Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odpovědnost při hospodaření s majetkem státu
Advertisements

Postup obcí při zjištění porušení rozpočtové kázně
Problematika veřejných zakázek ve vztahu k porušení rozpočtové kázně z pohledu orgánů Finanční správy Mgr. Kateřina Fillová Vedoucí oddělení dotací a finanční.
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Možnosti a limity kontroly obcí
Sächsisches Staatsministerium der Finanzen Referat 17 – Kontrolle EU-Fonds Kontrola operací v rámci finanční kontroly EU Informační akce pro projektové.
EVROPSKÝ FOND REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Novela zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zřídit účty u ČNB
Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Rozpočtové hospodaření obcí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Specifické podmínky závěrečných Výzev 12. června 2014.
Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
K návrhu novely zákona o rozpočtových pravidlech MS RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Pracovní setkání s obcemi ZK 2014
Specifika Smlouvy o poskytnutí dotace u závěrečných výzev Říjen 2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
Rozpočty územních samosprávných celků
Seminář SoMoPro II. Právní část – nezpůsobilé výdaje, porušení rozpočtové kázně a odvody, možnosti promíjení, nejčastější pochybení Mgr. Benišová/1258.
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
§ 1 Předmět úpravy a působnost zákona – zákon upravuje:
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Správa místních poplatků
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Finanční a rozpočtové právo
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Některé právní aspekty čerpání dotací z evropských fondů JUDr. Jan Brodec, LL.M., Ph.D.
Ministerstvo financí České republiky Hlavní změny zákona č. 250/2000 Sb. provedené zákonem č. 24/2015 Sb. odbor Financování územních rozpočtů a programové.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Obecný postup při porušení II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Monitorovací indikátory v době udržitelnosti projektu ROP Střední Morava.
 Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů  Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád  Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Porušení podmínek ROP SM, nesrovnalost II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
PODPORA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ÚSTECKÉM KRAJI 2 - POSOSUK 2
PODPORA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ÚSTECKÉM KRAJI 2 - POSOSUK 2
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obsah veřejných rozpočtů III
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2018
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Obsah veřejných rozpočtů III
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010

Kontrolou dotací zjednodušeně nazýváme správu odvodů za porušení rozpočtové kázně  Patří mezi jeden ze základních pilířů kompetencí územních finančních orgánů.  Hlavním úkolem správy odvodů za porušení rozpočtové kázně je vyměřit (uložit), vybrat a vymáhat odvody za porušení rozpočtové kázně v těch případech, kdy se příjemci dotací, návratných finančních výpomocí nebo jiných obdobných forem účelově poskytovaných prostředků (dále jen dotace) dopustili porušení povinnosti v souvislosti s použitím těchto prostředků.  Co se týče nejvyššího objemu podílu činností v rámci výkonu správy odvodů za porušení rozpočtové kázně, tak jej tvoří kontrolní činnost finančních úřadů. Plní funkci preventivní, avšak pokud dojde ke zjištění porušení rozpočtové kázně na straně kontrolovaných příjemců dotací, je základem pro vedení dalšího daňového řízení.

Právní předpisy  Kompetenční zákon – zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů  Hmotně právní předpis – zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů  Procesně právní předpis – zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. K nahrazen zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád

Důležité pojmy  § 3 písm. e) zákona č. 218/2000 Sb. – neoprávněným použitím peněžních prostředků státního rozpočtu, jiných peněžních prostředků státu, prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, státních finančních aktiv, státního fondu nebo Národního fondu, se rozumí jejich výdej, jehož provedením byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, rozhodnutím, případně dohodou o poskytnutí těchto prostředků, nebo porušení podmínek, za kterých byly příslušné peněžní prostředky poskytnuty; dále se jím rozumí i to, nelze-li prokázat, jak byly tyto peněžní prostředky použity.

Důležité pojmy  § 3 písm. f) zákona č. 218/2000 Sb. – zadrženými peněžními prostředky se rozumí prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu, státního fondu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu, u nichž došlo k porušení povinnosti vrácení prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, státního fondu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu ve stanoveném termínu.

Porušení rozpočtové kázně a její důsledky  § 44 zákona č. 218/2000 Sb. – porušení rozpočtové kázně – ve shora uvedeném ustanovení je mimo jiné uvedeno, že: „porušení rozpočtové kázně je neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, státního fondu, Národního fondu nebo státních finančních aktiv jejich příjemcem.“  § 44a zákona č. 218/2000 Sb. – důsledky porušení rozpočtové kázně – důsledkem je povinnost provést odvod za porušení rozpočtové kázně prostřednictvím místně příslušného finančního úřadu. Výše odvodu stanovena v § 44a odst. 4) zákona č. 218/2000 Sb.  § 44a odst. 7) zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zaplatit penále za prodlení s odvodem

Dotace se poskytují na základě:  Rozhodnutí - § 14 zákona č. 218/2000 Sb.  Dohody - § 17 zákona č. 218/2000 Sb.  Důležité ! – stanovení podmínek pro použití dotace s ohledem na danou konkrétní akci (projekt)  Podmínky definují např. účel dotace, uznatelné výdaje, technické parametry, termín dosažení účelu a další.

Podmínky  Ze strany poskytovatele možnost vyčlenit méně závažné podmínky - § 14 odst. 5) zákona č. 218/2000 Sb. Poskytovatel může v rozhodnutí o dotaci, jejíž součástí nejsou peněžní prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu kryté z rozpočtu Evropské unie [§ 44 odst. 2 písm. b) a d)] ani peněžní prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu na předfinancování výdajů, které mají být kryty prostředky z rozpočtu Evropské unie [§ 44 odst. 2 písm. f)] (dále jen "dotace neobsahující prostředky od Evropské unie"), vyčlenit z podmínek, které v něm příjemci ukládá podle odstavce 3 písm. g), podmínky méně závažné nebo uvést, která nesplnění podmínek uložených podle odstavce 3 písm. g) jsou méně závažná, například nepodstatné nedodržení některých lhůt. Méně závažné podmínky u prostředků poskytovaných z NF, EU a na předfinancování výdajů, které mají být kryty z EU - § 14 odst. 6) zákona č. 218/2000 Sb.  Na formulaci podmínek závisí další postup v případě jejich nesplnění nebo nedodržení ve stanoveném rozsahu.  Podmínky by měly být srozumitelné, zkontrolovatelné, jednoznačně definovány, rozděleny na méně závažné a základní.  Vlivem špatně nastavených podmínek může dojít k situaci, kdy finanční úřad vyměří (uloží) příjemci dotace odvod, který není adekvátní k charakteru porušení té které podmínky nebo bude vyměřen (uložen) odvod v případě, kdy postih příjemce nebyl v úmyslu poskytovatele.

Podmínky:  Lze měnit  Změna musí být provedena písemnou formou (např. změnou rozhodnutí či dodatkem k dohodě)  Nutno požádat o změnu podmínky před původním termínem jejího splnění

Dotace jsou poskytovány:  Dopředu (ex ante) – z poskytnutých prostředků hrazeny výdaje  Zpětně (ex post) – nejprve úhrada nákladů, poté poskytnutí peněžních prostředků na refundaci výdajů provedených před poskytnutím peněžních prostředků

Praktické vybrané příklady porušení rozpočtové kázně  Výdej z poskytnutých peněžních prostředků na úhradu nákladů v rozporu s účelem  Použití neinvestičních prostředků na investici a opačně  Nesplnění povinnosti vkladu vlastních zdrojů  Nedodržení limitů a parametrů projektu (akce)  Nedodržení termínu realizace či dosažení projektu (akce)  Pozdní úhrada splátek návratné finanční výpomoci  Nevrácení přeplatku v rámci finančního vypořádání  Nepředložení (nezaslání) monitorovací zprávy v daném termínu poskytovateli, atd.

Finanční úřady v rámci kontrol oprávněnosti čerpání dotací kontrolují povinnosti stanovené právními předpisy a povinnosti vyplývající z podmínek stanovených poskytovatelem, proto je důležité ze strany příjemce dotace mimo jiné:  důkladné prostudování stanovených podmínek,  důsledné sledování plnění podmínek, aby v případě nesplnění bylo možné včas požádat o jejich změnu,  věnovat pozornost žádostem o dotaci, na základě kterých je dotace poskytována – v této souvislosti např. plynoucí problémy z nadhodnocených rozpočtových nákladů projektu (akce) v souvislosti s neplněním vlastních zdrojů či nedodržení stanoveného podílu vlastních zdrojů.

Děkuji Vám za pozornost Ing. Jan Minařík Finanční ředitelství v Praze vedoucí oddělení dotací