Výstavba mluveného projevu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

1 Komunikace a prezentace/ P3 Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Řeč, jazyk, mluva.
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Dramaturgie dotazníku
Neverbální komunikace
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
Hodnocení výstupu v kurzu verbální složka: přiměřená hlasitost přiměřené tempo správné frázování dynamika řeči emocionalita.
Komunikace.
OSOBNOST.
Komunikace s dětským pacientem
 Co je cílem projevu – co je třeba vysvětlit, vždycky vysvětleme.  Ke komu budeme mluvit:  Sledujme reakci posluchačů  Jeví-li známky nepozornosti,
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Prezentační dovednosti
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
(specifické prostředí ve škole)
Komunikace a informace „Schopnost prezentace, představí sebe a oddíl“ Zásady kvalitní prezentace Jan-Iáček-Konečný , Vídeň.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.4.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
PŘÍPRAVA PREZENTACE Ing. Česlava Lukaštíková SPŠ Karviná.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Komunikace s rodiči.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Mluvené útvary.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Michal Rameš, Martin Pína, Jan Panáček
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
Zásady efektivní komunikace
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Nutriční poradenství u dětí do 2 let. Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Hodnocení.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Ukázka zpracování referátu.
Zásady správné prezentace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Asertivita.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová
Otázky pro průběžnou práci
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Vzor individuální prezentace
Výstavba mluveného projevu
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Transkript prezentace:

Výstavba mluveného projevu

Typy projevů Pracovní projev Společenský projev Projev v rámci církve představení své práce představení své organizace referát, přednáška úvod k tématu, workshopu, diskusi Společenský projev projev k jubileu konferování společenského programu uvedení benefičního koncertu, výstavy apod. Projev v rámci církve promluva, kázání katecheze

Před projevem Co je cílem mého projevu? sdělit informaci vyjádřit díky a uznání navrhnout něco požádat o něco upozornit na důležitou souvislost vyjádřit svůj názor formulovat problém Ujasnit si jádro sdělení - být schopen jej formulovat jednou větou. Zvolit si jednoduchou osnovu

Jak začít Podle situace začít: Oslovením posluchačů – je možno užít i během řeči pro upoutání pozornosti Představením vlastní osoby – pokud mne posluchači neznají Dále je žádoucí: Nesnižovat svou kompetenci. Položit návnadu Návnadou může být vlastní barvitá zkušenost, setkání, zážitek zmínka o důležitých okolnostech (právě nyní, právě tady, právě s vámi) vtip (pouze pro schopné vypravěče) citát či tvrzení důležitého člověka Jít hned k jádru sdělení – vyjádřit svůj názor, své přesvědčení, svůj postřeh, svůj návrh.

Zásady úspěšného projevu 1. Vcítit se do posluchače. Ke komu mluvím. Jaké jsou zájmy mých posluchačů. Vžít se do jejich aktuální situace a pocitů. Stavět na společném, na tom, co nás spojuje.  

Zásady úspěšného projevu 2. Udržovat kontakt Hovořit k posluchačům, ne před posluchači sledovat reakce a modifikovat projev podle reakcí publika. Dobrý proslov je dialogem. Posluchač při dialogu souhlasí a potvrzuje si vlastní názor souhlasí a rád přijímá něco nového objasňuje si nebo řeší problém, který ho zajímá nesouhlasí a čeká na příležitost, aby to sdělil

Zásady úspěšného projevu 3. Být srozumitelný a energický Mluvit v kratších větách. Nepřehánět cizí slova a slangové výrazy. Neužívat plevelná slova ( vlastně, prostě, jaksi, jak už jsem řekl). Přímý, vyrovnaný a energický postoj. Přiměřená mimika a gestikulace. 4. Využívat prostředky hlasové modulace Výslovnost Frázování Melodie Dynamika Tempo řeči

Zásady úspěšného projevu 5. Vyjadřovat citové zaujetí znamená dobře naladit své posluchače Odvaha Spontánnost znamená jedinečnost Přiměřenost Využívání barvitých slov, vyvolávajících představy Lidé reagují nejlépe na slova související s našimi smysly: zrakem – jasný obraz, zářivé ráno, černá představa, ohnisko problému sluchem – zvonivý smích, tichý kout, harmonická duše, rytmus dne, spodní tón hmatem – drsná odpověď, letmý dotyk, hmatatelná podobá, měkký polštář chutí - cítím hořkost, kyselé ovoce, sladké nicnedělání.

Univerzální osnovy Univerzální osnovy se užívají při projevech bez přípravy Pomohou nám: Rychle reagovat Neztratit „nit“ a udržet formu pohromadě Univerzální osnova na čtyři (vyjádření názoru) Stanovisko: Myslím si toto. Důvod: Myslím si to z tohoto důvodu. Příklad: Obvykle to totiž bývá v praxi takto. Stanovisko: Proto zastávám toto stanovisko. Varianta (podání návrhu) Návrh: Chtěl bych, abychom udělali toto. Důvod: Chtěl bych to z tohoto důvodu. Příklad: Přineslo by to tyto důsledky. Návrh: Proto chci, abychom udělali, co jsem navrhl.

Univerzální osnovy Univerzální osnova na tři (formulování problému) Problém: Toto nám dělá starosti. Toto je špatné. Příčina: Došlo k tomu takto. Řešení: Řešení vidím v tomto. (Návrh akce.) Varianta I. Minulost: Dříve byly věci a okolnosti takovéto. Přítomnost: Nyní probíhají takto. Budoucnost: V budoucnu by mohly být jinak. Varianta II. Řekněte jim, co jim chcete říci Řekněte jim to Řekněte jim, co jste jim řekli Osnovy lze mezi sebou kombinovat. Lze je používat pro formulování jakýchkoliv krátkých výstupů, včetně odpovědí na otázky.

Příprava projevu Zvolit si téma, úhel pohledu, k čemu chceme posluchače dovést Formulovat hlavní myšlenku jednou větou Strukturovat 4 – 5 myšlenkových kroků a ujasnit si logickou posloupnost Zkontrolovat argumentaci, eliminovat sporné body. Zvolit příklady, analogie, najít místa pro emoce Zrevidovat délku projevu z hlediska jeho místa a účelu Zvýraznit závěr a jeho hlavní myšlenku

Představení své osoby Uvedení Důležitá fakta a získané zkušenosti Čím aktuálně žiju a co mě motivuje Dobré osobní vlastnosti a kde jsem je mohl/a osvědčit Možnosti rozvoje, plány Závěr