DLOUHODOBÁ PÉČE v České republice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Model efektivního financování sociálních služeb v ČR Ladislav P r ů š a Praha, 25. června 2012.
Sociální služby SOZ.
Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeckého.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Informace o příspěvku na péči
Studijní obor: Sociální činnost
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Koncept dlouhodobé péče v České republice
1 Dotace MPSV jako zdroj financování zaměstnanců v sociálních službách Praha, květen 2014 Mgr. Antonín Shejbal Odbor sociálních služeb.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Organizace sociální správy
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Podrobnější popis legislativních změn v hlavních zákonech
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Fakultní nemocnice Ostrava
SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Správa sociálního zabezpečení
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Správa sociálního zabezpečení
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Právo sociálního zabezpečení Řízení ve věcech sociálního zabezpečení.
Zákon o sociálních službách. Minulost V letech 1956, 1961, 1975 a 1988 – zákony o sociálním zabezpečení  Služby poskytovány státem  Pasivní role klienta.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Spolupráce ÚP ČR a LPS konference - Poslanecká sněmovna parlamentu ČR Mgr. Zdeňka Cibulková, Odbor pro sociální věci Generálního ředitelství.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Příspěvek na péči v ČR Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA.
Sociální služby v ČR Mirka Wildmannová
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Podmínky pro rozvoj integrovaných sociálních a zdravotních služeb v obcích 17. dubna 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Ošetřovatelská péče v pobytových zařízeních sociálních služeb MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek pro zdravotní pojištění.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Sociální služby poskytované obcemi aktuální problémy Ing. Daniela Lusková.
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Příspěvek na péči Nejčastější dotazy Kateřina Pomklová.
Ing. Stanislava Správková
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Obor zdravotních služeb MZ
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Dlouhodobá péče Věcný záměr zákona upravujícího řešení zdravotně sociální péče Společný projekt Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva práce a sociálních.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Vyúčtování dotací za rok 2013 Rozdělení dotací v roce 2014
Transkript prezentace:

DLOUHODOBÁ PÉČE v České republice ING. JIŘÍ HORECKÝ, MBA PREZIDENT ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR

OBSAH: Dlouhodobá péče Cílová skupina dlouhodobé péče Zdravotní péče v sociálních službách Hledání efektivity Financování dlouhodobé péče Kompetence jednotlivých orgánů Podmínky poskytování dlouhodobé péče Poskytovatelé dlouhodobé péče Statut klienta dlouhodobé péče Rizika

DLOUHODOBÁ PÉČE v ČR Společně s odborníky vláda vymezí dlouhodobou zdravotně-sociální péči a navrhne zavedení uceleného systému zdravotnických a sociálních služeb, včetně způsobu financování. Bude podporovat dlouhodobou péči v domácnostech pacientů, terénní a ambulantní služby přizpůsobené potřebám pacienta jako alternativu ústavní dlouhodobé péče. Podpoří rozvoj paliativní a hospicové péče.

VĚCNÝ ZÁMĚR ZÁKONA O LTC Sjednocení systému financování Sjednocení podmínek poskytování Eliminace diskriminačních prvků Optimalizace cílových skupin Zvýšení dostupnosti Pobytová, ambulantní, terénní

DLOUHODOBÁ PÉČE v ČR Dlouhodobá péče je kombinací širokého spektra koordinovaných zdravotních a sociálních služeb, které potřebují osoby se sníženou soběstačností a zhoršeným zdravotním stavem. Potřeba poskytování dlouhodobé péče, pokud nastane, je zpravidla trvalá až do konce života klienta. Formy dlouhodobé péče péče poskytovaná v domácím prostředí klienta ambulantní péče pobytová péče.

DLOUHODOBÁ PÉČE - nedostatky Dostupnost Nesystémovost Financování Kvalita Návaznost „resortismus“

ZDRAVOTNÍ PÉČE V SOCIÁLNÍCH SL. Náklady zdravotních pojišťoven na dlouhodobou ošetřovatelskou zdravotní péči v roce 2009 na obyvatele daného kraje v Kč  

DLOUHODOBÁ PÉČE - CÍL Dostupná péče: terénní, ambulantní, pobytová Systémové financování Eliminace diskriminačních prvků Optimalizace cílových skupin

CÍLOVÁ SKUPINA LTC Sektor Počet příjemců /hospitalizovaných   Počet příjemců /hospitalizovaných Odhad podílu příjemců dlouhodobé péče Odhad počtu příjemců dlouhodobé péče Sociální Příspěvek na péči, Stupeň závislosti 1 112 000 0% Příspěvek na péči, Stupeň závislosti 2 87 000 25% 21 750 Příspěvek na péči, Stupeň závislosti 3 60 000 100% Příspěvek na péči, Stupeň závislosti 4 36 000 Zdravotní Ošetřovatelská pracoviště v nemocnicích 15 000 3 750 Sociální lůžka ve zdravotnických zařízeních 3 000 Odborné léčebné ústavy a další lůžková zařízení 65 000 20% 13 000 Léčebny dlouhodobě nemocných 55 000 13 750 Celkem 151 250

Hledání efektivity Ke klientům v domácí péči často paralelně dojíždějí pracovníci agentur ošetřovatelských (zdravotnických) a pečovatelských (sociálních). Řadu úkonů by přitom bylo možno provést pouze jedním pracovníkem, pokud by existovalo společné vzdělávání ve zdravotnické i sociální problematice. 55 % klientů přešlo z LDN do domácího prostředí, 9 % do pobytových sociálních služeb a 12 % do jiného zdravotnického zařízení.

Hledání efektivity Výrazné efektivity se dosáhne tím, pokud bude klient ošetřován ve vlastním sociálním prostředí, neboť se bude jednat o úspory z všeobecného zdravotního pojištění. Rozdíl ve financování pobytových služeb LTC Na 1 měsíc v LDN je vynakládáno cca 36 tisíc a v pobytových sociálních službách cca 25 tisíc.

FINANCOVÁNÍ DLOUHODOBÉ PÉČE Snížení úhrad zdravotních pojišťoven dnešním lůžkovým zdravotnickým zařízením „následné“ péče ve výšce zhruba 5 miliard Kč (4 miliony ošetřovacích dnů, za ošetřovací den v následné péči dnes platí zdravotní pojišťovna 1200 - 1300 Kč). Navýšení úhrad lůžkové dlouhodobé péče ve výši 1,8-2,8 mld. Kč navíc k dnešním výdajům na zdravotní péči poskytovanou v zařízeních pobytových sociálních služeb. 1,1 mld. Kč navíc za domácí zdravotní péči.

Dopady na bilanci systému veřejného zdravotního pojištění   Pokles úhrad Nárůst úhrad Z následné zdravotní péče do dlouhodobé péče 5 mld. Kč Výdaje na dlouhodobou péči (lůžkovou) 2,6-3,8 mld. Kč Nárůst domácí zdravotní péče 1,1 mld. Kč Administrativní a transakční náklady v prvním roce 0,1 mld. Kč Administrativní náklady (posuzování, hodnocení) každoročně 0, 1 mld. Kč Celková bilance 4 - 5 mld. Kč

FINANCOVÁNÍ DLOUHODOBÉ PÉČE V důsledku takové změny se někteří dnešní pacienti ve zdravotnických zařízeních stanou v souladu se stávající legislativou příjemci příspěvku na péči. Lze předpokládat, že se bude jednat zhruba o 10 000 osob v roce 2012 a v roce 2013 a 16 000 osob v roce 2014 (celkem 36 000 osob). Při předpokladu, že z těchto osob bude 10% závislých na pomoci jiné osoby ve stupni I, 10% ve stupni II a 40% ve stupni III a IV dojde k nárůstu výdajů na příspěvek na péči o 3,6 mld. Kč do roku 2014.

PODMÍNKY POSKYTOVÁNÍ LTC Poskytovatelem dlouhodobé pobytové péče je fyzická nebo právnická osoba, která získala registraci na poskytování pobytové formy sociálních služeb a současně oprávnění poskytovat dlouhodobou lůžkovou zdravotní péči. Poskytovatelé ambulantní  a domácí dlouhodobé péče mohou poskytovat tuto péči na základě dosavadní registrace k poskytování ambulantních a terénních sociálních služeb nebo na základě oprávnění k poskytování ambulantní nebo domácí zdravotní péče.

STATUT KLIENTA LTC Komise pro posuzování potřeby dlouhodobé péče (KPPDP) je poradní orgán krajské pobočky Úřadu práce. Komise je pětičlenná a sestává se ze zástupce příslušné krajské pobočky Úřadu práce, lékaře posudkové služby, komunitní sestry, zástupce zdravotní pojišťovny a lékaře - specialisty příslušného oboru nominovaného zdravotní pojišťovnou posuzované osoby. Komise na základě posouzení potřeby žadatele o status klienta dlouhodobé péče vydá stanovisko, na základě kterého příslušná krajská pobočka Úřadu práce vydá rozhodnutí. Odvolací orgán: MPSV ČR

MPSV ČR řídí a kontroluje výkon státní správy v oblasti dlouhodobé péče, zabezpečuje jednotný metodický postup v oblasti posuzování a přiznání statusu klienta dlouhodobé péče na území České republiky, provádí metodickou podporu a kontrolu činnosti komunitní sestry, je správcem elektronické podoby registru poskytovatelů sociálních služeb, v rámci kterého je vedena evidence poskytovatelů dlouhodobé pobytové péče,

MZ ČR účastní se na činnosti poradního orgánu MPSV - Komise pro posuzování odvolání v dlouhodobé péči, stanoví podmínky financování zdravotní péče poskytované v rámci dlouhodobé péče ze zdravotního pojištění, stanoví podmínky pro vzdělávání komunitní sestry a dalších zdravotnických pracovníků pracujících v dlouhodobé péči, podílí se na metodické podpoře a kontrole činnosti komunitní sestry.

ÚP ČR spolupracuje s obecním úřadem obce s rozšířenou působností při rozhodování o příspěvku na péči a následně při zajišťování poskytování dlouhodobé péče a uspokojování potřeb klienta, rozhoduje o přiznání statusu klienta dlouhodobé péče, zřizuje jako svůj poradní orgán Komisi pro posuzování dlouhodobé péče, vede evidenci klientů dlouhodobé péče v Jednotném informačním systému práce a sociálních věcí, nabízí aktivně klientovi sociální a pracovní rehabilitaci dle jeho funkčních schopností.

ORP zpracovává podklady pro kapitolu týkající se dlouhodobé péče ve střednědobém plánu sociálních služeb na území příslušného kraje, využívá evidenci klientů dlouhodobé péče (v rámci jednotného informačního systému práce a sociálních věcí) s místem trvalého pobytu na území obce pro účely koordinace zajištění potřebné péče a výkonu sociální práce, provádí hodnocení sociálních potřeb a hodnocení zdravotního stavu klienta pro potřeby řízení a poskytování dlouhodobé péče, provádí dohled nad způsobem poskytování dlouhodobé péče u klientů dlouhodobé péče prostřednictvím osob, které splňují kvalifikační předpoklady (komunitní sestra), zajišťuje podmínky pro výkon činnosti komunitní sestry.

OSTATNÍ Krajský úřad vede evidenci poskytovatelů dlouhodobé pobytové péče v rámci registru poskytovatelů sociálních služeb. Okresní správy sociálního zabezpečení posuzují stupeň závislosti pro účely rozhodnutí o přiznání statusu klienta dlouhodobé péče Zdravotní pojišťovna je povinna zajistit dostupnost dlouhodobé péče formou domácí péče, ambulantní péče nebo lůžkové dlouhodobé péče prostřednictvím smluvních poskytovatelů.

POSKYTOVATEL LTC poskytuje dlouhodobou péči na základě příslušných registrací a oprávnění a následného oznámení o zahájení poskytování dlouhodobé péče příslušnému krajskému úřadu, který vede jejich evidenci, uzavírá s klientem smlouvu o způsobu a rozsahu poskytování služeb dlouhodobé péče v oblasti sociálních služeb, uzavírá smlouvu se zdravotní pojišťovnou za účelem zajištění poskytování ošetřovatelské péče, je povinen poskytovat krajskému úřadu informace pro účely evidence poskytovatelů dlouhodobé péče, je povinen ohlašovat osoby, o kterých ví, že potřebují dlouhodobou péči a doposud nepožádaly o status klienta dlouhodobé péče obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, je povinen poskytnout komunitní sestře dostatečnou součinnost (předání rozhodných skutečností pro hodnocení zdravotních a sociálních potřeb zájemců a klientů dlouhodobé péče).

POSKYTOVATEL LTC Statut klienta LTC x dočasný státu klienta LTC Osoby blízké nebo asistent sociální péče mohou klientovi poskytovat potřebnou péči v rámci dlouhodobé péče (pouze sociální péči). Povinnost podat informaci o nepříznivé situaci potenciálního klienta dlouhodobé péče mají všichni poskytovatelé sociálních a zdravotních služeb. Informace se podává obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Řízení o přiznání statusu klienta dlouhodobé péče na Úřadu práce probíhá zpravidla bez přítomnosti klienta

Řízení o přiznání statusu klienta dlouhodobé péče začíná podáním žádosti o přiznání statusu klienta žadatelem, Úřad práce oznámí přijetí žádosti příslušné zdravotní pojišťovně, Úřad práce si vyžádá od ošetřujícího lékaře lékařskou zprávu na předepsaném formuláři Lékařská zpráva bude dále obsahovat posouzení potřeby ošetřovatelské zdravotní péče podle metodiky určené MZ ČR, Úřad práce vydá správní rozhodnutí a o výsledku uvědomí žadatele, příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností, ošetřujícího lékaře a příslušnou zdravotní pojišťovnu.

Řízení o přiznání statusu klienta dlouhodobé péče Úřad práce provede sociální šetření jako podklad pro posouzení stupně závislosti a požádá místně příslušnou OSSZ o posouzení stupně závislosti, ÚP a OSSZ pro účely posouzení stupně závislosti postupují stejně jako při posuzování stupně závislosti pro účely příspěvku na péči, komunitní sestra bude zákonem stanovena jako zástupce žadatele v řízení o přiznání statusu, pokud tato osoba není schopna sama jednat a nemá zástupce. Odmítnutí statusu klienta LTC Ztráta statusu klienta LTC Odvolání, nové posouzení

FINANCOVÁNÍ LTC Úhrady od klientů (ubytování, strava, fakultativní úkony) Úhrady od zdravotních pojišťoven (účast na dohadovacích řízení) Úhrada za sociální péče (PnP) Státní dotace Automatické přiznání statutu klient LTC u příjemců PnP v III. a IV. st.

RIZIKA Absence paliativní péče Volnost ZP při konraktaci smluv Velké bariéry pro zdravotnická zařízení, riziko bariér pro PZSS Makroekonomicky nejlepší varianta pro stát Kombinovaná péče, nikoliv neformální V návrhu je neaktuální výše příjmů PZSS ze ZP Chybí 0,5 miliardy Kč Nedostatek komunitních sester Způsob úhrad oš.péče ze strany ZP - možné překážky Nepřipravenost sítě domácí péče Neprovázanost s pečovatelskou službou Absence participace z majetku klientů a rodinných příslušníků

www.apsscr.cz Děkuji za pozornost www.tyden-socialnich-sluzeb.cz www.registrodborniku.cz www.institutvzdelavani.cz www.znackakvality.info www.socialni-sluzby.eu www.stastnestari.cz www.e-qalin.cz www.profesnisvaz.cz www.horecky.cz