Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Geometrie řízení a uložení kol.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Geometrie řízení a uložení kol."— Transkript prezentace:

1 Geometrie řízení a uložení kol

2 Vliv geometrie na vozidlo
Video k seřizování geometrie zde Správně nastavené parametry geometrie mají vliv na: Rovnoměrné a pomalé opotřebení pneumatik. Dobré držení přímého směru. Samovolné vracení kol do přímého směru. Zlepšení stability vozidla. Snížení potřebných sil na volant. Potlačení kmitání kol.

3 Sbíhavost (rozbíhavost) kol
Je to rozdíl vzdáleností kol nápravy měřených ve výšce středů kol na ráfcích vzadu a vepředu. Je-li tento rozdíl záporný, jedná se o rozbíhavost. Častěji se udává jako úhel, který svírá kolo s podélnou rovinou vozidla. Význam - má zásadní vliv na rovnoměrné opotřebení pneumatik - zlepšuje směrovou stabilitu v přímém směru

4 Odklon kola Je to úhel vychýlení kola od svislé roviny. Význam Negativní odklon zlepšuje boční vedení při průjezdu zatáčkou.

5 Příklon rejdové osy Význam
Je to úhel, který svírá rejdová osa se svislou rovinou (měřeno v příčném směru). Význam Napomáhá vracení kol do přímého směru, neboť se při jejich vytočení přední část vozidla nadzvedne. Díky působení tíhy vozidla se pak kola samovolně vracejí zpět do přímého směru.

6 Poloměr rejdu Jde o rameno páky, přes kterou působí kolo do řízení.
Význam U kladného poloměru by např. při působení brzdné síly kolo vybočovala směrem ven. Volant je zároveň citlivý na jízdu po nerovnostech. Naopak záporný poloměr rejdu má stabilizační účinky.

7 Záklon rejdové osy Význam
Rejdová osa je nakloněna dozadu (pozitivní záklon) nebo dopředu (negativní záklon). Může být i nulový záklon. Význam U pozitivního záklonu jsou kola vlečena, což pomáhá jejich držení v přímém směru. Pokud by se kola vracela do přímého směru příliš silně, použije se negativní záklon (u pohonu předních kol).

8 Diferenční (rozdílový) úhel
Aby při jízdě v zatáčce nedocházelo ke smýkání kol, musí se vnitřní kolo natočit z přímého směru o větší úhel než kolo vnitřní. Osy všech kol se mají protínat v jednom bodě – středu zatáčení. Rozdíl úhlu natočení vnitřního a vnějšího kola se nazývá rozdílový (diferenční) úhel.

9 Diferenční (rozdílový) úhel
Rozdílného natáčení kol se dosahuje pomocí uspořádání kloubů mechanismu řízení do lichoběžníku; tvoří tzv. lichoběžník řízení.

10 Vzájemné postavení náprav
Při špatné souměrnosti a při nerovnoběžnosti náprav táhne vozidlo na jednu stranu, jede nakřivo a více se opotřebovávají pneumatiky. Nesymetrie náprav Nerovnoběžnost náprav

11 Další zdroje Pro lepší pochopení doporučuji navštívit stránku a zadáním příslušného názvu dohledat jednotlivé parametry.

12 Zařízení pro měření geometrie
1. Mechanické systémy Mezi systémy pracující na čistě mechanickém principu patří tyč pro měření sbíhavosti nebo úhloměry používané na STK.

13 Zařízení pro měření geometrie
2. Optické systémy Z hlavy připevněné ke kolu vychází světelný paprsek, který dopadá na cedulku se stupnicí.

14 Zařízení pro měření geometrie
3. Elektronická geometrie Na všech kolech jsou měřící hlavy, které snímají svoji vzájemnou polohu. Hodnoty jsou přenášeny do PC.

15 Zařízení pro měření geometrie
4. 3D geometrie Na kolech jsou terče, jejichž poloha je snímána kamerami. Video zde

16 Zařízení pro měření geometrie
5. Kamerová Kamery snímají samotná kola Video zde

17 Zkouškové otázky: Objasněte základní parametry geometrie řízení a kol.
Uveďte zařízení pro měření geometrie.


Stáhnout ppt "Geometrie řízení a uložení kol."

Podobné prezentace


Reklamy Google