Počítačová simulace měření geometrie podvozku osobních automobilů Studentská odborná soutěž pořádaná v rámci Dne strojařů Moravskoslezským strojírenským klastrem
Studentská práce žáků 1.PT Adama Šaňka Reného Petříčka Díky této úloze je minimalizována potřebná doba zaškolení žáků pro měření na zařízení JOHN BEAN .
Co je geometrie kol? Geometrie kol vlastně popisuje postavení kola vůči vozovce. Z průběhu některých kine- matických charak- teristik lze pak usuzovat na jízdní vlastnosti vozidla.
Účel měření geometrie kol osobních vozidel Rovnoměrné opotřebení pneumatik Zachování jízdních vlastností vozidla Udržení přímého směru Sjetá pneumatika ke straně signalizuje porušenou nebo špatně nastavenou geometrii kol
Podmínky Zavěšení a uložení náprav musí být bez vůlí Pneumatiky nahuštěny na předepsaný tlak Vozidlo musí být zatíženo podle výrobce Vozidlo musí být na vodorovném povrchu
Měřící možnosti zařízení JOHN BEAN Měření záklonu rejdových os Měření odklonu předních a zadních kol Měření sbíhavosti předních a zadních kol
Záklon rejdové osy Záklon rejdové osy t a závlek je průmět úhlu mezi svislicí kola a rejdovou osou do roviny rovnoběžné s podélnou rovinou.
Odklon kola Úhel odklonu kola g je sklon střední roviny kola vůči svislé ose vozidla.
Sbíhavost Sbíhavost kol δo je průmět úhlu mezi podélnou osou vozidla a střední rovinou kola do roviny vozovky.
Na videu vidíte interaktivní tabuli, která představuje mechanickou dílnu s automobilem, připraveným pro měření geometrie. Notebook představuje měřící zařízení Jean Bean V500. Na vozidlo připravené k měření se na všechna kola nastrojí měřící hlavice. Vozidlo se zvedne a postupně se vycentruji všechny měřící hlavice. Každá hlavice se centruje samostatně a při správném vycentrování se nám na displeji zobrazí dané kolo do žluté barvy, pokud kolo zůstane červené, znamená to závadu. Může to znamenat že jsou na kole vůle nebo že není připojena hlavice k měřícímu přístroji. Po vycentrování se vozidlo spustí na otoče a propéruje. Vozidlo se zajistí proti pohybu speciálním přípravkem, který se umístí mezi brzdový pedál a sedadlo řidiče. Záklon rejdové osy se měří natáčením kol do obou stran. Odklon a sbíhavost se měří součastně, natočíme volant do roviny(volantová příčka musí byt ve vodorovné rovině) a zajistíme ho speciálním přípravkem Volant i vozidlo jsou zajištěny proti pohybu a počítač nám vyhodnotí naměřené údaje a porovná je s databází. Pro seřízení sbíhavosti povolíme přítužnou matici čepu řízení a podle potřeby vyšroubujeme nebo zašroubujeme tyč řízení. Po ukončení seřízení se dotáhnou přítužné matice čepů řízení. Odklon a záklon lze seřizovat pouze u určitých typu vozidel. U ostatních se pouze kontroluje.
Při vytváření programových kódů (maker) v Microsoft Excel jsme použili nahrávání maker. Zaznamenali jsme jednotlivé činností s myší nebo s klávesnici prostřednictvím záznamu nového makra a k nim jsme připojili ovládací prvky (příkazové tlačítka, přepínače, ...)
Makra jsou uložená v modulu aplikací Visual Basic Makra jsou uložená v modulu aplikací Visual Basic. Činnost zaznamenaných maker jste mohli zhlédnout ve videu.
Jedno z maker bylo vytvořeno i pro tisk Protokolu z měření.
Literatura: Odborní konzultanti: Firemní literatura. Internetové zdroje: http://jirichobot.sweb.cz http://www.autolexicon.net/cz/article/ http://www.342.vsb.cz/zdvihacizarizeni/default.htm (elektronický odborný časopis o konstrukci a provozu zdvihacích, manipulačních a transportních zařízení a dopravních prostředků). Odborní konzultanti: ing. Jiří Chobot Radim Miksa