Šablona číslo: XVII Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Advertisements

Obecné úvahy o jazyce Václav Ort.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Komunikace Společenská kultura
Podstata a funkce jazyka
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Jazykověda a její disciplíny
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Rétorika Etymologie Dialektologie
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Neverbální komunikace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Zpracovala Mgr. Jindra Chejnová,
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Zvuková stránka jazyka
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Neverbální komunikace
= prostředek lidské komunikace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
KVINTA. = VĚDA ZABÝVAJÍCÍ SE ZKOUMÁNÍM JAZYKA. Dělení podle: 1) jazyků, jimiž se zabývá (např. bohemistika, anglistika, romanistika, hungaristika, sinologie,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jazykověda a její disciplíny
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Obecné poučení o jazyce
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Společenská výchova – Neverbální komunikace
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Jazykověda a její disciplíny
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_2_1_Komunikace, jazyk, řeč, jazykovědné disciplíny Šablona číslo: XVII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 1 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová 1

Anotace Prezentace je úvodem do studia jazyka, objasňuje pojmy komunikace, jazyk a řeč. Seznamuje s jazykovědnými disciplínami. Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova komunikace, komunikační proces, verbální, neverbální komunikace, jazyk , řeč Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura

KOMUNIKACE, JAZYK, ŘEČ jazykovědné disciplíny OBECNÉ POUČENÍ O JAZYCE KOMUNIKACE, JAZYK, ŘEČ jazykovědné disciplíny

KOMUNIKaCE komunikace [-ny-], -e ž. (z lat.) 1. veřejné dopravní prostředky, veřejná doprava; spojení, styk:  železniční, vodní i letecká k.; k. je přerušena, úprava k-í; – telefonní k.; jazyk je nástrojem k. sdělování, dorozumívání; teorie k.odb. teorie sdělování (zpráv), někdy též teorie informací (mat.); teorie dorozumívání  2. prostor sloužící k spojení dopravními prostředky (např. cesta, silnice, dráha ap.), dopravní cesta; — komunikační příd.: k. prostředky; k. síť; – řeč je prostředek k.; → přísl. komunikačně: k. odlehlé kraje Zdroj: http://ssjc.ujc.cas.cz/search.php

Proč komunikujeme? Cílem komunikace: Chceme: O prázdninách budu sjíždět Sávu. informovat, Řeka Sáva je nejdelší a také jednou z nejdůležitějších slovinských řek. poučit, Nejkrásnější prázdniny strávíte na řece. Úchvatné skalní soutěsky, průzračná voda a překrásné peřeje se vám navždy vryjí do paměti. přesvědčit, Chcete zažít adrenalin? Pojeďte si s námi vyzkoušet rafting na Sávě! získat, Co nesmíte zapomenout? Záchranné vesty a přilby. Jde o vaše bezpečí. vyzvat k něčemu, k nějaké činnosti, Na co rozhodně zapomeňte? Na alkohol. Ten na divokou řeku nepatří! Nechceme riskovat ani vaše ani naše životy. něco zakázat. Cílem komunikace: sdělování informací, myšlenek, postojů, pocitů.

Komunikační proces Komunikační situace – podmínky, v nichž komunikace vzniká Téma – o čem se mluví + tzv. komunikační kanál – sluch, zrak, dotyk, příp. komunikační prostředek – telefon, e-mail, Skype. Jazykový projev – komunikát Dorozumívací kód – slova, gesta, ... Komunikátor – autor sdělení, produktor (mluvčí, pisatel) – realizuje svůj záměr Komunikant – adresát sdělení, recipient (posluchač, čtenář)

Jak komunikujeme?

DRUhy komunikace Verbální = mluvení, užití jazyka v mluvené či psané podobě Neverbální = mimika, gesta a posuňky, fyzický kontakt (např. podání ruky, pohlavek), poloha těla, vzdálenost mluvčích, pohyby celého těla; vtip, pantomima, světelné signály, dopravní značky, morseovka aj. Verbálně neverbální = užití obojích prostředků – comicsy, řeč + obraz, řeč + hudba

VZNIK ŘEČI První vyšší formy komunikace - gesta + neartikulované zvuky Homo sapiens neanderthalensis před 130 tis. – 33 tis. Homo habilis – asi před 2,5 mil. let Homo erectus – asi před 2 mil. let Možná už řeč – nedoloženo, jistá vysoká úroveň komunikace Homo sapiens sapiens - před 140 tis. subsahar. Afrika, 40. tis. Evropa; vznik artikulované řeči

Řeč, mluva jazyk Abstraktní systém výrazových a významových prostředků a pravidel jejich užívání k smysluplnému projevu Nástroj myšlení a dorozumění Jazyk je společenským výtvorem ŘEČ Lidská schopnost artikulovanými (článkovanými) zvuky vyjadřovat obsahy vědomí Uskutečňuje se prostřednictvím konkrétního jazyka, např. češtiny MLUVA Aktuálně probíhající sdělovaní mezi mluvčím a posluchačem Řeč a mluva jsou individuálním výkonem uživatele jazyka Řeč, mluva x jazyk

Základní funkce jazyka Dorozumívací Myšlenková – formulace myšlenek, předávání obsahu vědomí Národně reprezentativní – jeden ze základních znaků národa Výzvová (apelová) – působení na ostatní Umělecká (estetická) – prostředek uměleckého působení

Jazykověda a její disciplíny Jazykověda (lingvistika) – věda o jazyce, zabývá se popisem a výkladem jazykových jevů, vývojem, stavbou, funkcí jazyka Její obory (disciplíny) a podobory: Nauka o zvukové stránce jazyka (hláskosloví) fonetika - nauka o akustické podstatě hlásek, spojování zvukových jednotek ve vyšší celky fonologie - nauka o systému a funkci fonémů (foném = zvuková jednotka schopná rozlišit význam slov) ortoepie – stanovuje pravidla správné výslovnosti ortofonie – popisuje správnou artikulaci hlásek Nauka o písemné stránce jazyka (grafémika) ortografie - nauka o pravopisu – vymezuje zásady a pravidla písemné formy spisovného jazyka

Jazykověda a její disciplíny Nauka o pojmenování a slovu lexikologie - nauka o slovní zásobě jazyka sémantika - nauka o věcných významech slov derivologie - slovotvorba - nauka o tvoření slov morfologie - tvarosloví – nauka o slovních druzích a tvarech slov morfematika - nauka o morfémech frazeologie - nauka o ustálených slovních spojeních lexikografie - nauka o slovnících etymologie - nauka o původu slov onomastika - nauka o vlastních jménech

Jazykověda a její disciplíny Nauka o větě - syntax (skladba) - nauka o stavbě vět a souvětí Nauka o textu stylistika - nauka o slohu - nauka o způsobu výběru jazykových prostředků v jazykových projevech, o slohové výstavbě textů textologie - speciální obor, o výstavbě souvislých jazykových projevů (textová lingvistika, textová syntax) Nauka o nářečích - dialektologie - zabývá se studiem nářečí (dialektů) Nauka o vývoji jazyka historická mluvnice – zkoumá starší vývojové fáze jazyka Srovnávací mluvnice (komparatistika)- zkoumá historické souvislosti mezi příbuznými jazyky bohemistika – zabývá se českým jazykem, literaturou, dějinami, kulturou slavistika – zabývá se studiem slovanských jazyků, jejich literaturami, dějinami, kulturou

Jazykověda a její disciplíny Nové obory: sociolingvistika - vztah jazyka a společnosti v historii a současnosti psycholingvistika - vztahy jazyka a psychických procesů aplikovaná lingvistika - např. matematická, v oblasti automatizace - komunikace člověka a stroje lingvodidaktika - o metodách jazykového vyučování

SHRNUTÍ Komunikace je sdělování informací, myšlenek, postojů, pocitů. Komunikát je označení pro jazykový projev Prostředkem komunikace je řeč. Řeč je tedy schopností člověka vyjadřovat článkovanými zvuky nebo symboly obsahy svého myšlení, cítění. Má formu mluvenou a psanou.

Zdroj: KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2003, ISBN 80-7235-135-4.

MORAES, Cicero. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8. 7. 2013] MORAES, Cicero. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/73/Homo_habilis_-_forensic_facial_reconstruction.png/506px-Homo_habilis_-_forensic_facial_reconstruction.png PHOTOGRAPHED BY USER:LILLYUNDFREYA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 8.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/Homo_erectus.JPG/450px-Homo_erectus.JPG UNIESERT AND FRANK VINCENTZ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 8.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Neandertal_adam_ve_kad%C4%B1n_modeli%2C_Almanya.png/788px-Neandertal_adam_ve_kad%C4%B1n_modeli%2C_Almanya.png KNIGHT, Charles R.. Wikimedia Commons [online]. [cit. 8.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/27/Font-de-Gaume.jpg/800px-Font-de-Gaume.jpg BÖHRINGER, Friedrich. Wikipedia.cz [online]. [cit. 8.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e6/CanyoningTeamVorarlberg.JPG/800px-CanyoningTeamVorarlberg.JPGhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e6/CanyoningTeamVorarlberg.JPG/800px-CanyoningTeamVorarlberg.JPG