Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_2_1_Komunikace, jazyk, řeč, jazykovědné disciplíny Šablona číslo: XVII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 1 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová 1
Anotace Prezentace je úvodem do studia jazyka, objasňuje pojmy komunikace, jazyk a řeč. Seznamuje s jazykovědnými disciplínami. Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova komunikace, komunikační proces, verbální, neverbální komunikace, jazyk , řeč Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura
KOMUNIKACE, JAZYK, ŘEČ jazykovědné disciplíny OBECNÉ POUČENÍ O JAZYCE KOMUNIKACE, JAZYK, ŘEČ jazykovědné disciplíny
KOMUNIKaCE komunikace [-ny-], -e ž. (z lat.) 1. veřejné dopravní prostředky, veřejná doprava; spojení, styk: železniční, vodní i letecká k.; k. je přerušena, úprava k-í; – telefonní k.; jazyk je nástrojem k. sdělování, dorozumívání; teorie k.odb. teorie sdělování (zpráv), někdy též teorie informací (mat.); teorie dorozumívání 2. prostor sloužící k spojení dopravními prostředky (např. cesta, silnice, dráha ap.), dopravní cesta; — komunikační příd.: k. prostředky; k. síť; – řeč je prostředek k.; → přísl. komunikačně: k. odlehlé kraje Zdroj: http://ssjc.ujc.cas.cz/search.php
Proč komunikujeme? Cílem komunikace: Chceme: O prázdninách budu sjíždět Sávu. informovat, Řeka Sáva je nejdelší a také jednou z nejdůležitějších slovinských řek. poučit, Nejkrásnější prázdniny strávíte na řece. Úchvatné skalní soutěsky, průzračná voda a překrásné peřeje se vám navždy vryjí do paměti. přesvědčit, Chcete zažít adrenalin? Pojeďte si s námi vyzkoušet rafting na Sávě! získat, Co nesmíte zapomenout? Záchranné vesty a přilby. Jde o vaše bezpečí. vyzvat k něčemu, k nějaké činnosti, Na co rozhodně zapomeňte? Na alkohol. Ten na divokou řeku nepatří! Nechceme riskovat ani vaše ani naše životy. něco zakázat. Cílem komunikace: sdělování informací, myšlenek, postojů, pocitů.
Komunikační proces Komunikační situace – podmínky, v nichž komunikace vzniká Téma – o čem se mluví + tzv. komunikační kanál – sluch, zrak, dotyk, příp. komunikační prostředek – telefon, e-mail, Skype. Jazykový projev – komunikát Dorozumívací kód – slova, gesta, ... Komunikátor – autor sdělení, produktor (mluvčí, pisatel) – realizuje svůj záměr Komunikant – adresát sdělení, recipient (posluchač, čtenář)
Jak komunikujeme?
DRUhy komunikace Verbální = mluvení, užití jazyka v mluvené či psané podobě Neverbální = mimika, gesta a posuňky, fyzický kontakt (např. podání ruky, pohlavek), poloha těla, vzdálenost mluvčích, pohyby celého těla; vtip, pantomima, světelné signály, dopravní značky, morseovka aj. Verbálně neverbální = užití obojích prostředků – comicsy, řeč + obraz, řeč + hudba
VZNIK ŘEČI První vyšší formy komunikace - gesta + neartikulované zvuky Homo sapiens neanderthalensis před 130 tis. – 33 tis. Homo habilis – asi před 2,5 mil. let Homo erectus – asi před 2 mil. let Možná už řeč – nedoloženo, jistá vysoká úroveň komunikace Homo sapiens sapiens - před 140 tis. subsahar. Afrika, 40. tis. Evropa; vznik artikulované řeči
Řeč, mluva jazyk Abstraktní systém výrazových a významových prostředků a pravidel jejich užívání k smysluplnému projevu Nástroj myšlení a dorozumění Jazyk je společenským výtvorem ŘEČ Lidská schopnost artikulovanými (článkovanými) zvuky vyjadřovat obsahy vědomí Uskutečňuje se prostřednictvím konkrétního jazyka, např. češtiny MLUVA Aktuálně probíhající sdělovaní mezi mluvčím a posluchačem Řeč a mluva jsou individuálním výkonem uživatele jazyka Řeč, mluva x jazyk
Základní funkce jazyka Dorozumívací Myšlenková – formulace myšlenek, předávání obsahu vědomí Národně reprezentativní – jeden ze základních znaků národa Výzvová (apelová) – působení na ostatní Umělecká (estetická) – prostředek uměleckého působení
Jazykověda a její disciplíny Jazykověda (lingvistika) – věda o jazyce, zabývá se popisem a výkladem jazykových jevů, vývojem, stavbou, funkcí jazyka Její obory (disciplíny) a podobory: Nauka o zvukové stránce jazyka (hláskosloví) fonetika - nauka o akustické podstatě hlásek, spojování zvukových jednotek ve vyšší celky fonologie - nauka o systému a funkci fonémů (foném = zvuková jednotka schopná rozlišit význam slov) ortoepie – stanovuje pravidla správné výslovnosti ortofonie – popisuje správnou artikulaci hlásek Nauka o písemné stránce jazyka (grafémika) ortografie - nauka o pravopisu – vymezuje zásady a pravidla písemné formy spisovného jazyka
Jazykověda a její disciplíny Nauka o pojmenování a slovu lexikologie - nauka o slovní zásobě jazyka sémantika - nauka o věcných významech slov derivologie - slovotvorba - nauka o tvoření slov morfologie - tvarosloví – nauka o slovních druzích a tvarech slov morfematika - nauka o morfémech frazeologie - nauka o ustálených slovních spojeních lexikografie - nauka o slovnících etymologie - nauka o původu slov onomastika - nauka o vlastních jménech
Jazykověda a její disciplíny Nauka o větě - syntax (skladba) - nauka o stavbě vět a souvětí Nauka o textu stylistika - nauka o slohu - nauka o způsobu výběru jazykových prostředků v jazykových projevech, o slohové výstavbě textů textologie - speciální obor, o výstavbě souvislých jazykových projevů (textová lingvistika, textová syntax) Nauka o nářečích - dialektologie - zabývá se studiem nářečí (dialektů) Nauka o vývoji jazyka historická mluvnice – zkoumá starší vývojové fáze jazyka Srovnávací mluvnice (komparatistika)- zkoumá historické souvislosti mezi příbuznými jazyky bohemistika – zabývá se českým jazykem, literaturou, dějinami, kulturou slavistika – zabývá se studiem slovanských jazyků, jejich literaturami, dějinami, kulturou
Jazykověda a její disciplíny Nové obory: sociolingvistika - vztah jazyka a společnosti v historii a současnosti psycholingvistika - vztahy jazyka a psychických procesů aplikovaná lingvistika - např. matematická, v oblasti automatizace - komunikace člověka a stroje lingvodidaktika - o metodách jazykového vyučování
SHRNUTÍ Komunikace je sdělování informací, myšlenek, postojů, pocitů. Komunikát je označení pro jazykový projev Prostředkem komunikace je řeč. Řeč je tedy schopností člověka vyjadřovat článkovanými zvuky nebo symboly obsahy svého myšlení, cítění. Má formu mluvenou a psanou.
Zdroj: KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2003, ISBN 80-7235-135-4.
MORAES, Cicero. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8. 7. 2013] MORAES, Cicero. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/73/Homo_habilis_-_forensic_facial_reconstruction.png/506px-Homo_habilis_-_forensic_facial_reconstruction.png PHOTOGRAPHED BY USER:LILLYUNDFREYA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 8.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/Homo_erectus.JPG/450px-Homo_erectus.JPG UNIESERT AND FRANK VINCENTZ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 8.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Neandertal_adam_ve_kad%C4%B1n_modeli%2C_Almanya.png/788px-Neandertal_adam_ve_kad%C4%B1n_modeli%2C_Almanya.png KNIGHT, Charles R.. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/27/Font-de-Gaume.jpg/800px-Font-de-Gaume.jpg BÖHRINGER, Friedrich. Wikipedia.cz [online]. [cit. 8.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e6/CanyoningTeamVorarlberg.JPG/800px-CanyoningTeamVorarlberg.JPGhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e6/CanyoningTeamVorarlberg.JPG/800px-CanyoningTeamVorarlberg.JPG