Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů. Instrumentální obohacení a rozvoj kognitivních funkcí - kvalitativní studie šesti pražských školáků Listopad.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Diagnostika školní zralosti
Cíle a postupy empirického výzkumu
Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Ústav pedagogických věd FF MU
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Ve školním roce 2010/2011 byly otevřeny dvě přípravné třídy. Přípravné třídy naší školy byly zapojeny do projektu "Společně to dokážeme". Je to program.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Konference projektu Cesta ke kvalitě
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody pedagogické diagnostiky
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Skupinové interview (Focus group)
Logopedická třída MOTÝLCI
Závěrečná konference Hodnocení aktivit a činností projektu Integrace na druhou Partner: Pedagogicko-psychologická poradna,Opava, příspěvková organizace.
Pedagogická diagnostika
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Metoda ohniskových skupin
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Úloha kritérií a škál v modelu kvalitní školy
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Pedagogická diagnostika
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
centrální porucha zpracování řečového signálu
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Slovní úlohy HRA. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Datum: 14.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Pedagogická diagnostika
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Mixed methods design (MMD)
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Sociální čtení.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů. Instrumentální obohacení a rozvoj kognitivních funkcí - kvalitativní studie šesti pražských školáků Listopad 2011 Tereza Miková

Výzkumný projekt  Situace v ČR – probíhající kurzy, málo literatury, minimum výzkumů.  Výzkumný projekt - sledovat rozvoj dětí, se kterými pracujeme Feuersteinovou metodou instrumentálního obohacování.  Hlavní cíl - zmapovat, k jakým změnám u dětí v průběhu práce uvedenou metodou dochází.

 Výzkum probíhal v období září 2010 až červen  Zázemí – organizace DYS-centrum Praha. Spolupráce s doktorkou Krejčovou.  Instrument Uspořádání bodů. Série FIE I, základní řada FIE, kombinace obou.

 Intervence FIE nepřizpůsobována výzkumu, snaha zmapovat reálnou situaci (frekvence setkávání, celková délka práce).  Metodologické ukotvení – akční výzkum, varianta terénního výzkumu (Miovský, 2006).  Autentické prostředí sledovaného jevu, aktivní zapojení výzkumníků do probíhajícího dění; výzkum + intervence.

 Teoretické ukotvení v teorii strukturální kognitivní modifikovatelnosti a konceptu zkušenosti zprostředkovaného učení.  Cíle metody: dovednost generalizovat a přenášet naučené; vlastní potřeba plánovat, snaha potlačovat impulzivitu a hledání vztahů mezi různě vzdálenými objekty (Feuerstein, Feuerstein, & Falik, 2010).  Inspirace pracovními listy Mentis (2008) – deficity kognitivních funkcí; přeformulování znaků deficitů v žádoucí projevy, doplnění některých kategorií.

Výzkumný soubor  Výzkumný soubor – heterogenní skupina šesti dětí ve věku od 9 do 12 let. Různé důvody, společným znakem zejména zvýšená náročnost týkající se školní přípravy a zvládání samostatné práce.  Období školního věku, vzdělávací zařízení. Čtyři děti navštěvují základní školu, tři za podmínek integrace ve škole v souladu s vyhláškou MŠMT č. 73/2005. Dvě děti chodí do škol speciálních (ZŠ logopedická, ZŠ praktická).

 Potřeba individuálního přístupu (princip zkušenosti zprostředkovaného učení). Rozdílný průběh a odlišné tempo.

Metody získávání dat  Sběr dat po celou dobu intervence. Snaha o komplexní pohled – několik metod i zdrojů sběru dat.  Zdroje dat: záznamové archy, videozáznamy práce s dětmi metodou FIE a polostrukturované rozhovory s rodiči dětí.  Triangulace analyzandů.

 Interval 6 až 8 týdnů.  Zapojení rodičů – informace o situacích mimo lekce, popis nikoliv posouzení změny.  109 záznamových archů, 23 videonahrávek a 27 rozhovorů. Současně probíhající intervence čítala na začátku června 109 lekcí.

Výzkumné otázky  Jaké změny v projevech kognitivních funkcí nastávají u dětí vedených metodou FIE?  Jak se mění kvalita vyjadřování u dětí vedených metodou FIE?  Jak se proměňuje kvalita samostatné činnosti u dětí vedených metodou FIE?  Jakými změnami prochází dovednost účinně pracovat s informacemi u dětí vedených metodou FIE?

Výsledky studie  Rozdělení do oblastí dle výzkumných otázek.  Výsledky pro celý výzkumný soubor, dokreslení na konkrétních příkladech.  Velké množství dat, uvedeme výběr nejzajímavějších.

FIE a projevy změn kognitivních funkcí – pozornost, paměť, myšlení Pozornost  U jednotlivých dětí rozdílné změny.  Prodloužení koncentrace pozornosti, kvalitnější soustředěnost a větší odolnost vůči rušivým podnětům.  Výrazná změna - polovina dětí. Projevy i ve školním prostředí, byla zaznamenána učiteli.

 Samuel - zlepšení koncentrace při domácí přípravě do školy, snížení potřeby stimulace a kontroly matky, prodloužení intenzivní koncentrace. Přestal domů nosit poznámky, které dříve souvisely s nepozorností, rozptylováním sebe i spolužáků, učiteli chválen.  Jitka – pochvala učitelky v keramice, zabývá se detailem, dokáže ho dokončit, změna také doma.

 Schopnost intenzivně se soustředit zaznamenána v průběhu intervence u všech dětí.  Náznaky zlepšení jsou patrné z projevů všech dětí.  Rozpor mezi pozorováním a posouzením rodiči.

 Beze změn v projevech souvisejících s pamětí, u všech dětí pozorována schopnost zapamatovat si nové výrazy a aktivně je používat.  U všech dětí registrována řada postupů myšlení, o jednoznačné změně můžeme v jednom případě hovořit u projevů schopnosti generalizace, u většiny dětí pak v projevech analýzy – postupná změna při popisu obrazců (Samuel, Sandra – detailní analýza; Karel, Jitka, Radek – výrazný posun).

FIE a kvalita vyjadřování  forma vyjadřování  slovní zásoba  účinné verbální projevy (tj. schopnost vyprávět příběh, srozumitelnost projevu, zdůvodnění odpovědi)

Forma vyjadřování  Rozdílná počáteční úroveň.  Větší plynulost, celé věty, rozvitá souvětí.  Samuel - velké téma, snaha o přenesení do školy; zaznamenáno matkou.  Radek (autistický chlapec s mentální retardací) – změny zachytila logopedka.  Jitka (dysfázie) – omezení zadrhávání, opakování.  Sandra – snížení výskytu překotné řeči.

Slovní zásoba  Rozšíření o pojmy užívané během FIE lekcí.  Rodiči většinou nezaznamenáno.  U některých dětí rodiče vnímají snazší vybavování slov (Martin); rozšiřování slovní zásoby (Radek, Jitka).

Účinné verbální projevy  Lepší srozumitelnost, schopnost vyprávět příběh (Jitka).  Rodiče také zaznamenávají logičtější strukturu, promyšlenější stavbu výpovědi (Samuel).

FIE a kvalita samostatné práce  Impulzivita  Kontrola a odhalení chyby  Přesnost a systematičnost  Plánování a strukturace činnosti

Impulzivita  Rozdíl mezi výpovědí rodičů (kritičtější pohled) a našim pozorováním.  FIE lekce – potlačení impulzivity, schopnost odpovídat až po vyslechnutí otázky, promýšlení odpovědí; spojování až po vyzvání lektorem a po rozvaze.  Jitka – potlačení okamžitých impulsů, kladení otázek nesouvisejících s prací.

Kontrola a odhalení chyby  Dle rodičů situace neuspokojivá, přizpůsobení, přebírají zodpovědnost.  S různou intenzitou patrné náznaky kontroly i odhalení chyby u všech dětí během lekcí FIE.  Mimo lekce rozdíly, u některých dětí výraznější pokroky, vliv postoje rodičů.  Jitka – kontrola věcí než odejde; Samuel – kontrola písemek, úkolů; Radek – APLA.

Přesnost a systematičnost  U většiny dětí lze mluvit o zvětšující se snaze pracovat přesně i systematicky.  Dvě děti – nová zkušenost přesné práce s pravítkem.  Radek (dlouhodobé obtíže s grafomotorikou) – vzkaz od paní učitelky, aby maminka za chlapce nerýsovala domácí úkoly.  Systematizace práce (Karel), omezování postupu metodou pokus – omyl (Jitka, Sandra).

Plánování a strukturace činnosti  Výrazná změna ve schopnosti verbalizovat postupy práce.  U některých dětí rodiče zaznamenávají proměnu u samostatného vypracovávání úkolů (Karel) nebo při přípravě do školy (Samuel, Jitka).  Jitka – seznam věcí na školu v přírodě.

FIE a kvalita dovednosti účinně pracovat s informacemi  Vyhledávání informací  Přijímání informací  Vztahování informací (souvislosti, kauzalita, anticipace)  Přenášení vztahů  Využívání informací

 Zájem o informace relativně stabilní po celou dobu intervence, u všech dětí – motivace zprostředkovaným učením.  Proměňuje se dovednost, resp. potřeba dohledávat potřebné informace (souvislost se samostatnějším plněním úkolů – Jitka).  U některých dětí zlepšení schopnosti porozumění textu (Jitka) i ústnímu sdělení (Martin, Radek, Jitka).

 Proměna schopnosti anticipovat – Jitka.  Nápadité analogie po celý průběh intervence, všechny děti.  Zobecňování se dařilo v omezenější míře, velký posun u Samuela.  Význam práce s nápovědou, přenesení mimo lekce (Jitka), přeformulování (Samuel).  Využívání zkušenosti s předchozím úkolem během lekcí FIE u všech dětí.

Závěrečné postřehy  Smysluplnost intervence i v její omezené podobě - dle autorů pětkrát týdně, po dobu dvou až tří let (Feuerstein, Feuerstein, & Falik, 2010); dle Kozulina není překvapivé, když se nedostaví signifikantní výsledky (Kozulin, 2000).  Kozulin (2000): změny, které během intervence nastávají nebývají ve školách příliš zaznamenány, natož aby za ně byly děti oceňovány.

 Výskyt rozdílného pohledu rodičů a výzkumníků.  V některých oblastech nesoulad prokazovaných schopností během lekcí a mimo ně již od počátku intervence. Specifikum zkušenosti zprostředkovaného učení?  Kladný vliv rodičů, kteří byli do intervence více zapojeni.  Potřeba dalších studií, možnost ověřování kvantitativní metodologií.