Která je nejdelší? A B C Naprosto jistě ne o vnímání. Dostal jsem tě, hombre! Naletěl jsi! O čem to teď ale je?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Hodnotová orientace svobodné generace
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
Efektivnost řídící práce
PSYCHICKÉ STAVY.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_17.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Sociální konstruktivismus
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Vymezení, funkce, zdroje
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
OSOBNOST.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Komunikace a prezentace KOPRD
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Chyby při vnímání druhých lidí
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Stanislav Bendl (PdO 1/2001).  Aktuálnost tématu manipulace a kritického myšlení (média, sekty, politika, obchod)  Stoupající brutalita pachatelů trestných.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Základy sociální psychologie
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Prezentační dovednosti 2015 Vítám Vás na dnešním semináři Prezentační dovednosti II.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Slova Květiny.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
CHAREKTERISTIKA Obrázky a náměty slohových cvičení
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
KUlíšci VOŠ a SPŠ Dopravní Masná.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Která je nejdelší? A B C

Naprosto jistě ne o vnímání. Dostal jsem tě, hombre! Naletěl jsi! O čem to teď ale je?

MANIPULACE PŘESVĚDČOVÁNÍ POSTOJOVÁ ZMĚNA SKRYTÉ A PODLÉ MATENÍ ZÁKEŘNÉ OVLIVŇOVÁNÍ NEVINNÝCH LIDÍ KURZ PRO POLITIKY, POJIŠŤOVACÍ AGENTY, PSYCHOLOGY A ODBORNÉ PORADCE

Manipulace Žít, aneb nenechat žít Kde? Kdo? Noviny Televize Časopisy Knihy Politici Vyučující Společnost Kamarádi Vy sami Jak? Proč? Nechtíc Omylem Hnusně Záměrně Naschvál S lítostí Podle návodu S dobrým záměrem

Pár souvisejících pojmů Postoj „připravenost konat určitým způsobem“ složky: –poznávací –citová –konativní každý postoj má vliv na jednání (dřív, než jednám, „zeptám se postoje, jak jednat“) Kognitivní disonance Rozpor mezi jednotkami myšlení –např. názory, přesvědčeními, představami, chováním –zjednodušeně řečeno: rozpor mezi postojem a chováním V případě, kdy neexistuje vnější ospravedlnění Je velice nepříjemná Vyvolává snahu o změnu (zpravidla postoje, nebo chování)

Kognitivní disonance Obrázek kámoše Sama Kámoš Sam si koupí pěkně hnusnej obraz. Nelíbí se vám. „Jdi s tím hnojem pryč, jsi zvrácený!“ –přestane s vámi mluvit –neměníte postoj, nic neřešíte, duševní pohoda „Ty máš ale krásný vkus!“ –Sam je potěšen –Přátelství není ohroženo –Pak si řeknete: Milosrdná lež? (Vnější vysvětlení.) Ten obraz není až tak zlý? (Vnitřní vysvětlení, KD, změna postoje.) Co mu na to řeknete?

Kognitivní disonance Jak se tedy pomocí KD mění postoj? Například kampaň proti kouření: Kuřák je donucen přijmout chování společnosti (nesmí si zapálit v restauraci, chová se, jako by kouření bylo špatné (poslechněte si kamarády) –Kuřákův postoj: kouření je OK –Kuřákovo chování: kouření je hnůj a brak Vznikla tak kognitivní disonance – kuřák může: –Hodit kakáč na kampaň (masivní kampani je ale těžké se vyhnut, ignorovat ji; také je obtížné jednat proti tlaku společnosti) –Změnit postoj: kouření je špatné -> přestanu kouřit Kognitivní disonance je odstraněna –Způsob odstranění závisí na technice přesvědčování –Cílem manipulace je změnit právě postoj

Manipulace Čím manipulujeme? –přáním, motivací, touhami, postoji, názory, přesvědčeními Čím ale manipulovat chceme? –chováním, jednáním A čím se zpravidla manipulovat podaří? –Vším. Manipulace není těžká. –Za manipulaci lze v tomto významu považovat skoro jakoukoliv komunikaci, která zanechá v poslouchajícím sebemenší stopu.

Rozdělení manipulace Podání chybných informací –média takto manipulují naším povědomím o světě (pochopitelně si to neuvědomujeme) Poslušnost, autorita –přinucení k jednání, které nekoresponduje s našimi postoji, silná KD, která ale nemá vliv na postoj člověka – např. Milgramovy experimenty s el. proudem) „Nepravá“ manipulace Jednání se sice změní, nezmění se ale postoj Krátkodobé, jen po dobu působení a krátce po 1. případ: nedojde vůbec ke konfrontaci postoje 2. případ: ke konfrontaci dojde, ale manipulace působí přímo na jednání

Rozdělení manipulace Změna v čase –tendence postoje vracet se na původní hodnotu –laicky řečeno: „nechám to ustát“, skryté působení Sociální vliv a konformita –představy, chování druhých lidí, touha nevyčnívat –média, reklama, KD Přesvědčovací komunikace –komunikace přímo cílená na změnu postoje –využívá speciálních strategií (podvodníci, politici, pojišťováci, psychologové a jiný póvl) Ať už záměrně či ne, jde tu o skutečnou změnu postoje a tedy i změnu dosavadního chování. Dosavadní postoje zanikají a jsou nahrazeny novými.

Přesvědčovací komunikace Nejdůležitější faktory přesvědčování: KDO – věrohodný, charismatický mluvčí, autorita, odborník, sympatický člověk CO a JAK – nejrozsáhlejší oblast zkoumání, viz dále. Občas je vhodné udržet pozornost publika, občas ne; někdy je třeba důrazu na argumenty, někdy naopak... –Efekt prvního a posledního dojmu. –Protiargumenty – pro a proti –Maskování KOMU – nejsnáze ovlivnitelná skupina let (takže bacha! ) – u mladších se postoje spíše tvoří –Efekt osobně interesovaného a nezúčastněného publika...ŘÍKÁ.

Přesvědčovací komunikace - JAK? Hlavní cesta Důraz na argumenty Důležitá logická a správnost argumentů Způsob podání je podružný Větší soustředěnost na problém, do hloubky Vyšší angažovanost do problematiky Vedlejší cesta Důraz na podání Logika argumentů nehraje roli Vyšší emotivnost sdělení Menší soustředění, nepozornost, sklon uvěřit povrchním charakteristikám Menší zájem o problematiku Osobní charakteristiky a dispozice posluchače

Přesvědčovací komunikace Postavíme jadernou elektrárnu! –v Brně ne, ale v Praze je to OK! Přednášku o Fermatově větě poslouchá: –vysokoškolák × vyučený dělník Kdo má pravdu ohledně nebezpečnosti konzervantů: –těžkopádný, pomalý, zmatený a divný biochemik nad hrobem? –populistický politik středního věku, co váží metrák (jako já) a má bradavice (jako já) a tedy zcela jistě sdílí mé zájmy?

Přesvědčovací komunikace - JAK? Zvolíme hlavní, nebo vedlejší cestu? MOTIVACE × SCHOPNOST (...dávat pozor na fakta, vnímat argumenty) Osobní důležitost (elektrárna v Brně, nebo Praze?) Osobnost člověka (zvídavý vs. usedlý člověk) Únava Vnější okolnosti (hluk...) Téma neznáme a neorientujeme se Pokles schopností vede vždy k preferenci vedlejší cesty!

Přesvědčovací komunikace - JAK? Z toho plyne: Mám skvělý argumenty (jsem slušný člověk): zajistit si klid systematičnost důraz na fakta argumentaci oponenta podle nabourat v úvodu přesvědčit posluchače, že téma je důležité a osobně se jej dotýká Mám houby argumenty (jsem politik): mluvit sebejistě nedat příležitost argumentaci pomůže vnější rušitel (hluk, špatný reproduktor...), který odvede pozornost pomůže i částečná bagatelizace tématu, zesměšnění oponenta... sledovat interpelace!

Přesvědčovací komunikace Racionální a logické rozhodnutí zůstává v paměti mnohem déle, než rozhodnutí na základě emocí Proto i změna postoje vyvolaná hlavní cestou k přesvědčení je trvalejší, než změna způsobená cestou vedlejší! Vždy se rozhodnout, kterou cestu použít raději. Snazší nemusí být lepší! Podstatné:

Další vlivy na přesvědčování - aneb „podlé vyjednávání“ Maskování –účinější je zpráva, která se jeví, jako by posluchačům nepatřila (náhodou zaslechnutý hovor...) –skrytí účelovosti jednání (i domnělá změna se projeví na jednání) –efektivní je, když posluchač nevycítí skrytou rovinu komunikace; dvě vrstvy přesvědčování, např. „To je ale pěkné počasí“ × „Nesejdeme se někdy někde?“)

Podporující argumenty –souhlasící obecenstvo bude souhlasit ještě víc, pokud budou prezentovány jen podporující argumenty –nesouhlasící obecenstvo lze přesvědčit diskuzí a vyvrácením nepříhodných argumentů Efekt prvního dojmu –při více proslovech za sebou bez přestávek je nejúdernější ten první Efekt posledního dojmu –během přestávek jsou staré argumenty zapomenuty a největší váha je přikládána těm posledním –obecně jsou nejsilnější první a poslední proslovy, argumenty, názory Další vlivy na přesvědčování - aneb „podlé vyjednávání“

Manipulace zlatá pravidla Žít, aneb nenechat žít Sebe? Nikdy! člověk manipuluje sám sebou – kognitivní disonance nikdy se sebou ale nemanipulujte vědomě, není to zrovna fajn :-) média nikdy neříkají pravdu, ale to, co je pro ně výhodné spousta lidí dělá totéž nebudete-li přesvědčovat, budete přesvědčeni!!! Koho a jak? kamarády ovlivňujeme jen v jejich zájmu (neuč se, pojď někam!) když už to je proti jejich zájmu, nikdy to nesmí odhalit! nezkoušet nic z manipulačních technik – občas to vyjde a je průšvih vždycky se vše vymstí i profík je nakonec pokaždé odhalen