Kvalita a péče o seniory Milena Jabůrková a Ondřej Mátl Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova, Praha Řízení kvality dlouhodobé péče o seniory v ČR Tento dokument vznikl v rámci projektu Modernizace a internacionalizace vybraných vzdělávacích mechanismů v oblasti sociálních a zdravotních služeb podpořeného z prostředků Evropského sociálního fondu, Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a Hlavního města Prahy, jehož nositelem je Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze
Co a jak jsme zkoumali?
Čím se výzkum zabývá? •Řízením kvality v zařízeních sociálních a zdravotních služeb pro seniory (dlouhodobé péče) v ČR –Jaké jsou zdroje? (vstupy) –Jak probíhá? Jaké se objevují překážky? (procesy) –Jaké způsobuje změny? (výstupy a výsledky)
Co chceme zjistit? •Co napomáhá a co brání řízení kvality u poskytovatelů dlouhodobé péče o seniory v ČR –Proč a jak chtějí kvalitu zavádět a řídit –Kde čerpají informace, kde peníze –Jak řízení probíhá, jaké změny přináší –Co mu napomáhá a co brání –Jak řešit vzniklé problémy
S jakými teoriemi pracujeme? •Teorie modernizace •Teorie participativního managementu •Teorie řadové byrokracie (Street Level Bureaucracy) •Teorie inkluze a prevence sociálního vyloučení •Teorie europeanizace
Jaké užíváme metody? •Revize dostupné literatury •Ohnisková skupina •Případové studie •Dotazníkové šetření •Mezinárodní srovnání •Reflexe výstupů
Jaké jsou výstupy? •Přehled dostupné literatury •Shrnutí diskuse s odborníky •Analýzy výstupů případových studií z polostrukturovaných rozhovorů u poskytovatelů služeb •Analýza dotazníkového šetření •Zprávy zahraničních expertů •Připravujeme finální výzkumnou zprávu
Co jsme zjistili?
Kvalita jako pojem •Různé definice kvality dlouhodobé péče avšak častá vazba na kvalitu života seniorů •Různé vnímání z pohledu subjektů (uživatelů, personálu, zadavatelů atd.) •Různé kategorie: spokojenost uživatele, uspokojování potřeb, profesionalita,cena, prostředí, bezpečnost, návaznost, dostupnost •Význam společenského kontextu
Metody řízení kvality •Nejužívanější: Národní standardy kvality sociálních služeb (NSQ) •Dále jejich regionální mutace, standardy geriatrických pracovišť, standardy ošetřovatelské, paliativní péče, druhové standardy (tísňová péče, pečovatelská služba) •Okrajově ISO, CAF, TQM/EFQM a benchmarking.
Co napomáhá řízení kvality? •Kvalita managementu •Vzdělávání a podpora personálu •Týmová práce •Legislativní opora •Písemné zdroje (metodiky) •Výměna zkušeností •Externí podpora odborníků •Podpora zřizovatelů •Finanční zdroje
Co řízení kvality brání •Nedostatečná podpora společnosti/státu •Existenční nejistota •Regulatorní bariéry (resortismus) •Nedostatečná podpora ze strany vedení •Nedostatek informací •Překážky na straně personálu •Přístup zřizovatelů •Rozdílené postoje poradců/hodnotitelů
Změny v dlouhodobé péči •Změna v postojích a přístupu k uživatelům •Individualizace služeb – více aktivit •Vyšší vzdělanost a kompetence pracovníků •Sjednocení pracovních postupů a pravidel •Modernizace infrastruktury zařízení •Odstranění nejhorších forem diskriminace
Další očekávaný vývoj •Soustředění na diskusi o stavu residenční péče a dostupnosti terénních služeb •Reformní procesy a transformační projekty •Možný dopad zákona o sociálních službách (registrace, financování, inspekce a vzdělávání pracovníků)
Jaká jsou naše doporučení?
Potřeba reformních kroků •Vytvoření společné politiky a nástrojů podpory kvality ze strany MPSV, MZ a dalších resortů •Informační kampaň o kvalitě v dlouhodobé péči pro seniory •Podpora vzdělávání •Finanční programy podpory kvality
Děkujeme za pozornost Kontakt: Katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotních organizacích Fakulta humanitnich studii UK Máchova Praha 2 Česká republika Web: