Reklamní právo v prax Oi Mgr. Libor Štajer, advokát CALL CENTRA NA PRAHU ROKU 2014 Petr Kůta
NOVINKY PRO ROK EVROPSKÁ LEGISLATIVA 2.STANOVISKO ÚOOÚ – ŘÍJEN NAHRÁVÁNÍ HOVORŮ A NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK
EU A OSOBNÍ ÚDAJE Reforma legislativy v oblasti ochrany osobních údajů se odkládá (nejdříve lze uvažovat o roce 2015). Důvod: velké množství negativních reakcí + odpor některých zemí – zejména Velké Británie
EU A OSOBNÍ ÚDAJE Pozitiva aneb co se odkládá: vysoké pokuty vynaložení nákladů spojených s novými pravidly zpřísnění podmínek pro získávání souhlasu plošné zavedení povinnosti oznamovat „data breaches“
ÚOOÚ „Dobrý den, tento hovor je v zájmu zvýšení kvality našich služeb monitorován.“
ÚOOÚ Stanovisko ÚOOÚ č. 5/2013 (říjen 2013) Co řeší: záznamy hovorů Jaké jsou závěry : 1) Záznamy telefonických hovorů = zpracování osobních údajů (minimálně vždy na straně zaměstnance)
ÚOOÚ Stanovisko ÚOOÚ č. 5/2013 (říjen 2013) Závěry ÚOOÚ: 2) Subjekt, který rozhodne o pořizování záznamů hovorů je správcem (může jít o zadavatele či o call centrum) 3) Pouhý náslech hovoru ≠ nejedná se o zpracování osobních údajů (analogie s kamerovým monitoringem) 4) Dva základní účely: a)uzavření a plnění smlouvy b)„zvyšování kvality služeb“
ÚOOÚ Stanovisko ÚOOÚ č. 5/2013 (říjen 2013) Závěry ÚOOÚ: a)Uzavření a plnění smlouvy (objednávka, reklamace, odstoupení od smlouvy, výpověď, atd.) = § 5 odst. 2 b) = zpracování, které je nezbytné pro plnění práv správce + pro ochranu práv správce = NENÍ TŘEBA ZÍSKÁVÁT SOUHLAS
ÚOOÚ Stanovisko ÚOOÚ č. 5/2013 (říjen 2013) Závěry ÚOOÚ: b) „Zvyšování kvality služeb“ ÚOOÚ rozděluje subjekty údajů na 3 kategorie: i.Klienti ii.Potenciální klienti iii.Zaměstnanci
ÚOOÚ Stanovisko ÚOOÚ č. 5/2013 (říjen 2013) Závěry ÚOOÚ: b) „Zvyšování kvality služeb“ i.Klienti = souhlas ke zpracování údajů – lze vyřešit již ve smluvních podmínkách ii.Potenciální klienti = souhlas ke zpracování údajů – musí se vyřešit na začátku hovoru iii.Zaměstnanci = lze bez souhlasu (přiměřené zpracování – ne všechny hovory, zabezpečení přístupu k nahrávkám, atd.)
ÚOOÚ Stanovisko ÚOOÚ č. 5/2013 (říjen 2013) Závěry ÚOOÚ: 5) Za souhlas nelze považovat „pokračování v hovoru“ – souhlas musí být jasně projeven (možnost volby tlačítka, požadavek na vypnutí nahrávky, atd.) 6) Doba uchování nahrávek za účelem „zvýšení kvality služeb“ = cca 1 měsíc (x jiný účel – doba nezbytně nutná)
ÚOOÚ Stanovisko ÚOOÚ č. 5/2013 (říjen 2013) Závěry ÚOOÚ: 7) Informační povinnost – opět 3 kategorie subjektů údajů: i.Klienti = lze plnit v rámci původní smlouvy ii.Potenciální klienti = lze plnit odkazem v hlasovém menu nebo odkazem na web iii.Zaměstnanci = interní předpisy
ÚOOÚ Stanovisko ÚOOÚ č. 5/2013 (říjen 2013) Závěry ÚOOÚ: 8) Oznamovací povinnost V případě, že správce zpracovává údaje za účelem zvyšování kvality služeb je povinen plnit tzv. registrační povinnost (jako účel výslovně uvést „zvyšování kvality služeb“) x registrační povinnost není nutná v případě zpracování údajů v uzavírání smluv či smluvního plnění.
OCHRANA OSOBNOSTI Zvukové záznamy a ochrana osobnosti Současná úprava v OZ: § 11 a násl.: Zvukové záznamy týkající se fyzické osoby mohou být pořízeny nebo použity jen s jejím svolením Výjimka: vědecké a umělecké účely, zpravodajství Nová úprava v OZ: § 81 a násl.: Bez svolení nelze pořizovat, využívat či šířit zvukové záznamy týkající se soukromého života fyzické osoby Nová výjimka: pořízení či použití zvukového záznamu k ochraně práv či chráněných zájmů jiných osob
Reklamní právo v praxi Mgr. Libor Štajer, advokát Děkuji za pozornost!