Udine 2013 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. Přednáška č. 8 P8 TZV. POLOVĚTY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Účelová adjektiva versus participia
Morfologie – přednáška 11
OBTÍŽNĚJŠÍ TVARY SLOVES
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Přednáška P6 Božena Bednaříková
M I N U L Ý Č A S NEPRAVIDELNÁ SLOVESA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesa.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
LINGUA CECA I LM UDINE zimní semestr 2014/2015 STYLISTIKA A TRANSLATOLOGIE Božena Bednaříková.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Zápočtová práce na POPJ Tvorba slovníku a pravidel do PC-Kimmo SLOVESA Vojtěch Holub.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Základy slavistiky – seminář – 2.lekce
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PŘECHODNÍKY chtě nechtě nedbaje (na) nehledě (k, na) nemluvě (o) nevyjímaje.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Název školy:ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název:VY_32_INOVACE_45 Přechodníky Téma: Přechodníky Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Co umí český slovesný vid
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesné třídy a vzory. Slovesné třídy a vzory.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Universitá degli Studi di Udine
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Název školy: ZŠ Pardubice – Spořilov Autor: Ing. Miluše Uhlířová
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Udine 2013 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková

Přednáška č. 8 P8 TZV. POLOVĚTY

O čem je tato prezentace co jsou to POLOVĚTY přechodníky infinitiv verbální adjektivum

Co jsou to POLOVĚTY polovětné konstrukce výraz vyjadřující děj, ale ne VF! neurčitý slovesný tvar a) přechodník (transgresiv) b) infinitiv verbální adjektivum tentýž nositel dynamického příznaku jako u VF!! (sekundární predikace)

Přechodníkové konstrukce FUNKCE: hierarchizace dějů syntaktická funkce: okolnostní určení děje verba finita Dívka se dívala z okna a šťastně se usmívala. PERSPEKTIVA Dívka se dívala z okna, šťastně se usmívajíc. Dívka dívajíc se z okna, šťastně se usmívala. gramatické kategorie?

Jak se tvoří přechodníky tvoří se od kmene přítomného (prézentního) nedokonavých sloves (imperfektiv), a to formanty: a) -a, ouc-Ø, ouc-e (3pl. má koncovku - ou): nesa, nesouc, nesouce, b) -e, íc-Ø, íc-e (3pl. má koncovku -í, popř. -ou/-í): prose, prosíc, prosíce / kryje, kryjíc, kryjíce.

Jak utvořit přítomný přechodník? NÉST x PROSIT 3pl. nesou x prosí nes-ou: nes + a, ouc, ouce (mask., fem. + neutr., pl.) = nesa, nesouc, nesouce x pros-í: pros + e, íc, íce = prose, prosíc, prosíce

Přechodník minulý (přechodník pro předčasnost v minulosti) tvoří se od kmene minulého (infinitivního) dokonavých sloves (perfektiv), a to formanty: a) -Ø, š-i, š-e (končí-li kmen na souhlásku): vynes, vynesši, vynesše, b) -v, vš-i, vš-e (končí kmen na samohlásku): uprosiv, uprosivši, uprosivše.

Jak utvořit minulý přechodník? VYNÉST X POPROSIT l-ové příčestí (používá se pro tvoření minulého času): vynesl x poprosil vynes-l x popros-i-l (před -l je souhláska x před -l je samohláska) vynes + 0, ši, še = vynes, vynesši, vynesše x poprosi + v, vši, vše = poprosiv, poprosivši, poprosivše

ROZDÍL v použití Naslouchajíc jeho slovům klopila zrak. X Naslouchala jeho zrakům klopíc zrak. Vyslechnuvši jeho slova, sklopila zrak. X Sklopivši zrak, naslouchala jeho slovům.

CVIČENÍ 1) Doplňte tvary přechodníků: Sbíhá rychle ze schodů (pískat si) písničku. (seznámit se) s problémem, začalo vedení připravovat program schůze. Paní Malá podala žádost, s nikým (neporadit se). Rozčileně vyběhla, nikoho (nepozdravit). (loučit se) se zesnulým připomínáme jeho zásluhy. Petr, (brát si) dovolenou, se všemi se srdečně loučil. 2) Nahraďte jednu z vět přechodníkovou konstrukcí: Chlapci se svlékli do plavek a skočili do vody. Chlapci se svléknou do plavek a skočí do vody. Nezastihla vás osobně, a proto se na vás obrátila touto cestou. Vůz uvázl v blátě, a proto jsme nemohli jet dále. Šlechta postupně pohltila zemanský stav a začala přecházet k velkovýrobě. Šlechta postupně pohltí zemanský stav a začne přecházet k velkovýrobě. Zapálil si cigaretu a vyšel z místnosti. Zapálí si cigaretu a vyjde z místnosti. Náš přístroj byl zničen, a proto jsme se museli obrátit o pomoc k sousedům.

INFINITIV Studovat češtinu na univerzitě není snadné. Každé ráno chodil do trafiky kupovat noviny. X Měl velké životní přání, procestovat celý svět. (infinitivní přívlastek) Nemít autobus zpoždění, přišli bychom včas. (podmínkový význam) Nevím, co udělat dřív. (možnostní význam – Nevím, co má udělat dřív).

VERBÁLNÍ ADJEKTIVUM Sledoval sněhové vločky, tančící ve světle lampy. Procházeli se po parku po spadlém listí. Máchův Máj, vydaný péčí Annalisy Cosentino, právě vyšel v nakladatelství Marsilio.

Děkuji za pozornost. © Božena Bednaříková katedra bohemistiky Filozofická fakulta Univerzita Palackého, Olomouc