Úvod do problematiky managementu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Manažerské kompetence
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Analýza a popis pracovního místa
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
Co je to: podnikové řízení?
Řídící struktury v organizaci
PROFIL MANAŽERA.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
MANAGEMENT Mgr. Petra Neumannová.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Vykonavatelé ŘLZ v organizaci
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
1.Obsah marketingového řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Poradenství v obecném řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dobré odpoledne.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
T3 Osobnost vedoucího. Management = umění ? = věda ? Manažerem se člověk rodí ? stává na základě praxe ? naučí být ve škole ?
Management.
Styly vedení.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Management bk 505, bp 505.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Manager a jeho profese Ročník / obor studia:IV.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika malých a středních podniků
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Digitální učební materiál
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Úvod do problematiky managementu

Řízení, management, instituce Vedení, řízení Vést znamená dělat správné věci. Řídit znamená dělat věci správně. Efektivnost nezávisí výlučně na vynaloženém úsilí, ale na tom, zda ho vynaložíme správným směrem. Sebelepší řízení nemůže nahradit nedostatečné vedení. Management Systém teoretických a praktických řídících znalostí a činností Instituce Soubor právně upravených vztahů mezi lidmi Podnik, úřad, škola, nemocnice, organizace atp.

Struktura manažerských pozic Podle úrovně řízení TOP management (vrcholový management) – majitelé firem, statutární orgány, generální ředitelé, ředitelé, vedení úřadů (starosta) Střední management – vedoucí odborů, oddělení, útvarů apod., kteří mají často podřízené také vedoucí zaměstnance Liniový management – manažeři, kteří již přímo řídí jednotlivé pracovníky a nemají již podřízené žádné vedoucí zaměstnance – mistři, políři, parťáci apod.

Vedoucí zaměstnanci Vedoucí zaměstnanci – ZP § 11 - Vedoucími zaměstnanci zaměstnavatele se rozumějí zaměstnanci, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení zaměstnavatele oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny. Vedoucím zaměstnancem je nebo se za vedoucího zaměstnance považuje rovněž vedoucí organizační složky státu.

Základní poslání manažera Mezi nejdůležitější schopnosti manažera patří schopnost rozpoznat schopnosti. Cílem je produktivní využití konkrétních předností a znalosti každého jedince. Základním úkolem manažera je, aby jeho činnost splňovala následující požadavky: - účelnost – tj. dělání správných věcí, - účinnost – tj. provádění věci správným způsobem, - hospodárnost – tj. dělání věcí s minimálními náklady, - odpovědnost – tj. dělání věci spravedlivě a podle práva. K tomu musí být kompetentní.

Základní kompetence manažera způsobilost úspěšně vykonávat manažerskou práci (tzv. osobnostní předpoklady), odborné znalosti (požadované, nadstavbové, speciální), praktické dovednosti (získávají se tréninkem a praxi) * zvládnutí správných řídících praktik, * komunikační schopnosti, * interpersonální dovednosti, * technické dovednosti sociální zralost – lidské, mravní kvality, charakterové vlastnosti (lidská dimenze sociální zralosti), charisma manažera

Osobnostní předpoklady pro výkon manažerské funkce Odpovídající intelektové předpoklady (znalostní a emoční) Dobré organizační schopnosti Objektivita Flexibilita Sociální citlivost Komunikační způsobilost Tvořivost Dobrá odolnost vůči neuropsychické zátěži Autorita Smysl pro humor Osobní příklad

Manažer a jeho okolí, prostředí Obecný trend začátku 21. století - organizace se zeštíhlují: zmenšování počtů zaměstnanců vede i ke změnám organizačních struktur, zejména ke zmenšování počtu řídících stupňů, organizace stále více potřebují manažery, kteří nepoužívají autokratického stylu řízení, ale vystupují v rolích koordinátorů, trenérů, rádců: méně manažeringu – více mentoringu. Vnitřní i vnější faktory ovlivňují manažerskou výkonnost.

Vnější prostředí Zahrnuje veškeré vlivy působící na organizaci z jejího okolí. Tyto vlivy (faktory) rozdělujeme na: Nepřímé vlivy: PESTE analýza – politické, ekonomické, sociální, technologické, ekologické Přímé vlivy: Porterova analýza - dodavatelé, odběratelé, zákazníci, konkurence, dodavatele, lidské zdroje,

Obecné rysy manažerské práce realizuje (prosazuje) klasické manažerské funkce (plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení spolupracovníků, kontrola – analyzování, rozhodování, implementace), plní roli vizionáře, koncepčního myslitele, tvůrce odvážných projektů do budoucnosti, propagátora všeho nového, realizuje požadavky majitelů či nadřízených (trvalé zlepšování hospodářských výsledků, zvyšování výkonnosti, produktivity), rozvijí své schopnosti, dovednosti, znalosti povinnost být neustále „in“, být lepší než podřízení, než ostatní kolegové!

Tři kruhy managementu Vedení spolupracovníků Řízení procesů Zprostředkující činnosti

Styl manažerské práce Styl manažerské práce představuje způsob činnosti manažera charakterizující postupy jeho rozhodování a zvolené metody dosahování vytýčených cílů. Je důležitým atributem práce každého manažera. Většina manažerských rozhodnutí je determinována následujícími faktory: - charakterem okamžité situace: – rozhodování za normálního, běžného stavu, - rozhodování za rizika a neurčitosti, - rozhodování za krizového stavu. - závažnosti rozhodnutí: - dobře, špatně strukturovaný problém, rizikový problém, legislativní nouze, chybné rozhodnutí a strach před jeho důsledky, neschopnost se rozhodnout. - postoji podřízených: ochota, respektování řídících záměrů či nikoli. - osobními vlastnostmi manažera

Manažerské řídící styly Manažer-ské styly Demokra- tický Liberální Autokra-tický

Styly vedení dirigování - vedoucí dává přesné pokyny, nediskutuje o nich, striktně kontroluje provádění pokynů  trénování - vedoucí oznamuje cíl, dává pokyny směřující k dosažení cíle, usměrňuje činnost jednotlivých spolupracovníků; kontrolu provádí průběžně, někdy spíše namátkově sekundování - vedoucí vstupuje „do hry“ tam, kde spolupracovník není dosud dostatečně připraven   delegování - vedoucí deleguje, důvěřuje, diskutuje, motivuje, přichází s vizemi

Efektivnost manažerské práce E = f ( Q , A ) kde Q – kvalita manažerského rozhodnutí nebo příkazu (vlastního rozhodování) A – míra akceptovatelnosti manažerského rozhodnutí nebo příkazu (ochota podřízených realizovat rozhodnutí nebo příkaz)

Autorita manažera Formální – pravomoc vyplývající z funkčního postavení Neformální – uznání schopností a způsobu jednání s podřízenými Faktory podporující autoritu Odborná kvalifikace Pracovní morálka Důslednost a spravedlivost Příkladnost Vztah k podřízeným Etiketa

Rady, doporučení – jak se stát dobrým manažerem 1) Buď dobře informován 2) Angažuj se jen v rozhodování o podstatných věcech a neutápěj se v maličkostech 3) Omezuj svoji účast jen na klíčové akce a úkoly 4) Pracuj prostřednictvím kvalitních spolupracovníků 5) Vtiskni organizaci (firmě) jasný směr – vize, strategie, systém práce, vnitřní kulturu 6) Nepleť se do politikaření 7) Buď pružný 8) Přidržuj se malého počtu jednoduchých pravidel

Dobrý manažer zvládá tři role Interpersonální role: - reprezentuje organizaci, - tvůrčím způsobem vede a motivuje spolupracovníky, - vytváří a aktivuje kontakty. Informační role: - získává a využívá podnikatelské informace, - sdílí a rozšiřuje disponibilní informace , - je mluvčím organizace ke klíčovým problémům. Rozhodovací role: - rozvíjí podnikatelské inovační prostředí, - řeší problémové situace a konflikty, - rozděluje omezené zdroje, - vede jednání s rozhodujícími interními a externími partnery.