Významy církevního roku a liturgických symbolů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vánoce v Řecku.
Advertisements

ROK Rok, to je koloběh událostí, které se opakují
Liturgické knihy.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Liturgický rok.
Průlet liturgickým rokem
Vánoce a nový rok autor:Václav Čížek
Vypracoval: Michal Klaus
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
Oprava chybné prezentace
Ruské Vánoce.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Velikonoce – přežít/prožít
Světová náboženství.
Centrum pro katechezi v Olomouci Křesťané přestávají být pronásledováni a křesťanství se naopak stává se privilegovaným náboženstvím. Křesťané přestávají.
Zpřítomnění Kristova vykupitelského poslání
Řád mše svaté.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Zdenka Suchánková DD Val. Klobouky- Smolina
DOMINIK HASIL,DD VAL.KLOBOUKY- SMOLINA
VY_32_INOVACE_02_SVP_083_Bel
Velikonoce – jen svátky jara?
Velikonoce.
Kalendář - duben Petr Machala.
Svátky a tradice v Kanadě
Název Velikonoce, pašijový týden
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Průlet liturgickým rokem
Vypracoval: Jakub Moravec
Ježíš MICHAELA CHLUMSKÁ, C4A. Život  Mezi 7 a 1 p.n.l. – mezi 29 a 36 n.l.  Josef a Marie  Ježíš Nazaretský  Rok 28, oblast dnešního Izraele a západního.
Tradice Velikonoc.
Anotace Cyklus přírody a kalendáře Autor Mgr. Martin Nosek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci si osvojí postup, jakým vznikaly kalendáře na základě sledování.
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Určeno pro : žáky ZŠ, 2.
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
VELIKONOCE.  jsou nejvýznamnější křesťanský svátek, který je oslavou zmrtvýchvstání Ježíše Krista. K tomu podle křesťanské víry došlo třetího dne po.
Velikonoce u nás a v jiných zemích Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Věra Holotová. Dostupné z Metodického portálu.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jarmila Nováková ČísloVY_32_Inovace_3331 NázevVánoce Téma hodinyVánoce PředmětPrvouka Ročník/y/3.
Velikonoce – historický původ Nejvýznamnější svátek křesťanské církve; vrchol křesťanského liturgického kalendáře. Svátky jara, oslava jara. Spojené s.
VÁNOCE - RUSKO.
KŘESŤANSKÝ KALENDÁŘ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Křesťanství B. Trojanová. Křesťanství Monoteistické náboženství Vznik v 1. století n.l., původ v učení Ježíše Krista Vyvinulo se z judaismu, ale na.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Liturgický rok. každý rok si připomínáme všechny události z Ježíšova života také si připomínáme svaté, kteří ukázali, jakými různými způsoby můžeme následovat.
Velikonoce Velikonoce jsou důležité křesťanské svátky. Oslavují zmrtvýchvstání Ježíše Krista.
Jsem katolík. Jak a čím se liším od ostatních?
KŘESŤANSKÝ KALENDÁŘ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vytvořila: Libuše Langmayerová IX. ročník
Slavíme Vánoce Na Vánoce se připravujeme už od počátku prosince. Tento předvánoční čas nazýváme advent. Ten začíná většinou poslední listopadovou neděli.
Křesťanství B. Trojanová.
Hmotná kultura a každodenní život III
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Řád mše svaté.
Digitální učební materiál
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PŘEDVÁNOČNĺ NÁLADA ADVENT :28:39.
Křesťanství – pojmy, VY_32_INOVACE_
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Židovství - Judaismus Pavel Novák, Roman Budějský, Tereza Dvořáková, Veronika Velichová, Zuzana Veselá.
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Významy církevního roku a liturgických symbolů Otevřené setkání na faře v Horní Čermné 21. dubna 2009   Daniel Dušek

LITURGICKÝ ROK - ÚVOD Demokritos : „Život bez svátků je jako dlouhá cesta bez hospod“ Neděle – svátek, který se v krátkých intervalech opakuje (šabat + Zmrtvýchvstání) – jedinečný příspěvek biblického dědictví dosáhl světového rozšíření „Zvláštní svátky“ Liturgický (církevní) rok - řetěz zvláštních duchovních podnětů (vánoce, velikonoce, letnice…) – místa duchovního občerstvení a odpočinku na pouti (Leitos – veřejný, ergon - čin )

KOSMICKÝ ČAS A LIDSKÝ ŽIVOT KOSMICKÝ ČAS A LIDSKÝ ŽIVOT KOSMICKÝ ČAS A LIDSKÝ ŽIVOT KOSMICKÝ ČAS A LIDSKÝ ŽIVOT Život lidí vetkán do pevně určených kosmických daností Starověký člověk – plynutí času jako dar či řízení kosmických nadpozemských mocností Podnět k náboženskému jednání formovanému konkrétní roční dobou – náboženský kalendář, s rituály Dějinné události (přírodní katastrofy, vítězství, porážky, zabírání země, povolávání na trůn apod. – vznik památných dnů a slavností) Izraelské kmeny

LITURGICKÝ ROK V KŘESŤANSKÉM POJETÍ řada tzv. liturgických období a určuje pořadí a závaznost různých slavností, svátků, památek, připomínek a které úryvky z Písma se při bohoslužbách mají číst. Jednotlivé doby se vyznačují svou vlastní liturgickou barvou. Oslavná památka spasitelných činů Božích v Ježíši Kristu v průběhu jednoho ročního cyklu.  

LITURGICKÝ ROK V KŘESŤANSKÉM POJETÍ Křesťanská slavnost – musí se opakovat, aby dosáhla funkce zvěstování a zpřítomnění spásy Využití kosmicky daného určování času během roku – slavnost dostala pevné místo a cyklicky se opakuje Termínová fixace – naznačeno v Písmu, částečně založeno na dějinně vzniklé konvenci Prolínání s občanským rokem

LITURGICKÝ ROK V JEDNOTLIVÝCH CÍRKEVNÍCH TRADICÍCH Ve střední a západní Evropě se s výjimkou katolíků východního obřadu a různých diasporních komunit východních církví setkáme téměř výhradně s liturgickým rokem latinského ritu, který má následující strukturu: Pohyblivý a stálý cyklus svátků Liturgický rok Advent Vánoce Liturgické mezidobí Postní doba Velikonoce Letnice

LITURGICKÝ ROK V JEDNOTLIVÝCH CÍRKEVNÍCH TRADICÍCH Římskokatolická církev obnova liturgie po 2.vatikánském koncilu (1962-65) Anglikánská církev a protestantské církve obvykle vycházejí z pořádku obvyklého v římskokatolické církvi před 2. vatikánským koncilem luterské církve zachovávají i památky některých svědků víry a mučedníků

LITURGICKÝ ROK V JEDNOTLIVÝCH CÍRKEVNÍCH TRADICÍCH Východní církve byzantského obřadu pravoslavná a řeckokatolická   Juliánský kalendář rozdílný způsob výpočtu data Velikonoc liturgický rok začíná 1.září Starokřesťanské církve arménská, syrská, koptská a etiopská své vlastní odlišné liturgické členění roku

LITURGICKÝ ROK V JEDNOTLIVÝCH CÍRKEVNÍCH TRADICÍCH Jednota bratrská – Bratrská konfese (1535) Patnáctý artikul o případných věcech tj. o ustanoveních, řádích, obyčejích a ceremoniích církve, i o svobodě křesťanské: „Jakož i u nás mnozí starobylí obyčejové podnes se, pokudž možné jest zachovávají. Zvlášť někteří postové, sváteční dnové, jitřně, nešpory, neděle, hody a slavnosti skutků Kristových jako: narození, umučení, vzkříšení atd. Také i památky svatých jako: Panny Marie, apoštolů i mučedníků Kristových, zvláště těch, o kterýchž se činí zmínka v Zákoně Páně, a to vše pro slávu a poctu Boží, i pro vzdělání církve skrze kázání slova Božího.“

Liturgické barvy Hluboký symbolický význam – objasňují zvláštní charakter každého slaveného tajemství víry a cestu křesťaského života během liturgického roku Antika – některé barvy velmi ceněné (temný purpur) S vývojem liturgických rouch první náznaky ustálených pravidel kolem 1200 (Inocenc III) Barvy přikrývek oltářů a ambonů, ve většině luterských církví rovněž barvy svící, štól a v katolické církvi i některých luterských církvích (Skandinávie, Amerika, Indie, Afrika) také barvy liturgických rouch

Základní liturgické barvy Bílá – barva světla, obrazem Krista, čistoty a nevinnosti - svátky Ježíše Krista (Vánoce, Velikonoce) a o svátcích Panny Marie a andělů Červená – barva ohně a milosti, utrpení, - svátky Seslání Ducha svatého, Velký pátek, svátky evangelistů a mučedníků Zelená - barva stvoření a naděje, nejdéle užívanou barvou v průběhu církevního roku, protože církev žije z naděje - liturgické mezidobí, Díkčinění za úrody. Fialová - barva popela, přípravy a pokání, užívanou - advent a půst, pohřby, památka všech věrných zemřelých (Dušičky)

Speciální liturgické barvy Černá - barva smutku - pohřby, dříve i na Velký pátek – v současné době se téměř nepoužívá Modrá - barva čistoty a nevinnosti - svátky Panny Marie Růžová - je barva radosti - 3. neděle adventní (Gaudete – Radujte se) a 4. neděle postní (Laetare – Vesel se) Zlatá – barva důstojnosti, slavnostnosti - velké slavnosti, může nahradit všechny liturgické barvy kromě černé a fialové

Smysl a struktura liturgického roku Svátky - jako oslavy památných a díků hodných událostí zasluhujících věčnost - periodické přírodní slavnosti i významné události v životě rodin společenství. Židovský kalendář - oslavy událostí záchrany Izraele Prvotní křesťanské obce – týdenní Pascha, později připojení výroční Paschy (přelom 1. a 2. st.) Mysterium Paschy – velikonoční čin spásy - srdcem liturgického roku Postupně v rámci historického vývoje svátky Páně Později zastavení života Kristovy matky a památky světců a mučedníků

Nosné pilíře liturgického roku Začátek liturgického roku - 1. adventní neděle (zpočátku nejednotný i začátek občanského roku) Temporál (lat. tempus, čas) - velikonoční sváteční okruh a vánoční sváteční okruh s dobou liturgického mezidobí Sanktorál - svátky svatých Obraz katedrály: atrium – vánoční okruh, loď - velikonoční okruh, věnec obvodových kaplí – svátky světců

Neděle – prvotní slavnost velikonočního tajemství První den po sobotě - den vzkříšení Páně Starokřesťanská označení – „první den“, den Páně (dies Dominica), osmý den, den vzkříšení (rus.voskreseňje), den Slunce (dies solis, něm.Sonntag) 321 AD císař Konstantin – ctihodný den Slunce jako den klidu Postupně do popředí zákaz práce a povinnost návštěvy bohoslužeb – zamlžení původního christologického významu neděle 2. vatikánský koncil vyzdvihl význam neděle jako slavnosti velikonočního tajemství Neděle jako sedmý nebo první den v týdnu? Mezinárodní organizace pro standardizaci (ISO) – doporučení R 2015 – neděle 7. den

LITURGICKÝ RÁZ DNŮ V TÝDNU Události Svatého týdne ovlivnili liturgický profil dnů v týdnu Neděle – každotýdenní velikonoce Dějiny spásy v malém cyklu týdne Artefakty do současnosti – pátek postní den

Velikonoce a velikonoční okruh Datum Pesachu – židovská tradice 14. nisan (první jarní úplněk) nezávisle na dni v týdnu Nicejský koncil – neděle po 14. nisanu – rozmezí 5 týdnů Velikonoční triduum (třídení) – od 4. století Zelený čtvrtek večer, Velký pátek, Bílá sobota, Velikonoční neděle večer– „triduum ukřižovaného, pohřbeného a vzkříšeného Pána“ – vlastní oslava velikonočního mysteria

Velikonoční triduum Zelený čtvrtek – nejasný původ názvu – grün, greinen, grienen památka ustanovení večeře Páně, obřad mytí nohou utichají varhany a zvony – odlet do Říma, nahrazení klapačkami liturgická barva BÍLÁ

Velikonoční triduum Velký pátek Rozdíl mezi pojetím v katolické a protestantské tradici Kat. – den půstu, odpolední bohoslužba slova s pašijemi a uctíváním kříže bez VP Protest.- sváteční den pracovního klidu s VP Největší evangelický svátek a vyvážení hnoje – „my máme Velký pátek, oni Bílou sobotu“ Liturgická barva červená Lidový liturgický projev v HČ v minulosti – černé šátky, píseň „Poděkujmež Kristu Pánu“ – Stabat Mater - Steyer Lidové pojetí – nehýbání se zemí, ranní modlitby v sadech, otvírání země v době čtení pašijí

Velikonoční triduum Bílá sobota Den bez liturgie, boží hrob Večerní či noční vigilie – liturgie velikonoční noci – slavnost světla, bohoslužba slova, křestní bohoslužba, eucharistie (VP) Návrat zvonů Paškál – velikonoční svíce – (lat. candela paschalis cerea)- symbol vzkříšeného Krista – rozráží temnoty smrti – kříž – alfa – omega, letopočet a 5 kadidlových zrn (5 ran Kristových na kříži) – použití po celou velikonoční dobu a pak při křtech, svatbách, konfirmaci, svěceních, pohřbech)

Velikonoční triduum Zmrtvýchvstání Páně – Velikonoční neděle Vrchol liturgického roku Barva bílá Liturgický projev v minulosti v HČ – ženy bílé šátky (i vdovy držící smutek) V kat. tradici lidové projevy - svěcení pokrmů, obřadní obcházení polí a jízdy na koních do polí

Doba velikonoční 50 dnů – Pentecoste – od Velikonoční neděle do Svatodušní neděle (Izrael – Pesach – po sedmi týdnech Letnice – smlouva na Sinaji) Velikonoční oktáv – od Pondělí velikonočního do 2. velikonoční neděle – „Bílá neděle“(bílé šaty novokřtěnců) Následují další velikonoční neděle – Svatodušní je v pořadí osmou (v reformačních církvích neděle po velikonocích) – nové pojetí – důraz na sepjetí Svatodušních svátků Velikonocemi 4. století – slavnost Nanebevstoupení Páně – 40 den po Velikonocích

Doba postní (quadragesima) Popeleční středa – vstup do období půstu – znamení popela 40 dnů – o nedělích se půst nedrží – v rámci zachování 40 dnů přidány 4 dny před 1. postní nedělí a Velký pátek a Bílá sobota šest nedělí v půstu – barva fialová, bez gloria, aleluja a Te Deum, 6. neděle v půstu – Květná – Palmarum – barva červená Křest, obrácení a pokání – půst, modlitba, almužna

Vánoce a vánoční okruh 25. prosinec od 4. století – hypotéza – reakce křesťanské obce na pohanský svátek Nepřemožitelného boha Slunce – Narození Krista jako Slunce spravedlnosti – Světla světa Narození Páně – Hod Boží vánoční - starořímský zvyk tří bohoslužeb s různými duchovními poselstvími – půlnoční (in nocte), pastýřská (in autora), ve dne (missa in die). Barva bílá 24. 12. Štědrý večer – není vigilií v pravém slova smyslu, ale první vánoční bohoslužba v předvečer Štědrý den – liturgicky ještě konec adventu a to i když připadne na 4.adventní neděli

Vánoční doba Od 25. 12. do neděle po 6. 1. – Křest Páně Vánoční oktáv – od 26. prosince do 1. ledna Svátky prvomučedníků - Kristovi průvodci (comites Christi) – 26.12. – Sv. Štěpán, 27. 12. Jan evangelista, 28. 12. betlémská neviňátka – barva červená (nebo bílá) Oktávový svátek 1. ledna – Obřezání Páně, jména Ježíš, Slavnost matky Boží Panny Marie Neděle po Vánocích řada lidových zvyků, koledování

Vánoční doba Zjevení Páně – 6.ledna (Tři králové) – „Epifanie“ – již ve 3. století – ve východních církvích nejstarší svátek Kristova narození starobylý vánoční svátek – reformace vytěsnila pravděpodobně z důvodu středověkého zastření původního poselství uctíváním sv. tří králů Křest Páně – původně součást Epifanie – konec vánoční doby a začátek liturgického mezidobí

Advent jako příprava na Vánoce Původní charakter adventu - doba půstu a pokání – postupná přeměna v období radostného očekávání, přípravy na Vánoce a očekávání příchodu Páně na konci času Ustálení na čtyřech nedělích Barva fialová Začátek adventu – 4 neděle před 25. prosincem (ne před Štědrým dnem – ten může být i 4. adventní nedělí) Zvláštní poselství závěru adventu od 17. do 24. 12. – „Pán je blízko“ Lidové obyčeje – kult světců, sv. Ondřej. Sv. Barbora, sv. Mikuláš, sv. Lucie

Oktávy svátků Sedm svátečních dnů po velkém svátku – dnes již jen Velikonoce a Vánoce Co s tzv. „druhými svátky“? Pondělí velikonoční (pondělí ve velikonočním oktávu) – záležitost „pohanská“? Pondělí svatodušní – kam zmizelo? Svatodušní pondělí je nadále volným dnem v Německu, Rakousku, Maďarsku, Belgii, Lucembursku, Nizozemí, Švýcarsku, Norsku, Dánsku, na Islandu a v Řecku. Od roku 2008 je opět volným dnem ve Francii, když v letech 2005-2007 vláda volno neúspěšně zrušila jako "den solidarity" na financování sociálních akcí pro seniory. Sv. Štěpán – druhý svátek vánoční – ještě Vánoce?

Vánoční svátek mimo vánoční dobu 2. února - Uvedení Páně do chrámu – Hromnice 40 dní po Vánocích – setkání Ježíše se Simeonem v chrámu – 5. století – světla jako symbol Krista k osvícení pohanů Lidové pojetí – svíčky hromnice

Liturgické mezidobÍ Od pondělí po Křtu Páně do Popeleční středy a od pondělí po Svatodušní neděli do adventu V reformačních církvích se neděle od po svátku Svaté trojice (následující neděle po Svatodušní neděli) do adventu nazývají neděle po Svaté trojici Barva zelená Řada dalších svátků

SANKTORÁL – SVÁTKY SVATÝCH Počátek již ve 2. století – kult mučedníků, ostatní svědkové víry, apoštolové Mariánské svátky a liturgické slavnosti narození sv. Jana Křtitele (24. 6.), sv. Petr a Pavel (29.6.), sv. Josef (19. 3.) Všech svatých (1. 11.) Vzpomínka na všechny věrné zemřelé – (2. 11.) - Dušičky Halloween – angl. „all – hallow-even“ – implantovaná tradice, z anglosaského nebo angloamerického prostředí - předvečer všech svatých (31. 10.) – keltský nový rok - v protestantských zemích Den reformace Liturgický kalendář v luterských církvích zachovává některé památky svatých a mučedníků, zejména biblických

Co je posvícení? Výročí památky posvěcení kostela („dies natales“) – narozeniny chrámu Předobraz i ve staré izraelské tradici – každoroční oslava nového vysvěcení jeruzalémského chrámu Pokud není datum známo je stanovena v každé diecézi společná výroční památka – Čermná – 11. listopadu

Vigilie a oslavy v předvečer Stará tradice (starověk) - den začíná po západu slunce, v židovství – začátek sabatu již v pátek večer Bohoslužba v předvečer svátku nebo v noci – původně příprava na nadcházející svátek bděním a postem v předvečer a v noci před vlastní oslavou V současnosti Štědrý večer a velikonoční vigilie v noci na Neděli velikonoční. Sobota večer může mít již nedělní platnost - HČ – zvonění všech zvonů v sobotu večer V lidovém pojetí např. svátek sv. Mikuláše

Současná Evropa Většina zemí – formální zachovávání většiny významných svátků církevního roku samozřejmostí Diferenciace v zemích s většinově katolickou nebo protestantskou tradicí Německo a Švýcarsko podle procentuálního zastoupení v jednotlivých spolkových zemích nebo v kantonech Tendence vzdávání se duchovních kořenů – „seasons greetings“ – neobvyklé v ostatních duchovních tradicích (včetně východního křesťanství)

Situace v České republice „Vánoce končí, když právě začaly a Velikonoce začínají, když jsou právě u konce“. „Chritsmas –consumas“, směšování adventu s Vánocemi Všeobecný stav nevzdělanosti až proklamovaný distanc Sdělovací prostředky často informují velmi zavádějícím způsobem, etnografický pohled Výzva a úkol pro křesťany

PROJEVY SOUVISEJÍCÍ S LITURGICKÝM ROKEM V ČERMNÉ Málo informací o způsobu slavení svátků a s tím souvisejících doprovodných jevů Výzva k diskusi

Použité zdroje informací Adolf Adam – Liturgický rok, historický vývoj a současná praxe (Vyšehrad 1994) Adolf Adam – Liturgika, křesťanská bohoslužba a její vývoj (Vyšehrad 2008) Klemens Richter – Liturgie a život (Vyšehrad 2003) Jan Milič Lochman – O smyslu křesťanských svátků (Vyšehrad 1997) Věra Frolcová – Velikonoce v české lidové kultuře (Vyšehrad 2001) Václav Frolec a kolektiv - Vánoce v české kultuře (Vyšehrad 1989)