produkty socializace Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
proces komunikace Škola:
Advertisements

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Pozitivní hodnocení sebe
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
sociální psychologie Škola:
sociální skupiny Škola:
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Emoce (city).
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
OSOBNOST.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Tělesné sebepojetí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Chyby při vnímání druhých lidí
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Pedagogická psychologie
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTIVACE.
Socializace Kejřová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pedagogika a psychologie
Transkript prezentace:

produkty socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov48 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: sociální psychologie Téma: Produkty socializace Určeno pro: 3. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: selfsystém, sebevědomí, sebeúcta, sebehodnocení, sebeobraz, sebepojetí, sebeaktualizace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad produktů socializace, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

produkty socializace selfsystém vytvářejí se v průběhu socializace 1) sebevědomí sebeúcta 2) sebehodnocení 3) sebepojetí sebeobraz 4) sebeaktualizace

sebevědomí vědomí sebe sama; postojová složky sebesystému, odráží mínění jedince o sobě samém a zainteresovaný vztah k sobě; nejprve fakt uvědomění si sebe sama, vědomí vlastní ceny, kvalit a schopností; základní kritériem je, jak jedinec pociťuje, že řídí svůj život podle vlastních regulativů a zaměřuje jej k těm účelům, které vycházejí z jeho sebepojetí;

a) globální sebevědomí– zahrnuje relativně stálou percepci vlastní kompetence s aspirací; b) situační sebevědomí– odpovídá percepci výkonových možností v rámci specifických úkolů nebo konkrétních podmínek;

jedinci s optimální hladinou sebevědomí odpovídá jejich faktickým možnostem; vyžadují pro sebe rozumnou míru osobní nezávislosti; dovedou kriticky zvažovat své přednosti a nedostatky s ohledem na specifické znaky konkrétní situace;

jedinci s nízkým sebevědomím lehce upadají do skličujících emocionálních stavů; mívají difuzní a nekonsistentní sebeobraz; bývají nesnášenliví vůči lidem, kteří se svým smýšlením vzdalují názorům a normám přijímaným jejich skupinou; v interpersonálních vztazích trpí nejistotou, kontakty s lidmi v nich mnohdy vyvolávají úzkostné napětí;

jedinci s nízkým sebevědomím v oblasti osobních ambicí kolísají mezi strachem z méněcennosti a intenzivní tužbou předstihnout svými výsledky druhé lidi; někdy si kladou neúměrně vysoké cíle, při hromadících se nezdarech upadají do stavu bezradnosti;

druhy sebevědomí: pozitivní – negativní; zvýšené – snížené; adekvátní – neadekvátní; stabilní – nestabilní; vysoké – nízké;

ze sebevědomí vychází sebeúcta, která je prožitkovou složkou vyjadřující vyhraněnější a jednoznačnější postoj individua k sobě jako k hodnotě;

sebehodnocení proces nahlížení na sebe, hodnocení sebe v kontextu nějakých kritérií; posouzení sebe a své připravenosti něco dosáhnout, zvládnout nebo vyřešit; výsledkem je pocit vlastní hodnoty; sebehodnota se vztahuje na morální jednání, naladěnost já, kterou prožívá jako nositel hodnoty; opakem pocit méněcennosti;

sebehodnocení má dva póly: spokojenost nebo nespokojenost se sebou; prožíváno jako větší nebo menší sebedůvěra; určuje chování člověka i v nových situacích; subjektivní ráz, výběrové vystavování se informacím, neopírá se jen o zjištění kvalit, ale připisuje si různé vlastnosti a dává jim různou důležitost;

tendence: nadhodnocování a podhodnocování přiměřené sebehodnocení – jedinec na sebe bere úlohy, které odpovídají jeho možnostem; snížené sebehodnocení – může vést k blokování aktivity a k dosahování nižších než možných výsledků; tendence podléhat vnějším tlakům, menší důvěra ve své schopnosti, projeví se za obtížných podmínek; vyhýbání se novému, zranitelnost míněním druhých; zvýšené sebehodnocení – nekritická připravenost vykonávat obtížné úlohy; přesvědčení o správnosti své orientace, věří svému mínění, názory druhých tolerují, důvěra ve vlastní síly;

pokud odchylka není velká, může působit jako mobilizující činitel, takže jedinec dosáhne více, než by dosáhl při reálném hodnocení svých možností; při velké odchylce se nedosáhne cíle, může dojít k frustraci, obraně, přesouvání odpovědnosti na jiné, ke konfliktům s okolím;

popularita ve skupině je spojena s vyšším sebehodnocením; na podkladě pozitivního nebo negativního sebehodnocení se utváří kladný nebo záporný vztah k sobě;

formuje se na základě: a) vlastní zkušenosti – jedinec se přesvědčuje, čeho je schopen; b) posudků lidí, s nimiž se setkává, zvláště těch, kteří jsou pro něho důležití; svazky se skupinou, shodou s názory druhých, shodou názorů druhých na objekt; determinováno rodinným prostředím ­– pozitivní vztahy v rodině; pozitivní vzory; rodina chápána jako útočiště v krizových situacích; projevován taktní zájem o osobní problémy; demokratický styl výchovy;

sebepojetí představa sebe sama; sebeidentifikačně závažné a stabilizační zobecnění osobnostních znaků; integrace duševního života v jednotný celek; organizace informací soustředěných kolem já vzniká v důsledku rozlišování mezi tím, co se vztahuje k vlastní osobě a co k vnějšímu světu; neodráží to jaký člověk skutečně je, ale jakou představu má sám o sobě;

sebepojetí má vliv na vnímání a hodnocení ostatních lidí; podstatné je, jak si jedinec uvědomuje svou vlastní osobnost, jakou má o sobě představu jako o já; spojeno se zkušenostmi v sociálních vztazích, podmiňuje a realizuje způsob mezilidských kontaktů; s některými rolemi je osobnost svázána těsněji než s jinými, čím více dovolují osobnostní rysy sebeuplatnění a sebepotvrzení v hranicích určité role, tím slučitelnější jsou její požadavky se sebepojetím;

sebeobraz ucelená představa o sobě samotném, názorný pohled jedince na sebe sama; celostní vztah k sobě samému, který může obsahovat rozpory; vznik: a) sebepozorováním vlastních prožitků a vlastního jednání; b) na podkladě různých forem posuzování osoby druhými lidmi, působením předpokládaného obrazu, který si jedinec vytváří o tom, jak ho vidí druzí lidé;

obrazy já: reálné já, tj. obsah sebepojetí a jeho struktura; vnímané já, tj. jaký si myslím, že jsem; ideální já, jaký bych chtěl být;

vytváření sebepojetí v prvních fázích života není příliš zřetelné, dítě má tendenci přiřazovat vlastní stavy a přání okolí; se získáváním zkušeností se rozlišování upřesňuje, tvoří se pojetí vlastního já jako důsledek zobecnění informace o vlastních přáních, potřebách, postojích, fyzických vlastnostech a dalších psychických vlastnostech;

vytváření sebepojetí působí na něj: konstituční vybavení, sociální okolí, požadavky, sankce, normy očekávání aj.

struktura sebepojetí: vlastní tělo – tělové schéma, jeho součástí je obraz těla, utvořený soustavou představ a soudů o vlastním tělesném vzhledu; já jako subjekt norem, hodnot, přesvědčení, i jako nositel určitých vlastností a zdroj určitého jednání; sociální složka – pozice, status, prestiž, sociální role; vlastnictví – vnímání sebe sama jako vlastníka; aspirativní či ideální sebepojetí, tj. jaký bych chtěl být;

4) sebeaktualizace potřeba maximálního využití svých potencialit, seberozvoje, sebeuskutečnění, sebeuplatnění; snaha realizovat vlastní schopnosti způsobem za daných podmínek optimálním, fyzický, emocionální, duchovní a intelektuální růst, tendence udržet a rozšiřovat svou osobnost, což se projevuje jako potřeba po pozitivní sebeúctě; socializace úzce souvisí s utvářením postojů a vztahů;

zahrnuje: vývoj vztahu k lidem, vývoj kontroly chování, osvojení si chování;

základní lidský motiv realizovat všechny vlastní potence; jedinec motivovaný tendencí k sebeaktualizaci dostává zaměřenost a jednotu, tato tendence vyvolává vzrušení, mobilizuje energii, vede k chování zaměřenému na cíl a k pocitům uspokojení při jeho dosažení; každá lidská bytost má schopnost realizovat sebe samu;

osobnost, která dosáhla sebeaktualizace, má určité znaky, ke kterým patří lepší vztah k realitě, poznání sebe a druhých, spontánnost, zaměřenost na problémy, potřeba soukromí, autonomie a nezávislost na okolí, potřeba uznání, pocit pospolitosti s druhými, umění vytvářet si efektivní interpersonální vztahy, smysl pro humor, tvůrčí schopnost a rezistenci vůči kulturizaci;.

jedinec má zájem o udržení toho obrazu o sobě, který si vytvořil, za tím účelem používá různých strategií, které se v podstatě opírají o pozitivní nebo negativní posilování; pozitivní posilování – angažuje se aktivně v dosahování cílů, které považuje za významné, dělá to, co považuje za součást svého já; negativní posilování – chování jedince vede k redukci něčeho pro něho nepříjemného;

otázky postojová složky sebesystému je sebevědomí názorný pohled jedince na sebe sama je závažné a stabilizační zobecnění osobnostních znaků je hodnocení sebe v kontextu nějakých kritérií je sebevědomí sebeobraz sebepojetí sebehodnocení

otázky – struktura sebepojetí: představy o tělesném vzhledu ustálené chování a mé priority pozice, status, prestiž, sociální role vnímání sebe sama jako vlastníka jaký bych chtěl být tělové schéma já jako subjekt norem, hodnot sociální složka vlastnictví ideální sebepojetí

Použité zdroje HAYESOVÁ, N.: Základy sociální psychologie, Portál, Praha 2009. ISBN 978-80-7367-639-1 HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, Grada, Praha 2007. ISBN 978-80-247-1168-3 KOHOUTEK, R.: Základy sociální psychologie, CERM, Brno 1998. ISBN 80-7204-064-2 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.