantin zvítězil, Maxentius skončil utopený v řece. A jak bylo u Lateránu tesáno do kamene, tak ve Vatikánu Rafael (či spíš jeho dílna po jeho smrti podle jeho návrhů) na zdi komnat Julia II. vymaloval, že císař nejen dal křesťanům svobodu, ale sám křest z rukou papeže Silvestra přijal.

Prý. V kameni, fresce a legendě je to příběh velmi trvanlivý. A úplná smyšlenka to taky nebude. Ke Konstantinovi a kříži se ještě vrátím. Teď se ale pojďme podívat, kde se to semlelo.

I když je příběh někdy nejistý, místo je při troše štěstí v civilizaci pečlivých záznamů poměrně jisté. Vůbec, když se ti dva kohouti porvali na významné dopravní tepně, jíž je Via Flaminia ještě vlastně i dnes. Milvijský most sice nedožil dneška celý v antické podobě, ale tuším přinejmenším opory pilířů snad i toho Konstantina, nebo spíš utopeného Maxentia pamatují.

Když tak půjdete z římské strany k mostu jako by vstříc vítěznému vojsku všimnete si dvou věcí. Nejdřív toho, že o Čecha člověk zakopne všude. Svatý Ján z kamene vytesán, tu drží patrolu už pár set let, od poslední významné rekonstrukce mostu. Když tak půjdete z římské strany k mostu jako by vstříc vítěznému vojsku všimnete si dvou věcí. Nejdřív toho, že o Čecha člověk zakopne všude. Svatý Ján z kamene vytesán, tu drží patrolu už pár set let, od poslední významné rekonstrukce mostu.

Jak tak jdete dál, všimnete si jakýchsi divných ozdob. Nejdřív přemýšlíte, k čemu z dějin mostu se asi vztahují.

…pak se podíváte blíž a začnete tušit. …pak se podíváte blíž a začnete tušit.

I ve Věčném městě se ještě pořád dají vymyslet nové obyčeje, Tenhle je sotva pár let starý, inspirovaný knížkou a filmem. A ano je to tak, jak to vypadá. Zamilované páry přijdou na most, zamknou tam svou lásku visacím zámkem a klíčky hodí do Tibery. Ostatně přiznám, že je mi sympatické, že je to knížka nová, leč ne zcela moderní. Kdyby to byl moderní obyčej, zaláskovaní by si klíče strčili do kapes a ti vůbec nejmodernější by ta jména na zámky psali omyvatelnou barvou. Recyklování je přece moderní a zodpovědné. Tentokrát ještě ovšem na Milvijském mostě vítězí tradice. I ve Věčném městě se ještě pořád dají vymyslet nové obyčeje, Tenhle je sotva pár let starý, inspirovaný knížkou a filmem. A ano je to tak, jak to vypadá. Zamilované páry přijdou na most, zamknou tam svou lásku visacím zámkem a klíčky hodí do Tibery. Ostatně přiznám, že je mi sympatické, že je to knížka nová, leč ne zcela moderní. Kdyby to byl moderní obyčej, zaláskovaní by si klíče strčili do kapes a ti vůbec nejmodernější by ta jména na zámky psali omyvatelnou barvou. Recyklování je přece moderní a zodpovědné. Tentokrát ještě ovšem na Milvijském mostě vítězí tradice.

Ale zpátky je Konstantinovi. Jakpak to asi císař myslel, když tehdy přivolil ke svobodě křesťanského kultu a posléze se jal pilně stavět basilky na hrobech mučedníků? Ale zpátky je Konstantinovi. Jakpak to asi císař myslel, když tehdy přivolil ke svobodě křesťanského kultu a posléze se jal pilně stavět basilky na hrobech mučedníků?

Do císařské hlavy jeden nevidí. Ta příhoda z mostu vsáklá do kamene i do omítek se dá vyložit všelijak. Jako pustá prelátská propaganda pozdějšího data, jako císařská propaganda téměř dobová nebo jako poněkud opentlený příběh poměrně racionálního císařského posouzení situace a rozhodování. Jeden sociolog odhadmo spočítal, že v Konstantinově době mohli křesťané tvořit asi tak polovinu obyvatel impéria – a přibývalo jich. Pokud si císař řekl nějakou římskou variantu pozdějšího If you cannot beat them, join them nebylo by divu. A už vůbec by nebylo divu, že z toho, co nám povídají historici máme dojem, že zdaleka nejlegendárnější z celého příběhu je právě věc Konstantinova křtu. Někdo by mohl být v pokušení ukazovat na císaře jako na prvního křižáka a dlouze vysvětlovat, kterak s konstantinovským obratem začalo ohledně křesťanství jít všechno od pěti k nule (to proto, že od desíti k pěti to podle držitele téhož vztyčeného prstu nejspíš vedl sv. Pavel). Inu tak, je všeobecně známo, že zejména v této oblasti je zvykovým právem dávno dáno, že čím horlivější a zapálenější badatel je, tím větší svobodu si ve svém výkladu smí dopřát, včetně svobody a od složitostí historických skutečností. Omezme se proto jen na drobnou poznámku spíše gramatické povahy. Pokud můžeme mnohem snáz a výstižněji mluvit o konstantinovském obratu než o Konstantinově obrácení, pak tu máme jistou významovou odlišnost, která působí, že to s tím prvním křižákem nebude zas tak horké. Do císařské hlavy jeden nevidí. Ta příhoda z mostu vsáklá do kamene i do omítek se dá vyložit všelijak. Jako pustá prelátská propaganda pozdějšího data, jako císařská propaganda téměř dobová nebo jako poněkud opentlený příběh poměrně racionálního císařského posouzení situace a rozhodování. Jeden sociolog odhadmo spočítal, že v Konstantinově době mohli křesťané tvořit asi tak polovinu obyvatel impéria – a přibývalo jich. Pokud si císař řekl nějakou římskou variantu pozdějšího If you cannot beat them, join them nebylo by divu. A už vůbec by nebylo divu, že z toho, co nám povídají historici máme dojem, že zdaleka nejlegendárnější z celého příběhu je právě věc Konstantinova křtu. Někdo by mohl být v pokušení ukazovat na císaře jako na prvního křižáka a dlouze vysvětlovat, kterak s konstantinovským obratem začalo ohledně křesťanství jít všechno od pěti k nule (to proto, že od desíti k pěti to podle držitele téhož vztyčeného prstu nejspíš vedl sv. Pavel). Inu tak, je všeobecně známo, že zejména v této oblasti je zvykovým právem dávno dáno, že čím horlivější a zapálenější badatel je, tím větší svobodu si ve svém výkladu smí dopřát, včetně svobody a od složitostí historických skutečností. Omezme se proto jen na drobnou poznámku spíše gramatické povahy. Pokud můžeme mnohem snáz a výstižněji mluvit o konstantinovském obratu než o Konstantinově obrácení, pak tu máme jistou významovou odlišnost, která působí, že to s tím prvním křižákem nebude zas tak horké.

Napovídá to ostatně i další detail, že i když najdeme Konstatina mnohokrát vytesaného, vymalovaného a do kamene vyrytého, nakonec to císař na nekřesťanském Západě, rozhodně daleko nedotáhl. Napovídá to ostatně i další detail, že i když najdeme Konstatina mnohokrát vytesaného, vymalovaného a do kamene vyrytého, nakonec to císař na nekřesťanském Západě, rozhodně daleko nedotáhl. Na rozdíl od své matky Heleny. A byl v tom zase kříž. Na rozdíl od své matky Heleny. A byl v tom zase kříž.

Zatímco syn viděl zářící kříž leda tak nad oblaky, Helena se rozhodla hledat a najít ten skutečný, na kterém Ježíš zemřel. Říkejte si, že to celé muselo být od počátku do konce jedno velké balamucení, ale snad byste mohli připustit, že alespoň ten Helenin příběh je jaksi skutečnější, možná právě proto, že je takříkajíc doslova zemitější. Císařovna matka se totiž nějakých deset let poté, co synáčka potkalo to vidění na mostě vypravila do Palestiny, jíž se brzy mělo začít říkat Svatá země, a s ženskou, jakož i imperiální rozhodností, se pustila do hledání a kopání. Prý nakonec našla všechny tři kříže, ten Pravý, Kristův, se měl projevit uzdravující mocí. Císařovna měla v Římě svůj palác nedaleko Lateránu a vyzdvižené relikvie tam umístila. Zemitost, říkejte si tomu přízemnost, příběhu doplňuje poznámka, že ji nechala vysypat prstí z Golgoty. Začalo se tomu tam proto říkat „v Jerusalémě“. Část paláce se postupně změnila v několikrát přestavovaný kostel S Croce in Gerusalememe. Relikve Kristova umučení uchovává dodnes. Historická poznámka pod čarou praví, že jen ty relikviáře jsou z větší části sotva dvě stě let staré. Ty předchozí ukradli tuším Francouzi, nebo kdo byl zrovna na řadě v plenění římských pokladů. A ať už si o příbězích tesaných do kamene a malovaných po zdech myslíme, co chceme, je snad zajímavé se podívat na místa, kde se cosi nesporně přihodilo a prohlédnout si i něco z toho, co očividně následovalo. A je pak na každém návštěvníkovi věčného města, byť by to byl barbar ze severu, aby se díval a poslouchal o čem ta místa mluví a jaké příběhy se nad nimi vznáší. Troufám si podotknout, že nezaškodí přitom stát nohama na zemi. Ať si o ní myslíme a jmenujeme ji jakkoliv. Zatímco syn viděl zářící kříž leda tak nad oblaky, Helena se rozhodla hledat a najít ten skutečný, na kterém Ježíš zemřel. Říkejte si, že to celé muselo být od počátku do konce jedno velké balamucení, ale snad byste mohli připustit, že alespoň ten Helenin příběh je jaksi skutečnější, možná právě proto, že je takříkajíc doslova zemitější. Císařovna matka se totiž nějakých deset let poté, co synáčka potkalo to vidění na mostě vypravila do Palestiny, jíž se brzy mělo začít říkat Svatá země, a s ženskou, jakož i imperiální rozhodností, se pustila do hledání a kopání. Prý nakonec našla všechny tři kříže, ten Pravý, Kristův, se měl projevit uzdravující mocí. Císařovna měla v Římě svůj palác nedaleko Lateránu a vyzdvižené relikvie tam umístila. Zemitost, říkejte si tomu přízemnost, příběhu doplňuje poznámka, že ji nechala vysypat prstí z Golgoty. Začalo se tomu tam proto říkat „v Jerusalémě“. Část paláce se postupně změnila v několikrát přestavovaný kostel S Croce in Gerusalememe. Relikve Kristova umučení uchovává dodnes. Historická poznámka pod čarou praví, že jen ty relikviáře jsou z větší části sotva dvě stě let staré. Ty předchozí ukradli tuším Francouzi, nebo kdo byl zrovna na řadě v plenění římských pokladů. A ať už si o příbězích tesaných do kamene a malovaných po zdech myslíme, co chceme, je snad zajímavé se podívat na místa, kde se cosi nesporně přihodilo a prohlédnout si i něco z toho, co očividně následovalo. A je pak na každém návštěvníkovi věčného města, byť by to byl barbar ze severu, aby se díval a poslouchal o čem ta místa mluví a jaké příběhy se nad nimi vznáší. Troufám si podotknout, že nezaškodí přitom stát nohama na zemi. Ať si o ní myslíme a jmenujeme ji jakkoliv.