© Radek Maca1 Radek Maca odbor 55 – SIPVZ, MŠMT Seminář IVIG, 22. 9. 2005 IVIG v teorii a praxi vzdělávacích institucí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Informační gramotnost na středních školách
© Radek Maca1 Pravidla financování v roce 2006 odbor 55 - SIPVZ Standard služeb ICT.
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
© Radek Maca Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ w w w. e - g r a m. c z ICT plán školy možný přístup k jeho zpracování odbor 55 SIPVZ MŠMT.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
© Radek Maca1 Změny ve věcném standardu odbor 55 - SIPVZ Standard informačních a komunikačních služeb.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE NÁLEŽITOSTI ICT PLÁNU ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Vzájemná hospitační činnost
Chceme mít také v ČR snadný přístup k vysokoškolským kvalifikačním pracím? (a co je pro to třeba udělat) Asociace knihoven vysokých škol ČR výroční konference.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Podpora poradců Podpora poradců
Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ w w w. e - g r a m. c z Financování rozvoje, obměny a provozu ICT ve školách a školských zařízeních SIPVZ.
Využití počítačové techniky a internetu ve výuce ZSV Seminář pro učitele základů společenských věd a občanské výchovy.
Legislativa a ICT STRUČNÝ PŘEHLED PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ neboli právní východiska pro ICTK.
IVIG 2005 Informační vzdělávání a informační gramotnost v teorii a praxi vzdělávacích institucí Projekt online systému podpory informačního vzděláván v.
© Radek Maca1 SIPVZ po roce 2006 …. © Radek Maca2 SIPVZ se mění: Programy  Projekt  Proces PI.PII.PIII. dle - UV č. 402/2004, č. 792/2004, - zákona.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Nabídka základním školám MSK v roce 2006 Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace.
STANDARD STUDIA k výkonu specializovaných činností Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
© Radek Maca1 Cíle SIPVZ. © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné.
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
© Radek Maca1 Úvod do strategie řízení. © Radek Maca2 Hlavní oblasti činností ve škole Škola (šk. zařízení) vzdělávání (služby) uplatnění (trh)řízení.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
© Radek Maca1 Evidence evaluovaných materiálů pro výuku (= evaluační web)
© Radek Maca MSK Radek Maca odbor 55 - SIPVZ ČR MŠMT SIPVZ pro nový školský zákon.
Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ © Radek Maca1 Ing. Antonín Mucha Mgr. Radek Maca odbor 55 - SIPVZ ČR MŠMT SIPVZ v roce 2005.
(komentovaný přehled)
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
© Radek Maca1 Vývoj SIPVZ. © Radek Maca2 Přehled UV o SIPVZ.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Informační vvzdělávání v knihovnách Lída Švíková.
Průřezová témata klíčových kompetencí
Profesní rozvoj řídících pedagogických pracovníků k zajištění rozvoje služeb ICT ve škole Radek MacaKSM2 – Obhajoba závěrečné práce Mgr. Radek Maca.
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Informační gramotnost
Informační gramotnost
MŠMT a MS CLASS SERVER ČR MŠMT
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Transkript prezentace:

© Radek Maca1 Radek Maca odbor 55 – SIPVZ, MŠMT Seminář IVIG, IVIG v teorii a praxi vzdělávacích institucí

© Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné předpoklady •personální -> ICT vzdělávaní (Z, P, S, M) •technické -> co k tomu potřebuji (se však musí odvíjet od cílů výuky) •kurikulární -> nastavuje cíle (kompetence) •legislativní -> jak organizovat vzdělávání právně •organizačně ekonomické -> jak to realizovat a financovat Kurikulární změny – školský zákon 561/2004 •původně: od obsahu k cílům, •nyní od cílů k obsahu –Klíčové kompetence (k učení, k řešení problémů, sociální, občanské, pracovní) •kompetence dle vzdělávacích oblastí (jazyk, matem, přír. vědy, společenské, ICT, …) 1.

© Radek Maca3 Informační a funkční gramotnost Gramotnost • běžná (číst, psát, počítat) • funkční (literární, kvantitativní, dokumentová) • Informační (funkční + schopnost efektivně využívat ICT služby) –počítačová –internetová –aplikační (ve vzdělávací oblasti, oboru) Důležité je nejen IG, tedy nejen kompetence k učení, ale taky • jak přemýšlí, jak se chová, jak komunikuje, jak jedná, … …jak žije 2.

© Radek Maca4 Jak se člověk vzdělává - učí? a) smyslů –pozoruje –poslouchá, –čichá, –dotýká se –chutná b) činností –čte –píše –počítá –maluje –zpívá –cvičí c) společnosti –hraje si, –baví se, –pracuje, –komunikuje •Ptá se –eeee? –co? –proč? –kdy? –jak? –za kolik? •Hledá odpovědi –komunikací –v uspořádaných zdrojích –v neuspořádaných zdrojích •Hodnotí (porovnává) je –s vlastní dřívější zkušeností –porovnáním s okolím •Vytváří souvislosti –data –informace –znalosti –taxonomie prostřednictvím:jak? 2.

© Radek Maca5 Data, informace, znalost, taxonomie data: –jsou „suchá“ sdělení o pojmech, věcech, dějích, jevech –materiály k výuce (výukové objekty) informace: –jsou data v souvislostech (časových, prostorových, vzájemných) –sdílené informace jsou „popsané“ informace znalost: –je struktura kategorií k řazení informací – indiv. názor –sdílená znalost je shodně „popsaná“ znalost skupinou – kol. názor taxonomie: –systém klasifikace –soubor kategorií, umožňující popsat znalosti z různých pohledů (oborového, geografického, historického, filosofického, …) např. zámořské plavby lze „vykládat“ z pohledu uč. Dě, Ze, Fy, Př,... 2.

© Radek Maca6 Jak minimalizovat rizika nedostatečné informační výchovy Základ: školský zákon 561/2004 RVP -> ŠVP •standardy vzdělávání dle jednotlivých druhů škol –přechod ke standardům celospolečenským (státní maturita, …) •standard ICT služeb Praxe: •roste množství a dostupnost informací •roste cena za uspořádané (evaluované) informace Evaluační web SIPVZ: katalogy metadat (DC) •různé druhy informací (informační, metodické, vzdělávací, …) •různé typy informací (textové, obrázkové, zvukové, multimediální, …) •různé zdroje (školy, knihovny, muzea, …) 3.

© Radek Maca7 Aktuální stav projektů 1. Pilotní projekty Podáno 410 projektů -> podpořeno 275 projektů za 29,5 mil. 2. Rozvojové projekty pro podporu žáků se spec. potřebami Podáno 34 projektů -> podpořeno 11 projektů za 2,1 mil. Kč 3. Rozvojové projekty e-learning: 48 projektů -> podpořeno 17 projektů za 2,5 mil. Kč informační centra: 86 projektů -> podpořeno 36 projektů za 6 mil. Kč Celkem 2004: 578 projektů -> podpořeno 339 projektů za 40,1 mil. Kč Celkem 2005: projektů -> podpořeno 506 projektů za 87 mil. Kč Celkem 2003: 490 pilotních projektů -> podpořeno 318 projektů za 38 mil. Kč

© Radek Maca8 Školní rok 2005/2006 – školení 2.

© Radek Maca9 Nový Evaluační web SIPVZ Kriteria pro filtraci výukových objektů Popis výukových objektů Evaluace výukových objektů Rozšířené vyhledávání

© Radek Maca10 různé formy popisu a evaluace výukového objektu Znázornění evaluací

© Radek Maca11 Jak najít výukové objekty -> rozšířené vyhledávání Upřesnění témat pro hledání výukových objektů hledaný pojem upřesnění typu objektu hledání v knižním fondu prostřednictvím JIB 4.

© Radek Maca12 Příprava výuky s využitím evaluačního webu a úložiště dat Vlastní příprava na výuku (pouhým tažením myši) vybrané výukové objekty z evawebu Zobrazený aktuální výukový objekt 4.

© Radek Maca13 zákony 13 w w w. e - g r a m. c z PRO vzdělávání O vzdělávání RVP seznamy škol konference přírodní vědy soutěže DVPP projekty Český jazyk … Ře VýchUč Rod Žák Občan „vzdělávací náměstí“ s nabídkami informací a možností komunikace informace

© Radek Maca14 Další informace internet: (telefon: )