Objektivní faktory
Vliv dosažené životní úrovně a objem fondu volného času S růstem ekonomické aktivity státu, roste životní úroveň obyvatelstva a zároveň také aktivita v cestovním ruchu =>zvýšení poptávky po objemu fondu volného času; Ekonomicky silnější státy mají větší podíl účasti na cestovním ruchu => stává se to životním stylem Jedním z hlavních předpokladů CR je disponibilita volného času. Hlavním zdrojem zvyšování volného času => rozvoj výrobních sil => zkrácení pracovní části dne, týdne a roku => snížení počtu odpracovaných let v životě Trvale zaměstnaní lidé získávají fond volného času prostřednictvím placené dovolené (EU min. 20 dnů)
Vliv životního prostředí prvky přírodního podsystému - reliéf, půdy, klima, vodstvo, fauna a flóra, prvky socioekonomického podsystému – obyvatelstvo, sídla, zemědělství, průmysl a služby
Vliv životního prostředí měla by být dodržována rovnováha mezi společností a přírodou, lidstvo se však od rovnováhy spíše vzdaluje; rozvoj výroby, zvýšené množství odpadů není přírodní podsystém schopen absorbovat; v důsledku dochází k potížím např. s počasím => nepravidelnost => vliv nejen na ekonomiku a tudíž i na CR ale také na zdraví populace; je dokázáno, že masový rozvoj cestovního ruchu může ohrozit kvalitu přírody v oblastech, kde se soustřeďuje v enormním množství;
Demografická struktura Cestovního ruchu využívají především lidé mladší (15-39 let) a muži Na věku záleží i výběr formy cestovního ruchu (mladší volí spíše zájezdy se sportovním zaměřením, starší upřednostňují formy poznávací a pobytové) Co se týče zaměstnanosti, největší zájem o cestovní ruch projevují osoby ekonomicky aktivní zaměstnanci v průmyslu a službách Cestovní ruch více vyhledávají osoby s vyšším vzděláním – mají větší touhu po poznání. Na cestovní ruch také pozitivně působí vlastnictví auta a rekreačního objektu.
Mariotova stupnice (1993) Determinace vlivu demografických struktur na cestovní ruch Čím vyšší je bodová hodnota, tím silnější je vliv faktoru na rozhodování ohledně cestovního ruchu
Mariotova stupnice (1993) Čím vyšší je bodová hodnota, tím silnější je vliv faktoru na rozhodování ohledně cestovního ruchu.