SLOVNÍ PŘÍZVUK a ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY
ROZLIŠUJEME DVA TYPY PŘÍZVUKŮ: SLOVNÍ PŘÍZVUK ROZLIŠUJEME DVA TYPY PŘÍZVUKŮ: HLAVNÍ VEDLEJŠÍ
SLOVNÍ PŘÍZVUK PŘÍZVUK HLAVNÍ na první slabice slova (police, králík, domov) ! při spojení slova se slabičnou předložkou je přízvuk na předložce ! (na cestách, ke klášteru)
SLOVNÍ PŘÍZVUK PŘÍZVUK HLAVNÍ ! pokud je slabičná předložka spojena s víceslabičným slovem, je přízvuk na tomto slově !
SLOVNÍ PŘÍZVUK 2) PŘÍZVUK VEDLEJŠÍ u slov trojslabičných a delších vždy na liché slabice v pomalé promluvě je slabší než hlavní (vypozorovala, nezpochybnitelný)
SLOVNÍ PŘÍZVUK poznámka: u složených slov je v 1. části přízvuk hlavní a v 2. části je přízvuk vedlejší (´světo´běžník)
SLOVNÍ PŘÍZVUK - CVIČENÍ 1) OZNAČTE PŘÍZVUK: na židli, po nejnepřístupnějších cestách, skřivánčími trylky, pokrývka, zeměkoule, v divadle, za školou, na nejnefrekventovanější, kolotoč, cvičení, přechytračený
ROZLIŠUJEME DVA TYPY MELODIE: VĚTNÁ MELODIE ROZLIŠUJEME DVA TYPY MELODIE: KLESAVÁ STOUPAVĚ KLESAVÁ STOUPAVÁ
ke konci vět klesáme hlasem VĚTNÁ MELODIE MELODIE KLESAVÁ ke konci vět klesáme hlasem u věty oznamovací
VĚTNÁ MELODIE 2) MELODIE STOUPAVĚ KLESAVÁ ke konci věty melodie stoupá a poté klesá u vět zvolacích, přacích, rozkazovacích a otázek doplňovacích
ke konci věty melodie stoupá VĚTNÁ MELODIE 3) MELODIE STOUPAVÁ ke konci věty melodie stoupá u otázek zjišťovacích
VĚTNÁ MELODIE - CVIČENÍ PŘEČTĚTE JAKO VĚTY OZNAMOVACÍ, TÁZACÍ A ZVOLACÍ. DOPLŇTE ZNAMÉNKO. Jana se už vrátila – Odpoledne půjdeme na houby – Petr dostal další esemesku – To má být překvapení – Tentokrát vám to vyšlo – Náš závodník po prvním kole vede -
DŮRAZ důraz je výraznější větný přízvuk užívá se hlavně při vytýkání v češtině obvykle na konci věty, ale ve větě můžeme zdůraznit slova stojící na jiném místě ve větě (Ty to opravdu nevíš? Ty to opravdu nevíš?)
1) JAK MĚNÍ DŮRAZ VÝZNAM VĚTY? Roman má také přehrávač. DŮRAZ - CVIČENÍ 1) JAK MĚNÍ DŮRAZ VÝZNAM VĚTY? Roman má také přehrávač.
TEMPO A PAUZY při promluvě musíme dbát na přiměřenou rychlost / tempo řeči (pokud mluvíme rychle, těžko promluvě porozumíme; pokud pomalu, posluchači mohou být unavení) při pomalejším tempu je více pauz při rychlejším tempu je jich méně používáním pauz členíme projev na úseky, díky kterým se stává srozumitelnější v psaném projevu je pauzou čárka
TEMPO A PAUZY - CVIČENÍ 1) JAK SE MĚNÍ VÝZNAM VĚTY PŘI Z MĚNĚ PAUZY? Toto je druhá závažná otázka. Toto je druhá, závažná otázka. Tatínek vyprávěl, co se včera přihodilo Elišce. Tatínek vyprávěl, co se včera přihodilo, Elišce.
ZDROJE Hošnová E., Bozděchová I., Mareš P., Styblík V., Svobodová I., Český jazyk 6, SPN, Praha 2006 Příruční mluvnice češtiny, autoři: kolektiv autorů ÚČJ, NLN, 2003