Formáty koncertů a představení netradičně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY „UMĚNÍ A MULTIMÉDIA“ INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI.
Advertisements

NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Velvyslanectví České republiky v Kodani srdečně zve na SVATOVÁCLAVSKÉ SETKÁNÍ v pondělí 27. září 2010 v 18 hod. k připomenutí svátku sv. Václava – Dne.
ROK ČESKÉ HUDBY 2014 Tvořivost a spolupráce
Dramacentrum jako služba komunitě a veřejnosti Pavel Němeček Konference Olomouc
Prezentace (hodnocení dle zadaných podmínek hodnocení prezentace učitelem) 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
OBLAST 3: KULTURNÍ A VZDĚLÁVACÍ VÝMĚNA MLADÝCH EVROPANŮ Mgr. Pavel Černuška, Ph.D. Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci.
I.HUDBA ARTIFICIÁLNÍ A NONARTIFICIÁLNÍ
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
ANTONÍN DVOŘÁK OBČANSKÁ VÝCHOVA 6. ROČNÍK
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv10/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Hudební výchova Téma: Koncert Klíčová slova: Koncert, hudba, skladba, nástroje Anotace: Žák je seznámen.
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 20 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
ROSTEME S KNIHOU KAMPAŇ NA PODPORU ČETBY KNIH Pod záštitou Svazu českých knihkupců a nakladatelů.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Gateshead – město s inspirací Gateshead – město s inspirací Havlíčkův Brod Havlíčkův Brod duben 2004 duben 2004 Zlata Houšková Zlata Houšková.
CZ / /0045 Centrum podpory talentů České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická Agentura VEREMA, RLC, SofCon, WAGO, BAEL.
Komunitní a otevřená škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Marketingové prostředí obce
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Zapojení se do "evropských" procesů a diskusí o sociálním začleňování Sociální inkluze ve světle současného vývoje a nového programovacího období Seminář.
Podpora projektům EU SF aneb kvalitní podpora pro kvalitní projekty Ing. Jan Knyttl
VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ 1148/09 Kutná Hora ŽADATEL: Denisa Divišová
Prezentace Ing. Miluše Sedláčková.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Marketingová komunikace prostřednictvím umění Korporátní image.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Služby Enterprise Europe Network s důrazem na design 1. prosince 2015Ing. Petr Hladík, Ph.D.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
KULTURNÍ INSTITUCE Mgr. Michal Oblouk.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Test k ověření znalostí z HV
Společenská odpovědnost a školy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Trhy kulturního dědictví a umění
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název školy: ZŠ Průhonice
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

Formáty koncertů a představení netradičně Lenka Dohnalová Institut umění lenka.dohnalova@divadlo.cz

Aktuální klíčová slova a jejich vztah k realitě

Oficiální politické strategie x živá praxe ? 60. léta – umělec apelující, revoltující, vizionář od 80. let – umělec „sloužící“, bavič pasivního publika (zábavný průmysl) od cca 2010 – umělec poskytující „zážitky“ , interaktivní (zážitkový průmysl). Zvýšený důraz na kontexty.

Vlastní a přidané hodnoty go in /sebereflexe/QMS go out /aktivity/kontexty

Sebereflexe tradiční praxe Český posluchač/divák je spíše konzervativní, nesmí cítit manipulaci. Ocení přirozenost a pocit, že je věnována pozornost jeho potřebám…. Odlišnosti jednorázových akcí (festivaly) a koncertní /performativní sezóny

Hlediska Quality management – systém a procesy Hierarchie uměleckého hlediska ? Hierarchie ekonomické úspěšnosti (aneb teorie her)

Priority umělce - umělecké cíle, dramaturgie v souladu s vlastními hodnotami a dispozicemi - umělecká kvalita provedení - ohlas u publika a kritiků - propojení se sociální užitečností - metoda produkce a celkové náklady - poptávka, charakter trhu - dostupnost financí

Priority ekonoma celkové náklady a produkce poptávka a charakter trhu dostupnost financí sociální užitek (umění jako služba) umělecké cíle

Detaily obvyklého – vnitřní náplň Dramaturgie vzhledem k….

Detaily obvyklého – vnitřní náplň délka vzhledem k…. „..mám já tohle za potřebí?“ (Z. Jurková na koncertě symfonie A. Brucknera ad. ) „kdo to má vydržet, když ne my?...“ (M. Kopelent na koncertu Ostravských dnů nové hudby v 23,35 h.) „proboha, ať není repetice..!“ (posluchač, aneb zábavná hudba 18. století určená pro background nebo plenér v koncertním sále)

Servis přidaná (?) hodnota, aneb zeptejte se své babičky…

Bezprostřední servis načasování vzhledem k okolním službám (dopravní servis) a zvyklostem elasticita cen otevření a zavření prostor prostor „čekací“, aneb průvan, chybějící židle/lavičky, otevřená/zavřená kavárna/knihovna/prodejna před a po fronty (?) na….

< kvalita = < cena? „Obecně platí, že uvedení kvalitnějšího představení je také finančně náročnější“ (ing. T. Raabová: Produktivita a finanční problémy scénických umění – ekonomická analýza)

Zjednodušení a oproštění je také inovace (Paretův princip…)

Drobné inovace – vlastní náplň př Drobné inovace – vlastní náplň př.: projekt Late Night Rose – The Chamber Music Society, Lincoln Center http://www.chambermusicsociety.org/seasontickets/late_night_rose

Komentář – drobné inovace prezentace obsahu Sladění smyslového celku Osvětlení (barevné filtry) Vůně Stylizace líčení a oděvů (barvy, styl) (barvy a líčení podle typu skladby, barvy podle nástrojových skupin, skupina&sólisté apod.)

Drobné změny prezentace obsahu Využití osobnostních specifik umělců (temperament, humor) pro narušení stereotypu chování (př. Marco Beasly )

Drobné inovace návazného servisu Sladění do celku návaznými službami (QMS procesy) časové a prostorové vyladění obsahové vyladění – např. typ občerstvení, oblečení uvaděček, nabídka zboží, nenápadné promo (nádobí s vlastním logem v kavárně apod.) funkční vyladění – např. reklamní předměty (pláštěnky, deky pro plenérové akce)

Nadstandardní servis? Osobní neformální komunikace s umělci – před, po? (formát – café…)

Nadstandardní servis? Partnerství se službami: hlídání dětí, psů…

náročnější inovace obsahu dramatizace koncertu

dramatizace koncertu aneb „blíže k obsahu“ Př.: Mail from Mozart /The Gran Partita jako autobiografie The Netherlands Wind Ensemble Průběh: 1. věta, po ní jeden z interpretů hudebního ensemblu vstane k pultíku (dobový oděv) a čte Mozartův dopis otci s brkem v ruce.. Když zhasne svíčku pokračuje 2. věta…

Dramatizace koncertu aneb blíže k osobnímu obsahu díla

Př. A. Berg: Lyrická suita jako privátní drama – proloženo čtením dopislů H. Fuchsové Průběh: hrají The Amsterdam Sinfonietta bez dirigenta, místo něho v popředí herec…. Posluchač má více jasno o motivaci a konotacích skladby… (zdroj: John Idema – Rethinking live classical music)

Dramatizace koncertu dílo jako svědectví doby

Př.: Hluk doby Šostakovičům poslední kvartet/ Emerson Quartet a Complicite Záměr: Poslední Šostakovičův kvartet jako svědectví – multimediální kus s projekcí zpráv, fotografií, s mluvenými úryvky. Obraz stalinistické éry.

Dramatizace koncertu – Existenciální rozměr díla

Př.: Bachovy kantáty režie Peter Sellars/Lorraine Hunt Lieberson Záměr: Uvedení textu kantát do kontextů – - sebevraždy - umírajícího na jednotce intenzivní péče Vynáší na povrch existenciální tématiku víry, viny a odpuštění…

Spojení a kontrast

Př.: Infernální komedie: Konfese sériového vraha John Malkovich a Orchestr Wiener Akademie Záměr: nezvyklé spojení dramatických monologů současného kriminálního příběhu s vybranými áriemi barokní a klasicistní hudby. Spojení zdánlivě vzdálených témat na základě emoční dynamiky (drama v pozadí). Jednota a kontrasty. http://www.theinfernalcomedy.org/

Spojení a kontrasty

Př.: Up Close – Koncert pro cello, smyčce, soundtrack a film Hudba: Michel van der Aa (Holandsko) Solo: Sol Gabetta Amstedram Sinfonietta Záměr: Na videu obraz staré ženy, která je alter egem sólistky. Projekce a hra se vzájemně rozchází i ladí. Tématem je samota-dialog, vícevrstevná story. Nejedná se o doprovod.

Kam ta hudba patří? aneb humor doslovnosti

Kam ta hudba patří, aneb kouzlo doslovnosti

Kam ta hudba patří?, aneb kouzlo doslovnosti

Příklady Hudba v plenéru – Central park New York G. F. Haendel – Vodní hudba – v provedení West Yorkshire Symphony Orchestra – hrají uprostřed bazénu. Lidé mohou plavat do rytmu, poslechnout si hudbu pod vodou… Brian Eno- skladba Apollo: Atmospheres and Soundtracks Provedena v Muzeu vědy, 3D projekce.

Specific site art

Př.: Requiem za parkoviště Zaadam, severní Amsterdam Skladatel: Merlijn Twaalfhoven zkomponoval Requiem pro 60 zpěváků regionálního sboru a doplnil je profesionálními zpěváky a perkusionisty. Poslední rozloučení se stavbou před demolicí známého místa lokality.

Specific site – divák uvnitř díla

Př.: Stravinského Svatby Cappella Amsterdam Záměr: Posluchač a divák je „uvnitř“ svatebního veselí, je součástí vesnického rituálu. http://vimeo.com/58815780

Překlady

Př.: Into… Ensemble Modern Záměr: Ensemble Modern vyzval 16 skladatelů, aby strávili měsíc v mega metropolích a přeložili své dojmy z města do hudby. Instambul inspiroval rozmanitostí kultur. Johannesburg protikladem povrchového klidu a vnitřního napětí soužití Dubai za atraktivním povrchem skrývá nelidskou proporcionalitu. Ansámbl provedl v daných městech jako hudební dokument (tzv. sound ecology).

České ucho – creative partnership

Př. České ucho/L. Dohnalová creative partnership – sound ecology Děti ZŠ ve spolupráci s učiteli ZUŠ, studenty: Vytvoří mapu kulturních/hudební organizací místa a porovnají se svou hudební mentální mapou Nahrají na dostupná zařízení specifické zvuky své lokality Free warovým programem sestřihají. Udělají tzv. Zvukovou značku místa. Prezentace formou soutěže, české kolo Odměna – návštěva studia, rozhovory se skladateli.

Reinterpretace

Př.: Lunapark hraje skladbu skladatele Aphex Twina Záměr: Aphex Twin je skladatelem elektroakustické kompozice. Soubor Lunapark převádí elektronickou skladbu do aranžmá živých nástrojů (smyčců, perkusí, kytary a klavíru). Tato reinterpretace přináší nové zvukové možnost a surreálný dojem.

Reintepretace

Falstaff Rivisto – radikální dekompozice Opera Spanga festival a Rosa Ensemble k 130 výročí opery. Záměr: zpěváci zpívají Verdiho melodie, ale orchestr je postupně de-komponován a mixován s elektronikou. Občas probleskují autentické harmonie, ale jsou destabilizovány. Vše spěje k pointě slov Falstafa „Vše na světě je žert.“

Sociální kontexty Big hART, http://bighart.org Sociální funkce, zapojení komunit (inkluze, prevence apod.): aktivní zapojení do umění zvyšuje adaptabilitu společnosti na změny a schopnosti tvůrčího řešení.

Doporučení Využít vnitřních kapacit pro ucelený estetický dojem. Pracovat se symbolikou děl, míst v různých dimenzích a relacích. Pracovat s humorem. Využít schopností umělců, vlastních zaměstnanců k drobným neočekávaným, ale přirozeně působícím efektům. Hledat specific sites a zapojovat místní komunitu Vnímat běžné potřeby posluchačů/diváků, zapojit je event. do zlepšení situace. Dobré příklady pouze inspirací, vycházet z vlastních zájmů a potence. Dokumentovat. Sbírat argumenty. Hledat spojence v i mimo umění v regionu, v mezinárodních sítích.

Odkazy Serving Artists, Serves the Public: Programming Arts Festvial in Asia and Europe http://culture360.org/wpcontent/blogs.dir/1/files/2013/04/asef_servingartists.pdf?6acb32 Mobility Funding Guide http://culture360.org/asef-news/mobility/ ArtsNewDesk, www.artsnewsdesk.com, lars.stalnacke@artsnewsdesk.com www.orchestermanagement.de www.atlierforyoungfestivalmanagers.eu

nevzdávejme se

Děkuji za pozornost