Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 7. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.1.
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Zdeňka.
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Zvláštnosti větné stavby
Poznáváme tajemství skladby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Transkript prezentace:

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 7. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Interpunkce ve větě jednoduché - prezentace Anotace: Prezentace slouží jako vizualizace výkladu učiva o psaní čárky ve větě jednoduché. Obsahuje příklady k jednotlivým pravidlům a cvičení pro samostatnou práci žáků.

Interpunkce ve větě jednoduché I ve větě jednoduché v některých případech píšeme čárky

Odchylky od větného schématu  VSUVKA  má povahu poznámky k obsahu věty  Úlohy píše, už asi jiný nebude, až večer.  Petr oslavil, pokud se nepletu, 25. narozeniny.  Ustálené jednoslovné vsuvky čárkou neoddělujeme.  Bude myslím pršet. Odpovězte prosím na můj dotaz. V noci zdá se začne mrznout.

 CITOSLOVCE  Pokud není v platnosti přísudku, oddělujeme čárkou.  Ach, to je legrace.  Au, to je bolest.  Haf, haf, zaštěkal sousedův pes na tetu.

 OSLOVENÍ  podstatné jméno v 5. pádě  Petře, podej mi svůj sešit.  Podej mi svůj sešit, Petře.  Podej mi, Petře, svůj sešit.

 SAMOSTATNÝ VĚTNÝ ČLEN  Stojí pro zdůraznění před větou nebo za ní, uvnitř věty je na jeho místě zájmeno nebo příslovce.  Petr, ten má štěstí.  Hádat se a urážet, to ti jde nejlépe.  U babičky, tam mi vždy chutná.

Doplňte čárky, je-li to nutné  Sešlo se nás abych nelhal nejméně osm.  Měl jsi člověče štěstí.  Všechny děti najednou hop do vody.  Jé Jirka má konečně mobil.  Dnes to myslím nepůjde.  Zůstaň prosím ještě chvilku se mnou.  Na horách tam se cítil nejlépe.  Rodiče ti mě nikdy nezklamou.  Honzo přečti poslední větu.

Polovětné konstrukce  Po stránce významové tvoří samostatný uzavřený celek – v písmu je oddělujeme čárkami.  Neobsahují určitý slovesný tvar – nejsou větami.

 VOLNÝ PŘÍVLASTEK ADJEKTIVNÍ  rozvitý přívlastek, jehož základem je přídavné jméno  stojí za řídícím podstatným jménem  lze jej vynechat, aniž by se změnil smysl věty  Tento film, vhodný i pro nejmenší děti, vám můžeme doporučit.  Loď Siréna, plně naložená zbožím, právě vyplula z přístavu.

 PŘÍSTAVEK  volně připojený přívlastek, jehož základem je rozvité podstatné jméno  stojí za podstatným jménem, které blíže určuje  Jan Novák, střelec rozhodující branky, nám poskytl rozhovor.  T. G. Masaryk, první československý prezident, rád jezdil na koni.

 PŘECHODNÍKOVÉ KONSTRUKCE  rozvité výrazy, jejichž základem je přechodník  Vešla dovnitř, očekávajíc vřelé přivítání.  Hlasitě plačíce nad ztraceným pejskem, běžely děti domů.  Nevěříc svým vlastním očím, stála matka před vyjedenou ledničkou.

 INFINITIVNÍ KONSTRUKCE  rozvitý infinitiv  lze je transformovat do vedlejší věty podmínkové  Nebýt vás dvou, dávno bych se rozvedla.  Vědět tohle dříve, určitě bych s tebou autem nejela.  Určitě bych zabránil neštěstí, zůstat tenkrát s vámi.

Doplňte čárky, je-li to nutné.  Potřebujeme člověka schopného vést letní tábor.  Vesničanky oblečené většinou černě nebo hnědě mířily ke kostelu.  Zahnav slepice do ohrady šel si vypít kávu.  Stádo ovcí pasoucí se na louce hlídali dva psi.  Zůstat večer doma nepotkali bychom se.  Košík stojící v rohu kůlny byl plný jablek.  Na ten košík stojící v rohu kůlny nesahej!  Vešla do sálu zpívajíc vesele svou oblíbenou píseň.

Děkuji za pozornost  Vytvořila: Mgr. Vanda Malurová  7. dubna 2012  Zdroje:  Čechová, M. a kol.: Český jazyk pro 3. ročník SOŠ. SPN, Praha, vyd. ISBN  Blechová, M. a kol.: Kontrolní diktáty a pravopisná cvičení s klíčem.Blug. ISBN