Formální umělecké vzdělávání, koncepce, výhledy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Učíme se pro život 2010 – 2013 reg. č. CZ 1.07/1.4.00/
Advertisements

Klub UNESCO Kroměříž byl založen dne 9. září 1991 představiteli společenského, kulturního a politického života Kroměříže s cílem naplňování programu UNESCO.
NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
1 Nabídka ke spolupráci v oblasti metodiky škol a školských zařízení Nabídka ke spolupráci v oblasti metodiky škol a školských zařízení Přátelské setkání.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
OMC Pracovní expertní skupina
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Asociace energetického a elektrotechnického vzdělávání.
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Soustava vzdělávání po základní škole. základní škola odborné vzdělávání poskytují odborné vzdělání cílem je příprava na povolání všeobecné vzdělávání.
STARÉ SPLAVY, BŘEZEN 2012 P O D P O R A T A L E N T O V A N Ý C H S T U D E N T Ů A Ž Á K Ů ( Absolventi gymnázií – potenciál pro rozvoj vědy )
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
OMC Pracovní skupina pro součinnost ve vzdělávání, zejména uměleckém.
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Základní škola, Praha 2, Londýnská 34
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PRVOUK – vědecko výzkumné aktivity katedry speciální pedagogiky Praha PedF UK
Průřezová témata.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
ASPŠ ČR – Technická lycea a jejich budoucnost? Technická lycea a jak dál? „Střední odborná škola připravuje především pro výkon odborných.
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Bc. Magdalena Zábranská
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Příprava občanů k obraně státu …
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Formální umělecké vzdělávání, koncepce, výhledy PaedDr. Jiřina Tichá Ředitelka odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání 1

Okruhy témat Umělecké obory v různých úrovních vzdělávacího systému Cíle uměleckého vzdělávání Umělecké obory v různých úrovních vzdělávacího systému Tvůrčí činnosti žáků jako základ všeobecného vzdělávání Aktuální otázky rozvoje uměleckého vzdělávání Okruhy témat 2 2

Obecný cíl uměleckého vzdělávání Umělecké vzdělávání se významně podílí na „rozvoji obecné tvořivosti nebo poznávací senzitivity a jejich transferu do jiných oborů“. (Pedagogická encyklopedie) Naplňování obecného cíle uměleckého vzdělávání „uplatnění uměleckých činností pro rozvoj tvořivého potenciálu ve společnosti“ zajišťuje školský systém: - přípravou expertů a výkonných umělců; - všeobecným vzděláváním populace. 3 3

Specifické cíle uměleckého vzdělávání Rozvíjení tvořivých, poznávacích a komunikačních dispozic Rozvíjení schopnosti vnímat, reflektovat a interpretovat umělecké nebo estetické fenomény Rozvíjení předpokladů umělecké symbolizace a utváření stylu Získávání technologických a řemeslných schopností Získávání znalostí o vývoji umění v kulturním, historickém a společenském kontextu Pěstování schopností kritické reflexe umělecké, kulturní a společenské 4 4

Umělecké obory v různých úrovních vzdělávacího systému Formální umělecké vzdělávání tvoří specifickou složku vzdělávacího systému a je zastoupeno ve všech jeho úrovních od předškolního vzdělávání po vysokoškolské. 5 5

Umělecké obory – předškolní vzdělávání Výtvarné, hudební, pohybové a dramatické aktivity jsou realizovány v rámci pěti vzdělávacích oblastí: Dítě a jeho tělo Dítě a jeho psychika Dítě a ten druhý Dítě a společnost Dítě a svět 7 7

Umělecké obory – základní vzdělávání Vzdělávací oblast Umění a kultura zahrnuje povinné vzdělávací obory: Hudební výchovu Výtvarnou výchovu doplňující vzdělávací obory: Dramatickou výchovu Filmovou/Audiovizuální výchovu Taneční a pohybovou výchovu 8 8

Základní školy – statistické údaje území školy žáci učitelé Česká republika CZ0 4 123 789 486 58 023 Rozšířená výuka některých vzdělávacích oborů RVP ZV Území Matematika a její aplikace Člověk a příroda Tělesná výchova Umění a kultura Informační a komunikační technologie jiné školy žáci Česká republika CZ0   83 6 109 20 1 073 190 14 826 69 8 572 92 6 119 9 426 9 9

Umělecké obory – gymnaziální vzdělávání Vzdělávací oblast Umění a kultura zahrnuje povinné vzdělávací obory: Hudební výchovu Výtvarnou výchovu doplňující vzdělávací obory: Dramatickou výchovu Filmovou/Audiovizuální výchovu 10 10

Umělecké obory – základní umělecké vzdělávání Základní umělecké školy poskytují základy vzdělání v hudebním, výtvarném, tanečním a literárně-dramatickém oboru. Připravují žáky: - na studium na středních a vysokých školách uměleckého nebo pedagogického zaměření; - na studium na konzervatořích; - na neprofesionální uměleckou činnost. Neposkytují stupeň vzdělání. 11 11

ZUŠ – statistické údaje území školy pobočky žáci učitelé Česká republika CZ0 485 821 234 565 11 349 Žáci z celku v oboru tanečním výtvarném literárně-dramatickém hudebním s výukou individuální kolektivní skupinovou 28 284 46 175 8 586 141 741 9 779 12 12

Umělecké obory – konzervatoře Odborné umělecké vzdělávání v oboru hudebním, dramatickém, tanečním. Konzervatoře poskytují stupeň vzdělávání a připravují žáky na profesní kariéru v oblasti umění jako výkonné umělce, učitele v ZUŠ, na studium na vysokých školách s uměleckým zaměřením či na pedagogických fakultách.  území školy žáci Česká republika CZ0 18 3 560 13 13

Umělecké obory – SOŠ, lycea a učiliště Poskytují: odborné vzdělávání přímo v daném uměleckém oboru; pedagogické vzdělávání (střední pedagogické školy a lycea); estetické vzdělávání jako všeobecný základ (především z literatury a obecně kulturního přehledu). Střední odborné školy, lycea a učiliště poskytují stupeň vzdělání. 14 14

Umělecké obory – vysoké školy s uměleckým zaměřením, pedagogické fakulty Poskytují stupeň vzdělání. Absolventi se uplatňují v uměleckých profesích jako výkonní umělci či jako pedagogové uměleckých oborů na různých typech škol. 15 15

Tvůrčí činnosti žáků jako základ všeobecného vzdělávání Všeobecné vzdělávání akcentuje tvůrčí proces jako propojující prvek vzdělávacího obsahu všech uměleckých oborů. Prostřednictvím tvůrčích činností žáků dochází k: „…uměleckému osvojování světa, k rozvíjení specifického cítění, tvořivosti, vnímavosti k uměleckému dílu, k sobě samému i k okolnímu světu…“ „…hledání a nalézání vazeb mezi druhy umění, rozvoje schopnosti vcítit se do kulturních potřeb ostatních lidí a jimi vytvořených hodnot…“ (Oblast Umění a kultura, RVP ZV) 16 16

Tvůrčí činnosti – základ povinného vzdělávacího obsahu Výtvarná výchova Hudební výchova ZŠ Rozvíjení smyslové citlivosti Vokální činnosti Uplatňování subjektivity Instrumentální činnosti Ověřování komunikačních účinků Hudebně pohybové činnosti Poslechové činnosti G Obrazové znakové systémy Produkce Znakové systémy výtvarného umění Recepce a reflexe Umělecká tvorba a komunikace Umělecký proces a jeho vývoj Role subjektu v uměleckém procesu Úloha komunikace v uměleckém procesu 17 17

Tvůrčí činnosti – základ nepovinného vzdělávacího obsahu   Dramatická výchova Filmová/Audiovizuální výchova Taneční a pohybová výchova ZŠ Základní předpoklady dramatického jednání Uplatnění subjektivity, pozorování, smyslového vnímání Pohybová průprava Proces dramatické a inscenační tvorby Uplatnění kreativity, fantazie a senzibility Prostorové cítění Recepce a reflexe dramatického umění Komunikace, posilování a prohlubování komunikačních schopností Vzájemné vztahy Pohyb s předmětem Hudba a tanec Improvizace / Improvizace a tvorba G Dramatická a inscenační tvorba Dramatické umění 18 18

Aktuální témata rozvoje uměleckého vzdělávání Aktuální témata vycházejí ze Závěrečné zprávy Pracovní skupiny pro součinnost ve vzdělávání, zejména uměleckém (Evropský program pro kulturu). Témata si nekladou za cíl zabývat se otázkami postavení uměleckých oborů ve společnosti, ale podpořit jejich emancipaci a kvalitu ve všeobecném vzdělávání. 19 19

Aktuální témata rozvoje uměleckého vzdělávání stanovit prioritní témata pro dialog napříč uměleckými obory a napříč různými úrovněmi školského systému zabývat se tématy kreativity a  tvůrčího procesu jako způsobu uchopení světa stanovit kritéria pro identifikaci kvality tvůrčí činnosti ve všeobecném vzdělávání a odlišovat činnosti tvůrčí od činností netvůrčích podporovat spolupráci škol a kulturních institucí podporovat počáteční vzdělávání učitelů v oblasti umění a kultury a jejich další profesní rozvoj 20 20

1150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na Moravu Aktuální příklad 1150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na Moravu

Závěr Důležité je o oblasti umění a kultury mluvit. Příkladem je i naše konference. Děkuji za pozornost. PaedDr. Jiřina Tichá, ředitelka odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání Jirina.ticha@msmt.cz