Legislativní změny v oblasti zaměstnávání OZP Asistence o.s.
Formy plnění povinného podílu zaměstnávání OZP Každý zaměstnavatel má k naplnění podmínky zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ze zákona 3 možnosti: může přímo zaměstnávat osoby se zdravotním postižením (4%) může odebrat zboží nebo služby od někoho, kdo osoby se ZPS přímo zaměstnává v podílu větším než 50% ze svého celkového počtu zaměstnanců musí zaplatit finanční odvod do státního rozpočtu – nejméně výhodné Počet zaměstnanců společnosti 620 Povinný podíl OZP - 4 % 24,8 Roční odvod za každého nezaměstnaného OZP – 2,5násobek průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství za 1 – 3. čtvrtletí běžného roku – tedy 2012 61 020 Kč Odvod do státního rozpočtu Kč při nulovém náhradním plnění za rok 2012 1 513 296Kč Odběr výrobků a služeb od zaměstnavatele s více jak 50 % OZP při nulovém zaměstnávání OZP 4 237 229Kč
Legislativní změny v oblasti zaměstnávání OZP od 2012 Od ledna 2012 platí limit na poskytnuté náhradní plnění cca 855 000 Kč/1 OZP (osoba se zdravotním postižením) u 50 % zaměstnavatele OZP Všichni zaměstnanci se ZP zaměstnavatele poskytujícího náhradní plnění musí mít vymezena chráněná pracovní místa Příspěvek na mzdy zaměstnavatele více jak 50 % OZP dle §78 není určen pro agenturní zaměstnance – agentury nemohou poskytovat náhradní plnění
Chystané legislativní změny v oblasti zaměstnávání OZP v dalších letech 2013 - 2014 Zvýšení kontrolních mechanismů - kontroly dokumentů potvrzujících vykazované plnění povinného podílu – zodpovědnost zaměstnavatelů za přefakturace (jiný dodavatel než ten, který fakturuje)! – účelové postoupení pohledávek s jediným cílem, umožnit odběrateli daňový únik! POZOR §81 odst. 3 ZoZ… „lze poskytnout pouze na vlastní výrobky nebo služby…“ Vznik elektronického centrálního registru NP Zvýšení důrazu na podporované zaměstnávání
Další úvahy na MPSV Úplné zrušení náhradního plnění Výrazné slevy na odvodech sociálního pojištění u zaměstnanců se zdravotním postižením
Dopady legislativních změn v oblasti zaměstnávání OZP na komerční sektor Skokové omezení nabídky náhradního plnění (dále NP) Riziko nedostatečného pokrytí povinného podílu náhradním plněním Navýšení ceny zboží a služeb v rámci náhradního plnění cca o 10 % a více Zaměstnavatelé s nevymezenými CHPM – nemožnost poskytovat NP - „odpadnutí“ nepoctivých zaměstnavatelů Při kontrole faktur vykazovaných v rámci náhradního plnění finančním úřadem neuznání vykazovaného náhradního plnění v případě přefakturace!
Dopady legislativních změn v oblasti zaměstnávání OZP na komerční sektor Převážná část NP v roce 2011 byla čerpána od cca deseti, převážně nepatřících mezi „poctivé“ ,50%ní zaměstnavatele OZP Mnoho poskytovatelů náhradního plnění patřilo mezi agenturní 50%ní zaměstnavatele OZP Vyšší odvody za neplnění povinného podílu do státního rozpočtu Změna zaběhlé praxe řešení PP formou náhradního plnění - nutnost začít zaměstnávat OZP formou přímého zaměstnávání Příspěvek § 76 ZoZ ve výši 48 000,-Kč nově určen i pro podporu CHMP chráněných pracovních míst na volném trhu práce
PRAKTICKÝ PŘÍKLAD ÚSPORY PŘI ZAMĚSTNÁNÍ OZP Výpočet roční úspory nákladů při přímém zaměstnání jednoho OZP (1. – 2. stupeň invalidity) + zaměstnání jednoho TZP (3. stupeň invalidity) ve společnosti
Děkujeme za Vaši pozornost Kontakt: Mgr. Markéta Sirotková +420 730 512 292 marketa.sirotkova@asistence.org