Manažerské kompetence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
„Osobnost člověka v organizaci”
Úvod do problematiky managementu
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Hodnocení škol a školských zařízení
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Analýza a popis pracovního místa
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Co je to: podnikové řízení?
Řídící struktury v organizaci
PROFIL MANAŽERA.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
MANAGEMENT Mgr. Petra Neumannová.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
OSOBNOST.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Marketingové prostředí
1.Obsah marketingového řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Poradenství v obecném řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Tržní prostředí.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
T3 Osobnost vedoucího. Management = umění ? = věda ? Manažerem se člověk rodí ? stává na základě praxe ? naučí být ve škole ?
Management.
Styly vedení.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Model struktury strategického managementu
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
Ekonomika malých a středních podniků
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Pedagog.
Transkript prezentace:

Manažerské kompetence Jiří Toman

Obsah Manažer a jeho poslání Okolí a prostředí manažera Tři kruhy managementu Kompetence manažera Osobní předpoklady pro manažerskou činnost Styl práce manažera Jak být dobrým manažerem

Základní poslání manažera Mezi nejdůležitější schopnosti manažera patří schopnost rozpoznat schopnosti. Cílem je produktivní využití konkrétních předností a znalosti každého jedince. Základním úkolem manažera je, aby jeho činnost splňovala následující požadavky: - účelnost – tj. dělání správných věcí, - účinnost – tj. provádění věci správným způsobem, - hospodárnost – tj. dělání věcí s minimálními náklady, - odpovědnost – tj. dělání věci spravedlivě a podle práva. K tomu musí být kompetentní.

Základní kompetence manažera způsobilost úspěšně vykonávat manažerskou práci (tzv. osobnostní předpoklady), odborné znalosti (požadované, nadstavbové, speciální), praktické dovednosti (získávají se tréninkem a praxi) * zvládnutí správných řídících praktik, * komunikační schopnosti, * interpersonální dovednosti, * technické dovednosti sociální zralost – lidské, mravní kvality, charakterové vlastnosti (lidská dimenze sociální zralosti), charisma manažera

Osobnostní předpoklady pro výkon manažerské funkce Odpovídající intelektové předpoklady (znalostní a emoční) Dobré organizační schopnosti Objektivita Flexibilita Sociální citlivost Komunikační způsobilost Tvořivost Dobrá odolnost vůči neuropsychické zátěži Autorita Smysl pro humor Osobní příklad PS BMTI

Manažer a jeho okolí, prostředí Obecný trend začátku 21. století - organizace se zeštíhlují: zmenšování počtů zaměstnanců vede i ke změnám organizačních struktur, zejména ke zmenšování počtu řídících stupňů, organizace stále více potřebují manažery, kteří nepoužívají autokratického stylu řízení, ale vystupují v rolích koordinátorů, trenérů, rádců: méně manažeringu – více mentoringu. Pozor ale na rozpor současnosti: čím větší nejistota, riziko, krize, tím větší tendence použít autokratického styl řízení! Vnitřní i vnější faktory ovlivňují manažerskou výkonnost.

Vnější prostředí Zahrnuje veškeré vlivy působící na organizaci z jejího okolí. Tyto vlivy (faktory) rozdělujeme na: Nepřímé vlivy: PESTE analýza – politické, ekonomické, sociální, technologické, ekologické Přímé vlivy: Porterova analýza - dodavatelé, odběratelé, zákazníci, konkurence, dodavatele, lidské zdroje,

Obecné rysy manažerské práce realizuje (prosazuje) klasické manažerské funkce (plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení spolupracovníků, kontrola – analyzování, rozhodování, implementace), plní roli vizionáře, koncepčního myslitele, tvůrce odvážných projektů do budoucnosti, propagátora všeho nového, realizuje požadavky majitelů či nadřízených (trvalé zlepšování hospodářských výsledků, zvyšování výkonnosti, produktivity), rozvijí své schopnosti, dovednosti, znalosti povinnost být neustále „in“, být lepší než podřízení, než ostatní kolegové!

Tři kruhy managementu Vedení spolupracovníků Řízení procesů Zprostředkující činnosti PS SWOT

Styl manažerské práce Styl manažerské práce představuje způsob činnosti manažera charakterizující postupy jeho rozhodování a zvolené metody dosahování vytýčených cílů. Je důležitým atributem práce každého manažera. Většina manažerských rozhodnutí je determinována následujícími faktory: - charakterem okamžité situace: – rozhodování za normálního, běžného stavu, - rozhodování za rizika a neurčitosti, - rozhodování za krizového stavu. - závažnosti rozhodnutí: - dobře, špatně strukturovaný problém, rizikový problém, legislativní nouze, chybné rozhodnutí a strach před jeho důsledky, neschopnost se rozhodnout. - postoji podřízených: ochota, respektování řídících záměrů či nikoli. - osobními vlastnostmi manažera

Manažerské řídící styly Manažer-ské styly Demokra- tický Liberální Autokra-tický

Styly vedení dirigování - vedoucí dává přesné pokyny, nediskutuje o nich, striktně kontroluje provádění pokynů  trénování - vedoucí oznamuje cíl, dává pokyny směřující k dosažení cíle, usměrňuje činnost jednotlivých spolupracovníků; kontrolu provádí průběžně, někdy spíše namátkově sekundování - vedoucí vstupuje „do hry“ tam, kde spolupracovník není dosud dostatečně připraven   delegování - vedoucí deleguje, důvěřuje, diskutuje, motivuje, přichází s vizemi PS PODŘÍZENÁ

Nežádoucí manažerské řídící styly Kilimandžáro – neustále zdůrazňuje závažnost a rozsáhlost své práce. Nepřipouští, že jeho činnost ničím nepřekračuje průměr, banálním maličkostem přikládá velký význam; Hasič – je v neustálém spěchu, řeší věci za pochodu, události ho překračují a on jenom „hasí“ problémy, nemá čas na nic jiného; Panikař – řeší vše v neustálém zmatku, který pomáhá vytvářet svými často protichůdnými a v rychlém sledu vydávanými příkazy; Hnidopich – patří k vedoucím, kteří se snaží dosáhnout absolutní dokonalosti. Řeší každou maličkost a podstatné věcí mu unikají;

Nežádoucí manažerské řídící styly Fantasta – vytváří odvážné strategie, projektuje budoucnost, ale jeho plány nestojí na reálném podkladě; řídí se heslem „co krok – to nápad“ Cestovatel – na svém pracovišti se vyskytuje jen vzácně, protože je pořád na nějakém důležitějším jednání. Jeho okolí si na to zvykne, nic po něm nechce, nemusí nic rozhodovat, řešit; Byrokrat – při rozhodování se striktně drží předpisů, zákonů, i když se ukáže, že daná norma je nesmyslná; Mrtvý brouk – řídí se heslem „co tě nepálí, nehas“. Událostem ponechává volný průběh a čeká, že se problémy vyřeší samy.

Efektivnost manažerské práce E = f ( Q , A ) kde Q – kvalita manažerského rozhodnutí nebo příkazu (vlastního rozhodování) A – míra akceptovatelnosti manažerského rozhodnutí nebo příkazu (ochota podřízených realizovat rozhodnutí nebo příkaz)

Autorita manažera Formální – pravomoc vyplývající z funkčního postavení Neformální – uznání schopností a způsobu jednání s podřízenými Faktory podporující autoritu Odborná kvalifikace Pracovní morálka Důslednost a spravedlivost Příkladnost Vztah k podřízeným Etiketa

Něco z etikety a komunikace První dojem: - máte 30 sekund na vytvoření dojmu o vaší povaze a schopnostech - vytváří se na základě toho, co partner vidí – oblečení, účes  Pamatujte si: - při seznámení máte zhruba 4 minuty na to, aby vás dotyčný člověk přijal nebo odmítl - průměrný člověk hovoří rychlostí 150 slov/minutu, ale myslí 4x rychleji - lidé reagují z 55% na řeč těla a výraz obličeje, z 38% na intonaci hlasu a ze 7% na to, co říkáme Verbální a neverbální komunikace

Rady, doporučení – jak se stát dobrým manažerem 1) Buď dobře informován 2) Angažuj se jen v rozhodování o podstatných věcech a neutápěj se v maličkostech 3) Omezuj svoji účast jen na klíčové akce a úkoly 4) Pracuj prostřednictvím kvalitních spolupracovníků 5) Vtiskni organizaci (firmě) jasný směr – vize, strategie, systém práce, vnitřní kulturu 6) Nepleť se do politikaření 7) Buď pružný 8) Přidržuj se malého počtu jednoduchých pravidel

Dobrý manažer zvládá tři role Interpersonální role: - reprezentuje organizaci, - tvůrčím způsobem vede a motivuje spolupracovníky, - vytváří a aktivuje kontakty. Informační role: - získává a využívá podnikatelské informace, - sdílí a rozšiřuje disponibilní informace , - je mluvčím organizace ke klíčovým problémům. Rozhodovací role: - rozvíjí podnikatelské inovační prostředí, - řeší problémové situace a konflikty, - rozděluje omezené zdroje, - vede jednání s rozhodujícími interními a externími partnery.