LETIŠTĚ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYHLÍDKOVÉ LETY v roce 2011 a 2012.
Advertisements

s dopravní infrastrukturou
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Registr výškových objektů a národní databáze překážek
Podklad pro veřejné projednávání PÚR ČR září 2008 Brno.
Letecká doprava . Jednotlivé složky letecké dopravy zasahují do mnoha oborů vzájemně zcela nesouvisejících, jako jsou ku příkladu aerodynamika, termodynamika,
Informace o současné podpoře kombinované dopravy v České republice
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
Letiště Václava Havla Praha
Letiště Praha Ruzyně Úvod: Obsah prezentace:
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Vybrané základní pojmy stavebního zákona.
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Provoz a ekonomika dopravy
Airspace Management Jeneč 2014 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Pozemní komunikace Zákon 13/1997Sb. o pozemních komunikacích (silniční z.), Vyhláška 104/1997 Sb. Zákon upravuje kategorizaci pozemních komunikací, jejich.
Dopravní a liniové stavby
Služby letecké dopravy
Ing. Helena Beránková Oddělení územního plánování a hluku Odbor hygieny obecné a komunální Telefon: Na Bělidle 7,
ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Letecká doprava Petr Volný Třída: DLO1 Vedoucí práce: Mária Jozová
Modernizace záp. části ŽST.
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Zvyšování bezpečnosti letecké dopravy
Dopravní síť České Republiky
Název projektu: Vyrovnání handicapu žáků GVN J. Hradec při studiu přírodovědných disciplín praxí Žákovská prezentace z přírodovědných exkurzí Registrační.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Majetkové daně Nejstarší typy daní vůbec; v současnosti omezený význam; povinnost platit vzniká na základě vlastnického či uživatelského vztahu k majetku.
JUDr. Jana Tká č iková, PhD. Právní režim pozemků sloužících dopravě.
Pozemky sloužící dopravě
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Rodinné domy.
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
Právní režim pozemků sloužících dopravě
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Podzim 2006, I.Průchová 1 Právní režim pozemků sloužících dopravě teze přednášky z PP.
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Stavební právo. NOVÝ STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k , velká novela k
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Obnova HW a koncových stanic v rámci systému NS-VIS projekt spolufinancovaný z ročního programu 2012 Fond pro vnější hranice (FVH)
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Stavební právo.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Správa dopravy VOSPaVS I sylabus k tématu přednášky
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Obnova HW (serverová část) v rámci systému NS-VIS projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Digitální učební materiál
Ubytovací zařízení Ztz 1.
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
JIHOČESKÉ LETIŠTĚ ČESKÉ BUDĚJOVICE a.s. ICAO KOD - LKCS.
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Transkript prezentace:

LETIŠTĚ

Vývoj letišť ve světě - louka, pole – kruhová plocha Zpevňování ploch - před 2. sv. válkou – Sant Louis - 1936 – Bromma u Stockolmu - po 1945 – prostá cementová deska

Výstavba letišť v ČR Další letiště v ČR - 1920 - Praha – Kbely – vojenské, sportovní a dopravní - 1923 – ČSA – pravidelný provoz Praha – Bratislava - 30 – 40 letů denně - 1929 – hledání nové lokality - 1933 – výstavba v Ruzyni - 1937 – zahájení provozu Další letiště v ČR - 1926 – Brno u obce Černovice - 1926 – Mariánské Lázně - 1931 – Karlovy Vary – Olšová Vrata - 1950 – Brno – Tuřany - 1959 – Ostrava - Mošnov

Historie letiště Ruzyně: výstavba začala 24. 7. 1933 1933-1937 – základní výstavba 5.4.1937 – zahájen letecký provoz 5 travnatých drah Válka zbrzdila rozvoj. 1961-1972 – výstavba v severním zastavovacím prostoru 1989-1993 – další výstavba 1995-1997 – výstavba nového komunikačního systému V roce 2003 začala V. etapa - výstavba Terminálu Sever, otevřen v lednu 2006 5.10.2012 – přejmenování na letiště Václava Havla

LETIŠTĚ Zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů Letištěm je jakýkoliv územně vymezený soubor pozemků, jež jsou účelově vymezeny jako letiště, stavebně nebo jinak přizpůsobených pro vzlet, přistání a pohyby letadel, včetně staveb a zařízení souvisejících s těmito činnostmi a určenými pro zajištění leteckých činností a služeb (dále jen „letiště“). V ČR je 90 civilních letišť. Výčet všech letišť a jejich technické parametry zveřejňuje Ministerstvo dopravy v Letecké informační příručce (AIP), která v dílu I a II uvádí letiště způsobilá přijetí letu podle přístrojů (IFR letiště) a v dílu III letiště nepřístrojová (VFR).

Letiště se rozdělují z hlediska určení a vybavení na letiště: a - vnitrostátní, jimiž jsou letiště určená a vybavená výhradně pro lety, jejichž místo odletu, mezipřistání a příletu je na území České republiky a letů při nichž není překročená hranice schengenského prostoru, b - mezinárodní, jimiž jsou celní letiště určená a vybavená pro lety, jejichž místo odletu, mezipřistání nebo příletu není na území České republiky, a jež se podle zvláštního předpisu x) dále dělí na aa) letiště s vnitřní hranicí, ab) letiště s vnější hranicí.

Podle okruhu uživatelů a charakteru se letiště rozdělují na: a) Veřejná = civilní - letiště pro veřejné letecké činnosti jež přijímají v mezích své technické a provozní způsobilosti letadla všech uživatelů, b) Neveřejná letiště, jež přijímají v mezích své technické a provozní způsobilosti letadla na základě dohody s provozovatelem letiště. Vojenská letiště s povoleným provozem civilních letadel („letiště se smíšeným provozem“) Vojenská letiště určená pro potřeby ozbrojených sil.

Základní prvky letišť Kódové značení 1.Kódové číslo (1 – 4) A/ jmenovitá délka dráhy vzletu – Lz (m) - provozní charakteristika 2.Kódové písmeno (A – E) B/ rozpětí křídla – b (m) C/ vzdálenost mezi vnějšími okraji kol hlavního podvozku – bo (m) - geometrické charakteristiky

Kódové značení letišť 1 A 2 B 3 ne včetně 1800 m C 4 D E F Kódové číslo Kódový prvek 1 Jmenovitá délka dráhy vzletu písmeno Kódový prvek 2 Rozpětí křídla vnější rozchod kol hlavního podvozku 1 méně než 800 m A až do, ale ne až do, ale ne včetně včetně 15 m 4,5 m 2 od 800 m až do, ale ne včetně 1200 m B od 15 m až do, ale od 4,5 m až do, ale ne ne včetně 24 m včetně 6 m 3 od 1200 m až do, ale ne včetně 1800 m C od 24 m až do, ale od 6 m až do, ale ne ne včetně 36 m včetně 9 m 4 1800 m a více D od 36 m až do, ale od 9 m až do, ale ne ne včetně 52 m včetně 14 m E od 52 m až do, ale od 9 m až do, ale ne ne včetně 65 m včetně 14 m F

Vzletová a přistávací dráha (VPD=RWY) VPD je vymezená pravoúhlá plocha na pozemním letišti upravená pro vzlety a přistání letadel.

Rozdělení VPD - nepřístrojové – vizuální prostředky - přístrojové – vizuální i nevizuální prostředky, 4 kategorie Návrh VPD – dle kódového značení Určení délky VPD dle letově technické vlastnosti letadel atmosférické podmínky v oblasti letiště podélný sklon RWY stav povrchu RWY

Sklony VPD Podélné sklony nesmí přesáhnout: - 1 procento, kde kódové číslo je 3 nebo 4; - 2 procenta, kde kódové číslo je 1 nebo 2. Příčné sklony povrch RWY musí být pokud možno střechovitý s výjimkou, kdy rychlý odtok vody zajistí jednotný příčný spád ve směru větru nejčastěji spojeného s deštěm. Příčný sklon musí být nejlépe: - 1,5 %, kde kódové písmeno je C, D, E nebo F; - 2 %, kde kódové písmeno je A nebo B;

Vzletové a přistávací pásy (VPP) VPP je vymezená plocha včetně VPD a dojezdové dráhy určená k zajištění bezpečnosti letadla (vyjetí, vzlet a přistání). - nesmí být objekty - travnatý pás

Překážkové roviny a plochy « Přístrojová VPD – kód.číslo 4 (mezinárodní letiště) A – OP vzletového prostoru B - OP přibližovacího prostoru C - OP přechodové roviny D - OP vnitřní vodor. plochy E - OP kuželové plochy F - OP vnější vodor. plochy G – OP provozních ploch

Nepřístrojová VPD » kódové číslo 2 (vnitrostátní letiště) A – OP vzletového a přibližovacího prostoru B - OP přechodové roviny C - OP vnitřní vodorovné plochy D - OP kuželové plochy G – OP provozních ploch

Součástí letiště jsou: a - pozemky a zpevněné plochy b - ostatní nezastavěné prostory pro VPD, c - pozemky pod vzletovými a přibližovacími prostory, d - stavby vzletových a přistávacích drah, e - pozemky a stavby určené k ochraně vzletových a přistávacích drah a vzletových a přibližovacích prostorů, f - stavby sloužící k zajištění provozování letiště, leteckých činností a služeb při odbavovacím procesu na letišti, g - energetická zařízení a provozně technologické soubory zajišťující funkci letištní infrastruktury, bezpečnost leteckého provozu a jeho šetrnost k ŽP, h - přístupové pozemní komunikace.

Uspořádání stání letadel Rozvinuté uspořádání Nejjednodušší způsob – letadla umístěna podél odbavovací budovy nebo okolo. Otevřená plocha Letadla jsou umístěna v několika řadách. – pohyb cestujících k vzdálené řadě zásadně busy nebo pojízdnými čekárnami. !!! Křížení letadel s mechanizačními prostředky!!!

Ostrovní nástupiště Prstová nástupiště Jednotlivá nástupiště jsou spojena s odbavovací Budovou podzemními tunely nebo nadzemními chodbami. Požadavek oddělení odletů a příletů komplikuje tento způsob a již se přestává navrhovat. Prstová nástupiště Nejvhodnější způsob k zvýšení odbavovací kapacity v část airside Výhoda : maximální využití odbavovací plochy jednoduchá instalace nástupních mostů Nevýhoda : omezený prostor pro handling, ve stísněném prostoru hluk a výfuky

Typy stání letadel Otočná – letadla zajíždějí vlastní silou motorů a takto stání opouštějí. Nose – in - letadla zajíždějí vlastní silou, po odbavení jsou vytlačována. Průjezdná - dtto otočná bez otáčení