Screeningová metoda NOMI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Realizace KA 02 v rámci projektu„Nadané dítě.eu“
Advertisements

Diagnostika školní zralosti
Strukturované učení PROJEKT EU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Taktická příprava Michal Lehnert.
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
HODNOCENÍ ZPŮSOBILOSTI LETECKÉHO METEOROLOGICKÉHO PERSONÁLU Odbor letecké meteorologie,ČHMÚ, Praha 2013 HODNOCENÍ AMP V ROCE 2013.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Sociální práce s rodinou 3
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
(komentovaný přehled)
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
ICV VUT v BRNĚ Synergie Modul „Informačně poradenské služby“ Životopis (CV) a Assessment centrum Magda Šustrová, Jiří Černý.
Metody pedagogické diagnostiky
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
Alternativní a augmentativní komunikace
Případová studie Seminář 2014.
PEČEME KOLÁČE Z jakých surovin se peče koláč? 2.
Projekt „Cestička k úspěchu“ město Šumperk Partnerství Comenius Regio město Prievidza
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
STRUKTURA METODIKY STRUKTURA METODICKÉHO LISTU PRACOVNÍ LIST PROJEKTOVÝ DEN A PREZENTAČNÍ DEN PROGRAM SEMINÁŘE CHEMIE 1 Projekt TROJLÍSTEK, Seminář chemie,
Jak se peče chleba III. Lenka Hůnová. Co potřebuji k pečení Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Jsem chlapec – čím budu? DŮLEŽITÁ POVOLÁNÍ. Kdo jsem? – co ke své práci potřebuji Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
PRAVIDLA V MŠ – HRA NA AUTA Ivana Šůsová. Seřaď podle rychlosti Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
CO KDO DĚLÁ – VÝROBA ŽIDLE Ivana Šůsová. Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Rozházené kostky …srovnáš je?.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
Pomůcky k pohybu Eva Kovářová 1.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Rýmy Jazykový cit.
Nadaní na gymnáziích Prázdná strana se záhlavím a zápatím pro případné doplnění grafiky či textu, např. pro umístění grafů, tabulek apod. 1.
Komunikace učitele se žáky
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
OBRYSY DOPRAVNÍCH pROSTŘEDKŮ IV.
Hra na barevná auta III. Jaroslava Růžičková.
SOUHVĚZDÍ POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI.
Práva dítěte Výchova k občanství
paměť, Rozvoj slovní zásoby
Vývoj motýla Vnímání.
LYŽOVÁNÍ Jazyk a řeč.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
Jak se upravit do divadla
Posíláme dopis Věra Vernerová.
Dělíme se o pizzu Sociabilita .
Jak poznáme policistu Bc. Lenka Sokolová.
GEOMETRICKÉ TVARY Poznáš je?.
Transkript prezentace:

Screeningová metoda NOMI Tato metoda vznikla v rámci realizace grantu: Vytvoření systému nominace a identifikace dětí, žáků a žákyň s mimořádným nadáním a modulu optimalizace uspokojování jejich specifických vzdělávacích potřeb zvyšováním kompetencí pedagogických pracovníků a pracovnic MŠ a ZŠ reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.2.01/02.0006. Je primárně určena pedagogům/žkám MŠ, kteří/é ji budou moci používat k včasnému vyhledávání mimořádně nadaných dětí v předškolních odděleních MŠ. Při proškolení, které proběhne 26.10. 2011 budou vybaveni/y testovým materiálem a zaškoleni v použití této metody praktickou formou. Na základě vyšetření celkem 500 dětí z předškolních oddělení MŠ všech bývalých okresů byla sebrána data, potřebná pro matematicko-statistické analýzu. V současnosti již jsou k dispozici výsledky a metoda může být plně využita při Vaší práci s dětmi na základě materiálů, které budou proškoleným pedagožkám bezplatně poskytnuty. Metoda se skládá z osmi úkolů, zaměřených na různé schopnosti způsobu řešení problémů, charakteristických pro mimořádné nadání. Tato metoda měří i kreativitu a originalitu myšlení, které jsou pro mimořádně nadané děti charakteristické. Na realizaci se podílelo 25 psychologů z PPP a 5 psychologů z UHK.

Při sestavování metody pro identifikaci nadaných dětí v předškolním věku jsme vycházeli z několika škál pro posuzování nadání, z nichž jsme vygenerovali následující projevy nadání, které se naše metoda snaží zmapovat. Nadání dětí se může ovšem projevit v jedné nebo více z těchto oblastí. A) Intelektové schopnosti, dovednosti a projevy: 1. Verbální schopnosti: široká slovní zásoba, schopnost přesného a adekvátního vyjadřování myšlenek, schopnost adekvátního používání slov i neobvyklých slovních obratů 2. Abstrakce & analýza: schopnost zobecňovat (události, informace apod.), schopnost porozumění prostřednictvím analyzování materiálu, schopnost abstrakce, schopnost rozpoznání detailů v materiálu, schopnost vnímat kauzalitu a předvídat důsledky a účinky, schopnost chápat vztahy a souvislosti mezi jevy a informacemi 3. Řešení problémů: schopnost rychlého vhledu do problému, schopnost strukturovat úkol, rychlé rozpoznání důležitých informací v materiálu, schopnost vytvářet strategie řešení různých úkolů, schopnost hierarchizovat postup a stanovit priority, schopnost kritického hodnocení výsledků činnosti 4. Paměť: rychlé vybavování z dlouhodobé paměti, dobrá krátkodobá paměť

B) Tvořivost: 5. Tvořivost: schopnost rychlého vhledu do problému, schopnost imanigace, schopnost experimentace s podnětovým materiálem 6. Alternativní myšlení: schopnost hledat alternativy řešení problémů, schopnost měnit směr uvažování při řešení úkolů 7. Originalita: značný smysl pro humor, obliba slovních hříček, situačních vtipů, produkuje originální myšlenky a nápady, navrhují nové způsoby řešení, rozpracovává a rozvádí své nápady do detailů  

C) Další schopnosti, dovednosti a projevy: - má informace široký rozsah vědomostí - je schopný/á aplikovat naučené v jiných situacích - umí jasně vyjádřit co právě potřebuje - dobře komunikuje s vrstevníky i dospělými - dovede vést ostatní, když je to potřebné - umí si dobře zorganizovat práci bez zbytečných časových ztrát - je nekonformní a má odvahu vyjádřit vlastní názor - je citlivý/á a vnímavý/á k estetickým vlastnostem věcí - dovede při činnostech předvídat možná úskalí - dokáže si zjistit informace, které potřebuje k řešení - dokáže pracovat samostatně bez vedení dospělého, dovede poradit ostatním dětem - schopnost řešit úkol tak dlouho, dokud ho sám/a nepovažuje za vyřešený

Naše metoda zahrnuje následující oblasti: matematické dovednosti, analogické myšlení, kreativitu a originalitu, schopnost sebehodnocení, kresebné schopnosti, kombinační a logické schopnosti, praktický úsudek, slovní zásobu a tvořivost, schopnost kategorizace na základě abstrakce i paměť a pozornost. „Testování“ probíhá hravou formou v individuálním kontaktu po dobu cca 60 min. Naším záměrem bylo poskytnout dospělým, kteří se setkávají s potenciálně nadanými dětmi, jednoduchý nástroj k jejich rozpoznání. Může jej využít každý po důkladném seznámení se a získání zkušenosti s ním. Rády bychom na tomto místě zdůraznily, že metoda slouží pouze k preidentifikaci nadaného dítěte k další práci s ním, ale nenahrazuje komplexní vyšetření intelektu psychologem! Stejně jako všechny ostatní metody, ani tato není stoprocentně spolehlivá, je- li použita sama o sobě. Její spolehlivost lze zvýšit spojením s dalšími metodami. Seznámíme Vás i s dotazník Doc. Lenky Hříbkové doplněný o rozvíjející úlohy pro nadané zpracované PhDr. Markem Khýrem – viz MŠ Kopřivnice - http://skolky.koprivnice.org/sipvz/dotaznik.html).

JAK METODU POUŽÍVAT - příručka (Instrukce pro administrátora) je nespotřební a možno ji použít opakovaně - nutná barevná verze - pomůcky - 3 sady kartiček s obrázky, 4 hrací kostky, 1 obyčejná tužka a volný list papíru. - pro každé dítě mít připravený záznamový list k zaznamenávání výsledků

- úkoly je nutné zadávat individuálně - nezbytné upravit situaci tak, aby dítě nebylo ničím rušeno (přítomnost ostatních lidí, hrající přijímače, atd.) - nutné mít stůl přiměřený svou výškou dítěti - zadávající by měl mít k dítěti vstřícný a povzbuzující postoj, na druhé straně není přípustné mu napovídat. - před prvním použitím metody je nutné si úkoly pečlivě projít a připravit si všechny pomůcky - doporučujeme nejlépe si zadání vyzkoušet na sobě či na jiné osobě nezávazně

Administrace NOMI

Metodické poznámky Pokud dítě části domu pojmenuje špatně, opravujeme ho. Např. ústa některé děti označují jako měsíček, střechu jako trojúhelník. Pořadí sestavených dvojic není důležité.

Hodnocení Posuzujeme, zda je dítě schopno pochopit podstatu úkolu (srovnávání podle nějakého znaku, analogie). V instrukcích jsou dány dvojice možností, pokud dítě uvede jiné kombinace, zeptáme se jej na vysvětlení a pokud uznáme logickou souvislost, můžeme je započítat jako správné. Např. okna – nos (oběma mohou procházet dovnitř pachy, vzduch..) Pokud dítě řadí dvojice prvků pouze na základě vnější podoby (např. podle tvaru) a není schopno svou volbu vysvětlit logicky, nehodnotíme jako správné řešení.

Příběh dokonalého zvířete (tvora) může být originální, i když kresba dostala bodové hodnocení 1 (tzn., že nedostala zvlášť bod za originalitu). Pokud dítě vypráví příběh, který zná (např. příběh o dráčkovi, který slyšelo stejný den v MŠ), také nehodnotíme originalitu vyprávění více než 1 bodem.

Metodické poznámky Úkol 2 – pojmenování: pokud i po opakovaném upozornění nevytvoří originální jméno, skórujeme pro existující jméno lidské nebo zvířecí jako nulu - nesplněno. Úkol 3 - vyprávění příběhu započítáváme jako splněno, pokud dítě vytvoří jakýkoliv příběh –stačí jedna věta, pokud zachycuje popis nějakého děje. Příklad: XXX spadl do bláta… Je třeba zaznamenat celé sdělení dítěte, pokud je rozsáhlé, použijeme zvláštní list papíru.  Při sebehodnocení dítěte „smajlíky“ můžeme započítat jako splněno pouze v případě, že dítě svou volbu slovně okomentuje, zdůvodní.

Je nutné, aby dítě vidělo kostky shora, nikoliv ze strany Je nutné, aby dítě vidělo kostky shora, nikoliv ze strany. Případně je můžeme vložit k tomuto účelu do nějaké malé krabičky.

Druhá řada je těžká, ale právě proto diagnosticky významná pro identifikaci mimořádného nadání.

Metodické poznámky Pokud dítě v části B nezvládlo první sadu podnětových slov (ptáci), nemusíme mu již předkládat druhou.

Jestliže dítě vytvoří svou vlastní kategorii (nejen ptáci, pohyb - sport) a zařazení předmětů do ní zdůvodní, započítáváme jako platné řešení. Např. deštník a míč mají podobnou barvu, apod. Jestliže dítě zařadí do správně utvořené kategorie slovo, které tam nepatří, počítáme jako chybné řešení. Je přípustné několikrát řadu slov dítěti zopakovat – není to úkol zaměřený na paměť.

Závěrečné bodování Na přední straně ZL NOMI najdete tabulku s identifikačními údaji dítěte, záznamem Celkového hodnocení a podnětů k pozorování. Přivítáme podněty k rozšíření doporučovaných okruhů na základě Vašich zkušeností. Po ukončení diagnostické části projektu dostanete k dispozici tabulky na vyhodnocování NOMI.

Vyhodnocení úspěšnosti v NOMI Na základě statistického zpracování screeningové metody Mgr. Jiřím Havigerem v září 2011 bylo zjištěno, že metoda NOMI je ze statistického hlediska metodou, jejíž výsledky prokazatelně korelují s výsledky v metody WISC III. Korelace jsou statisticky průkazné (sig <0,05, vztah mezi NOMI a WISC III existuje). Na základě tohoto zpracování byly stanoveny hranice úspěšnosti v NOMI specifikované v následující tabulce. Méně než 20 bodů celkem – podprůměrný výsledek (10% dětí) V rozpětí 20-55 bodů celkem – průměrný a mírně nadprůměrný výsledek (cca 80% dětí) Více než 55 bodů celkem – výrazně nadprůměrný výsledek (cca 10% dětí) – doporučit na komplexní psychologické vyšetření do PPP

NOMI v praxi

Děkujeme Vám za pozornost tým psycholožek PPP KHK pracoviště Rychnov n Děkujeme Vám za pozornost tým psycholožek PPP KHK pracoviště Rychnov n. Kn. PhDr. N. Martincová, PhDr. Iva Košťálová a Mgr. Michala Homolková