Commands: Imperatives & aby Change the following direct commands to indirect commands using aby, and vice versa. Vzor: Martin mi řekl, „Podívej se na toho.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Advertisements

Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Chapter 5 vocabulary. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Nová slova Chapter 6. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L5 ex 3: my a já 1. Včera nám představil tu dívku.
Vy a ty: Changing Personal Pronouns In each of the following sentences, replace vy with ty, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Pronouns in the Accusative & Dative Insert the appropriate pronouns into the sentences below. Vzor: Prosí ___, abych vyšel z pokoje. Prosí mě, abych vyšel.
Eportfolio Otázka číslo 4. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the.
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?.
Napište srovnání Join the following pairs of sentences into one, using a comparative form. Several variants may be possible. Vzor: Miloš může nosit 10.
Constructions with by Rewrite the following sentences using by constructions. Do not change the aspect. Vzor: Chci hrát tenis. Chtěl/Chtěla bych hrát tenis.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Polite Commands Soften the commands according to the following pattern (that is, use the perfective future and conditional instead of the imperative forms.
Konverzace Popište někoho!. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
IF-clauses: jestli and counterfactuals Create sentences based on the following pattern. Vzor: udělám to/ zavolám vám Jestli to udělám, zavolám vám. Kdybych.
Poslechněme píseň: Buď na mě hodná. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
O B L I Č E J O B L I Č E J HLAVA TRUP DOLNÍ KONČETINA PAŽE NOHA HORNÍ KONČETINA KRK.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Possessive Pronouns In each of the following sentences, change the possessive pronouns from singular to plural and vice versa. Vzor: Mám jeho sešity. Mám.
Kondicionál v minulém času: Conditional in the Pat Tense Rewrite the following sentences in the non- past conditional. Vzor: Kdybych to byl věděl, byl.
Mikoláš Aleš VY_III/2_INOVACE_90_Mikoláš Aleš Mgr. Jana Svobodová.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Nov á slova Stránky eportfolio Otázka číslo 6.
Imperatives & chtít + aby-clauses Create sentences based on the following pattern. Vzor: Proč mi nevoláte? Zavolejte mi. Chci, abyste mi zavolal. *Taken.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Declension Practice Insert the words in parentheses into the following sentences, using the correct case. Vzor: Ten antikvariát musí být kdesi na hlavním.
Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
Přeložte zájmena: Translate the Pronouns In each of the following sentences, translate the English pronouns into Czech. Possible variants will be displayed.
Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno,
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
Future Perfective Verbs Rewrite the following sentences, changing all verbs to the future perfective. Vzor: Karel volá matce. Karel zavolá matce. *Taken.
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
More Translation Unscramble and translate the following sentences. Refer to Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim for help.
Nová slova Stránky Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
M Ý M A O Č I M A TEREZA NAVRÁTILOVÁ. ANGLIE-2002/STUDIJNÍ POBYT Do Anglie jsem byla poslána (letecky) svým milovaným otcem, prostřednictvím Student Agency.
Interrogatives with ně- and ni-
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích.
Rozhovor s NÍM.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Practice with the Conditional
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
Rozhovor s NÍM.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Kondicionál v minulém času: Conditional in the Pat Tense
Connecting Sentences with který II
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
More Translation Unscramble and translate the following sentences. Refer to Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim for help.
Rozhovor s NÍM.
Rozhovor s NÍM.
Verbs: Aspect & Negation
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Future Perfective Verbs
Transkript prezentace:

Commands: Imperatives & aby Change the following direct commands to indirect commands using aby, and vice versa. Vzor: Martin mi řekl, „Podívej se na toho člověka!“ Martin mi řekl, abych se podíval na toho člověka.

Commands: Imperatives & aby 1.Studenti mi řekli, „Nedejte nám dlouhou zkoušku!“

Commands: Imperatives & aby 1.Studenti mi řekli, „Nedejte nám dlouhou zkoušku!“ Studenti mi řekli, abych jim nedal dlouhou zkoušku. 2. Matka chce, aby sestra studovala medicínu.

Commands: Imperatives & aby 2.Matka chce, aby sestra studovala medicínu. Matka řekla sestře, „Studuj medicínu!“ 3. Honza poprosil Milenu, „Mohla bys mi dát peníze?“

Commands: Imperatives & aby 2.Matka chce, aby sestra studovala medicínu. Matka řekla sestře, „Studuj medicínu!“ 3. Honza poprosil Milenu, „Mohla bys mi dát peníze?“ Honza poprosil Milenu, aby mu dala peníze. 4. Inženýr nám poradil, „Kupte kompjůtr v New Yorku, ne v LA.“

Commands: Imperatives & aby 4.Inženýr nám poradil, „Kupte kompjůtr v New Yorku, ne v LA.“ Inženýr nám poradil, abychom koupili kompjůtr v New Yorku, ne v LA. 5. Profesor řekl studentům, aby opakovali nová slova.

Commands: Imperatives & aby 5. Profesor řekl studentům, aby opakovali nová slova. Profesor řekl studentům, „Opakujte nová slova!“ 6. Matka řekla bratrovi, „Poděkuj profesorovi za knihu.“

Commands: Imperatives & aby 6.Matka řekla bratrovi, „Poděkuj profesorovi za knihu.“ Matka řekla bratrovi, aby poděkoval profesorovi za knihu. 7. Babička chce, abyste ji navštívili.

Commands: Imperatives & aby 6.Matka řekla bratrovi, „Poděkuj profesorovi za knihu.“ Matka řekla bratrovi, aby poděkoval profesorovi za knihu. 7.Babička chce, abyste ji navštívili. Babička vám řekla, „Navštivte mě!“ 8. Básník mi řekl, „Přeložte moje básně!“

Commands: Imperatives & aby 8. Básník mi řekl, „Přeložte moje básně!“ Básník mi řekl, abych přeložil jeho básně. 9. Studenti řekli profesorovi, „Vysvětlete nám vaši teorii!“

Commands: Imperatives & aby 8. Básník mi řekl, „Přeložte moje básně!“ Básník mi řekl, abych přeložil jeho básně. 9. Studenti řekli profesorovi, „Vysvětlete nám vaši teorii!“ Studenti řekli profesorovi, aby jim vysvětlil svou teorii. 10. Studenti řekli profesorovi, aby přednašel ve dvě hodiny.

Commands: Imperatives & aby 10.Studenti řekli profesorovi, aby přednašel ve dvě hodiny. Studenti řekli profesorovi, „Přednášejte ve dvě hodiny!“