PŘEZBROJENÍ AČR AUTOMOBILEM TERÉNNÍM STŘEDNÍM „ATS“ Červenec 2005
POTŘEBA PŘEZBROJENÍ Nový typ středního terénního automobilu AČR musí svojí konstrukcí a užitnými parametry odpovídat specifickým potřebám ozbrojených sil, současným vývojovým trendům, platné legislativě a dalším požadavkům resortu MO, a to s perspektivou na minimálně 20 let Náhrada morálně a technicky zastaralých vozidel, která s výjimkou Praga P-V3S, ROSS a TATRA byla vyrobena v bývalém SSSR a jejichž stáří se pohybuje v rozmezí 25 – 30 let a výše; Střední terénní automobily jsou a zůstanou nejrozšířenější kategorií pozemní vojenské techniky v resortu MO; Resort MO nemá v současné době k dispozici, nebo nemá zaveden, jiný vhodný automobilový podvozek pro implementaci účelových nástaveb.
CÍLE PŘEZBROJENÍ Jde o průřezový modernizační projekt se zásadními dopady na schopnosti AČR a rozvoj jednotlivých druhů sil Je v souladu s Koncepcí výstavby profesionální AČR a mobilizace ozbrojených sil ČR, přepracované na změněný zdrojový rámec (listopad 2003). Jeho cílem je zvýšit schopnosti AČR k plnění úkolů prevence a reakce na krizové situace v národním a aliančním rozsahu: Zvýšení akceschopnosti AČR, její mobility a operačních schopností při řešení krizových situací na území ČR; zabezpečení přípravy a výcviku (zejména při přepravě osob a materiálu, poskytování logistické podpory, při průzkumu, velení a řízení); Zvýšení schopností AČR při aliančních (koaličních) operacích a zahraničních mírových misích (zejména udržitelnost jednotek při nasazení do operací v náročných a nestandardních podmínkách, včetně vedení bojové činnosti).
POŽADOVANÉ ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ PARAMETRY Vysoká průchodnost terénem, odolnost, manévrovatelnost, pasivní a aktivní ochrana, přepravitelnost prostředky letecké, námořní a železniční přepravy Řešení všech variant má společný výchozí základ v určení G celková 12000 kg až 13000 kg. Ve prospěch uživatele je pro jednotlivá řešení stanovena optimální G užitečná takto: Valník: 4500 kg až 5500 kg Podvozek pro účelové nástavby: 5100 kg až 6100 kg Šířka max. 2550 mm, délka max. 7000 mm (u provedení 4x4) a 7500 mm (u 6x6), výška 3400 mm (valník) a max. 4000 mm (účelové nástavby), maximální rychlost min. 100 km/h (85 km/h s omezovačem), stoupavost min. 70 %, světlá výška min. 400 mm, přípojná hmotnost 8000 kg, brodivost bez úprav min. 1000 mm, s dílčími úpravami 1200 mm, dojezd min. 800 km, systém ABS, aj.; Intervaly do TÚ č.1 min. 15000 km, do TÚ č.2 min. 30000 km.
ZÁKLADNÍ TAKTICKO - TECHNICKÉ POŽADAVKY Vozidla vojenského typu, konstrukčně uzpůsobená pro úkoly v prostorech bojového nasazení, rizikových zónách a oblastech Prostředky pasivní ochrany: Ochrana proti útoku konvenčními zbraněmi pancéřováním částí vozidla proti účinkům střepin RG, protipěchotních min a střelby do ráže 7,62 mm s možností montáže dodatečných pancéřových prvků, centrální huštění všech pneumatik, ochranný rám; Ochrana osádky a přepravovaných osob proti účinkům ZHN a průmyslových škodlivin filtroventilačním zařízením; speciální povrchová úprava pro dezaktivaci a odmoření, ochrana proti prostředkům elektromagnetického průzkumu. Prostředky aktivní ochrany: Lafetace univerzálního kulometu vz. 59 v pevně zabudovaném otočném střelišti na stropě kabiny. Další specifika: Speciální úpravy pro radioprostředky, navigaci GPS, průkazníky zamoření, osobní zbraně, střelivo a další vybavení.
ZPŮSOB POŘÍZENÍ ATS 2006 - 2014 Zakázku resort MO předpokládá realizovat v souladu s ustanovením § 4 odst.1 písm. b) zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách oslovením společnosti TATRA, a.s., Kopřivnice Požadované vozidlo bude vykazovat zásadní konstrukční odlišnosti od běžného provedení podle zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Požadované vozidlo splňuje požadavky pro zařazení do kategorie „vojenský materiál“ s určením pro potřeby zajištění obrany státu; Zadání zakázky národnímu výrobci bylo předmětem právních rozborů i mimo resort MO a je v souladu s legislativou ČR a EU; Výrobce bude smluvně vázán k zachování výrobních schopností na území ČR pro případ doplnění AČR na válečné počty.
ZAJIŠTĚNÍ ŽIVOTNÍHO CYKLU V mírových podmínkách: Výrobce zajistí výrobu vozidel, záruční a pozáruční servis, prostředky učebně výcvikové základny, prostředky logistické podpory, náhradní díly a přípravu specialistů AČR po celou dobu životního cyklu; Běžnou údržbu a opravy do stupně střední oprava zajistí AČR na základě dodávek náhradních dílů a logistické podpory od výrobce, poskytované po celou dobu životního cyklu; Výrobce zároveň poskytne nezbytnou dokumentaci a součinnost Vojenskému opravárenskému podniku 025, s.p., Nový Jičín (VOP 025). Za krizových stavů státu: Zachování kapacit a zásob výrobce pro mobilizační dodávky; Dodávky náhradních dílů a souprav náhradních dílů výrobcem do AČR; Spolupráce s VOP 025 podle zvláštní smlouvy.
PLÁNOVANÉ POČTY DO ROKU 2014 ATS – valník (z toho 15 ks s dvojím ovládáním pro výcvik) a 4 prototypy podvozků pro účelové nástavby a funkčních vzorků; 552+4 ks PLÁNOVANÉ POČTY DO ROKU 2014 ATS s účelovými nástavbami pro potřeby druhů vojsk; 421 ks Celkem do roku 2014 (nahradí všechny stávající typy v AČR) 977 ks
ZÁKLADNÍ DOPROVODNÉ INVESTIČNÍ AKCE – UČEBNĚ VÝCVIKOVÁ ZÁKLADNA A LOGISTICKÁ| PODPORA Výcvikové a učební pomůcky pro výcvik řidičů: Funkční ATS v provedení „valník“ a 3 ks prototypů podvozků pro účelové nástavby a 1 ks vozidlo s pevně zabudovanou skříňovou karoserií, Souprava modelů vybraných částí a dílů soustav, Řidičské trenažéry, Výukové obrazy, učebnice a příručky, Software pro učebny CBTP. Výcvikové a učební pomůcky pro výcvik dílenských specialistů: Dílenské příručky, technologické postupy údržby a oprav, Soupravy pro základní výcvik automechaniků a autoelektromechaniků s úplnou diagnostikou. Soupravy náhradních dílů: Náhradní díly pro zabezpečení údržby a oprav, Náhradní díly pro zabezpečení bojové činnosti. Soupravy pro údržbu a opravy: Souprava automechanika a autoelektromechanika pro I. úroveň údržby a oprav, Souprava automechanika a autoelektromechanika pro II. úroveň údržby a oprav.