Environmentální výchova pro základní školu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Advertisements

PERSPEKTIVA aneb učíme s projekty II.
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
PT – obecná charakteristika
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Taneční a pohybová výchova
EVVO - magické slovo. Co to je EVVO ? E NVIRONMENTÁLNÍ V ZDĚLÁVANÍ V ÝCHOVA a O SVĚTA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA je výchova týkající se životního prostředí.
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Role školního koordinátora EVVO
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Krajina a životní prostředí
Průřezová témata klíčových kompetencí. Klíčové kompetence Kompetence k učení Kompetence k učení Kompetence k řešení problému Kompetence k řešení problému.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
Průřezová témata.
Workshop - gymnázium Hladnov
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Školní vzdělávací program výuka informatiky
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Kyselé deště Rozpouštění CO2 ve vodě
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Didaktika geografie.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
PROJEKT R E G I O N PROGRAM ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY V ÚSTECKÉM A KARLOVARSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/
PRAKTICKÁ PODPORA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY S VYUŽITÍM AUDIOVIZUÁLNÍCH PROSTŘEDKŮ reg.číslo:CZ.1.07/1.1.00/ Člověk v tísni o.p.s. vzdělávací program.
GLOBÁLNÍ ROZVOJOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ ZDROJE METODICKÉ PODPORY PaedDr. Markéta Pastorová
Michaela Štěpánková Jan Wurst Manuál pro učitele ZŠ a víceletých gymnázií.
Planeta Země Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Návrhy na Individuální projekty ostatní v rámci OP VK v gesci odboru předškolního, základního a základního.
Dva jsou víc než jeden CZ.1.07/1.2.23/
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Analýza potřeb v území.
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Školní vzdělávací program
Transkript prezentace:

Environmentální výchova pro základní školu (Náplň práce v kroužku pro projekt „Systém využití počítačem podporovaných experimentů k posilování kompetencí žáků základních a středních škol“) Mgr. Pavel Olšovský Prof. RNDr. Erika Mechlová, CSc. Workshop č.3 ( květen 2011) Ostravská univerzita Přírodovědecká fakulta Katedra fyziky

Obsah 1. Úvod 2. Teoretická východiska materiálu 3. Učební texty pro žáky 4. Rozšiřující učební texty pro žáky 5. Počítačem podporované experimenty 6. Pracovní listy pro žáky 7. Metodická doporučení pro lektora 8. Obsahová náplň kroužku - návrh

Úvod ● Výukové a metodické materiály jsou zaměřeny na průřezové téma Environmentální výchova na základní škole ● V České republice je environmentální výchova součástí šesti průřezových témat v rámci rámcového vzdělávacího programu (RVP) na základních školách ● Průřezová témata reprezentují v rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou součástí základního vzdělávání

● k poznání významu odpovědnosti za jednání společnosti Environmentální výchova vede ● jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí ● k pochopení nezbytnosti postupného přechodu k udržitelnému rozvoji společnosti ● k poznání významu odpovědnosti za jednání společnosti i každého jedince ● jedince k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelného rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků

2. Teoretická východiska materiálů V etapě základního vzdělávání v rámci RVP ZŠ jsou vymezena tato průřezová témata: ● Osobnostní a sociální výchova ● Výchova demokratického občana ● Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ● Multikulturní výchova ● Environmentální výchova ● Mediální výchova

● Lidské aktivity a problémy životního prostředí Průřezové téma Environmentální výchova je členěno do tematických okruhů, které umožňují celistvé pochopení problematiky vztahů člověka k životnímu prostředí: ● Ekosystémy ● Základní podmínky života ● Lidské aktivity a problémy životního prostředí ● Vztah člověka k prostředí

Výukový a metodický materiál „Environmentální výchova pro ZŠ“ Výukový a metodických materiál obsahuje následující části: 1. Učební texty pro žáky 2. Rozšiřující učební texty pro žáky 3. Pracovní listy pro žáky 4. Metodická doporučení pro lektora

3. Učební texty pro žáky ZŠ 1. Co bychom měli vědět o naší atmosféře Země? 2. Znečišťování ovzduší 3. Kyselé deště 3. Oteplování Země 4. Ozonová vrstva Země 5. Znečišťování ovzduší v České republice 7. Otázky a úkoly z environmentální problematiky 8 Úlohy z environmentální problematiky 9. Slovník environmentální problematiky 11. Environmentální kompetence pro žáky

4. Rozšiřující učební texty pro žáky 1. Projekty z environmentální problematiky 2. Využití ICT v environmentální problematice ve fyzice 3. Hry s environmentální problematikou 5. Desatero environmentální problematiky 6. Komiks s environmentální problematikou

5. Počítačem podporované experimenty 1. Měření vybraných složek slunečního záření 2. Kyselé deště 3. Měření vybraných vlastností vzduchu Poznámka: Ukázka pracovního listu pro žáky – „Měření vybraných vlastností vzduchu“ (MS Word 2007)

6. Pracovní listy pro žáky 1. Co znamenají následující pojmy? 2. Přiřaď následující pojmy 3 Vysvětli jevy a děje z environmentální problematiky 4. Doplň tabulku se skleníkovými plyny 5. Uveď příklady globální klimatické změny 6. Dotazník environmentální problematiky 7. Test environmentální problematiky 8 Křížovka s environmentální problematikou 9. Pojmová mapa s environmentální problematikou

7. Metodická doporučení pro učitele 1. Evaluační činnosti a kritéria hodnocení žáků 2. Doporučené vyučovací metody a formy 7. Didaktické poznámky 8. Environmentální kompetence pro učitele (lektora) 9. Řešení testů, úloh, křížovek a pojmových map

8. Realizace kroužků – obsahová náplň Povinná část náplně kroužku – lektor bude v kroužku závazně pracovat s učebními texty pro žáky a realizuje 3 počítačem podporované experimenty s environmentální problematikou Volitelná část náplně kroužku – na lektorovi kroužku bude záležet výběr témat, environmentálních aktivit a případná implementace „pracovních listů pro žáky“ a „rozšiřujících učebních textů pro žáky. Metodická doporučení pro lektora slouží jako metodický návod pro práci v kroužku