TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Systém kurikulárních dokumentů
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
1. TVORBA STUDIJNÍHO ZAMĚŘENÍ Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek Studijní.
...a se slovem přišel zákon (561/2004)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Taneční a pohybová výchova
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ Výstupy z učení u ekonomických oborů.
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
(komentovaný přehled)
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_UCE134 Jméno autora:Ing. Alena Urešová Třída/ročník:2. a 4. r. Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Průřezová témata.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Výchovně vzdělávací cíle
Cíle studia didaktiky pedagogiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
aktuální problémy současného světa
Západočeská univerzita v Plzni
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ EUR. Ing. Petra Bednářová, Ph.D.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
FIKTIVNÍ FIRMY SE PŘEDSTAVUJÍ.  Systematické procvičení všech problémů  Žák řeší úlohy individuálně  Tradiční vztah učitel – žák  Praxe je jen zprostředkována.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Školní didaktika.
Pedagogická Psychologie
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Pedagogická psychologie
Kurikulum: obsah školní edukace
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008

„Cílem není napsat tisíc stran, ale vytvořit smysluplný vzdělávací program, podle kterého se bude dobře učit všem vyučujícím a který bude odpovídat záměrům kurikulární reformy.“

možnost tvorby: 1 ŠVP pro celý obor samostatné ŠVP pro každou formu vzdělávání nebo zaměření typ ŠVP klasický modulární

STRUKTURA ŠVP

ŠVP obsahuje tyto části: úvodní identifikační údaje profil absolventa charakteristika vzdělávacího programu učební plán přehled rozpracování obsahu vzdělávání z RVP učební osnovy pro všechny předměty popis materiálního a personálního zajištění výuky charakteristika spolupráce se soc. partnery

učební plán zpracovává se samostatně pro každou nabízenou formu vzdělávání. obsahuje formou tabulky výčet všech vyučovacích předmětů, jejich hodinovou dotaci a rozvržení do ročníků, celkové počty vyučovacích hodin (za studium, týdně, v ročníku apod. podle formy vzdělávání) i další aktivity školy, které jsou závaznou součástí vzdělávání (např. sportovně výcvikové aj. kurzy, projektové vyučování, odborná praxe). stanoví závaznost vyučovacích předmětů jejich rozdělením na povinné, volitelné a nepovinné, formu a podíl praktického vyučování. názvy vyučovacích předmětů škola odvodí od vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů vymezených v RVP (od kurikulárních rámců), popř. si stanoví vlastní název. Název předmětu musí být v souladu s jeho obsahem.

přehled rozpracování RVP do ŠVP přehled, zpracovaný nejlépe formou tabulky, ukazuje, jak škola rozpracovala obsah vzdělávání vymezený v kurikulárních rámcích a v časovém rozvržení obsahu vzdělávání do vyučovacích předmětů a jejich hodinových dotací, popř. i do dalších vzdělávacích aktivit

učební osnovy vyjadřují výsledky a obsah vzdělávání v jednotlivých vyučovacích předmětech, a to v souladu s RVP, profilem absolventa ŠVP, hodinovou dotací o předmětu a se vzdělávacími potřebami a možnostmi žáků

učební osnovy obsahují: název vyučovacího předmětu a počet hodin výuky (v souladu s učebním plánem). pojetí vyučovacího předmětu (preambuli), tj. popis obecných cílů a didaktického pojetí předmětu, přínos k realizaci klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů, popis metod a forem výuky preferovaných v daném předmětu a způsobu hodnocení žáků. předpokládané výsledky vzdělávání - cíle v daném vyučovacím předmětu a jim odpovídající vzdělávací obsah (učivo), jejich rozvržení do ročníků

Pozn: Udělat nějakou vtipnou poznámku a zatím najít soubor SPSS_OSTRAVA , (:

Taxonomie cílů vzdělávání Bloomova taxonomie znalostní dimenze má čtyři kategorie: faktickou konceptuální - znalost vztahů, pojmů, principů, procesů, generalizací, teorií, struktur procedurální - žák si osvojuje činnosti, které jsou pro danou složku vzdělávání typické, a s jejichž pomocí lze získat další znalosti (žák umí pracovat s verbálními a ikonickými texty, tzn. čerpat z nich informace, kriticky je hodnotit a používat, vykonávat měření, číst technické výkresy, zacházet s určitým nástrojem, pracovat na určitém stroji, používat měřidla, posuzovat kvalitu materiálu a suroviny..)

Taxonomie cílů vzdělávání metakognitivní - jsou znalosti o způsobech a procesu vlastního poznávání. - žák se bude muset ve svém celém dalším životě stále učit. Proto si musí osvojit strategii učení: např. systém podtrhávání v textu, tvoření výpisků, používání mnemotechnik, techniky opětovného čtení a opětovného poslechu, plánování učení) - musí si osvojit strategii myšlení, řešení problémů a prostřednictvím sebekontroly i sebehodnocení plánovat své učení a uvědomovat si vlastní možnosti a schopnosti.

Bloomova taxonomie zapamatovat porozumět aplikovat analyzovat hodnotit šest kategorií kognitivního procesu v Bloomově taxonomii: zapamatovat porozumět aplikovat analyzovat hodnotit tvořit

Bloomova taxonomie výsledek vzdělávání (cíl) vyjadřujeme pomocí slovesa, které odpovídá některé kategorii dimenze kognitivního procesu, a podstatného jména (rozvinutého obvykle dalšími slovy), které označuje, čeho se žákova činnost, vyjádřená slovesem, bude týkat.

Bloomova taxonomie Příklad: (Žák/žákyně) vysvětlí příčiny druhé světové války; zpracuje odpovědný fiktivní rodinný rozpočet, provede výkres sestavy, připraví strojní mlátičku k použití, řeší rovnice, připravuje pokrmy studené kuchyně, pracuje s ikonami a okny na ploše obrazovky, vyhotoví inventarizační zápis fyzické inventury

Bloomova taxonomie Aktivní slovesa: 1. Zapamatovat - uvést, vyjmenovat, popsat, vymezit, reprodukovat, doplnit, defi novat, napsat, pojmenovat, vybrat, určit atp. 2. Porozumět - dokázat, jinak formulovat, vysvětlit, objasnit, charakterizovat, ilustrovat, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, odhadnout, převést, přeložit, vypočítat, zkontrolovat, změřit, vyjádřit jinou formou, použít, ilustrovat, zkontrolovat, opravit atp. 3. Aplikovat - aplikovat, demonstrovat, znázornit, navrhnout, interpretovat údaje, vyčíslit, řešit, vyzkoušet, načrtnout, plánovat, použít, prokázat, uspořádat, orientovat se, diskutovat, dokumentovat, doložit atp.

Bloomova taxonomie 4. Analyzovat - analyzovat, rozebrat, provést rozbor, rozlišit, roztřídit, specifikovat atp. 5. Hodnotit - argumentovat, obhájit, oponovat, podpořit (názor), posoudit, zhodnotit, zdůvodnit, ocenit, provést kritiku, zaujmout stanovisko, uvést klady a zápory, srovnat s normou atp. 6. Tvořit - vytvořit portfolio, navrhnout řešení problému, napsat (esej), organizovat, reorganizovat, plánovat,navrhnout nový (postup) atp.

Chyby při formulaci výsledků vzdělávání chyby, které se objevily při pilotním ověřování tvorby ŠVP nevhodně volená slovesa: např. (žák) chápe, rozumí, je seznámen, porozuměl, zná, osvojil si atp. Jak žák prokáže, že něčemu rozumí, že něco chápe, že se s něčím seznámil?(vytvářejí se nekontrolovatelné výsledky vzdělávání) Tím, že to vysvětlí, objasní, uvede příklad, srovná, nakreslí, vypočítá, použije atp.

Chyby při formulaci výsledků vzdělávání z občanské nauky Žák zná příčiny migrace => jde o nekontrolovatelný výsledek vzdělávání; jak žák prokáže, že zná příčiny migrace? rozumí základním principům globalizace => je to příliš náročný výsledek vzdělávání; kromě toho jde o nekontrolovatelný výsledek (jak žák prokáže, že rozumí); vhodnější formulace by byla: uvede příklady globalizace v oblasti ekonomické, politické a kulturní, vysvětlí jejich dopad na lidi; roztřídí lidská práva => pro život nestačí jen vyjmenovat druhy lidských práv; vhodnější formulace je: na základě konkrétního jednoznačného příkladu dovede posoudit, jsou-li porušena lidská práva; popíše, kam se může obrátit, když jsou práva a svobody porušeny.

Chyby při formulaci výsledků vzdělávání z odborného předmětu účetnictví nebo ekonomika oboru obchodní akademie chápe vztahy mezi závazky a pohledávkami, účetním deníkem a hlavní knihou => výsledek vzdělávání je nekontrolovatelný; lépe: popíše vztahy mezi umí aplikovat základní zásady obchodování s cennými papíry => příliš obtížný výsledek vzdělání, ve vyučování obtížně realizovatelný; lépe: popíše zásady seznámí se s úpravou personálních písemností => co znamená, že se žák seznámí s úpravou písemností, měl by je vypracovávat; tedy vhodnější formulace je: vyhotovuje věcně i formálně správně personální písemnosti