K V SOUVÝSKYTU PŘEDLOŽEK SE VYSKYTUJÍCÍM VÝZNAMŮM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura členění (dělení) členských příspěvků (14
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Rozvíjející větné členy
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Vymezení slovních druhů
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Větné členy.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
Pád substantiv.
Milan Šmíd - Tisková konference UPC UPC European Television Survey české detaily Co ještě ukázal panevropský televizní průzkum UPC?
Název operačního programu:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Práce se Slovníkem spisovné češtiny
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Úvod do korpusové lingvistiky 8
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Neohebné slovní druhy.
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.09 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování věty jednoduché. Obsahuje přehled základních a rozvíjejících větných.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Větné členy PŘÍSUDEK.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
VARIANTNÍ PROSTŘEDKY PŘI ÚPRAVĚ PUBLICISTICKÝCH TEXTŮ NA MATERIÁLU MF DNES Mgr. Barbora Albrechtová Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Spotřeba domácností z environmentální perspektivy Zuzana Krautová Proměny životního způsobu a jeho environmentálních souvislostí.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Verše a křivky Pokus o klasifikaci básní na základě jejich aktivity
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Autor: Martina Pijáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Rozvíjející větné členy
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Transkript prezentace:

K V SOUVÝSKYTU PŘEDLOŽEK SE VYSKYTUJÍCÍM VÝZNAMŮM ZUZANA KOMRSKOVÁ Žďárek 10.–12 .5. 2013

Souvýskyt předložek mluvčí anteponuje původně postponovaný větný člen v předložkové vazbě před řídící větný člen, nacházející se rovněž v předložkové vazbě Řidič narazil do kamionu jedoucího před ním. Řidič narazil do před ním jedoucího kamionu. souvýskyt 2 předložek 3 předložky pouze u Jamka (1998): S v na dlouhém řemeni visící tašce uloženou svačinou vypravil jsem se na šichtu.

Hledané kombinace předložek pouze primární předložky: bez(e), dle, do, k (ke, ku), mezi, na, nad(e), o, ob, od(e), po, pod(e), podle, pro, proti, před(e), přes(e), při, s(e), u, v(e), z(e), za 1156 kombinací (souvýskytů) SYN2009PUB nalezeno 7234 vyhovujících dokladů

Anteponovaná předložková fráze Novotná (2011) – jde o vsuvku (syntakticky nezačleněnou poznámku či komentář do přerušené věty) - významy anteponované fráze: srovnání, časová a místní určení, prospěch/neprospěch - u všech souvýskytů význam nepojmenovává (frekventované kolokace v podstatě, v pořadí, v přepočtu, frazémy) Panevová (2003) – významy: příslovečné určení rozdílu (předložka o+AKK), příslovečné určení normy/měřítka (předložka podle)

Určované významy předložky vyjadřují okolnostní významy => větný člen příslovečné určení => syntaktická začleněnost Příslovečná určení místa času způsobu míry (vlastní) příčiny účelu přípustky podmínky zřetele srovnání původu průvodní okolnosti + Předmět – v externí předložkové frázi je často deverbativní adjektivum, které zachovává původní slovesnou valenci (např. myslící na) + Vsuvka – anteponované fráze, které se vztahují k celé nominální frázi (např. na v uvozovkách povedených seriálech)

P u ř r í č s e l n o í v e č n á

Lokalizace a temporalita lokalizace (1577 dokladů) a temporalita (1212 dokladů) - podle Mluvnice češtiny II náleží k základním vlastnostem sémantického pole předložek temporalita: 1) předčasnost – např. turné k v dubnu vydanému sedmému albu 2) současný děj s dějem přísudku, např. mezi v současnosti nejžádanější služby patří broušení hran 3) durativnost děje nebo stavu vyjádřeného deverbálním adjektivem, např. zapadá do po generace pěstovaného a přežívajícího obrazu „tatíčka“ lokalizace – např. nedobrzdil svůj vůz a narazil do před ním stojícího nákladního vozidla

Srovnání a zřetel srovnání - 1923 dokladů, vyjadřováno výhradně předložkou o (souvýskyt s o tvoří 62 % celkového počtu dokladů) např. Jaroslav K. se na inzerát seznámil s o pět let starší ženou. zřetel (1325 dokladů) - kombinace s předložkou pro tvoří přibližně 80 % celkového počtu - fráze uvozené prepozicí pro vyjadřují nejčastěji činitele, který má ze skutečnosti, vyjádřené externí předložkovou frází, prospěch nebo neprospěch např. hosté v závěru zkorigovali skóre do pro ně přijatelné podoby

Způsob, míra a podmínka způsob (255 dokladů) např. Příbramští by neměli být pro v dobré formě hrající Duklu těžkým soustem míra (154 dokladů) např. Vzal sklenici od nápoje a prudce jí hodil po na smrt vystrašené ženě. podmínka (124 dokladů) – nejčastěji vyjádřena spojením na (první) pohled např. říká brněnský trenér po na pohled hladkém vítězství

Příčina, účel, původ, průvodní okolnost příčina (11 dokladů) např. projekt liberecké radnice pro z různého důvodu sociálně vyloučené skupiny účel (32 dokladů) např. poskytla z k tomu vytvořeného fondu zaměstnancům bezúročné půjčky původ (3 doklady) např. pohled na z tepaného železa vyvedenou konstrukci Eiffelovy věže průvodní okolnost (7 dokladů) např. podle s námi konzultované studie

Předmět určený k, uzpůsobený k myslící na, navazující na, čekající na číhající na, bojující o, hrající o dohodnutý s, sjednaný s, smířený s, spojený s, spolupracující s srovnatelný s, související s,

Vsuvka bez nadsázky, bez výjimky po výtce, po čertech s prominutím, s velkou (největší) pravděpodobností v podstatě, v pořadí, v průměru, v přepočtu, v uvozovkách, v zásadě z podstaty + Persepolis označovaný za se zmíněným Mausem vůbec první íránský komiks např. Zajímavostí P. O. D. je, že na v podstatě standardní rap-metal nabalují texty prostoupené křesťanskou vírou.

Frazémy ustálená spojení: do očí bijící, do nebe volající, k smrti vyděšený/vystrašený, na kost vyhublý, na slovo vzatý, na smrt nemocný, na hodinu vyhozený, po zuby ozbrojený/vyzbrojený - přičleněny k PU frazémy (s vyšší mírou ustálenosti, nerozdělitelné na části, tvoří interní i externí frázi): z nouze ctnost, z pekla štěstí (celkem 9 výskytů) - zvláštní kategorie např. obyvatelé Slovenska konzumují v posledních deseti letech mírně zdravější stravu, při níž jde spíše o z nouze ctnost než o průlom v tradičních návycích

Poznámky ke struktuře frází anteponovaná (interní) fráze označená jako PU nebo předmět rozvíjí adjektivum/řadovou číslovku v externí frázi: 2 výjimky - balíček s na pečení přísadami; staré zápasy , které byly pro v první lize Hradec na dlouhou dobu poslední - absence adjektiva v externí frázi (anteponovaná fráze jsou převeditelné na adjektivum) anteponovaná fráze označená jako vsuvka rozvíjí celou externí frázi

Závěr anteponovaná fráze je v 93 % případů syntakticky začleněna o vsuvce lze hovořit jen v necelých 7 % případů

LITERATURA K SOUVÝSKYTU - VÝBĚR Čermák, F. (1996). Systém, funkce, forma a sémantika českých předložek. Slovo a slovesnost, 57, pp. 30–46. Jamek, V. (1998). Před pikolou, za pikolou. In O patřičnosti v jazyce. (pp. 162–164). Praha: Nakladatelství Franze Kafky. Machová, S. (2000). Dvě předložky vedle sebe. Naše řeč, 83(1), pp. 30–34. Novotná, R. (2011). Kumulace předložek v textu. In: Čermák, F. Korpusová lingvistika Praha 2011 2: Výzkum a výstavba korpus. (pp. 174–183). Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Panevová, J. (2003). Existuje chyba v syntaxi?. In: Sborník prací Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. (pp. 145–153). Opava: Slezská univerzita. Styblík, V. (2000). K spojení dvou předložek vedle sebe. Český jazyk a literatura, 51(3-4), pp. 90–91. Vlková, V. (1988). K některým aspektům užívání předložek. In: Praktické kapitoly ze spisovné češtiny. (pp. 67–73). Praha: ÚJČ ČSAV.

Děkuji za při referátu projevenou pozornost těším se na v diskusi položené dotazy!