Budoucnost všeobecného vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIA V JEDNOM KOLE KONFERENCE AŘG ČR– STARÉ SPLAVY, 26. – 28. BŘEZNA 2012.
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Kvalifikace v praxi Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
 Učitel neboli pedagog je jeden ze základních činitelů výchovně-vzdělávacího procesu. Učitelem označujeme osobu, která napomáhá procesu vzdělávání. Kvalitní.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne Fakulta sociálno-ekonomických vzťahov Katedra rozvoja ľudských zdrojov a personálneho manažmentu Optimalizace.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
S TUDENTSKÉ T RENÉRSKÉ C ENTRUM I LEARN TO TEACH.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
NSK – ZÁKLADNÍ FILOSOFIE Dle zákona – 179/2006 Sb. Nová filosofie vzdělávání – orientace na výsledek Přestává platit – získané vzdělání vystačí na celý.
IPS. Nová adresa ÚP pro Prahu-východ (IPS) od Dobrovského 1278/ Praha 7.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Testováním ke kvalitě vzdělávání TKKV 31/5/2012 ? několik metafor.
Learning Educators Project Grundtvig 2 Learning Partnerships.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Národní soustava kvalifikací a její přínosy pro zaměstnavatele
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání KRAJSKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC Od počátečního vzdělávání k dalšímu vzdělávání
Jak se stát dobrým právníkem?
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Praha, 26/08/ Kontext projektu : systémy odborného vzdělávání a kurikula Olga Kofroňová.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Jak vybírat školu a obor?. Víte, že? Víte, že… V Plzeňském kraji je téměř 60 středních škol Všechny důležité informace o oborech SŠ v Plzeňském kraji.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
Standardy RVP ZV září 2013 Praha, Všechno, co jste chtěli vědět o standardech … O TOM, CO URČITĚ BYLO O TOM, CO URČITĚ JE O TOM, CO MOŽNÁ BUDE…
PARTNER PROJEKTU OBCHODNÍ AKADEMIE A STŘEDNÍ ZEMĚDĚLSKÁ ŠKOLA BRUNTÁL Ing. Ladislav Konopka Bruntál
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Vzdělanostní šance včera a dnes a sociální původ dětí Ondřej Šteffl, Scio Poslanecká sněmova 18/03/2015.
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Analýza volných pracovních míst a sil Nabídka pracovních sil pro nedostatkové profese v Rakousku.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Sigmundova střední škola strojírenská, Lutín Mgr. Pavel Michalík.
Cargo efekt a testování 5. a 9. tříd Ondřej Šteffl,
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 25. – 26. září 2014.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_1F Škola:
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Ne, celé vzdělávání (školství) se ocitlo na rozcestí…!
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Rozvoj výuky cizích jazyků
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Změny na trhu práce?.
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Budoucnost všeobecného vzdělávání Ondřej Šteffl, steffl@scio.cz

Vydržet ! „Psi štěkají, karavana jde dál!“ Arabské přísloví Průměrná doba úřadování je u ministra školství 14 měsíců, u ředitele střední a základní školy 26 let Nečekejte až vám ministerstvo (nebo kraj :-)) dá návod nebo vám pomůže. Cíl karavany musíte stanovit vy a jít za ním. Nadřízení vám někdy pomohou, někdy budou házet klacky pod nohy. Psi štěkají…

Svět se mění

Rychlost, se kterou rychlost změn světa roste, roste

Rychlost, se kterou rychlost změn světa roste, roste Myslete na budoucnost, myslete změnu http://www.ted.com/talks/lang/eng/stacey_kramer_the_best_gift_i_ever_survived.html

Fetišizace konkurenceschopnosti Vzdělávání není jen příprava na povolání! Různé skupiny mají různé zájmy… … některé skupiny vzdělávání nerozumějí  Vzdělávání se neodehrává jen ve škole

Fetišizace konkurenceschopnosti Morální hazard 9

Ekonomika Rozvoj ekonomiky následuje vzdělanost pracovní síly (nabídku na pracovním trhu), ne naopak. Snaha přizpůsobovat vzdělávání aktuální a velmi krátkodobé poptávce na pracovním trhu vede ekonomiku ke stagnaci a retardaci.

Budoucnost Při koncipování vzdělávání je třeba myslet na to, že jde o přípravu pro život a práci v polovině dvacátého prvního století. Jaké bude přesně nevíme, ale tendence směřování jsou jasně nastaveny.

http://www.komora.cz/zpravodajstvi-a-media/aktuality-4/veda-vzdelavani-lidske-zdroje/projekt-mpo-a-hk-cr-zmapoval-aktualni-potreby-zamestnavatelu-na-trhu-prace.aspx Zaměstnavatelé preferují následující kompetence: mezilidské vztahy či umění jednat s lidmi, praktické dovednosti a znalost praxe, schopnost prezentace a sebe prezentace, komunikační schopnosti, samostatnost, loajalita k zaměstnavateli, schopnost řešit stresové situace, empatie. Kompetence, jejichž význam vzroste: ve všech sledovaných sektorech je na přední místa žebříčku řazena zběhlost v cizích jazycích a v používání výpočetní techniky, ochota učit se a rovněž i adaptabilita a flexibilita; pouze v kvartérním sektoru je ještě více než adaptabilita a flexibilita zdůrazňována zběhlost v zacházení s informacemi a také komunikační schopnosti. 12

UM 21 Několikaletý program rozvoje studentů (od 2. či 3. ročníku SŠ), volitelný předmět – 10 škol (nejsou lidi) zkouška s přístupem na internet (komplexní úlohy z reálného světa, případové studie, výzkumné úkoly) zkouška nezávislá na státu, realizovaná v rámci školní části maturit, ale nezávisle na škole (objektivně) vyhodnocená, http://www.scio.cz/skoly/ss/um21

Děkuji za pozornost Ondřej Šteffl steffl@scio.cz

Škola ztratila monopol na vzdělávání www.ted.com, wow - World of WarCraf http://wow.herniweb.cz/news/ Pusťte do škol svět: http://www.ted.com/talks/lang/eng/stacey_kramer_the_best_gift_i_ever_survived.html

Informace ztrácejí hodnotu „Kdysi se vzdělanci učili nazpaměť třeba celé pasáže z Bible. Ale dnes je "doba paměti" za námi. Kdybyste k testu posadili profesora z Harvardu a průměrného patnáctiletého studenta, vyhrál by jistě ten vzdělanější a starší. Tak tomu bylo od počátku civilizace až doposud.  Jenže pokud byste jim dnes k stejnému testu povolili přístup na internet, jist výsledkem bych si předem rozhodně nebyl.“ (Tomáš Sedláček, ekonom) Zdroj citace: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/tomas-sedlacek.php?itemid=7218

Henna Virkkunen, 32 let

Budoucnost

Budoucnost Méně se bude pracovat rukama Věci se budou rychle a stále rychleji měnit Porostou nároky na rozhodování – a to nejen kognitivní, ale i morální a etické K tomu je třeba široké, univerzální všeobecné základy a schopnost správně reagovat na změny a ochota stále se učit

Budou-li tvůrci školské politiky stát oběma nohama ve století minulém, budou do něj stahovat i nastupující generace. Dohlédnou-li jen na povrch věcí, mohou dělat opatření jedno za druhým, kvalitnější vzdělávání to nepřinese.

TED.com Ken Robinson Sugata Mitra Ondřej Šteffl steffl@scio.cz

Možná příčina českých problémů 1: Negativní postoje ke škole Vyřeší to testování?

…a někdy testování ani není třeba Finsko Pasi Sahlberg, březen 2010 : 3 paradoxy finského školství 1: Teach Less, Learn More Méně výuky, více vědět 2: Test Less, Learn Better Méně testů, lepší vzdělání 3: The better a high school graduate is, the more likely she will become a teacher http://www.joebower.org/2010/03/finlands-paradoxes.html studie McKinsey, Pisa 2006

„A není to nakonec tak, že bychom děti spíše měli naučit se vyrovnávat s tím, co přichází? Neměli bychom je chránit před vším, co v nich názory fixuje? Neměli bychom se snažit jim ve vzdělávacím procesu otevřít co nejvíce dveří, místo toho, abychom je zavírali?“ Pavel Laskavec, ceskaskola.cz

Kvalitativní změna školy Dnešní škola ale připravuje děti pro roky 2030 až 2050… „Je to poprvé v historii lidstva, kdy úkolem nás učitelů je připravit žáky na budoucnost, kterou neumíme jasně popsat“ David Warlick Mission impossible?

Předpoklady změny Může se to podařit? Dostatečná informovanost o potřebě změny Jasná koncepce na všech úrovních vzdělávacího systému Vůle a schopnost změny prosadit Spolupráce, spolupráce, spolupráce Může se to podařit?

http://www.techyes.cz/cs/nabidka-a-poptavka-profesi-v-libereckem-kraji-trendy.html 27