Lenka Dušková Martin Fiala

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nábytkářské materiály škodící zdraví a ekologii. Každý den se setkáváme s látkami, jenž o hrožují naše zdraví či ekologii. Ač jde o různé látky,výrobu,
Advertisements

CHEMIE KOLEM NÁS!.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
95% konfidenční interval
OZP-komplet.pptGEOtest Brno a.s.1 Vlivy na životní prostředí Znečištění ovzduší Znečištění povrchových a podzemních vod Znečištění půdy Vliv nebezpečných.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Toxicita hasiv Toxicita je vlastnost chemických sloučenin, spočívající ve vyvolání otravy osob nebo zvířat, které látku požily, vdechly nebo absorbovaly.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Opiáty Opiáty neboli narkotika jsou drogy, které utišují bolesti, často způsobí usnutí, zklidňují a navozují stav příjemného uvolnění, působí na CNS Tělo.
Návykové látky, závislosti
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
LEDVINY Jak vypadají, kde jsou uloženy, jejich funkce, selhání ledvin, možnosti léčby při selhání ledvin.
Voda Co o ní víme?.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nejdůležitější produkty organické chemie
Návykové látky, alkaloidy, drogy
Ftaláty Hampejsová Zuzana 4.B.
Sinice a jejich vliv na člověka
Vypracovala: Nikola Mináriková kvinta A
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Karbonylové sloučeniny = aldehydy a ketony VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Cizorodé látky v potravinách
Krajina a životní prostředí
Halogenderiváty uhlovodíků
Významné areny 1.
Deriváty uhlovodíků - halogenderiváty
PITNÁ, UŽITKOVÁ, ODPADNÍ
Halogenderiváty uhlovodíků
AS 2 O 3. Základní informace = arsenik, otrušík, dříve utrejch, utrých  bílá pevná látka  velmi toxický  krystalický nebo amorfní prášek nebo hrudky.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Alkoholy – vznikají náhradou jednoho nebo více atomů vodíku v molekulách uhlovodíků skupinou - OH Tvoření názvů: - k názvu.
Agnès Sorel Dame de beauté Milenka krále Karla VII otrávena rtutí synem svého milence Karla VII., Ludvíkem XI. z důvodu špatného vlivu na krále.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Zákoucká Lucie Mlynářová Dominika ZŠ CHRASTAVA vODA Déšť nikdy nepadá jen na jedinou střechu.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
Uveďte charakteristiku halogenových derivátů uhlovodíků:  Halogenové deriváty uhlovodíků vznikají nahrazením jednoho nebo více atomů vodíku v molekule.
Ch_042_Ketony Ch_042_Deriváty uhlovodíků_Ketony Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Charakteristika  Alkaloidy dusíkaté látky zásaditého charakteru  Vznikají jako produkty metabolismu aminokyselin v některých rostlinách (čeleď lilkovitých,
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Halogenderiváty – vlastnosti a použití.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
ARENY. DEFINICE * Areny jsou uhlovodíky, které obsahují v molekule alespoň jedno benzenové jádro. * Starší název aromatické uhlovodíky.
Areny uzavřený řetězec obsahují alespoň jedno benzenové jádro používají se triviální názvy.
TOXICKÉ LÁTKY VE VÝŽIVĚ
Areny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
METHANOL Autoři: Lenka Novotná Klaudie Lelovičová Renáta Kučerová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Těkavé látky.
Psychotropní látka (Též Psychoaktivní droga, omamná látka, často nepřesně droga nebo návyková látka) 
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Areny.
TOXICITA LÁTEK Toxicita chemické látky závisí na její dávce. Některé látky jsou toxické již ve velmi nepatrných dávkách (10-9 g), jiné až v dávkách několika.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.9.We.6_Uhlovodíky_s_benzenovym_kruhem_areny.
seminář a praktika z chemie
CHEMIE - Pesticidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
Znečištěné místa na Slovácku
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU
Transkript prezentace:

Lenka Dušková Martin Fiala Trichlorethylen Lenka Dušková Martin Fiala

1) Základní chrakteristika: Trichlorethylen patří mezi halogenované uhlovodíky Chemický vzorec: C2HCl3 Alternativní názvy: trichlorethen, Triklone, Neutri, HiTri, Tavoxen, Tristabil, Alten, Trike, 1,1,2-trichlorethen, Algylen, Blacosolv, Cecolene, Gemalgene, Chlorylen, Threthylen, Triad, Tri-Clene, Trokar, Triasol, Triol, Vestrol, Vitran, Tri, Westrosol, TCE

1) Základní chrakteristika: bezbarvá viskóznější kapalina vyznačuje se nasládlým zápachem podobným chloroformu patří do skupiny těkavých organických látek (VOC) rozpouští se dobře v organických rozpouštědlech (ether, chloroform, aceton)

2) VÝSKYT TRICHLORETHYLENU V PROSTŘEDÍ: Jedná se o syntetickou látku vyrobenou a užívanou člověkem, proto její přirozené zdroje emisí neexistují. V minulosti se využíval v celé řadě odvětví, např. jako vykuřovací pesticid pro obilí, anestetikum v medicíně (Narcogen), pro odstraňování kofeinu z kávy a pro přípravu kořenících extraktů. Tato využití v potravinářském průmyslu byla kvůli podezření na jeho škodlivost pro zdraví člověka zakázána v sedmdesátých letech dvacátého století.

2) VÝSKYT TRICHLORETHYLENU V PROSTŘEDÍ: Vzhledem k tomu, že je trichlorethylen velmi dobré rozpouštědlo a je stabilní a nekorozívní, byl během své historie nejvíce využíván jako odmašťovací činidlo. Trichlorethylen se také používá v některých lepidlech, pro syntézy v chemickém průmyslu, při výrobě hydrochlorofluorouhlovodíků (HCFC), jako rozpouštědlo pro různé výrobky a při čištění oděvů v čistírnách i domáctnostech (Čikuli).

2) VÝSKYT TRICHLORETHYLENU V PROSTŘEDÍ: Zdroje významné dnes: úniky při jeho výrobě úniky při výrobách látek, kde je trichlorethylen užíván jako surovina (HCFC) úniky spojené s transportem, manipulací nebo případným rozlitím vymývání trichlorethylenu z kontaminovaných špatně zajištěných skládek odpadů stopová množství této chemikálie se mohou dostat do životního prostředí při neodborné likvidaci autovraků výjimečně lze trichlorethylen nalézt v odpadních olejích a v některých součástech motorových vozidel

2) VÝSKYT TRICHLORETHYLENU V PROSTŘEDÍ: trichlorethylen je látka, která může ohrožovat životní prostředí (zejm. při jeho únicích) v naprosté většině případů se vyskytuje pouze ve velmi nízkých koncentracích nebylo prokázáno, že by se trichlorethylen významným způsobem koncentroval v rostlinách či živočiších dostane-li se do povrchových vod, velice rychle se odpaří do ovzduší, proto se převážná část trichlorethylenu v životním prostředí nachází ve formě par v ovzduší  v ovzduší může reagovat s dalšími látkami a přispívat ke tvorbě škodlivého přízemního ozonu (fotochemický smog)

3) ZpŮsoby expozice: Inhalační – hlavní způsob; absorpce je rychlá v prvních minutách expozice, poté klesá až do doby, než se ustaví ekvilibrium alveoly – krev – tkáň – metabolismus. Orální – absorpce orální cestou je vysoká, protože trichlorethylen pro svou lipofilitu penetruje GIT bariérou; význam má při akutních intoxikacích. Kožní – i neporušenou kůží se může vstřebat a dosáhnout toxických koncentrací v krvi.

4) Účinky trichlorethylenu v organismu: A) účinky AKUTNÍ: lokální dráždění (na kůži až chemické popáleniny) antabusový efekt arytmie účinky podobné jako u alkoholu – bolest hlavy, závratě, zmatenost psychoaktivní účinek – zejm. zrakové halucinace narkotický efekt na CNS (inhalační narkotikum, při chronické expozici vzniká návyk – možnost zneužívání) při pokračující expozici následuje bezvědomí i smrt nebezpečnost je umocněna tím, že jeho zápach rychle desenzibilizuje čich, a proto může inhalace nevědomky pokračovat až k množstvím toxickým

4) Účinky trichlorethylenu v organismu: B) účinky CHRONICKÉ: chronická otrava bývá na hygienicky nevyhovujících pracovištích, často při nedodržení prac. postupů obraz toxické encefalopatie (únavnost, závratě, bolesti hlavy, insomnie, změny emotivity až osobnosti, deprese) někdy senzoricko-motorická polyneuropatie či postižení mozk. nervů (n.V, n. XII) kožní alergie parenchymatózní orgány nepoškozuje je slabě mutagenní, karcinogenní potenciál pro člověka však není dosud jednoznačně potvrzen (hematologické malignity, nádory urogenitálního systému)

5) Teratogenní účinky: nejsou k dispozici informace o teratogenním působení na člověka u myší, potkanů a králíků nebyla při expozici trichlorethylenu v koncentraci 500 ppm nalezena žádná maternální či embryo-fetální toxicita až při koncentraci 1800 ppm byl zjištěn zvýšený výskyt méně významných anomálií (např. inkompletní osifikace sterna)

6) Lékařské vyšetření pro zjištění velikosti expozice: Jako biologického expozičního testu se užívá stanovení metabolitů v moči: kyselina trichloroctová trichlorethanol

7) Léčba, hygienická opatření: specifické antidotum není známo, léčba je pouze symptomatická hygienická opatření: zábrana odpařování trichlorethylenu z odmašťovacích van (např. jejich hermetizací) odmaštěné výrobky/oděvy skladovat pouze v intenzivně větraných sušárnách při výběru osob pro práci s trichlorethylenem je třeba vyloučit osoby s nervovými chorobami, atopickou dermatitidou a případné toxikomany

8) Použité zdroje: Environmental Health Criteria 50, Trichlorethylene, WHO, Geneva 1985 http://www.irz.cz/latky/trichlorethylen (Integrovaný registr znečištění)

Děkujeme za pozornost