přehled gramatických časů ČASY PRŮBĚHOVÉ plnovýznamových sloves

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRESENT CONTINUOUS přítomný čas průběhový
Advertisements

přehled gramatických časů časy prosté plnovýznamových sloves
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
PRESENT PERFECT SIMPLE
PAST SIMPLE (MINULÝ ČAS PROSTÝ) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michaela Kuklová. Dostupné z Metodického portálu
Past tenses in time clauses minulé časy v časových souvětích
NEPŘÍMÁ ŘEČ Vypracovala: Mgr.Silvie Reitharová
Past simple & past continuous
PAST TENSES (9.ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
EXPRESSING FUTURE vyjadřování budoucnosti Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dagmar Andrysová Datum: Název: VY_22_INOVACE_1_2_23.
Pracovní list Autor:Jiří Vondráček Cílová skupina: žáci 9.roč. Klíčové kompetence: výklad a pochopení gram. jevu Očekávané výstupy: Vyhledat specifické.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_426_Minulý čas průběhový AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
Present Perfect Continuous Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Past Simple, Past Continuous, Past Perfect
Přítomný čas PRŮBĚHOVÝ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
PŘEDPŘÍTOMNÝ ČAS PŘEDPŘÍTOMNÝ ČAS PRESENT PERFECT Vypracovala: Hana Kosejková EU-OP VK-III/2ICT DUM 197 VY_32_INOVACE_ICT 197.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Anglický jazyk Název Present continuous Klíčová slova přítomný čas průběhový,
Present continous- Přítomný čas průběhový Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Predictions We will definitely use / do / buy / have…. We will probably use / do / buy / have…. We may / might (not) use / do / buy / have…. We probably.
Minulý čas průběhový / prostý (8.ročník)
Základní škola, Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804, příspěvková organizace Název projektu ◦ Zkvalitnění vzdělávání na ZŠ I.Sekaniny - Škola pro 21. století.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Téma:Předpřítomný čas – cvičení
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Minulý čas průběhový (kladné a záporné věty)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_46.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_45.
Present simple Present continuous
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_43.
Označení DUM 13 _ 07 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_433_Vyjadřování budoucnosti AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Minulý čas průběhový (8.ročník) Učebnice Project 3 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Anotace Minulý průběhový čas (past continuous ) a minulý prostý (past simple). Vysvětlení použití těchto časů společně. Příklady otázek a odpovědí.
Předminulý čas PAST PERFECT Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michaela Kuklová. Dostupné z Metodického portálu
Přítomný čas průběhový
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_47.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_47.
Causal Clauses – Věty příčinné Markéta Zakouřilová VY_32_INOVACE_103 ZŠ Jenišovice.
Past Continuous – tvar a použití
Time Expressions Used with Present Perfect Tense Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Past continuous tense.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Present simple and present continuous
Present perfect nebo past simple
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Pardubice – Spořilov
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas průběhový Autor:
PAST PERFECT Předminulý čas
Past simple x Past continous
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Předpřítomný čas Present perfect tense
Transkript prezentace:

přehled gramatických časů ČASY PRŮBĚHOVÉ plnovýznamových sloves vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová

sloveso BÝT + GERUNDIUM TVAR PRŮBĚHOVÝCH ČASŮ všechny průběhové časy mají stejný tvar sloveso BÝT + GERUNDIUM sloveso být je ve tvaru, který odpovídá danému času (v přítomném průběhovém je sloveso být v přítomném čase, v minulém průběhovém je sloveso být v minulém čase ….)

gerundium gerundium je tvar odvozený od slovesa přidáním koncovky – ing gerundium ale NENÍ SLOVESO proto pokud má gerundium tvořit přísudek musí být ve větě vždy společně se slovesem BÝT gerundium lze utvořit od jakéhokoliv plnovýznamového slovesa ( i od slovesa být), ale některá slovesa se běžně nepoužívají v průběhových časech

slovesa, která běžně netvoří průběhové časy want belong suppose need see mean prefer hear understand like know remember love realise forget hate believe seem pozor na slovesa: HAVE a THINK: HAVE MÍT= vlastnit součást fráze NELZE použít ( have a shower) průběh.časy LZE použít průb.časy THINK myslet si=mít názor přemýšlet nepoužívá se obvykle o něčem průběh. čas LZE použít průb.čas

PRESENT CONTINUOUS přítomný čas průběhový – tvar : podmět + am / is / are + gerundium I am writing / She is speaking / They are singing zápor: podmět + am not / isn´t / aren´t + gerundium… I am not writing / She isn´t speaking / They aren´t singing otázka: (tázací zájmeno) am/ is / are + podmět + gerudium…? What are you writing? Is she speaking now? Why are they singing?

present continuous - using Přítomný čas průběhový vyjadřuje děj, který: probíhá právě teď, v tu chvíli, kdy hovoříme probíhá v současném časovém období ( this year, this season, today) ve srovnání s tím, co je obvykle je přechodný popisuje změnu stavu ( ve statistice – zvyšuje nebo snižuje se získaná hodnota, údaj…) popisuje blízkou plánovanou budoucnost

PAST CONTINUOUS minulý čas průběhový – tvar : podmět + was / were + gerundium I was writing / She was speaking / They were singing zápor: podmět + wasn´t / weren´t + gerundium… I wasn´t writing / She wasn´t speaking / They weren´t singing otázka: (tázací zájmeno) was / were + podmět + gerudium…? What were you writing? Was she speaking ? Why were they singing?

past continuous - using minulý čas průběhový vyjadřuje děj, který: popisuje činnost v přesně stanovenou dobu v minulosti ( He was finishing his book this time last year. Yesterday at half past nine we were playing tennis. What were you doing last Saturday at eight p.m.?) v časových souvětích, která obsahují překrývající se děje, popisuje ten děj, který začal jako první a probíhal ( When he came we were having dinner. I was preparing the dinner when the phone rang. While I was waiting for him the bus came.)

PRESENT PERFECT CONTINUOUS předpřítomný čas průběhový – tvar : podmět + have been / has been + gerundium I have been learning English for 3 years. They have been living here since 2002. zápor: podmět + haven´t been / hasn´t been + gerundium… They haven´t been living here for 2 months. otázka: (tázací zájmeno) have / has + podmět + been + gerudium…? How long have you been learning English? How long has it been raining?

present perfect continuous - using předpřítomný čas průběhový vyjadřuje děj, který: popisuje JAK DLOUHO něco trvá něco trvá (po) nějakou dobu = předložka FOR něco trvá OD nějaké doby = předložka SINCE v otázce je typické tázací zájmeno HOW LONG předpřítomný průběhový čas užíváme když chceme zdůvodnit současný stav věcí. Jsi mokrý. Co jsi dělal? - Myl jsem auto. You are wet. What HAVE YOU BEEN DOING? I HAVE BEEN WASHING my car. Tom má špinavé ruce. Opravoval moje kolo. Tom´s hands are very dirty. He HAS BEEN REPAIRING my bike.

PAST PERFECT CONTINUOUS předminulý čas průběhový – tvar : podmět + had been + gerundium Yesterday I got up and looked out of the window.The sun was shining but the ground was very wet. It had been raining. zápor: podmět + hadn´t been + gerundium… He wasn´t very tired when he arrived home. He hadn´t been working hard. otázka: (tázací zájmeno) had + podmět + been + gerudium…? How long had you been waiting when the bus finally came?

past perfect continuous - using předminulý čas průběhový vyjadřuje děj, který: začal a skončil před jiným minulým dějem. Z průběhového děje pak vyvozujeme důvod, příčinu stavu ve větě s prostým časem ( probudil jsem se, sluníčko svítilo, ale bylo mokro protože pršelo. Bylo mokro- protože před tím pršelo. The ground was wet because it HAD BEEN RAINING) popisuje jak dlouho něco trvalo před tím, než se stalo něco jiného ( Fotbalový zápas byl zastaven, protože: hráli (už) půl hodiny když začala strašná bouřka. They HAD BEEN PLAYING for half an hour when a terrible storm came.) předminulý čas je minulostí předpřítomnosti – i ve tvaru průběhovém (Jak dlouho čekáš? / Jak dlouho jsi čekal? – How long have you been waiting? / How long HAD you BEEN WAITING?)

FUTURE CONTINUOUS budoucí čas průběhový – tvar : podmět + will be + gerundium You will recognise her when you see her. She will be wearing a yellow hat. zápor: podmět + won´t be + gerundium… This time next week I will be on holiday. I won´t be working in my office. otázka: (tázací zájmeno) will + podmět + be + gerudium…? What will you be doing this time next week?

future continuous - using budoucí čas průběhový vyjadřuje: že budeme uprostřed nějakého děje v přesně stanoveném čase v budoucnosti ( zítra v deset budu na tebe čekat – I will be waiting for you tomorrow at ten) otázku, kterou se tážeme na něčí plány, zejména když něco chceme nebo chceme aby někdo něco udělal ( Chci si půjčit kolo, ale požádám o něj nenápadnou otázkou – Budeš dnes odpoledne používat své kolo? Will you be using your bike this afternoon? Potřebuji odeslat dopis a kamarád se chystá do města- kdyby šel kolem pošty, mohl by tam vzít můj dopis- požádám ho nepřímo otázkou: Will you be passing the post office when you go out? – takto položené otázky jsou automaticky chápány jako žádosti. Kdybychom se ptali na skutečné plány použili bychom přítomný čas průběhový

přehled průběhových časů kladná věta záporná věta otázka present continuous I am doing She is doing They are doing I am not doing She isn’t doing They aren’t doing Am I doing? Is she doing? Are they doing? past continuous I was doing They were doing I wasn’t doing They weren’t doing Was she doing? Were they doing? present perfect continuous I have been doing She has been doing I haven’ t been doing She hasn’t been doing Have you been doing? Has she been doing? past perfect continuous I had been doing I hadn’t been doing Had you been doing? future continuous I will be doing. I won’t be doing Will you be doing?