ODPOVĚDNÝ PŘÍSTUP K FINANCÍM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 V r uložila vláda MF, MŠMT a MPO vypracovat systém budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ (dále jen SBFG).  První verze byla dokončena v r.
Advertisements

Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Hospodaření s penězi Milena Tichá
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Zadlužení, inflace, demografie
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Finanční produkty Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Produkty finančního trhu
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Nástroje finančního trhu
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Ing. Lucie Kratochvílová
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 26.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Peníze a měny.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Finanční gramotnost: Počítání s procenty. PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Finanční gramotnost v praxi Ing. Ludmila Tkáčová CZ.1.07/3.1.00/
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Finanční a kapitálový trh VOKT (P-1)
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Struktura finančního trhu
MONETÁRNÍ POLITIKA.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DUM - Digitální Učební Materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ODPOVĚDNÝ PŘÍSTUP K FINANCÍM Ing. Aleš Krajina

OBSAH KURZU 1. blok – dnes dopoledne Finanční gramotnost O čem je tento seminář? Co je to FINANČNÍ GRAMOTNOST? Peníze a role peněz Inflace - nepřítel peněz, - peněžní a věcná hodnota

OBSAH KURZU 2. blok – dnes dopoledne Finance kolem nás Finanční trh a finanční instituce Banky a jejich služby, banky a bezpečnost (bankovní dohled, pojištění vkladů) Platební metody a nástroje (zaměření na moderní metody a bezpečnost)

OBSAH KURZU 3. blok – dnes dopoledne a odpoledne Spoření a investice Proč spořit? – cíle a nástroje spoření Úrok, složený úrok Investiční trojúhelník – výnos, likvidita a riziko Cesta peněz Investice na kapitálovém trhu, (ochrana před riziky, zásady správného investora) Otevřené podílové fondy

OBSAH KURZU 4. blok – dnes odpoledne Úvěry a půjčky Úvěrové instituce a úvěrové registry Typy úvěrů Úvěry na bydlení Spotřebitelské úvěry, kreditní karty, nebankovní úvěry Zadlužení, dluhová past a jak z ní, na co si dát pozor při půjčování

OBSAH KURZU 5. blok – zítra dopoledne Pojištění Proč pojištění? Exkurz do historie pojištění Kdy se pojistit a co zvažovat při pojištění? Druhy pojistných produktů Jak vybrat správné pojištění?

OBSAH KURZU 6. blok – zítra dopoledne Osobní (rodinný) finanční plán Co to je a proč finanční plánování? (osobní finance pod kontrolou) Co by měl správný finanční plán obsahovat a kdo ho může zpracovat Služby finančních poradců Jak poznat dobrého finančního poradce?

OBSAH KURZU 7. blok – zítra dopoledne Abych měl dost peněz Odpovědné chování v různých životních situacích Rekapitulace a doporučení Co jsme se dozvěděli na semináři? Myšlením k bohatství (pozitivní a odpovědné myšlení) 8. blok – zítra dopoledne Diskuze a závěr

FINANČNÍ GRAMOTNOST Co je to FINANČNÍ GRAMOTNOST? Peníze a inflace

Znát finanční produkty Orientovat se na finančním trhu FINANČNÍ GRAMOTNOST Znát finanční produkty Orientovat se na finančním trhu Vědět, co je pro mě dobré (ve financích) Umět hospodařit s financemi Znát finanční pojmy a rozumět jim Vědět, kde získám informace z oblasti financí …

FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana, nezbytných k tomu, aby kvalitně finančně zabezpečil sebe a svou rodinu. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a umí rozumně hospodařit se svými osobními či rodinnými financemi.

FINANČNÍ GRAMOTNOST = ABECEDA OSOBNÍHO FINANČNÍHO HOSPODAŘENÍ

FINANČNÍ GRAMOTNOST

Finanční gramotnost v ČR

Finanční gramotnost v ČR

Finanční gramotnost v ČR

Finanční gramotnost v ČR

FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční gramotnost v ČR

PENÍZE A ROLE PENĚZ Historie peněz Potřeba řešit směnu různého zboží Zpočátku barterový obchod (nízká efektivita) Hledání univerzální hodnoty – most mezi prodejem a nákupem Vznik „všeobecných ekvivalentů“ Plátno Dobytek Kožešiny Sůl Cigarety

PENÍZE A ROLE PENĚZ Historie peněz Vznik „všeobecných ekvivalentů“ Zlato Mince (zlaté, stříbrné, měděné, …), 7. stol. p.n.l. Papírové peníze – bankovky, 11. století Hodnota těchto bankovek se odvozovala od množství zlata, které reprezentovala (bankovky tedy byly kryté zlatem) Po 1. svět. válce odklon od zlatého standardu, nekryté peníze tištěné centrální bankou Od pol. 20. stol. – další „odhmotňování“ peněz

PENÍZE A ROLE PENĚZ Historie peněz Peníze tak už nejsou ani papír, nýbrž záznamy v počítačích. Elektronické (bezhotovostní) peníze umožňují daleko pružnější zacházení s nimi. Americký dolar = český vynález Dolar daler thaler Joachimthaler Jáchymovský tolar (16. stol.), vysoce kvalitní a vyhledávané mince

PENÍZE A ROLE PENĚZ Funkce peněz Prostředek směny Peníze se staly všeobecným ekvivalentem, peníze lze volně směňovat za zboží a služby. Jednotka zúčtování Peníze se staly univerzálním měřítkem ceny zboží, lze jimi vyjádřit dluh. Peníze tak usnadňují ekonomickou kalkulaci. Dočasný uchovatel hodnoty Peníze slouží jako jistá forma majetku, prostředek jeho akumulace.

INFLACE – NEPŘÍTEL PENĚZ Zavedením měny, založené pouze na zárukách bank a států, se sice odstranila hospodářská omezení díky nedostatku zlata, vzniklo však nové riziko znehodnocování peněz čili inflace. Růst objemu peněz v ekonomice zvyšuje poptávku, která tak tlačí na růst cen. Inflace je všeobecný růst cenové hladiny zboží a služeb v ekonomice. Inflace má za následek pokles kupní síly peněz.

INFLACE – NEPŘÍTEL PENĚZ Inflace se měří indexem spotřebitelských cen. V indexu spotřebitelských cen se porovnávají ceny vybraných výrobků a služeb a přisoudí se jim podíl podle toho, jak se podílí na celkové spotřebě domácnosti (tzv. spotřební koš). Spotřební koš a jeho složení: Potraviny 15% Alkohol a tabák 9% Oděvy a obuv 4% Bydlení a energie 27% Vybavení a zařízení domácnosti 6% Zdraví 2% Doprava 11% Pošta a telekomunikace 4% Rekreace, kultura, vzdělávání 17% Stravování a ubytování 5%

INFLACE – NEPŘÍTEL PENĚZ Za to samé musím o rok později zaplatit o 3,3 % víc !!! V roce 2012 v ČR činila míra inflace 3,3% Pokud nezhodnotíte vaše peníze ročně alespoň ve výši roční inflace, váš finanční majetek ztrácí hodnotu! © E&S Seite 25

INFLACE – NEPŘÍTEL PENĚZ © E&S Seite 26

VĚCNÁ A PENĚŽNÍ HODNOTA Inflace x věcná a peněžní hodnota Na PENĚŽNÍ HODNOTU působí negativně – snižuje kupní sílu Co jsme si mohli koupit před 20 lety např. za 100 tisíc korun a co dnes? Na VĚCNOU HODNOTU působí pozitivně – zvyšování hodnoty Pozemek, který jsme před 20 lety koupili za 100 tisíc korun, v dnešní době se jeho hodnota zvýšila na 1 mil korun i více

VĚCNÁ A PENĚŽNÍ HODNOTA

VĚCNÁ A PENĚŽNÍ HODNOTA VĚCNÁ HODNOTA PENĚŽNÍ HODNOTA  pozemky & půda  účet, vkladní knížka cenné papíry s pevným úročením (půjčka)  Nemovitosti - budovy  drahé kovy / drahé kameny  životní pojištění  starožitnosti, umění  zástavní list  stavební spoření  akcie  IŽP – vázané na fondy akciový fond nemovitostní fond peněžní a dluhopisový fond penzijní fond  investiční fond

VĚCNÁ A PENĚŽNÍ HODNOTA S peněžní hodnotou získáváme nějaký dlužební titul a stáváme se věřiteli !! Jsme tedy závislí na tom, zda je dlužník (banka, pojišťovna, stavební spořitelna, stát) schopen své dluhy splatit a vrátit. Peněžní hodnota nám může kolísat v závislosti na hodnotě měny. Peněžní hodnota oproti věcné hodnotě ztrácí svou cenu!

VĚCNÁ A PENĚŽNÍ HODNOTA Věcná hodnota S věcnými, reálnými hodnotami se stáváme majiteli věcí !! Tím jsme v porovnání s věřiteli, kteří vlastní dlužní úpis, nezávislí na tom, zda dlužník svůj dluh splatí. Věcná hodnota oproti peněžní hodnotě neztrácí svou cenu !! Věcná hodnota vyjádřená penězi v čase obvykle roste!

VĚCNÁ A PENĚŽNÍ HODNOTA Ochrana proti inflaci vkladem do věcných hodnot Citát z knihy (děj probíhá v 5. stol.) Miroslav Žamboch: Vlk samotář „ … Přemýšlel jsem, co se svými penězi udělám. Válka obrací žebříček hodnot vzhůru nohama. Pokud jsem je nechtěl proměnit ve zlato a to někde ukrýt, nezbývalo než je předisponovat jinam, do obchodní plavby či jiného podnikání ve státech Obchodní ligy na západním pobřeží…“

KONEC 1. BLOKU PŘESTÁVKA 10:00 – 10:15