Absolutistická monarchie ve Francii
francouzština/dějepis 15 let žáci bilingvní česko-francouzské sekce věk francouzština/dějepis předmět
cíl (nesouvisí s mentální regulací) získat slovní zásobu na dané téma porozumět a zapamatovat si rozdělení moci a společnosti v období absolutistické monarchie ve Francii
cíl (ve vztahu k mentální regulaci) dovést žáky k pochopení a názornému vyjádření gest memorování (zapamatování) a chápání
důraz na evokaci pestrost evokací: vizuální,verbální a auditivní evokace evokace při memorování (zapamatování) a při produkci (následném využití)
časový nárok 6 hodin během 5 týdnů
První hodina: opakování dějepisné terminologie z předchozích hodin Cíl: připomenout naučenou terminologii a umožnit zařazení nových slov do již existující sítě.
Pokyny: nepoužívejte žádný dokument a poznamenejte si slova a výrazy, které vás napadnou, když slyšíte slovo „monarchie“ a napište je na zvláštní papír.
Doba určená pro evokaci je 10 minut Doba určená pro evokaci je 10 minut. Profesor dbá na to, aby žáci nekomunikovali.
Profesor napíše slova navrhovaná žáky na tabuli a je-li třeba, vyzve je, aby tento seznam doplnili.Vybírá z něj důležitou terminologii a pomáhá jim najít odvozená slova. Příklad.
Na konci hodiny rozšíří slovní zásobu o další typy režimů podle stejného vzoru.
Druhá a třetí hodina: pozornost, vysvětlení, porozumění
Rozdání textu: Absolutistická monarchie ve Francii Pokyny: potichu přečíst text s cílem: 1. zjistit, co vadí porozumění (slovní zásoba, historické jevy). 2. zaznamenání problematických výrazů na tabuli podle návrhů žáků.
Pokyny pro čtvrtou hodinu, která se bude konat za dva týdny: -žáci budou mít za úkol: rekonstruovat obsah textu, pokud možno podle osnovy a bez výchozího dokumentu. -jeden týden po třetí hodině profesor žákům připomene, že si musí téma zopakovat.
Čtvrtá hodina: 1- evokace určená k produkci (využití vědomostí) Vybavení si textu: po 10 minutách evokace přestaví jeden dobrovolník, co si z textu vybavuje.Poté má každý možnost jej doplnit.
2-porozumění, přemýšlení Práce s odstavcem: žáci pracují ve skupinách. Každá zpracovává jeden odstavec textu a má za úkol: - vytřídit a podtrhnout důležité informace - shrnout je podle témat - zařadit je: doplnit tabulku... -… a přeformulovat je.
Shrnutí: s použitím zpětného projektoru doplníme tabulku o důležité informace z každé skupiny.
Pátá hodina: mobilizace vědomostí
Na transparentní folii profesor s pomocí žáků vytvoří myšlenkovou mapu, do které zapracuje informace z tabulky.
Poté pomocí dalších folií vysvětlí, jak může každý učinit schéma srozumitelnějším přidáním barev, šipek …
Pokyny pro další hodinu: 1-každý žák má doma sestavit shrnutí upravené dle vlastního výběru, které mu pomůže memorovat. 2-jeden týden před další hodinou jsou žáci informováni, že budou dále pracovat na tématu Absolutistická monarchie ve Francii, a že si mají zopakovat, co už bylo probráno a přinést si své materiály (text, slovíčka, schéma, tabulku…)
Šestá hodina: evaluace
Ověření memorování: žáci mají uvést šest hlavních témat z tabulky a co nejvíce informací ke každému z nich formou vlastní tabulky, schématu nebo osnovy.
Ověření schopnosti verbalizovat: s pomocí dokumentu vytvořeného doma mají žáci napsat kratší text o absolutní monarchii ve Francii.
Příklad V tabulce je slovo „král“. Profesor klade následující otázky: -Jak se jmenuje žena krále? (královna) -Na jakém území panuje král? (království) -Prezident vládne, co dělá král? (kraluje) - Prezident má prezidentskou moc, král má moc ………….? (královskou)