Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výuka předmětu automobily

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výuka předmětu automobily"— Transkript prezentace:

1 Výuka předmětu automobily
Zpracováno na SOU v Kaplici

2 9. Brzdy 9. 1. Požadavky na brzdy
Brzdná soustava má rozhodující vliv na bezpečnost jízdy automobilu, a proto musí splňovat všechny požadavky z hlediska funkce i spolehlivosti. Brzdová soustava je zařízení ke zmenšování rychlosti jedoucího vozidla, popř. k jeho zastavení, nebo slouží k zajištění stojícího vozidla. Požadavky na brzdovou soustavu jsou stanoveny vyhláškou č. 102 Ministerstva dopravy ČR. O schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provoz silničních vozidel.

3 9. Brzdy 9. 2. Rozdělení brzd - ruční páka - parkovací
Podle ovládacích prvků - pedály - ruční páka Podle funkce - provozní - parkovací - oddělovací (zpomalovací) zvláštní druhy - nájezdová - gravitační - trakční Podle konstrukce - na mechanické - síla řidiče - polostrojní (mají posilovač) - strojní (působí kapalina nebo stlačený vzduch) Podle konstrukce v kolech - bubnová - kotoučová

4 9. Brzdy 9. 3. Hlavní části kapalinových brzd

5 9. Brzdy 9. 4. Podtlakový posilovač brzd
Podtlakový posilovač brzd se skládá z hlavního brzdového válce, tělesa posilovače a ovládacího ventilu. Píst hlavního brzdového válce je pístnicí spojen s pístem posilovače, v němž je umístěn ovládací ventil spojený svorníkem s brzdovým pedálem.

6 9. brzdy 9. 5. Hlavní brzdový válec
Pro dva brzdné okruhy je potřebný dvouokruhový hlavní válec. Je ovládán brzdovým pedálem přes posilovač brzdné síly.Brzdný válec slouží k rychlému nárůstu tlaku v každém brzdovém okruhu a též rychlému poklesu tlaku pro rychlé uvolnění brzd.Brzdový válec vyrovnává objem brzdové kapaliny při změně teploty.doplňuje brzdovou kapalinu při zvětšení posuvu brzd naprázdno způsobeného opotřebením.

7 9. Brzdy 9. 6. Kotoučová brzda Kotoučová brzda je třecí brzda, v níž je bržděným prvkem kotouč a tření působí na jeho boky. Při brždění se na tyto plochy pomocí ovládacího zařízení přitlačují z obou stran (ve směru osy kotouče) čelisti (destičky) s brzdovým obložením. Na materiál kotouče jsou kladeny podobné požadavky jako na materiál brzdového bubnu. Ovládacím zařízením kotoučové brzdy je hydraulický válec, jehož píst přímo přitlačuje čelist s brzdovým obložením k třecím plochám kotouče. Hydraulické válce kotoučové brzdy jsou uloženy v třmenu brzdy a společně s ním jsou upevněny k neotáčející se části nápravy nebo zavěšení kol. Hydraulický prostor válce je utěsněn pryžovým těsnícím kroužkem v drážce pístu a před vnikáním nečistot je chráněn pryžovou manžetou. K ovládání parkovací brzdy se i u kotoučových brzd používá mechanické přitlačování čelistí s brzdovým obložením.

8 9. Brzdy 9. 7. Bubnová brzda Bubnová brzda je třecí brzda, u niž je bržděný prvek součástí tvaru bubnu a tření působí na vnitřní povrch jeho obvodové stěny. Při brždění se na vnitřní plochu bubnu přitlačují brzdové čelisti umístěn ve vnitřním prostoru bubnu. Přitlačení čelistí na třecí plochu zabezpečuje ovládací zařízení, které působí na jednom konci každé čelisti.

9 9. Brzdy 9. 7. Bubnová brzda


Stáhnout ppt "Výuka předmětu automobily"

Podobné prezentace


Reklamy Google