Jak zlepšit systém akreditace a financování VŠ České VŠ - ve stejné lize jako Oxford a Sorbonna? Daniel Münich
QS World University Rankings 2013
3 Nízký podíl zahraničních akademiků
Rozdíl mezi světově špičkovou a místně obyčejnou VŠ • Vysoce mezinárodní akademická komunita – Najímání na mezinárodním ak. trhu • Fungování ve světových jazycích • Špičkový výzkum • Akademické zázemí – Intenzivní výzkumné semináře – Návštěvy kvalitních vědců • Společenské prostředí přátelské cizincům – Cizinecká agenda, školy a školky • Jiná liga stojí mnohem více peněz
Zdroje financování • Veřejné ČR – Institucionální (výzkum a vzdělávání) – Účelové (výzkum a vzdělávání) • Veřejné EU – Dočasné a rozvojové • Soukromé – od studentů (+ export) XX – od podnikatelského sektoru XX – od absolventů a filantropů XX
8 Mizivě nízká míra institucionální spolupráce ve výzkumu a vývoji s podnikatelským sektorem
9
Nízká spolupráce s podnikatelským sektorem
Proč potřebujeme hodnocení • Výzkumu a vzdělávací činnosti • Bez informací není řízení • Internal governance – Strategické řízení VŠ jako celek – Řízení fakult a kateder • External governance – Priority setting – Financování (počty studentů a podpora excelence) – Efektivnost výdajů a dvojí zodpovědnost (accountability) • Informovaní externisté – Uchazeči, zaměstnavatelé, veřejnost
• Další nedokončený pokus o změnu zákona VŠ – Akreditace vs. hodnocení • (Ne)hodnocení ani na VŠ (buďme na sebe hodní) • Důsledky špatně nastaveného financování – vysoký počet MA a – dlouhá studia a míra neúspěšného ukončování – „Nafouklé“ kapacity VŠ bez ohledu na kvalitu • Nízká dotace na studium/rok, vysoká na vystudování jednoho studenta • Začínající demografický pokles • Diplomová a certifikační mánie • Nedostatek věrohodných informací
Normativní financování • standardní ve světě (kredity ve Švédsku) • zákonný rámec jen obecný • detailní předpis Pravidla • každý rok ad-hoc rozpočet • duální systém plně podporovaného studia na VVŠ a nepodporovaného studia na SVŠ • složitý předpis a rovnostářské financování • nízký stupeň diverzifikace VŠ • vysoký stupeň vnitřních rozdílů
Normativní financování
• Normativní financování cca 16 mld. z 20 mld. – Financování podle počtu studentů (12.3 mld) – Oborové koeficienty – „Bonus“ za Kvalitu a výkon 3.6 mld.
Normativní financování • Stropy počtu financovaných studentů (B, MA, nMA, PhD) závisí na Indikátorech Kvality a Výkonu
Financování Kolik škola dostane na jednoho normativního studenta v rámci ukazatelů A a K Kč na studentaRozdíl od průměru UK 36,04310% JU 31,630-3% UJEP 29,800-9% MU 33,1011% UP 32,501-1% VFU Brno 31,040-5% OU 31,160-5% UHK 30,231-7% SU 30,055-8% ČVUT 33,5933% VŠCHT Praha 34,8507% ZČU 32,186-1% TUL 31,387-4% UPa 30,952-5% VUT v Brně 32,7150% VŠB-TUO 30,248-7% UTB ve Zlíně 29,833-9% VŠE 31,864-2% ČZU v Praze 30,451-7% MENDELU 31,436-4%
CERGE-EI Výzkum zaměřený na veřejné politiky • IDEA - nezávislý think tank zaměřující se na výzkum v oblasti veřejných politik Přispívá k vědeckým a veřejným debatám v České republice i v zahraničí Společné pracoviště Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR v.v.i. Výzkum •úspěšná publikační činnost v nejlepších mezinárodních vědeckých žurnálech •špičkoví výzkumníci z různých světových regionů PhD a MA studijní programy •PhD program moderní ekonomie s českou a americkou akreditací •absolventi nastupují akademickou dráhu na prestižních světových univerzitách, získávají pozice v mezinárodních organizacích jako MMF, EBRD nebo Světová banka.
Děkuji za pozornost
Zdroj: Jan Koucký, SVP UK, prezentace From Incremental Funding to Quality & Performance Indicators