pozdně antického světa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČR pro Ježíše Termíny ŠVM v Malenovicích pro školní rok 2005/06 ŠVM II. AC/ECM - první víkend druhý víkend druhý.
Advertisements

TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
Společenství - Co je církev. Církev není budova ani nějaké místo.
O stvoření světa a člověka
…rádi bychom viděli Ježíše… (?) Jan 12, Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. 21 Ti přistoupili k Filipovi,
Žalmy 96:1-7 Zpívejte Hospodinu novou píseň, zpívej Hospodinu, celá zem! Zpívejte Hospodinu, jeho jméno chvalte, jeho spásu zvěstujte den co den. O jeho.
Integrita bezúhonnost
Jedinečný Ježíš Velikost člověka se dá určit podle toho, co za sebou zanechal a zda přivedl druhé k tomu, aby uvažovali nově, a dal impuls, který ho přetrval...
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Vánoce v Irsku Ondra Machala.
Antické umění Starověké Řecko.
SOBOTA.
1. Otče všemohoucí, | předivný v své moci, | jenž jsi dal syna nám, | aby v lásce byl znám, | poslals na svět jeho, | budiž chvála z něho.
17.Listopad 1939 a 1989 Lukáš Maršoun 7.třída – 2010/2011.
A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů.
Povolání Leviho (Lk 5,27-32) 5:27 Pak vyšel a spatřil celníka jménem Levi, jak sedí v celnici, a řekl mu: Pojď za mnou." 28 Levi nechal všechno, vstal.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Jak si Šalomoun představoval chrám, který chtěl vystavět? VELKÝ, HONOSNÝ, BOHATÝ, LEPŠÍ NEŽ JEHO PALÁC 2. Proč začal.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
První císařovna.
Digitalizace výuky Příjemce
Desatero božích přikázání
Praha Hlavní město 1 mil. 140 tisíc obyvatel Zajímavosti: Pražský hrad
„ Hle, činím něco docela nového a už to raší. Nevíte o tom? Já povedu pouští cestu, pustou krajinou řeky.“ Izajáš
Koloseum v Římě.
Svatá Cecílie pocházela ze starého římského rodu Cecíliů. Učila se hudbě a zpěvu, aby mohla hudbou chválit Boha. Zavázala se slibem věčného panenství.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
LISTY SVATÉHO PAVLA Motivační pomůcka CESTY KATECHEZE č. 1/2009.
 m ě sto s nejslavn ě jší historií na sv ě t ě, které je uctíváno jak bohy, tak lidmi. Okouzlující hlavní m ě sto Ř ecka bylo odedávna kolébkou civilizace.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah DRUHY HER HRY CIRKOVÉ HRY SCÉNICKÉ HRY AMFITEATRÁLNÍ.
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Síla přesvědčení.
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Čas utíká. Život letí. Dálky rozdělují. Děti rostou. Práce přichází a odchází. ŽENY.
Demokracie a její hodnoty
Zeptej se sám sebe: „Mám utéct?“.
PAMÁTKY PRAHA.
Řecké divadlo.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Starověký Řím.
Kde mají původ Velikonoce?
1. Mé srdce mluví slovo dobré chvály; | já písně zpívat budu svému Králi | a řeč svou plním slovy hbitými: | Tys, Králi krásnější před jinými, | tvůj ret.
UŽITEČNÉ MYŠLENKY.
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem...nejsi sám AC Slavkov u Brna,
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
42. Ester zachránila Izraelity před smrtí. Když se Mardocheus dozvěděl o všem, co se stalo, roztrhl svůj šat, oblékl si žíněné roucho a posypal hlavu.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Byli Izraelité v babylonském zajetí stále? NE 2. Jaký byl perský král Kýros? DOBRÝ, CHOVAL PŘÍVĚTIVĚ, POMOHL IZRAELSKÉMU.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Druh učebního materiálu
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Nefertiti.
CÍSAŘOVY NOVÉ ŠATY (ŘEŠENÍ)
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Kde jsou Athény?.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Quo vadis Henryk Sienkiewicz.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FOLKLÓR JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
Poznání Boží vůle.
Až přečteš tento , zeptej se sám sebe: „Mám utéct?“
MISTR JAN HUS A HUSITSKÉ VÁLKY
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
První císařovna.
Počátky starověkého Říma
Transkript prezentace:

pozdně antického světa DEN LATINY Herci a herečky pozdně antického světa 11. listopadu 2013

MIMOS Žánr založený především na improvizaci → absence psaného textu. Trvání prokazatelně od 4. stol. př. Kristem – 7. stol. po Kr.

Mimická tématika Mimy zpracovávaly: příhody ze života, které překračovaly hranice morálky, rozumu, přirozenosti a zákona (srv. togata) nebo mytologické příběhy, parodie tragédií (srv. střední komedie, flyácká komedie). Mimové tj. herci, hráli sami nebo ve skupinách, byli prostořecí vůči autoritám (srv. atellana) a tančili (srv. pantomimos).

Charakteristika mimu a mimů Herci hráli bosi Nenosili masky → využití mimiky a zpěvu. Hrály i ženy – mimády, starci a lidé s různým tělesným postižením. ← herecký typ Dossenus - hrbáč

1. hmotný doklad o mimu terakotová lampa 3. stol. př. Kr. (Athénské národní muzeum) Tři „mimologové“ z mimu Tchyně

1. písemná zmínka, Demosthenes Tak prý má [Filip Makedonský] kolem sebe lupiče, pochlebníky a také lidi, kteří v opilosti předvádějí takové tance, že se je já teď před vámi zdráhám pojmenovat. To vše je zřejmě pravda. Vždyť ti, které všichni odtud vyhnali, protože byli prostopášnější než kejklíři, jako ten obecní otrok Kalliás a jemu podobní lidé, herci předvádějící žertovné výjevy a skladatelé necudných písní k zesměšnění kumpánů, jsou u něho v oblibě, těmi se obklopuje Demosthenes, Olynthiaca 2, 19. Česky Démosthenés: Řeči na sněmu, Praha 2002. Přel. Pavel Oliva

Apologia mimorum Chorikios z Gazy (6. stol.), byzantský intelektuál, učitel na rétorické škole za vlády císaře Justiniána (r. 527 – 565). řeč na obranu mimů – herců a divadla, kteří ve své době patřili k nejnižším společenským vrstvám a trpěli infamií – bezectností.

ženy a divadlo Žádná z hereček nesmí nosit drahé prsteny, ani hedvábné šaty s bohatým vyšíváním či zlatým zdobením. Rovněž se musejí vystříhat barevných oděvů, v nichž se objevuje purpur. [Purpur je barva vyhrazená králům.] Připouští se, aby nosily hedvábí se záhyby i zlato na krku, na rukou a v pase, avšak bez drahých kamenů. De scaenicis. In: Codex Theodosianus 15,7,11.

ženy a divadlo Žena, která se dopustí kuplířství nebo vystoupí na scéně, může být obžalována z cizoložství podle usnesení senátu. Digesta, 48,5,11,2 Panychidy se staly špinavou podívanou a lákají k ní i ženy. Ó hnus! Celou noc až do rána sedí panna v divadle mezi bláznivými mladíky a opilým davem. Joannes Chrysostomus: In epistulam ad Titum, 62,693

postavení herců ΜΙΜΟΣ/ΜΙΜΑΣ [mimos/mimas], ΠΟΡΝΟΣ/ΠΟΡΝΗ [pornos/porni] – herec i prostitut; ΜΙΜΑΡ(Ε)ΙΟΝ ΠΟΡΝΕΙΟ [mimarion, pornio] – prostituce. Podle římského práva mají herečky stejné postavení jako nevěstky (meretrices).

postavení herců 7 lidových slavností (r. 536): Pátý svátek bude probíhat pod záštitou císaře v divadle pod názvem Pornai v prostředí bavičů, her a tance, v divadle otevřenému písním a podívané všeho druhu. Novellae, 502,20

postavení herců Jestliže je koupena herecká skupina jako herci tragičtí a mimičtí a jeden z nich je vadný, nelze vrátit jen vadného a skupinu rozdělit. Digesta 21,1,38,14 Jednou ze služeb propuštěnce k patronovi, pokud je mim, je zadarmo hrát patronovi i jeho přátelům. Digesta 38, 1, 27.

postavení herců Její jméno je všude známo, nejen v našem městě, ale až v Kilikii a Kappadokii. Spoustu lidí připravila o majetek a z mnoha dětí nadělala sirotky […] Tahle děvka nakonec zničila i královnina bratra a vůbec zapříčinila mnoho zla. Joannes Chrysostomus: In Matthaeum, 58,636.

postavení herců Herci a stejně tak i tanečníci se vozí na koních a mají domy, ačkoli jim chybí vážnost k tomu, aby si mohli dovolit koně a to ostatní. Joannes Chrysostomus: In epistulam i ad Timotheum, 62,558. ΩΔΑΙ ΣΑΤΑΝΙΚΑΙ [ode satanike] – písně satanské ΑΣΜΑΤΑ ΠΟΡΝΙΚΑ [asmata pornika] – porno-písně.

postavení herců Kněží nesmějí chodit do divadla, přátelit se s heci, ani s nikým od vozů,* žádného tanečníka ani herce nesmějí přijmout ve svém domě. *člověk od vozu, vozataj závodící na hipodromu Julianus: Misopogon, 4–5.

postavení herců …jestliže se senátor, jeho syn, vnuk nebo pravnuk pocházející od syna nevědomky nebo proto, že byl podveden, zasnoubí nebo ožení s propuštěnkou, nebo ženou, která je nebo byla herečkou nebo herci byli její otec nebo matka. Nebo dcera senátora, jeho vnučka pocházející od syna nebo pravnučka pocházející od vnuka se nevědomky nebo proto, že byla podvedena, zasnoubí nebo ožení s propuštěncem nebo mužem, který je nebo byl hercem, nebo jehož otec nebo matka byli herci. Digesta 23,2,44.

Divadelní prostor divadlo, ačkoli mimos NEBYL primárně spojován s budovou divadla zábavní centrum → hipodrom, tržiště, vojenský prostor veřejné slavnosti soukromé večírky (svatby, oslavy zakončení školy atp.)

Lázně jako sportoviště, místo obchodního setkání, zábavy ... Mozaika dívek „v bikinách“ v císařské vile Piazza Armerina, (Sicílie)

papyrus Oxyrynchus (P.Ox. 2707). ve čtvrté přestávce mezi zápasem vystoupí mimové a jiné atrakce

hippodrom v konstantinopoli

hippodrom v konstantinopoli

*Doslova výhled divadla – přirozenou scenerii otevřeného divadla Toho roku došlo v antiochejském divadle k velikým nepokojům, což mělo pro císaře nepříjemné následky. Rozhněval se a nechal v Antiochii zatarasit část divadla,* aby se nedalo používat. *Doslova výhled divadla – přirozenou scenerii otevřeného divadla Joannes Malalas, Chronographia, 448,20–449,2.

Rozčlenil ji [Antiochii] stoami a agorami, cesty vzájemně propojil, vybudoval kanalizaci, studně a vodovod. K lesku a pohodlí nechal postavit divadla, lázně a jiné vymoženosti. Procopius, De aedificiis 2,10,22.

Troufl si sloučit státní daně s veškerými lokálními příjmy všech měst určené na jejich správu i zábavu. Lékař či učitel si neudržel zbytek svého společenského kreditu a nikdo nemohl vydělat na veřejných stavbách. Nebylo ani na opravu veřejného osvětlení, ani na jakoukoli úlevu pro obyvatele.

Většinu divadel, hipodromů a arén uzavřel, tj Většinu divadel, hipodromů a arén uzavřel, tj. místa, kde se narodila, vyrostla a vyučila jeho žena. Posléze nařídil učinit přítrž veškeré zábavě tohoto druhu všude, kde se kdy provozovala. [Nařízení vyšlo] s platností po celém území Byzance, aby nebylo napříště financováno z veřejných prostředků tak veliké až nekontrolovatelné množství lidí, jak tomu bylo [doposud] zvykem, a které si z toho udělalo živnost.

V soukromí i na veřejnosti zavládl smutek a sklíčenost, jakoby měl přijít nějaký boží trest, a všem nastal život bez smíchu. Doma ani na trhu si nebylo co vyprávět, ani při pobytu na svatých místech, a pohrom a neštěstí a neslýchaných nehod se stalo nebývale mnoho. Procopius, Historia Arcana 26,6–8.

Často se svlékala i na veřejnosti v divadle před zraky všech přítomných a procházela mezi nimi nahá až na roušku přes třísla a ohanbí. Ne snad proto, že by se styděla ukázat na veřejnosti i tato místa, ale proto, že se tam nikdo nesmí ukazovat úplně nahý a musí mít zakrytá alespoň tato choulostivá místa. Takto tedy oděna si lehla na zem na záda. Pak jí nějací sluhové z komparsu zasypali ona choulostivá místa ječmenem, který se dává husám, a jako husy jí odtamtud ten ječmen zrno po zrnu vyzobávali. Ani se nezačervenala, když pak vstala, ale vypadala, že je na své číslo pyšná. Ona nejenže si nepřipouštěla žádnou hanbu, byla dokonce autorkou všech těch hambatostí. Procopius, Historia Arcana, 9,20–23

… Tak zvané Kalendy,* Vota, Vrumalia a lidové shromáždění v první den měsíce března přejeme si úplně vytrhnouti ze života věřících. Také veřejné ženské tance, jež mohou způsobiti velikou škodu a zhoubu, jakož i tance, konané mužským a ženským pohlavím v čest těch, jež Řekové [tj. pohané] nazývají bohy, podle jakéhosi starého, křesťanskému životu cizímu zvyku, zavrhujeme a přikazujeme: žádný muž se neoblékejž do ženských šatů, ani žena do oděvu muži náležejícího. Pravidla šestého svatého všeobecného sněmu, cařihradského, (r. 680) jinak trullského, konaného ve sloupové síni císařského paláce.

Nesluší nositi masky komické nebo satyrské či tragické, při lisování vína v lisech vyvolávat hnusné jméno Dionysa a při vlévání vína do beček propukati ve smích nebo z neznalosti nebo marnivosti činiti to, co náleží k běsovskému klamu. Pročež napříště ty, kteří vědouce toto, se odváží páchati něco ze shora uvedeného, nařizujeme vyvrhnouti z kněžského řádu a laiky odloučiti z církevního obecenství. Pravidlo 61, In: Pravidla šestého svatého všeobecného sněmu, cařihradského, (r. 680) ...

Ti, kdož studují občanské zákony, nemají užívati hellenských [pohanských] zvyklostí nebo býti voděni na představení … nebo se oblékati do šatstva, jehož se obecně nepoužívá ani v čas, kdy začínají studia, ani tehdy, kdy se končí, ani vůbec během něho. Jestli se kdo odváží od nyní toto činiti, budiž odloučen. Pravidlo 71. Tamtéž

Náleží žádati zbožné císaře, aby přikázali úplně vyvrátiti pozůstalé modly ve vší Africe: Neboť ve mnohých místech přímořských a na různých panstvích ještě tento blud nesprávně zachovává platnost. Budiž rozkázáno vymýtiti modly a všemi způsoby rozbořiti jejich chrámy, stojící na vsích a ukrytých místech, bez jakéhokoliv slušného zevnějšku. Pravidlo 69 usnesení Svatého místního sněmu r. 490 v Kartágu

Usneseno rovněž žádati po slavných císařích, aby byly na každý způsob vymýceny zůstatky modloslužebnictví nejen v sochách, nýbrž na jakýchkoliv místech. Pravidlo 95. Tamtéž

Xenofon, Hostina

Xenofon, Hostina