TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008
„Cílem není napsat tisíc stran, ale vytvořit smysluplný vzdělávací program, podle kterého se bude dobře učit všem vyučujícím a který bude odpovídat záměrům kurikulární reformy.“
možnost tvorby: 1 ŠVP pro celý obor samostatné ŠVP pro každou formu vzdělávání nebo zaměření typ ŠVP klasický modulární
STRUKTURA ŠVP
ŠVP obsahuje tyto části: úvodní identifikační údaje profil absolventa charakteristika vzdělávacího programu učební plán přehled rozpracování obsahu vzdělávání z RVP učební osnovy pro všechny předměty popis materiálního a personálního zajištění výuky charakteristika spolupráce se soc. partnery
učební plán zpracovává se samostatně pro každou nabízenou formu vzdělávání. obsahuje formou tabulky výčet všech vyučovacích předmětů, jejich hodinovou dotaci a rozvržení do ročníků, celkové počty vyučovacích hodin (za studium, týdně, v ročníku apod. podle formy vzdělávání) i další aktivity školy, které jsou závaznou součástí vzdělávání (např. sportovně výcvikové aj. kurzy, projektové vyučování, odborná praxe). stanoví závaznost vyučovacích předmětů jejich rozdělením na povinné, volitelné a nepovinné, formu a podíl praktického vyučování. názvy vyučovacích předmětů škola odvodí od vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů vymezených v RVP (od kurikulárních rámců), popř. si stanoví vlastní název. Název předmětu musí být v souladu s jeho obsahem.
přehled rozpracování RVP do ŠVP přehled, zpracovaný nejlépe formou tabulky, ukazuje, jak škola rozpracovala obsah vzdělávání vymezený v kurikulárních rámcích a v časovém rozvržení obsahu vzdělávání do vyučovacích předmětů a jejich hodinových dotací, popř. i do dalších vzdělávacích aktivit
učební osnovy vyjadřují výsledky a obsah vzdělávání v jednotlivých vyučovacích předmětech, a to v souladu s RVP, profilem absolventa ŠVP, hodinovou dotací o předmětu a se vzdělávacími potřebami a možnostmi žáků
učební osnovy obsahují: název vyučovacího předmětu a počet hodin výuky (v souladu s učebním plánem). pojetí vyučovacího předmětu (preambuli), tj. popis obecných cílů a didaktického pojetí předmětu, přínos k realizaci klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů, popis metod a forem výuky preferovaných v daném předmětu a způsobu hodnocení žáků. předpokládané výsledky vzdělávání - cíle v daném vyučovacím předmětu a jim odpovídající vzdělávací obsah (učivo), jejich rozvržení do ročníků
Pozn: Udělat nějakou vtipnou poznámku a zatím najít soubor SPSS_OSTRAVA , (:
Taxonomie cílů vzdělávání Bloomova taxonomie znalostní dimenze má čtyři kategorie: faktickou konceptuální - znalost vztahů, pojmů, principů, procesů, generalizací, teorií, struktur procedurální - žák si osvojuje činnosti, které jsou pro danou složku vzdělávání typické, a s jejichž pomocí lze získat další znalosti (žák umí pracovat s verbálními a ikonickými texty, tzn. čerpat z nich informace, kriticky je hodnotit a používat, vykonávat měření, číst technické výkresy, zacházet s určitým nástrojem, pracovat na určitém stroji, používat měřidla, posuzovat kvalitu materiálu a suroviny..)
Taxonomie cílů vzdělávání metakognitivní - jsou znalosti o způsobech a procesu vlastního poznávání. - žák se bude muset ve svém celém dalším životě stále učit. Proto si musí osvojit strategii učení: např. systém podtrhávání v textu, tvoření výpisků, používání mnemotechnik, techniky opětovného čtení a opětovného poslechu, plánování učení) - musí si osvojit strategii myšlení, řešení problémů a prostřednictvím sebekontroly i sebehodnocení plánovat své učení a uvědomovat si vlastní možnosti a schopnosti.
Bloomova taxonomie zapamatovat porozumět aplikovat analyzovat hodnotit šest kategorií kognitivního procesu v Bloomově taxonomii: zapamatovat porozumět aplikovat analyzovat hodnotit tvořit
Bloomova taxonomie výsledek vzdělávání (cíl) vyjadřujeme pomocí slovesa, které odpovídá některé kategorii dimenze kognitivního procesu, a podstatného jména (rozvinutého obvykle dalšími slovy), které označuje, čeho se žákova činnost, vyjádřená slovesem, bude týkat.
Bloomova taxonomie Příklad: (Žák/žákyně) vysvětlí příčiny druhé světové války; zpracuje odpovědný fiktivní rodinný rozpočet, provede výkres sestavy, připraví strojní mlátičku k použití, řeší rovnice, připravuje pokrmy studené kuchyně, pracuje s ikonami a okny na ploše obrazovky, vyhotoví inventarizační zápis fyzické inventury
Bloomova taxonomie Aktivní slovesa: 1. Zapamatovat - uvést, vyjmenovat, popsat, vymezit, reprodukovat, doplnit, defi novat, napsat, pojmenovat, vybrat, určit atp. 2. Porozumět - dokázat, jinak formulovat, vysvětlit, objasnit, charakterizovat, ilustrovat, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, odhadnout, převést, přeložit, vypočítat, zkontrolovat, změřit, vyjádřit jinou formou, použít, ilustrovat, zkontrolovat, opravit atp. 3. Aplikovat - aplikovat, demonstrovat, znázornit, navrhnout, interpretovat údaje, vyčíslit, řešit, vyzkoušet, načrtnout, plánovat, použít, prokázat, uspořádat, orientovat se, diskutovat, dokumentovat, doložit atp.
Bloomova taxonomie 4. Analyzovat - analyzovat, rozebrat, provést rozbor, rozlišit, roztřídit, specifikovat atp. 5. Hodnotit - argumentovat, obhájit, oponovat, podpořit (názor), posoudit, zhodnotit, zdůvodnit, ocenit, provést kritiku, zaujmout stanovisko, uvést klady a zápory, srovnat s normou atp. 6. Tvořit - vytvořit portfolio, navrhnout řešení problému, napsat (esej), organizovat, reorganizovat, plánovat,navrhnout nový (postup) atp.
Chyby při formulaci výsledků vzdělávání chyby, které se objevily při pilotním ověřování tvorby ŠVP nevhodně volená slovesa: např. (žák) chápe, rozumí, je seznámen, porozuměl, zná, osvojil si atp. Jak žák prokáže, že něčemu rozumí, že něco chápe, že se s něčím seznámil?(vytvářejí se nekontrolovatelné výsledky vzdělávání) Tím, že to vysvětlí, objasní, uvede příklad, srovná, nakreslí, vypočítá, použije atp.
Chyby při formulaci výsledků vzdělávání z občanské nauky Žák zná příčiny migrace => jde o nekontrolovatelný výsledek vzdělávání; jak žák prokáže, že zná příčiny migrace? rozumí základním principům globalizace => je to příliš náročný výsledek vzdělávání; kromě toho jde o nekontrolovatelný výsledek (jak žák prokáže, že rozumí); vhodnější formulace by byla: uvede příklady globalizace v oblasti ekonomické, politické a kulturní, vysvětlí jejich dopad na lidi; roztřídí lidská práva => pro život nestačí jen vyjmenovat druhy lidských práv; vhodnější formulace je: na základě konkrétního jednoznačného příkladu dovede posoudit, jsou-li porušena lidská práva; popíše, kam se může obrátit, když jsou práva a svobody porušeny.
Chyby při formulaci výsledků vzdělávání z odborného předmětu účetnictví nebo ekonomika oboru obchodní akademie chápe vztahy mezi závazky a pohledávkami, účetním deníkem a hlavní knihou => výsledek vzdělávání je nekontrolovatelný; lépe: popíše vztahy mezi umí aplikovat základní zásady obchodování s cennými papíry => příliš obtížný výsledek vzdělání, ve vyučování obtížně realizovatelný; lépe: popíše zásady seznámí se s úpravou personálních písemností => co znamená, že se žák seznámí s úpravou písemností, měl by je vypracovávat; tedy vhodnější formulace je: vyhotovuje věcně i formálně správně personální písemnosti