Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda
Vzdělávání pro 21. století Vzdělávání je stále více komplexní záležitost. Výzkum pomáhá odhalovat příčiny neúspěchu i principy úspěchu. Povinnost využít prostředků pro zlepšení vzdělávání: vzdělání je nejdražší „surovinou“ budoucnosti.
Pohoda: o projektu Projekt Pohoda (Každý se cítí ve škole dobře – klima školy) mapuje sociální klima základních škol a podporuje jeho pozitivní rozvoj. Proč? Pouze žáci, kteří se ve škole cítí dobře, mohou náležitě využít svůj studijní potenciál. Podpora postoje žáků a učitelů ke škole – každý z nich je spolutvůrce atmosféry ve třídě i škole.
Pohoda: struktura a financování Projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky, pro zúčastněné školy zcela zdarma. Osobní konzultace výsledků, workshopy pro učitele, e-learning pro žáky a učitele, Nápadník 65 aktivit pro podporu dobrých vztahů ve třídě a Mapu pomoci.
Pohoda: dotazníkové šetření V listopadu 2011 a dubnu 2012 proběhlo dotazníkové šetření pro žáky 2. stupně ZŠ, jejich třídní učitele a ředitele. Dvou vln dotazníkového šetření se zúčastnilo 85 základních škol, 537 tříd a 9407 žáků. V září 2012 proběhne třetí vlna šetření, do které se již zapojí i žáci prvního stupně.
Pohoda: dotazníkové šetření Nejzajímavější zjištění z Pohody
Pohoda: motivace k učení Děti se učí kvůli své budoucnosti, ne kvůli známkám. Žáci nejčastěji uvádějí: Abych si jednou našel/ našla dobrou práci. Chci být vzdělaný/á (chytrý/á). Mám větší šanci dostat se na školu, na kterou chci.
Pohoda: motivace k učení Učitelé se v motivaci svých žáků významně mýlí. Učitelé nejčastěji míní, že žáky k učení vede: Strach, že by se rodiče zlobili nebo mě potrestali. Chci, aby mě rodiče pochválili. Chci mít dobré známky.
Pohoda: motivace k učení Možné důsledky neporozumění? Selhává schopnost motivovat žáky k učení. Žáci se již odmítají učit látku jen proto, že to po nich vyžaduje učitel. Žáci mohou odmítat učit se látku jen kvůli známkám.
Pohoda: motivace k učení
Pohoda: jen třetina učitelů žáky zaujme? Pouze třetina učitelů tvrdí, že dokážou učit zajímavě. Podle žáků je to ještě méně. Polovinu žáků výuka nebaví (baví to učitele?)
Pohoda: Jen třetina učitelů žáky zaujme? Možné implikace: Nakolik si učitelé uvědomují, že skutečně učit zajímavě neumí, a nakolik jsou přesvědčení, že to na ZŠ ani lépe nelze? Učitelé si často stěžují na velké množství látky, což neumožňuje využívat časově náročnější (zajímavější) postupy.
Pohoda: Jen třetina učitelů žáky zaujme?
Pohoda: respekt plodí respekt Zda žáci respektují své učitele, záleží především na tom, jestli se sami cítí být respektováni. Naprostá většina žáků pociťujících respekt ze strany učitele oplácejí stejnou mincí. Ve třech čtvrtinách případů je vztah učitele s žákem založený na vzájemné úctě. Míra respektu k učiteli koreluje s mírou respektu k ostatním žákům.
Pohoda: respekt plodí respekt
Pohoda: žáci očekávají spravedlnost, smysl pro humor Žáci očekávají, že dobrý učitel bude především spravedlivý, bude mít smysl pro humor, bude své žáky brát vážně a bude je podporovat v tom, co dělají. Poměrně velká část učitelů podle žáků tyto požadavky skutečně splňuje. Více kladných vlastností svým učitelům přiznávaly dívky než chlapci. V hodnocení dopadali o něco lépe mezi učiteli muži než ženy. Učitelé s kratší praxí jsou hodnoceni ve všech oblastech kladněji, zejména se podle žáků „snaží se nás chápat“ a „dokážou se nás zastat“ (až o pětinu více).
Pohoda: žáci očekávají spravedlnost, smysl pro humor
Jak docílit, aby nastala na ZŠ Pohoda Víme, kde je problém. Jedno z řešení: vzdělávání učitelů. Scio nabídne: Jak řešit nekázeň ve třídě Jak žáky motivovat k učení Jak pracovat s problémovými žáky Jak komunikovat s rodiči Jak učit, abych nevyhořel/a.