Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Společnost EDUCACONSULT Založena roku 1994: sídlo firmy, společníci Hannah a Paul, 3 organizační pracovníci, 1 účetní, 50 externích lektorů 4 ženy, 2 muži, lektoři muži i ženy Paul, Hannah a 1 organizační pracovník má vysokoškolské vzdělání, všichni lektoři mají VŠ vzdělání První velký klient ukončil spolupráci roku 1998 Hlavní oblasti vzdělávání: personální management a právo, management, marketing, obchod, komunikace, Assessment centra, aplikovaná psychologie
Stresové faktory a vliv stresu Vždy jen jeden velký klient (existenční stres) Zvýšená pracovní zátěž, dlouhá pracovní doba, vysoký krevní tlak, bolesti hlavy, změny nálady, málo spánku Lektoři nejsou přímo závislí na společnosti, a proto ne zcela loajální Časté změny přání zákazníků Účetní – hlučné pracoviště, mnoho změn v účetních pravidlech a zákonech – nové pracoviště Účetní opustila firmu roku 2001 – řešeno externě Společníci – kontrola, urychlování projektů
Jaké silné a jaké slabé stránky mělo vedení organizace a práce firmy?
Doporučte u účetní – paní Claire další možné způsoby snížení stresu.
Je v menší vzdělávací firmě stres u zaměstnanců vyšší než ve velké vzdělávací organizaci?
Metodologie hodnocení rizik a její implementace (1) Zvládání rizik = hodnocení rizik + redukce rizik Pro zvládnutí problému byla vyhledána odborná pomoc externího specialisty Individuální rozhovory – 5 nejlepších a nejhorších aspektů práce Identifikace poplachového stádia stresu Analýza dat o absencích Krize řízení Absence sociálních kontaktů mimo pracoviště, žádné ozdravné nebo jiné relaxační aktivity podporované firmou
Metodologie hodnocení rizik a její implementace (2) Většina zaměstnanců poukazuje na některé problémy: dlouhodobá psychická zátěž, dlouhá pracovní doba, neúměrná zodpovědnost k pracovní pozici, přehnaná kontrola, špatná organizace, špatná vnitřní a vnější komunikace, strach z chyb, hrozba ztráty zaměstnání, nedostatek klíčových klientů, jiné názory na řešení vzniklých problémů a situací.
Hodnocení rizik – definujte u vybrané skupiny/jednotlivce zdroje stresu, související s pracovním prostředím /vnitřním a vnějším/.
Co byste navrhl(a) pro redukci stresu?
Co je cílem průzkumu pro hodnocení rizik?
Techniky pro prevenci a intervence (1) Individuální “follow up“ ke zvládání stresu – společníci a organizační pracovníci – diskuze s expertem a vnitrofiremní porada Identifikace kroků, které budou podniknuty –ve společnosti (strategická, okamžitá opatření) –zaměstnanci a společníky (osobní rozvoj a změny) Zdravotní testy – zaměstnanci a společníci Workshop – společníci, zaměstnanci, klíčoví lektoři, expert
Techniky pro prevenci a intervence (2) Cíl workshopu – zvládnout krizi řízení 3 klíčová rozhodnutí: –oddělení obchodní a organizační části - Paul (obchod a ředitel společnosti), Hannah (organizační záležitosti) –Systém řízení kvality ISO 9001 Popsání veškerých firemních procesů, profesiogramy (společníci, zaměstnanci, lektoři) Počet lektorů byl snížen, Hannah jako lektorka –Nový systém odměňování (výkon společnosti a rozvoj zaměstnanců), hodnocení práce Každoroční zpětná vazba od experta
Jaká vidíte pozitiva a negativa ve svolání Workshopu?
Jaký význam má zavedení systému jakosti ISO 9001 ve firmě?
V čem může pomoci sestavení profesiogramů pro každou pracovní funkci?
Hodnocení procesu zvládání rizik a intervencí (1) Zpětná vazba od zaměstnanců –Cítí zájem ze strany vedení firmy o ně a jejich pracovní problémy –Dobrá reakce na spravedlivý systém odměňování Zpětná vazba od společníků –Získali mnoho nových informací a podnětů pro zlepšení organizace práce, pro další rozvoj společnosti, zjednodušení a zefektivnění firemních procesů
Hodnocení procesu zvládání rizik a intervencí (2) Potřeba rozšířit systém zvládání rizik vyplývajících ze stresu - nový projekt řízeni vzdělávací firmy včetně protistresove politiky Snížení pracovní zátěže - lektoři více zapojeni do přípravy vzdělávacích projektů, jejich finanční zainteresovanost na výsledcích vzdělávacích aktivit Pozitivní výsledky v oblasti obchodu/prodeje Každoroční hodnocení systému zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu
Jak lze hodnotit zavedení projektu zvládání stresu?
Jakou výhodu má pro vedení společnosti a pro zaměstnance zavedení systému odměňování pracovníků, zaměřeného na výkon organizace a současně i na jejich rozvoj?
Jakou výhodu a nevýhodu má spolupráce vzdělávací organizace s externím specialistou na řízení?