Změna legislativy při zadávaní veřejných zakázek v souvislosti se zavedením nového systému e-tržišť Přednášející: Mgr. Jan Sůra CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ a spol. advokátní kancelář
Elektronické zadávání VZ a elektronická tržiště 18.10.2012 Obsah přednášky Elektronické zadávání VZ a elektronická tržiště Právní rámec elektronických tržišť Formy elektronických tržišť Aktuální situace používání elektronických tržišť Budoucí vývoj elektronických tržišť a elektronického zadávání VZ
Elektronické zadávání VZ a elektronická tržiště Elektronické zadávání veřejných zakázek: proces, kdy některé nebo všechny úkony zadávacího řízení jsou prováděny elektronicky pomocí elektronických nástrojů úspora, efektivnost, transparentnost Strategie elektronizace zadávání veřejných zakázek pro období let 2011 až 2015 Elektronické tržiště je: elektronický nástroj pro zadávání veřejných zakázek všechny úkony elektronicky součástí soustavy NIPEZ webová aplikace uveden v seznamu elektronických tržišť
1. ----- 2. Právní rámec 3. ----- 4. ----- 5. ----- Zákonné zakotvení Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Zejm. §149 odst. 2 - elektronické nástroje Programové vybavení Nediskriminační, obecně dostupné
1. ----- 2. Právní rámec 3. ----- 4. ----- 5. ----- PODZÁKONNÉ PŘEDPISY Vyhláška č. 9/2011 Sb., kterou se stanoví podrobnější podmínky týkající se elektronických nástrojů a úkonů učiněných elektronicky při zadávání veřejných zakázek a podrobnosti týkající se certifikátu shody Vyhláška č. 133/2012 Sb., o uveřejňování vyhlášení pro účely zákona o veřejných zakázkách a náležitostech profilu zadavatele USNESENÍ VLÁDY UV č. 343/2010 (Používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při vynakládání finančních prostředků) UV č. 451/2011 (Seznam komodit, které budou pořizovány a obměňovány prostřednictvím elektronického tržiště, Vzorový provozní řád elektronického tržiště, Metodický pokyn k vybraným chybám v klasifikaci CPV, Pravidla systému…) ÚV č. 222/2012 Posunuje termín zahájení nového systému e-tržišť na 1. 5. 2012 a zároveň stanovuje povinnost používat e-tržiště od 1. 7. 2012, zrušuje s účinností od 1. 5. 2012 UV č. 683/2002 a upravuje Pravidla v souvislosti s novelou ZVZ.
1. ----- 2. ----- 3. Formy elektronických tržišť 4. ----- 5. ----- E-tržiště, která jsou provozována externími komerčními provozovateli Koncesionáři Princip PPP projektů E-tržiště, která jsou provozována na základě udělené výjimky, tzv. resortní e-tržiště
1. ----- 2. ----- 3. ----- 4. Aktuální situace 5. ----- Aktuální situace používání elektronických tržišť Spuštění 1. 5. 2012 Stanovení povinnosti využívat povinnými subjekty od 1. 7. 2012 V současné době 5 provozovatelů e- tržišť (možno využívat více) Základní využívání e-tržišť není veřejnou zakázkou dle ZVZ
1. ----- 2. ----- 3. ----- 4. Aktuální situace 5. ----- Aktuální situace používání elektronických tržišť Zadavatel VZ Ústřední orgány státní správy (ÚOSS) - 100% fin. objemů Podřízené organizace jednotlivých ÚOSS – 50% fin objemů Ostatní - nepovinně Předmět VZ Vyjmenované standardizovatelné komodity (např.: paliva a elektrická energie, kancelářská technika zařízení, vzdělávání a školení a další) Předpokládaná hodnota VZ mimo režim zákona o veřejných zakázkách –VZ malého rozsahu v režimu zákona o veřejných zakázkách –podlimitní VZ
1. ----- 2. ----- 3. ----- 4. ----- 5. Budoucí vývoj 18.10.2012 1. ----- 2. ----- 3. ----- 4. ----- 5. Budoucí vývoj Budoucí vývoj e-tržišť a elektronického zadávání VZ Rozšíření okruhu povinných subjektů a komodit Vyhodnocení první etapy provozu Rozšíření povinnosti na některé ÚSC – kraje a statutární města Možnost uložení povinnosti pro všechny zadavatele v budoucnu Další etapa podmíněna legislativními změnami Zavedení kontrolních a sankčních mechanismů Doplnění NIPEZ o další modul - NEN
Přednášející: Mgr. Jan Sůra Děkuji za pozornost Přednášející: Mgr. Jan Sůra Neváhejte mne kontaktovat na e-mailové adrese sura@akccs.cz