ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
SKLADBA PŘÍVLASTEK 2. část.
Přívlastek shodný a neshodný
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Určování větných členů - procvičování
Větné členy.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Shoda přísudku s podmětem
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_759_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Grafický rozbor vět Postup.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY přívlastek - atribut

Anotace Materiál tvoří 23 slidů, v nichž se žák seznámí s pojmy rozvíjející větné členy, jmenovitě přívlastkem cílová skupina: 6. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák je rozlišovat přívlastek a jeho druhy a pracovat s nimi, je nutno požívat formu prezentace z důvodu zachování interaktivity použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 6. roč., Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních, za cvičením následuje klíč s řešením

ZÁKLADNÍ POJMY rozvíjející větné členy příslovečné určení předmět místa času způsobu předmět přívlastek shodný přívlastek neshodný několikanásobný předmět několikanásobné příslovečné určení několikanásobný přívlastek

Co jsou rozvíjející větné členy? Základní větné členy – přísudek a podmět – mohou být dále rozvity rozvíjejícími větnými členy. Základní větné členy jsou řídící, rozvíjející větné členy jsou závislé a blíže určují, zpřesňují význam členů základních. Rozvíjející větné členy jsou: příslovečné určení, předmět, přívlastek a doplněk

Přívlastek shodný - Pks Můj mladší bratr je babiččin mazlíček. bratr čí? můj PkS který? mladší je mazlíček babiččin

Přívlastek, přívlastek shodný přívlastek blíže určuje význam podstatného jména, na kterém závisí přívlastek shodný se s podstatným jménem shoduje v rodě, čísle a pádě stojí zpravidla před ním (ale může stát i za ním). Bývá vyjádřen přídavným jménem, zájmenem nebo číslovkou. ptáme se na něj různými otázkami: jaký strom – ovocný, lesní…; který chlapec? – ten, onen, tamten…; čí kniha? – bratrova, Ivetina, naše…; kolikáté kolo závodu? – první, poslední…; kolikery ponožky? – jedny, dvoje, patery… atd.

Vyhledej v textu shodné přívlastky Jednoho dne, kdy vycházející slunce probudila ze spánku hejno opolidí, vydali se jako každého jiného dne za potravou. Bloudili pralesem, kde pojídali šťavnaté plody stromů a křovin, potulovali se travnatými rovinami, kde vyhrabávali dužnaté hlízy, kořínky i cibulky, pronásledovali ještěrky a jiné menší živočichy a v křovinách pátrali po ptačích hnízdech. Byli opatrní, neboť všude kolem bylo skryté nebezpečí, všude číhali nepřátelé. Tato nebezpečí dobře znali, neboť se teprve nedávno vymanili z živočišného světa, a proto v nich dřímaly zvířecí pudy. A nejen tato vlastnost je zachraňovala v jejich boji o život, ale především to, že se ve svém vývoji už vysoko vyšinuli nad zvířata, neboť jejich ruce počaly už vyrábět primitivní nástroje, jichž užívali nejen k snazšímu uhájení živobytí, ale k vlastní obraně. A ještě jednu vlastnost měli, která je vysoko zvedla nad živočišné předky, z nichž vyšli. Byli to již myslící bytosti.

Vyhledej v textu shodné přívlastky Jednoho dne, kdy vycházející slunce probudila ze spánku hejno opolidí, vydali se jako každého jiného dne za potravou. Bloudili pralesem, kde pojídali šťavnaté plody stromů a křovin, potulovali se travnatými rovinami, kde vyhrabávali dužnaté hlízy, kořínky i cibulky, pronásledovali ještěrky a jiné menší živočichy a v křovinách pátrali po ptačích hnízdech. Byli opatrní, neboť všude kolem bylo skryté nebezpečí, všude číhali nepřátelé. Tato nebezpečí dobře znali, neboť se teprve nedávno vymanili z živočišného světa, a proto v nich dřímaly zvířecí pudy. A nejen tato vlastnost je zachraňovala v jejich boji o život, ale především to, že se ve svém vývoji už vysoko vyšinuli nad zvířata, neboť jejich ruce počaly už vyrábět primitivní nástroje, jichž užívali nejen k snazšímu uhájení živobytí, ale k vlastní obraně. A ještě jednu vlastnost měli, která je vysoko zvedla nad živočišné předky, z nichž vyšli. Byli to již myslící bytosti.

Přívlastek neshodný - Pkn Výlov kaprů se vydařil. Výlov čeho? kaprů se vydařil

Přívlastek neshodný - Pkn Cesta ze Slovenska byla dlouhá. Cesta odkud? ze Slovenska byla dlouhá

Přívlastek neshodný - Pkn Návrat domů byl veselý. Návrat kam? domů byl veselý

Přívlastek neshodný - Pkn Dresy hráčů byly nové. Dresy čí? hráčů byly nové

Přívlastek neshodný - PkN přívlastek neshodný se s podstatným jménem neshoduje alespoň v rodě, čísle nebo v pádě. stojí většinou za podstatným jménem bývá většinou vyjádřen podstatným jménem (jízda vlakem), někdy také příslovcem (dům naproti) a infinitivem (chuť se napít) ptáme se nejrůznějšími otázkami, vždy však ve spojení s podstatným jménem, ke kterému přívlastek patří

Vyhledej v textu neshodné přívlastky Jednoho dne, kdy vycházející slunce probudila ze spánku hejno opolidí, vydali se jako každého jiného dne za potravou. Bloudili pralesem, kde pojídali šťavnaté plody stromů a křovin, potulovali se travnatými rovinami, kde vyhrabávali dužnaté hlízy, kořínky i cibulky, pronásledovali ještěrky a jiné menší živočichy a v křovinách pátrali po ptačích hnízdech. Byli opatrní, neboť všude kolem bylo skryté nebezpečí, všude číhali nepřátelé. Tato nebezpečí dobře znali, neboť se teprve nedávno vymanili z živočišného světa, a proto v nich dřímaly zvířecí pudy. A nejen tato vlastnost je zachraňovala v jejich boji o život, ale především to, že se ve svém vývoji už vysoko vyšinuli nad zvířata, neboť jejich ruce počaly už vyrábět primitivní nástroje, jichž užívali nejen k snazšímu uhájení živobytí, ale k vlastní obraně. A ještě jednu vlastnost měli, která je vysoko zvedla nad živočišné předky, z nichž vyšli. Byli to již myslící bytosti.

Vyhledej v textu shodné i neshodné přívlastky Jednoho dne, kdy vycházející slunce probudila ze spánku hejno opolidí, vydali se jako každého jiného dne za potravou. Bloudili pralesem, kde pojídali šťavnaté plody stromů a křovin, potulovali se travnatými rovinami, kde vyhrabávali dužnaté hlízy, kořínky i cibulky, pronásledovali ještěrky a jiné menší živočichy a v křovinách pátrali po ptačích hnízdech. Byli opatrní, neboť všude kolem bylo skryté nebezpečí, všude číhali nepřátelé. Tato nebezpečí dobře znali, neboť se teprve nedávno vymanili z živočišného světa, a proto v nich dřímaly zvířecí pudy. A nejen tato vlastnost je zachraňovala v jejich boji o život, ale především to, že se ve svém vývoji už vysoko vyšinuli nad zvířata, neboť jejich ruce počaly už vyrábět primitivní nástroje, jichž užívali nejen k snazšímu uhájení živobytí, ale k vlastní obraně. A ještě jednu vlastnost měli, která je vysoko zvedla nad živočišné předky, z nichž vyšli. Byli to již myslící bytosti.

Vyhledejte přívlastky a určete je Trojský kůň Před dávnými časy stálo na břehu moře slavné město, které se jmenovalo Troja. Toto město bylo obehnané pevnými hradbami, které vzdorovaly každé zbrani. Už dlouho obléhala Troju vojska Řeků, ale pak lstivý Odysseus dostal nápad, jak oklamat bdělost Trojanů. Dal postavit dřevěnou sochu koně a v ní se s několika druhy ukryl. Ostatní Řekové předstírali, že je konec války a že se vracejí domů. Na břehu zbyl jen dřevěný kůň jako dar městu…

Vyhledejte přívlastky a určete je Trojský kůň – PkS x PkN Před dávnými časy stálo na břehu moře slavné město, které se jmenovalo Troja. Toto město bylo obehnané pevnými hradbami, které vzdorovaly každé zbrani. Už dlouho obléhala Troju vojska Řeků, ale pak lstivý Odysseus dostal nápad, jak oklamat bdělost Trojanů. Dal postavit dřevěnou sochu koně a v ní se s několika druhy ukryl. Ostatní Řekové předstírali, že je konec války a že se vracejí domů. Na břehu zbyl jen dřevěný kůň jako dar městu…

přívlastky neshodné změňte na shodné věž radnice zámek v Náchodě průsmyk na Dukle smích dětí cesta lesem dusot koní štěkot psa nádoba z kovu radniční věž náchodský zámek Dukelský průsmyk dětský smích lesní cesta koňský dusot psí štěkot kovová nádoba

přívlastky shodné změňte na neshodné měsíční svit římské památky uliční světla říční břehy Petřínská rozhledna dětská kniha venkovský život plzeňský rychlík kovové nástroje pražský pobyt svit Měsíce památky Říma světla na ulici břehy řeky rozhledna na Petříně kniha pro děti život na venkově rychlík z (do) Plzně nástroje z kovu pobyt v Praze

Určete všechny větné členy Zapojte se do naší soutěže a vyhrajte Ipod! (VY) Po Př Pks PUM Př Pt 4.p

Určete všechny větné členy Odpovědi posílejte na naši adresu do 5. září, (VY) Po Př Pks PUM Př Pt 4.p na obálce uveďte přesně i svou adresu. PUM Př PUZ Pks Pt 4.p

Určete všechny větné členy Vylosování proběhne za týden. (VY) Po Př PUČ

několikanásobné větné členy Podobně jako podmět mohou se i rozvíjející větné členy skládat z více členů na sobě nezávislých, které mají ve větě stejnou mluvnickou platnost. Vzniká tak několikanásobný předmět, několikanásobné příslovečné určení a několikanásobný přívlastek